Friday, July 3, 2009

"SAH" Manohara 'DERHAKA'.

setelah tempuh kembali taat berakhir

Sudah 'SAH', Manohara tidak taat kepada suami, notis yang dikeluarkan oleh TT kepada isterinya Manohara supaya kembali taat tidak diikuti oleh Manohara, ini bererti TT boleh pada bila-bila masa membuat tuntutan balas terhadap isterinya Manohara kerana jelas telah mengengkari tuntutan TT mengikut undang-undang syariah.

Nusyuz dapat dijalankan oleh TT dan ini bererti Manohara tidak akan dapat menuntut apa-apa harta daripada TT manakala TT berhak membuat tuntutan untuk mendapat kembali hartanya yang telah dipinjamkan kepada Manohara dan wajib kepada Manohara membayar balik kepada TT diatas harta yang diambil tanpa keizinan TT.

Tunggulah setelah Indonesia selesai pemilu, setelah Presiden melantik para Menteri dan Pembesar Negara yang baru, yang tahu erti keamanan, perpaduan dan semangat kekitaan. TT akan mengumumkan langkah tindakan terhadap isterinya yang engkar dan tidak setia. TT tidak akan melepaskan orang yang menfitnah dan menjatuh maruahnya. TT akan bertindak mengikut undang-undang yang dibenarkan sama ada undang-undang sivil, kriminal dan syariah untuk mencari KEADILAN.

Walau bagaimana pun TT tidak gopoh dalam bertindak, slow and stedy biar lambat asalkan selamat kerana kebenaran akan datang juga kemudiannya. TT teramat arif dengan perangai Manohara dan TT yakin akan sampai masanya Manohara sebenar menjelma.

Setelah peraturan undang-undang dituruti, Manohara tentunya akan berada dalam dalima seperti pepatah melayu menyebut 'ditelan mati mak, diludah mati bapak'. Maka terungkaplah kisah sebenar "Percintaan Manohara dan TT" yang mana kisah suka duka sedih dan gembira dapat dilihat nanti.

Di Selit-Selit di dada, disterika ditengkok, dicucuh api cigar, disuntik dibuntut dan segala macam tuduhan fitnah terhadap TT tidak disebutkan orang lagi, kerana semua tuduhan itu adalah rekayasa dan pembohongan Dasiy Fajarina untuk mencari sempati sebagai seorang pengemis dijalanan.

Semua KASUS MANOHARA itu adalah dicipta oleh Dasiy Fajarina yang telah terbukit JAHAT dan bersiaplah Manohara untuk membayar kejahatan yang dilakukan oleh Dasiy Fajarina.

209 comments:

  1. Selamat pagi semua..

    Kepada pendokong2 Mano dan TT sila ambil nombor giliran ya untuk memberi hujat2 anda..

    Dan kepada yang ingin membuat permusuhan kaum dan bangsa sila jangan beri komen ya..
    Kerna komen anda bisa merosakkan dunia dan menyusahkan ramai makhluk..
    Tak kira Indonesia atau Malaysia..

    Jika anda ingin curhat.. jangan hanya menuding jari.. tapi harus berbekalkan isi yang boleh diterima akal yang waras..kui2

    Sekian Terima kasih

    ReplyDelete
  2. Dan satu teguran.. penulis jangan menulis tajuk dengan warna merah..

    kerna warna merah dngan background hitam bisa buat sesetengah pembaca jadi rabun kekal..kui2

    ReplyDelete
  3. Wahai Saudaraku yang berbuat durjana dan kemungkaran......

    Rupa2nya anda sangat2 menyukai debat yang tak berujung dan mengghibah saudara satu aqidah atau anda bukanlah seorang Muslim.....

    Wahai Saudaraku.....
    Janganlah Kamu Memperturutkan/mengekor hawa nafsu semata......
    Janganlah kamu menjadi penyokong Syeithan yang sangat menyukai pergunjingan...hasud....iri dengki....saling hina.....fitnah.....main siasat busuk....apalagi adu domba diantara Muslimin dan Muslimat...

    Apa Manfaat dari Statement Blog ini.....tak ada sama sekali......

    Kasihan....sungguh kasihan Engkau .....
    Tiada guna Engkau hidup ini bila hanya membawa fitnah, Ghibah....Hasud dan Penyakit hati lainnya......

    Wahai Saudaraku.....
    Setiap perbuata didunia ini akan dipertanggungkan di akhirat......
    Berapa kali Engkau membuat Dua Negara Saling Hina......maka aku akan menuntutmu dihadapan Allah SWT dan dihadapan Rasulullah SAW....

    Wahai Saudaraku....
    Janganlah hidup ini merupakan suatu kesia-siaan belaka......

    Hidup didunia ini hanyalah sementara..
    Bila Ia diisi dengan Hidayah maka syurga Balasannya dan bila diisi dengan Kedzhaliman sudah tentu Neraka tempat tujuannya...

    Wahai Saudaraku....
    Berfikirlah sebelum bertindak lebih jauh....
    Bertobatlah dan Sadarlah sebelum terlambat.....

    Celaka lah bila Malaikat Maut Menjemput tak sempat bertobat.... Naudzubillah....

    Hidup ini hanyalah sementara...
    Adakah Engkau isi hidup ini hanya dengan berbuat kealpaan...kelalaian....kedzhaliman......

    Kasihan sekali bila demikian...
    Rugi di duni dan rugi di Akhirat....

    Ya Allah...
    Peliharakanlah aku dari segala perbuatan yang akan membuat diriku jauh dariMu dan membuatku terhina dihadapanMU.

    Amin Ya Rabb.

    Dari :

    Miskin Ilmu

    ReplyDelete
  4. Baru follow blog ni...Ada betulnya

    ReplyDelete
  5. Ya Allah Ya Muhaimin....

    Yaa Allah Ya Jabbar......

    Bukakan hijab dihati kami agar dapat mengenal diri kami, dan berikan kemampuan kami untuk jujur terhadap diri ini. Jauhkan kami dari sifat sombong yang akan menutupi hati kami dari cahaya hidayah-Mu.

    Wahai Allah…karuniakan kepada kami pandangan hati yang jernih yang bisa melihat hikmah dalam apapun yang engkau taqdirkan.

    Dari :

    Miskin Ilmu

    ReplyDelete
  6. Waiting for tindakan from TT...
    Dis morning..bc kt paper kosmo said tat TT tgh kumpul blik resit2 pblnjaan yg pnh manohara buat gne duit TT sbb manohara kte dier lgsung xdpt gne ckit pon duit TT..

    ReplyDelete
  7. peh...kosmo refer kt blog ni lar...hahaha

    ReplyDelete
  8. Satu epik dan cerita antik yang paling merugikan masa pembaca semua. Perkara kecil yang hanya dapat diselesaikan tak sampai seminggu, sudah menjadi seperti kanak2 terencat akal dan lembam pula yang mengambil masa berbulan2 malah akan diseret ke beberapa tahun pula untuk diselesaikan. Banyak lagi isu yang patut kami fikirkan untuk meneruskan kehidupan. Dah la seposen pun tak dapat, buat penat dan letih pikir berat2 pulak tu! Kasihanilah kami rakyat marhain yang hanya setiap hari hidup dalam kesempitan.

    TT, banyak lagi wanita di dunia ini. Takkan takder yang berkenan dihati? Saya rasa TT perlu rehat dan tenang, jika tidak, kes akan menjadi bertambah berat dan akan merosakkan reputasi TT yang semakin merosot saban hari.

    Mano, saya tahu bagaimana menjadi rakyat biasa. Kita hanya buah timun dan bukannya durian. Di sini, rakyat tidak mampu berbuat apa2 sekalipun berada di pihak yang benar. Walaupun "truth will prevail" ke haper ke sial yang tak dapat digambarkan dengan kata2 (words fail me), ianya hanyalah omong kosong saja. Selagi bernama manusia, semua kata2 90%nya berkecenderungan untuk berbohong. Paling simple, "ada duit, semuanya jadi". Sama saja dimana2. Mahkamah manusia boleh dijualbeli. Sesiapa mampu menawarkan harga kehidupan yang tinggi, maka ianya akan menang di mana2 mahkamah.

    Yang sudah tu, sudahlah. Bilamana gajah naik minyak, habis semua pokok pisang kat kampung jadi rosak. Apa salahnya pokok pisang tu. Pernahkah pokok pisang menampar muka gajah?

    ReplyDelete
  9. Waiting and counting on TT .... go all out man!!

    ReplyDelete
  10. @bodolahman..
    i admit certain mahkamah ader mereng ckit..tp not all..

    ReplyDelete
  11. Pertanyaan saya yang mengatakan "are you sure" to tt terjawab sudah hari ini.ngapain juga minta minta seperti itu.jadi makin menjatuhkan harga diri tt jadinya kan?tidak dianggap seperti itu.
    Pemilu tidak ada hubungannya dengan masalah ini
    apa nanti presiden yang baru akan sokong tt?
    are you sure? again...
    saran saya tt secepatnya bertindak atau berbuat sesuatu.jangan mau kalah dengan mano yang sudah buat rencana A rencana B rencana C
    sekarang isi blog ini berbalik 180 derajat.
    yang awalnya menyanjung memuji mano sekarang jelas sekali caci maki yang keluar dari tt.
    sayang sekali...

    ReplyDelete
  12. Comment for author : 'Tunggulah setelah Indonesia selesai pemilu, setelah Presiden melantik para Menteri dan Pembesar Negara yang baru, yang tahu erti keamanan, perpaduan dan semangat kekitaan. TT akan mengumumkan langkah tindakan terhadap isterinya yang engkar dan tidak setia.'

    Marie mo bilang : Kelamaan x bos urusan mano n her sooner x-hubby nungguin ampe pemilu di negara AQ.. MANO lah yg lebih dulu minta khulu.. Urusan pemilu di negara AQ ga ad hub sama skali ma proses hukum yg lagi dijalanin MANO. Different track lah bos..
    Tgl 31 Mei 2009, MANO berhasil escape dr hotel di Singapura sudah Alhamdullillah.. MANO berhak miliki kebebasan hidup yg diinginkan.. JGn bisa nya ngancam doang n nuduh Ibu Daisy yg jd penyebab perkara MANOHARA. BUKTI2 banyak bangeet pernyataan2 yg keluar dari mulut MANOHARA langsung tentang kejadian2 yg dialami MANO sendiri (MANO diperlakukan tdk layak sbg manusia/wanita diluar pemandangan lgs mata2 manusia). SITU berani nya ngamcem anak perempuan yg msh kecil usia ABG.. AQ sendiri ga begitu tahu hukum pernikahan MANO di Kelantan syah / tidak nya. KAlo di Indonesia, tetep disebut nikah SIRI alo ga punya surat resmi KUA..

    ReplyDelete
  13. His... aku dokong Mano..
    Mano.. kamu di dera oleh TT..
    Apa lagi.. bawa kasus kamu ke pengadilan..
    Jangan takut..jika kamu ada bukti kukuh..

    Jika kamu hanya berkoar2 di media tak ada gunanya..

    Ayuh mano.. datang ke Malaysia.. keselamatan kamu akan terjamin kerna semua kasus kamu dah famous..
    X perlu bimbang.. ayuh selesaikan kasus kamu

    ReplyDelete
  14. TT, jangan putus asa, kerana ada banyak lagi perempuan manis, cantik, lemah lembut, kulit gebu, anak dara cun yang lain, yang engkau boleh menikahkan supaya boleh mencabuli, memperkosa, membenamkan senjata dirajamu kedalam buntut mereka.

    don't give up, gua cayakan u sama k'luarga diraja Kelantan to live to your reputasi.

    Go TT!!!

    ReplyDelete
  15. @marie...
    kamu yakin bukti mano itu benar? kalo benar mari dtg malaysia,bawa bukti2 sah..saman hubby nya..jgn sebab TT diam dia yg salah..im not side to both of them...sapa salah kena hukum...TT or Mano..

    ReplyDelete
  16. @marie
    oh ya betul sekali...disini itu namanya nikah siri.mirip betul dengan yang dilakukan syekh puji.diluar hukum agama,secara hukum indonesia itu tidak diakui secara sah.tidak ada dokumen yang di keluarka pemerintah untuk mengakui pernikahan itu.
    sekali lagi saya tidak dukung siapa siapa disini...kedua dua nya ada buat salah.
    saran saya for tt...grow up tt.

    ReplyDelete
  17. AKU SOKONG Xandria

    cammon mano.. aku dah buang byk masa sebab selalu baca kasus kamu..
    kui2

    Ayuh setelkan segera..

    Go Mano GO

    ReplyDelete
  18. aku perempuan...aku pon kesian kalau betol mano di dera...tp bukti2 mano, x munasabah..mana visum negara ketiga? peguam mano kan bijak perundangan, kalau terlalu kejam penderaan kenapa belum bawak kemuka pengadilan lagi? rilek jer berlakon sinetron...dera ker berlakon lagi penting nih?

    ReplyDelete
  19. @MRstreet...tq

    ayuh mano..kalo btol maju kedepan...berani kerana benar..TT also..leraikan kekeliruan ini..saket mate aku bace kes neh...hahaha

    ReplyDelete
  20. Ish.. Mano kan tegah trauma..

    jadi dia curhat trauma dia ngan men sinetron

    kui2..
    Sinetron lagi penting.. kui2

    ReplyDelete
  21. Nak seribu daya.. tak nak seribu dalih..

    Berani kerana benar.. takut kerana salah..

    ish bermadah pujangga pulak aku ni..

    ReplyDelete
  22. Aku hairan la ngan Junus..

    Junus origional ke Junus duplicate ni??

    ReplyDelete
  23. @Xandria,

    AQ punya penilaian sendiri setiap perkara MANOHARA. MANOHARA dah punya penasehat hukum ( Indonesia & Malaysia ) pastinya tindakan hukum yg diambil MANO tdk gegabah juga.. Menurut AQ jika kasus nya MANO mendera dpt Pelecehan ( yg tahu MANO sendiri & Pelaku ). Biar hukum yg bicara & mo tanya bukti.. tanyalah Penasehat hukum MANO ).. AQ bukan polis or judge bwat praduga tak bersalah. Bukan tugas AQ tuch... Pastinya AQ lebih belain MANO n sokong perjuangan MANO menuntut keadilan & menjadi tugas MANO & her lawyers buktiin di pengadilan...

    ReplyDelete
  24. @marie...
    benar...tp mana pengadilannya...aku nak tanya...visum mano dah buat ke belom? if bukti dah ader, y not just straight to the court? tak payah la nak lambat2..nant org pikir bukan2..aku penat nih tunggu kes ni tak selesai2..nak tau siapa yang salah dan siapa yang benar.

    ReplyDelete
  25. Rasanya TT belum berkata ape2 pasal isu ni so kite sebagai pemerhati luar x seharusnye menghukum TT terlebih dulu, kepada penyokong MANO pulak, jgn percaya bulat2 ape yang diluahkan dari mulut beliau.

    untuk memngetahui perkara sebenar, mari kite tunggu kata2 dari TT sendir, sebagai pemerhati, kite kene la comparekan dua2 cerita ni dan dari situ baru kite akan dapat tau mane salah n mane betul.

    Sebagai Islam, MANO bertindak nusyz tu pun dah kire dosa.
    dan ingatla ayat Al-QURAN, Surah Yusuf, Ayat 28 - SETELAH SUAMINYA MELIHAT BAJU YUSUF KOYAK DARI BELAKANG, BERKATALAH IA: "SESUNGGUHNYA INI ADALAH DARI TIPU DAYA KAMU ORANG-ORANG PEREMPUAN, SESUNGGUHNYA TIDU DAYA DAYA KAMU AMATLAH BESAR PENGARUHNYA."

    ReplyDelete
  26. @MRstreet...
    yerla..sementara ader trauma la sinetron dulu...nnt dh xtrauma feeling xdtg...hak3

    ReplyDelete
  27. @Roy Hasnirol...exactly..

    memula dulu aku cam sokong mano jer..tp biler tgk keadaan...ak dh sangsi dh...ni yang xsabar nk tunggu mahkamah...bilerla nak naik mahkamah kes nih

    ReplyDelete
  28. aurora said...

    Waiting and counting on TT .... go all out man!!

    =
    awk pikir TT main badminton apa .... ye ye ye go all out mannnn kalah menang wajar, jng merajuk berpanjangannnnnnn

    ReplyDelete
  29. A.M. Hendropriyono : Malaysia Terlahir Sebagai Pecundang

    Jakarta. Upaya “pencaplokan” negeri jiran Malaysia terhadap aset Indonesia tidak akan pernah berhenti. Demikian disampaikan mantan Kepala Badan Intelijen Negara (BIN) AM Hendropriyono kepada Rakyat Merdeka, di Jakarta, kemarin.

    Kenapa hal itu mereka lakukan?
    Negeri itu (Malaysia) seolah sibuk merekayasa masa lalunya agar menjadi gemilang, untuk menunjang masa kininya yang mempesona oleh kemajuan-kemajuan di bidang sosial ekonomi dan militer, termasuk keberhasilan menerbangkan astronotnya, Sheik Muszaphar Shukor ke antariksa dalam wahana Soyuz milik Rusia.

    Dalam sejarahnya, bagaimana sih awal mula hubungan Indonesia-Malaysia?
    Dalam sejarah hubungan dengan Indonesia, posisi Malaysia terukir sebagai pecundang, ketika Sriwijaya di abad VI dan Majapahit di abad XIII merupakan bangsa yang dipertuan di Asia Tenggara. Setelah masuknya Islam, hegemoni Indonesia semakin nyata oleh serbuan Laksamana wanita Malahayati dari Aceh dan Ratu Kalinyamat dari Jepara, yang membuat porak porandanya benteng Portugis yang berkuasa di Malaka. Pada bulan September 1963 kegentaran menyelimuti para pemimpin Malaya (negara yang baru dimerdekakan Inggris 1957), ketika Bung Karno yang merasa Indonesia sebagai bangsa besar pemimpin bangsa-bangsa Dunia ke III (dulu: The New Emerging Forces) telah dihina dan dianggap sebagai kurcaci, mengumumkan konfrontasi terhadap Inggris untuk membubarkan Malaysia.

    Implikasinya buat sekarang?
    Dengan kenyataan sejarah yang menunjukkan bahwa Federasi Malaysia akhirnya berdiri, terbuka kemungkinan tersimpannya rasa dendam terhadap Indonesia. Kegemilangan sejarah bangsa Indonesia masa lalu tidak mendukung kenyataan suramnya Indonesia masa kini. Kita terpaksa mengirim pembantu-pembantu rumah tangga (PRT) ke Malaysia, karena sempitnya lapangan kerja di dalam negeri.

    Termasuk balas dendam ke para TKI?
    Perasaan minderwaardig (rendah diri) Malaysia terhadap masa lalunya, ditambah dengan arogansi generasi muda Malaysia yang memandang rendah bangsa Indonesia sebagaimana sinyalemen Menlu Nur Hassan Wirajuda, telah menyebabkan terjadinya serangkaian tindak kekerasan dan pelecehan yang jauh melewati batas kepatutan terhadap bangsa Indonesia.

    Sebagai bekas menteri tenaga kerja, apa yang Anda usulkan?
    Negara-negara penerima TKI perlu segera dialihkan ke negara-negara yang manusianya telah memiliki peradaban, untuk dapat menghargai manusia lain, yaitu ke negara-negara Dunia I yang merupakan negara-negara yang sudah maju.

    ReplyDelete
  30. aku sebenarnyer kompius dengan mano n family yg lebih cenderung mengadu kemedia dr undang2..boleh terbela ke nasib dieorg kalo wat cmtu..plz someone advice them

    ReplyDelete
  31. @Malingsia..
    emang mano itu pemimpin negara lantas kamu usulkan isu2 politik dan hubungan negara?

    ReplyDelete
  32. xpayahla nak touch2 history...ur manohara pown xlahir lg that time

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  35. tak ada gunanya bahas kasus ini, kasus satu ini hanyalah satu dari sekian banyak contoh yg mn rakyat malingsia umumnya kerap menganggap rendah kami...dng tindakan2 di luar batas2 kemanusiaan.

    ReplyDelete
  36. @Malingsia..
    kalau kamu rasa mahkamah disini akan berat sebelah jd sy pon rasa mahkamah kat indonesia pon begitu..
    so..my suggestion is why dont go to international court.but the problem is..mano tak pon menjurus ke arah itu..am i wrong?

    ReplyDelete
  37. @Xandria,
    Dokter visum yg diminta pengacara MANO (Dr. Mun'im Idris) ma pihak Kelantan aja diragukan. Dr. Mun'im Idris dikenal profesional loh di Indonesia yg banyak menguak perkara pembunuhan berantai oleh Penjagal 'Ryan'. Sabar aja toh. QT doa'in aja cepet nyampe ke pengadilan. Coz proses hukum Pengacara Malaysia Mr. Mazlan blum kedengeran kabarnya nyampe Indonesia.
    visum resmi dibuat jika sdh dtunjuk pihak berwenang di negara TKP. Visum resmi yg dibuat di Indonesia bs jadi laporan pendukung bwat permintaan visum yg dminta Kelantan (negara netral khan yg dminta???) Berarti tunggu lg ampe keluar permintaan resmi pihak berwenang di negara TKP. Ikuti proses hukum yg sedang berjalan aja.

    ReplyDelete
  38. @Malingsia...
    kami tidak seperti yang kamu gambarkan..come on la..satu keluaga pon perangai tak sama...apekan lagi satu negara..

    ReplyDelete
  39. saran:
    mano hidup aja tenang kat jakarta dan mulai lembaran baru.
    biar hukuman yg patut buat TT adalah hukuman akhirat.
    SELESAI.

    ReplyDelete
  40. @marie...
    please understand why we need 3rd country..
    kalau visum itu doktor dari malaysia yang lakukan mestilah diragui kerana mesti ada yang meragui kerana ada rakyat negara tersebut yang terlibat...bukankah dari dulu sudah dikhabarkan mengenai ini?

    ReplyDelete
  41. @Malingsia..
    mana boley begitu...tuduhan yang mano keluarkan berat...tambahan lagi org yg dituduh merupakan prince...bawa aja ke pengadilan..hukum yang salah..mano or TT..yang slaha harus dihukum..bukan negara yg perlu dihukum ya.

    ReplyDelete
  42. @xandira,

    apakah awk nak mungkir terhadap mayat2 rakyat indonesia yg tiap bulannya di kirim balik dr malingsia???

    kalau awk tak tau WAJAR, sebab media awk tu kerjanya sibuk MENUTUP aib rakyat awk.

    awk nak teriak2 menDENY pun terserah, tp semuanya sudah terlambat, umumnya rakyat indonesia sudah paham yg rakyat awk tu gemar berbuat tindakan di luar batas kemanusiaan.

    ReplyDelete
  43. @Malingsia...
    saya tak pernah deny..i know the existence of that kind of person...but what i hint right here, why you take us all same like them..bukan semua indonesian suffer kat sini...ader yang happy..example, few guys yang tinggal kat sebelah rumah saya..

    ReplyDelete
  44. @xandira,

    percaya atau tidak, proses hukum kasus mano akan selesai setahun lg, menimbang pasif dan lambannya kedua belah pihak melakukan langkah2 konkret. jadi tak payah lah kita2 ini sibuk komen tai dlm blog ni. ingat ini adalah kasus kecil, kasus yg lebih besar masih banyak yg menganggu hubungan kedua negara.

    negara awk tu tengah di hukum, sebab termasuk black list dlm hal perdagangan manusia dan lemah dlm melindungi HAK ASASI MANUSIA. INGAT MANUSIA bukan RAKYAT MALAYSIA.

    ReplyDelete
  45. @Malingsia...
    what i concern right here is manohara case..kalau di relatekan dgn masalah negara...sampai bila2 tak tamat...mari kecikkan skop perbualan kita.peace..

    ReplyDelete
  46. @Malingsia..
    baru perasan..u spell my name wrong..and about my country kene hukum tuh..biar bapak2 menteri uruskan..aku bukanlah orang politik..

    ReplyDelete
  47. xandira,

    sy tak cakap semua rakyat awk, tp umumnya mindset mereka adalah Indonesia itu RENDAH, buruk citranya. dimata mereka TKI adalah budak belian, dimata mereka kami ini meminta-minta, padahal awk tak tau kerajaan awk itu BUTUH sangat akan tenaga TKI.

    kerajaan awk tau betul sikap malas rakyatnya yg pilah pilih pekerjaan...

    rakyat awk maunya kerja kat pejabat tp mental dan skill masih macam PEMBANTU RUMAH dan KULI BANGUNAN.

    ReplyDelete
  48. kenapa sy cakap MENTAL rendah pada rakyat awk?

    sebab majikan yg rata2 berpendidikan tinggi dan tau nilai2 kemanusiaan MASIH menganiaya, mendera, merampas hak2 manusia yg kurang berpendidikan yg rela merantau hanya mencari rezeki.

    ReplyDelete
  49. malingsia indon - u wrote : awk pikir TT main badminton apa .... ye ye ye go all out mannnn kalah menang wajar, jng merajuk berpanjangannnnnnn

    yg pikir gitu engkau, bukan aku!!

    ReplyDelete
  50. @Xandria,

    Bwat MANO sendiri bs jadi mimpi buruk dong musti ngalamin kejadian yg sudah masuk area hukum.. Pastinya Ibunda MANO & MANOHARA sendiri termasuk masyarakat awam seperti AQ blum ngerti hukum. MANO khan dah dpt arahan dari team pengacara nya. Bukti Ibu Daisy sudah buat laporan ke DEPLU sdh dr bln Maret'2009 stlh kejadian 'Penculikan' di runway Jeddah. Birokrasi nya itu loh bikin ribet n makan waktu. Kalo ga di bantuin ma media di Indonesia mana mungkin cepet diperhatiin n MANO bs bebas ampe sekarang. Ini hasil perjuangan Ibu Daisy & bentuk kasih sayang Ibu thd anaknya. Turut senang dong MANO sehat wal afiat lahir bathin sekarang ini . Mano sudah bekerja & fokus ma masa depannya..
    Media TV di Indonesia bs jadi 'HERO' di Indonesia sini. Kasus persidangan yg booming di Indonesia bs tayang live. jd viewer sperti AQ ga musti dateng ke pengadian sgala... TOP bwat media TV Indonesia...

    ReplyDelete
  51. non resmi = rakyat malingsia mendera dan menyiksa TKI

    institusi resmi = RELA, POLIS, ATM memukul, menembaki bak binatang, memburu, merogol TKI,dan berlaku kasar pada Turis, Pelajar, Wasit Karate....

    tingkat lebih tinggi lagi;
    kerajaan malingsia mencaplok ambalat, mempatenkan budaya indo, memakai dan memanfaatkan segala jenis budaya indo buat kepentingan pariwisatanya.

    ReplyDelete
  52. malingsia indon - kau tulis 'apakah awk nak mungkir terhadap mayat2 rakyat indonesia yg tiap bulannya di kirim balik dr malingsia??^'

    kau lupa nak masukkan singapore dan arab-saudi! aku pernah naik pesawat ngan tki dari Jeddah ke Jakarta! mcm-mcm dorang citer pasal layanan burok kat arab!tak perlu aku bagi tau... kalau kau nak gak tahu, JUST ASK OK, aku boleh citerkan! ini aku dengar ngan telinga aku sendiri, bukan rekaan! belum lagi yg kat singapore, adik aku pun citer pasal tki kat sana...

    kenapa korang suka sgt nak salahkan malaysia jer? mcm hilang punya & sajer cari sebab!!

    ReplyDelete
  53. aurora said...

    malingsia indon - u wrote : awk pikir TT main badminton apa .... ye ye ye go all out mannnn kalah menang wajar, jng merajuk berpanjangannnnnnn

    yg pikir gitu engkau, bukan aku!!
    =
    sensitif sangat nona satu ini.
    maklumlah, aurora sedang datang bulan nich?(menstruasi or having a period)
    Moodnya pun sedang swinging. Merasa sedikit marah, merassa sedikit tertekan,loosing rational thought,ini adalah ciri ciri gender kebingungan atau gender confusion.

    ReplyDelete
  54. Kami rakyat malaysia memang membela rakyat sendiri tapi at the same time, media kami x pernah buruk2kan negara serumpun. walaupun bendera kami dibakar, kami x menjurus untuk berperang. kami lebih kepada discussion. dan atas dasar berlembut inila, Malaysia kerap di ancam anasir luar yang sikit sebanyak menggoyangkan kestabilan kami. munkin ade yang kata, kami sering bertindak luar batas manusia, tapi kenapa rakyat luar gemar untuk berhijrah ke negara damai kami????? ade yang masuk secara sah, ada yang masuk secara HARAM. ade jugak rakyat luar yg dah beranak pinak disini dan bersekolah disini. kalo betul kami ni bernafsu binatang, kenapa ramai pandatang yang ditangkap enggan pulang semula ke negara asal?????? munkin disitu terdapat jawapan dari persoalan bahawa Malaysia adalah negara yang sesuai untuk didiami dan bukan MALING SIA. rakyat kamu jugak cari makan di negara kami, dan x mustahil, satu ari nanti kamu jugak akan ke Malaysia mencari sesuap nasi untuk, anak, isteri, suami kamu di sana. Usah perlekehkan Malaysia yang banyak berbakti pada kaummu....hanya kerana pengaruh cerita MANO yang belum tentu sahihnya.

    ReplyDelete
  55. malingsia indon - aku tak marah pun. kau yg TERLEBIH PERASAN! ker kau yg sensitif ngan tulisan aku??? aku rasa kau yg dtg bulan atau tak dtg bulan langsung sebab terlebih sensitif!! hiks !

    ReplyDelete
  56. @aurora

    sebab malingsia yg dulu kita anggap serumpun ternyata bukan lagi, kita sesalkan rakyat malingsia yg berbuat kejam pada TKI.
    kasus di arab memang banyak, tp tidak sebanyak di malingsia yg dulu kita anggap serumpun.

    tp bagaimanapun TKI di arab pun kita bela haknya jika dilecehkan, tp seringnya di arab itu kasus pelecehan seksual sering terjadi daripada penderaan dan penyiksaan.

    jadi wajarlah target utamanya adalah negara awk.

    ReplyDelete
  57. Oh serumpun! tapi yg lakukan bukan dari rumpun kita kok! Non-Malay, bung!

    ReplyDelete
  58. yg melayu juga yg dicaci, yg kau maki dan mengaku serumpun. Whatlah u ...

    ReplyDelete
  59. @Roy Hasirol..
    mmg bernas...sekurang kurangnya...kiter tak pernah bom negara kiter sendiri.macam kat bali..

    ReplyDelete
  60. roy;
    kenapa rakyat luar gemar untuk berhijrah ke negara damai kami????? ade yang masuk secara sah, ada yang masuk secara HARAM. ade jugak rakyat luar yg dah beranak pinak disini dan bersekolah disini.

    =
    rakyat kami gemar hijrah ke sana karena adanya demand yg tinggi (ada permintaan maka ada produksi). coba tutup peluang buat pekerja kami disana??? apakah berani??? sy yakin jika takde lg peluang buat mereka, dng sendirinya mereka akan berkurang dan mengalihkan ke negara lain.

    dah sy cakap tenaga TKI itu sangat sangat diperlukan oleh kerajaan malingmu itu mewujudkan target sbg NEGARA MAJU pd th 2020.
    tanpa mereka mustahil itu semua tercapai.
    sebab kerajaanmu itu tahu betul negara tidak boleh hanya bergantung pd rakyatnya yg malas2, yg suka REMPIT ria, yg suka pilih kerja, yg suka jadi supir taksi, atau ikut skim cepat kaya.
    mereka malu kerja sbg kuli bangunan walau memang mentalnya mcm kuli dan tak berpendidikan tinggi.

    intinya malingsia tidak bisa hidup tanpa TKI deh....dari seluruh sektor lapangan di bumi malingsia semua di lakukan pekerja asing.

    lalu, jng lupa banyak sindikat penyalur tenaga kerja baik d malingsia atau di indo, mereka inilah yg mengirim TKI tanpa surat2 resmi, konon sangat dibutuhkan oleh syarikat malingsia yg memang lebih butuh yg ilegal krn cepat urusannnya, tidak perlu banyak keluar uang...ibarat kata cepat saji.

    roy lagi;
    kalo betul kami ni bernafsu binatang, kenapa ramai pandatang yang ditangkap enggan pulang semula ke negara asal??????

    sebab umumnya mereka itu ke malingsia sudah berkorban harta dng menjual sawah, tanah kah....krn sindikat penyalur tenaga kerja sering minta uang berlebihagar TKI bisa dng cepat di kirim.

    atas dasar itu mreka tdk mau sia-sia, pikiran mereka harus balik modal (mungkin), atau merantau harus bawa uang banyak..agar tidak malu dng rekan dan keluarga di kampung....

    dan mengikut perkembangan yg ada, TKI sudah tidak menganggap malingsia itu spesial (syurganya pekerja asing), mereka sudah kapok / jera, sudah trauma mendengar perlakuan majikan malingsia yg biadab, blm lagi perlakuan tidak bersahabatnya rakyat malingsia yg menganggap rendah mereka,blm lg RELA dan polisnya...KAPOK Deh...

    ReplyDelete
  61. Berita from Indonesia :

    Kagakribet - Menurut Fakhry, Mano justru begitu bahagia. Hal tersebut bisa dibuktikan dari hasil rekaman saat Mano berlibur di Lombok, Nusa Tenggara Barat (NTB). Dalam tayangan tersebut, Mano tampak berbahagia berlibur bersama putra Raja Kelantan, Malaysia itu. Bahkan dalam satu momen, Mano terlihat sedang meloncat ke laut.

    Pernyataan tersebut langsung menyulut kubu Manohara. Melalui tim kuasa hukumnya, Mano mengklarifikasi seputar video yang beredar di stasiun televisi belakangan ini."Tujuan kali ini untuk meng-counter pemberitaan Fakhry di TV seolah-olah tidak ada penyayatan," jelas Hotman Paris Hutapea, kuasa hukum Mano saat ditemui di kantornya, Summitmas 1, Sudirman, Jakarta Pusat, Rabu (24/6).

    Berdasarkan keterangan yang disampaikan Mano, Hotman menuturkan, Fakhry kerap melukai kliennya dengan menyayat bagian buah dadanya, sejak awal April hingga 20 April 2009. "Fakhry mengajak ke sebuah pulau di Lombok, sepuluh hari setelah kejadian itu. Jadi begitu kena air di pantai sana, lukanya tentu tidak sakit lagi," tegas Hotman.

    Terkait beredarnya video-video yang memperlihatkan kegiatan Mano selama menjadi istri Fakhry, Hotman menuding bahwa itu sudah dirancang sebagai langkah untuk mengcounter kejadian yang akan timbul seperti sekarang ini.

    Rekaman-rekaman saat berada di Lombok itu, terang Hotman, menjadi bukti bahwa Mano selalu diawasi oleh kamera tersembunyi. "Selalu ada hidden camera. Ini juga digunakan Fakhry sejak meninggalkan Daisy (ibunda Mano) di Jeddah," tandas Hotman. "Hal ini dilakukan Fakhry untuk meng-counter Mano seperti sekarang ini," tambahnya.

    Menanggapi atraksi nyebur ke laut, Mano mengaku hal itu dilakukannya di luar kesadarannya. Kepada wartawan, Mano mengaku kerap diberi semacam pil pemicu adrenalin sehingga membuatnya berani melakukan hal-hal yang justru paling ditakutinya."Mano selalu dikasih pil biar seolah-olah fly, tidak ada rasa takut, seolah-olah happy untuk dilihat," ungkap Mano. "I just over excited dikasih pil, and i dont know exactly what kind of pill. Dikasih pil itu dan disuruh loncat... Mano jump," cerita Mano.

    Padahal, diakui Mano, ia tak seberani seperti yang terekam lensa kamera, "I dont know what they gave me, dari kecil Mano takut tinggi dan lihat ikan-ikan kecil itu jijik. Tapi setelah minum pil itu Mano justru tidak takut lagi," tekan Mano dengan logat Inggris-nya itu. [kompas.com@krb]

    ReplyDelete
  62. aurora said...

    Oh serumpun! tapi yg lakukan bukan dari rumpun kita kok! Non-Malay, bung!
    =
    ada juga tp tidak tersiar, mungkin lebih asyik memberitakan yg non melayu nya aja (itulah medianya truly asia !)

    ingatkah polis yg menganiaya wasit karate? apa bkn melayu?

    ingatkah kasus perogolan dari RELA?
    pa bkn melayu>?

    ingatkah tindak tanduk kekerasan yg dilakukan oleh RELA?

    penembakkan dan pemukulan thd nelayan oleh tentara?

    apa bkn melayu?

    lupakah kasus pematenan budaya indonesia serta pencuriaannya?
    apa itu bukan kerjaannya melayu?

    jangan dijadikan pembenaran kalau melayu malingsia itu baik2, rakyat malingsia itu bukan hanya melayu, cina ada, india ada, dayak ada...DASAR RASIS!

    ReplyDelete
  63. Sebagai manusia kengkadang keti bersuare mengikut rase ati, emosi, nafsu. sume ni atas dorongan n sokongan syaitan dalam diri. Syaitan selalu mencari jalan untuk memecah belahkan umat manusia.

    Tapi kite dah dibekalkan peringatan dari Allah dalam Al-Quran. Mari kite balik ke asal crite ni, asalnye dari kemelut yang berlaku luahan dari MANO. jadi memang benarla kalo kite refer pada ayat yang saye bg tadi.Surah Yusuf, ayat 28(refer pada comment saye sebelumnye).

    ALLAH MAHA AGUNG......TAKBIIRRR !!!

    ReplyDelete
  64. Postingan diatas berat sebelah. Seolah2 mano yang durhaka. Gimana klo sebaliknya terbukti suaminya yang jahat! Sudah sewajarnya ga usah kembali ama suaminya. Kecuali klo suaminya merubah sikap dan sadar, minta maaf tak mengulangi perbuatannya kedepan.

    ReplyDelete
  65. Gini lah, biarlah Malingsia dan kuncu kuncu nya mengatakan yang Malaysia ini jahat. Yang penting nya kita tahu sendiri samada tuduhan nya betul atau tidak. We know who we are. Biar kan sajalah. We don't rely on Malingsia's opinion to live our life.

    ReplyDelete
  66. Fes, kalau terbukti betul apa yang Mano dakwa, saya cadangkan pada Mano jangan balik ke suaminya. Buat apa kalau hidup teraniaya. Tapi kalau tiada bukti yang sahih, memang Mano menderhaka pada suaminya.

    ReplyDelete
  67. Bukan berat sebelah.......tapi kite belum tahu kesahihannya. jadi kite harus belik kepada Al-Quran sebagai langkah berjaga2 dari membuat sebarang rumusan, andaian atau keputusan.

    ReplyDelete
  68. @roy @ xandria senang skali baca ucapan korang :)

    @marie @malingsia especially cut the crap la weh!

    This is what i think, the only laws that govern and can settle this matter is the syariah laws in Kelantan? why kelantan? because its the plcae of origin mano-tt weds. why syariah law? kerana ini masalah rumahtangga dan kedua mereka berugama islam...jadi tempoh untuk mano pulang ke kelantan sudah tamat, maka TT berhak menuntut hak sebagai suami and take mano to legal action via syariah laws. ini hotman atau farhat abbas nggak bisa halangi. beyond their jurisdiction karena mereka bukan pengacara undang2 syariah yg layak, meskipun jika kasus ini di US, walaupun Mano US citizen katanya sedangkan bapanya George Mann mano tidak
    mengaku. such a dysfunctional family yg sememangnya tidak layak berbesankan kerabat diraja kelantan.Dan kasus dera mano hanya sibuk PC tetapi bukti masih diragui kesahihannya. Jadi itu dibawah civil . Kita liat saja apakah hotman, farhat dan lawyer mano malaysia bisa bawa ini ke muka pengadilan civil. Dengan isteri durhaka sebegini, TT berhak menceraikan mano tanpa apa-apa pampasan so mano gone willbe your hermes bag, a.piguet watches, private jet and so forth...

    kita liat kesudahan sinetron ini. International court will not entertain individual case such as these yg mana melibatkan individu walaupun country to country. Jadi the only court is in Malaysia because so called 'dera' as alleged by Mano happened in malaysia. NO other forces or other laws can 'enterframe'.

    @KF mind your manners, word "& mouth...dah insurance ke belum?

    ReplyDelete
  69. Tembam...Klo gitu kenapa juga si Love Sense ini udah mendakwa mano durhaka! apa cuma karena daisy yang punya masalah trus mano juga jahat. Ga juga kan..

    ReplyDelete
  70. Tembam said...
    Fes, kalau terbukti betul apa yang Mano dakwa, saya cadangkan pada Mano jangan balik ke suaminya. Buat apa kalau hidup teraniaya. Tapi kalau tiada bukti yang sahih, memang Mano menderhaka pada suaminya.

    July 3, 2009 12:10 PM

    betul betul dan betul :)

    ReplyDelete
  71. fuhhh....getting hot here...

    @MRstreet
    Junus cuma aku sajalah.tak tau junus lain buat same nick kat aku.

    @all
    jangan terpancing provokasi isi blog ini.itulah tujuan blog ini dibuat.disini yang dibahas hanya masalah mano dan tt.
    Janganlah bawa bawa suku,ras apalagi agama.
    Kita lihat apa nak tt buat dalam waktu dekat ni
    apakah tetap diam saja atau ada ide lain yang akan dilakukan tt.

    ReplyDelete
  72. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  73. festananda said...
    Tembam...Klo gitu kenapa juga si Love Sense ini udah mendakwa mano durhaka! apa cuma karena daisy yang punya masalah trus mano juga jahat. Ga juga kan..

    July 3, 2009 12:16 PM

    @Fes sama juga seperti Mnao yg sudah dakwa TT sana sini seluruh benua Indonesia yg TT dera dia bukan? non?

    ReplyDelete
  74. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  75. Roy Hasnirol said...
    Bukan berat sebelah.......tapi kite belum tahu kesahihannya. jadi kite harus belik kepada Al-Quran sebagai langkah berjaga2 dari membuat sebarang rumusan, andaian atau keputusan.

    July 3, 2009 12:14 PM

    Ntahnyer..belum apa2 lagi dah label TT botak, pedofil, etc...Kasus ini belum masuk mahkamah pun...sama macam manohara...sinetron sudah mau keluar..kasus belum dibicara mahkamah...kui2 :)

    ReplyDelete
  76. hi semwanya apa kabar kamu semoga kalian semwa selalu dalam lindungan yang maha kuasa amin.ujung mingu da sampai selamat menikmati ujung mingu dengan keluarga..hi junus aurora dian odelia andrew and fas dan semwanya selamat menikmati ujung mingu semoga selalau bahagia bersama keluarga.....

    adu si mano menolak pulang ke suaminya kenapa ya? mungkin ga bisa tingal kan kerja nya shuting nya x orang uda nungu2 sntron nya keluar tu wkakkahahh

    saya ada sedikit setuju pemerinta indonesia tidak membolekan lagi pekerja pembantu ruma ke malaysia. mungkin ada kebaikan nya juga ya orang indonesia agak terlalu lemah kelembutan dan kelemhan mereka itu yang kadang menjadi mangsa majikan jahat di siksa di abaikan hak mereka.tidak bekerja di malysia mereka bisa kerja di sini singapore atau negara2lain seperti honkong dan taiwan di negara ini mereka akan mendapat gaji yang berlipat ganda gaji membantu di singapore 2x lipat dari gaji di pembantu di malaysia dan gaji di hongkong 2x lipat dari gaji di singapore wow all the best la untuk orang indonesia yang tak bisa kerja pembantu lagi di malaysia bisa pergi kerja di negara2ini....
    orang malaysia tu sebenar nya baik2 dan berbudi bahasa yang tingi tapi di kalangan melayu nya saja
    yang kejam yang suka menyiksa pembantu sebenarnya bukan orang melayu tapi orang chines yang tela menjadi penduduk asli orang malaysia coba kalian cari data2 pembantu2yang di siksa di malaysia pasti rata2 semwa majikan nya chines kayak nirmala bonat dan siti hajar majikan nya orang chines tapi ya karna kejadian nya dan pelakunya orang malaysia maka kenala semwa orang malysia. saya selalu holiday ke malaysia dan saya tau keadaan di sana..

    tapi all the best juga kan buat orang malaysia walau pun pembantu indonesia tak bisa kerja lagi ke malaysia tapi masi banyak yang mau kerja di malaysia seperti orang..
    seri langka kemboja dan philipin.tpi orang philipin jau beda dengan orang indonesia jangan la buat pembantu philipin seperti siti hajar maut la jawbannya hehhe
    orang philipin tak mau haknya di injak
    mereka pun tak mau di kurung diruma
    gaji mereka pun mau tingi dan tamba ofday lagi betol tak.kalo majikan baik mereka pun lebi baik dan kalu majikan jahat mereka pun lebi jahat itu la sipat orang2philipin yang orang srilanka dan kemboja saya tidak tertarik mau tau ..saya tau banyak tentang membantu ni karana kawan baik saya ni agenci pembantu ruma dia sering cerita dengan saya hehhehhe





    masla budaya

    orang indonesia dan malaysia tu serumpun dan usu asal orang malayu maalaysia kayak nenek poyang mereka itu kebanyakan dari indonesia
    dan saya rasa wajrla kalu ada kesaaman budayanya malaysia dengan indonesia..
    ini saya rasa la menikut cerita2 usu asal 2 negara ini......

    ReplyDelete
  77. Saat ini yang disayangkan hanya sikap tt yang tidak tegas.nak tunggu pemilu pula.
    no related with this issue.
    Sekarang ape nak tt buat? buat secepatnya...
    jangan nak tunggu ini...nak tunggu itu...
    tarikh masa dah habis.buat suatu keputusan supaya harga diri royal family tidak semakin terinjak injak.

    ReplyDelete
  78. @honey
    happy weekend juga buat anda and family.
    senag baca koment kamu honey.
    Honey said : malaysia coba kalian cari data2 pembantu2yang di siksa di malaysia pasti rata2 semwa majikan nya chines kayak nirmala bonat dan siti hajar majikan nya orang chines tapi ya karna kejadian nya dan pelakunya orang malaysia maka kenala semwa orang malysia

    yup betul..ini koment yang lebih specific.
    janganlah semua malaysian kena.gov malaysia dah buat langkah langkah maju buat masalah ini.

    ReplyDelete
  79. @master yoda,

    u yg musti cut the crap... weleh weleh.. mabok ya bro..
    Biar MANO jalani proses tuntutan hukum nya.. Bokis tuch nyerang MANO dr asal usul ma Ibu nya yg punya masalah. ini case mano menuntut pelaku penyiksa yg disangkakan MANO... BAgus dong s pihak kelantan segera divorce MANO. MANO said she's happy jadi JANDA. Bukan durkaha lah kalo mo lepas dari suami penyiksa...

    ReplyDelete
  80. Master yoda..
    Tetep ada bedanya lagi...klo dulu mano kesana kesini bicara tapi tetep pake bukti, ga cuma omong kosong. Meskipun buat kalian bukti itu tak dipercaya/diragukan.

    ReplyDelete
  81. Fes,kalau dipandang dari segi hukum nikah Islam, memang Mano dah menderhaka jadi apa yang Love Sense cakap tu betul. Mungkin penderaan yang Mano dakwa tu betul betul terjadi tapi Mano mesti perjuangkan hak nya dulu - terus bawa TT ke mahkamah. Lepas tu baru lah bersinetron. Tengok Cici Paramida, dia terus bawa masaalahnya ke authority. Macam itulah orang yang memperjuangkan haknya.

    Junus - saya pun lebih suka kalau TT bawa kes ini ke mahkamah secepat mungkin. Buat apa tunggu lama lama.

    ReplyDelete
  82. @master yoda...thax bro

    @marie...mmg xderhaka kalau dah janda..tapi sekarang belom janda..
    kalau mau di divorce..come mano to kelantan...selesaikan and balik bahagia ke jakarta...susah ker?

    ReplyDelete
  83. @junus..u're right!
    tapi makin di tegah makin jadi2...hahaha
    kes ni panjang sangat

    ReplyDelete
  84. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  85. @tembam
    Junus - saya pun lebih suka kalau TT bawa kes ini ke mahkamah secepat mungkin. Buat apa tunggu lama lama.

    tt memang sudah melakukan itu.terbukti sudah ditunjuk peguam peguam tt ke polis diraja malaysia.Tapi saya ragu akan kelanjutan hal itu.soal tarikh masa yang tidak ditanggapi saya rasa semakin menguntungkan mano.
    sebaiknya tt harus tegas dan berani mengambil keputusan soal masa ini.

    ReplyDelete
  86. marie said...
    @master yoda,

    u yg musti cut the crap... weleh weleh.. mabok ya bro..
    Biar MANO jalani proses tuntutan hukum nya.. Bokis tuch nyerang MANO dr asal usul ma Ibu nya yg punya masalah. ini case mano menuntut pelaku penyiksa yg disangkakan MANO... BAgus dong s pihak kelantan segera divorce MANO. MANO said she's happy jadi JANDA. Bukan durkaha lah kalo mo lepas dari suami penyiksa...

    July 3, 2009 12:31 PM

    @marie BUKAN mabuk tapi aku berkata benar. Kasus ini belum mausk mahkamah hukum jadi semua yg kamu katakan itu tidak relevan. Mana kamu tau Mano suka jadi JANDA? Tidak ada wanita yg suka jadi JANDA melainkan TIADA pilihan. Belum terbukti TT menyiksa Mano. Belum terbukti.

    Jadi @marie@fes saya cuma ingin kata TT-Mano masalah diselesaikan cara hukum tapi hanya di mahkamah islam kelantan, bukan di indonesia. kenapa dikelantan? sebab itu asal mereka MENIKAH. kenapa undang2 islam? kerana ini masalah rumahtangga. Jadi mano harus melantik pengacara SYARIE yg boleh mewakilinya di Kelantan. Mano boleh duduk di indonesia, bawa kasus ini ke US, tetapi akan diarahkan harus balik ke Kelantan juga..
    ngerti nggak kalian????

    @hello junus

    ReplyDelete
  87. Lovesense wrote,
    Tunggulah setelah Indonesia selesai pemilu, setelah Presiden melantik para Menteri dan Pembesar Negara yang baru, yang tahu erti keamanan, perpaduan dan semangat kekitaan. TT akan mengumumkan langkah tindakan terhadap isterinya yang engkar dan tidak setia. TT tidak akan melepaskan orang yang menfitnah dan menjatuh maruahnya. TT akan bertindak mengikut undang-undang yang dibenarkan sama ada undang-undang sivil, kriminal dan syariah untuk mencari KEADILAN.

    Walau bagaimana pun TT tidak gopoh dalam bertindak, slow and stedy biar lambat asalkan selamat kerana kebenaran akan datang juga kemudiannya. TT teramat arif dengan perangai Manohara dan TT yakin akan sampai masanya Manohara sebenar menjelma.


    Yes Lovesense saya ada strange feeling juga Mano yg sebenar akan menjelma. Jika ini benar kasus fitnah dari manohara maka TT berhak menceraikannya tanpa sesen pampasan pun kerana Mano isteri durhaka dan isteri DURHAKA itu NUSYUZ.
    Jika Mano benar didera maka Kelantan juga dia harus pulang untuk membuat tuntutan dera dan juga tuntutan dera bawah civil tapi sampai sekarang 'ilek poringge' bak kata ore india, satu repot pun takde jadi wajarlah kami malaysians menyoal kesahihan cerita Mano ini.

    ReplyDelete
  88. @Xandria @master yoda,

    your prince aja bertindaknya nungguin pemilu di di negara AQ beres... Hellloooow you guys yg ksie saran sana ke royal prince Kelantan... or to love sense.... MOSO mo ngikutin jadwal kenegaraan negara AQ ... pleeazeee dah...

    Di Indonesia, proses hukum terus berlangsung bwat smua perkara. ga musti libur segala nungguin PEMILU di Indonesia kelar.. HAHAAAA WAKAKAKAKAKK....

    Tunggu tanggal mainnya lah dari MANO..

    ReplyDelete
  89. Takyah tunggu PEMILU TT, ambik ajer tindakan undang2. :)
    Dah overdose dah hal kau dari PC Mano nih..

    ReplyDelete
  90. @marie...
    saper yang kene dera nih..
    yang dera la yang lapor...

    ReplyDelete
  91. @honey
    happy weekend juga buat anda and family.
    senag baca koment kamu honey.
    Honey said : malaysia coba kalian cari data2 pembantu2yang di siksa di malaysia pasti rata2 semwa majikan nya chines kayak nirmala bonat dan siti hajar majikan nya orang chines tapi ya karna kejadian nya dan pelakunya orang malaysia maka kenala semwa orang malysia


    @honey haa ini betul..bukan orang melayu yg menyiksa. Ini komen bagus lagi spesifik. :) Orang melayu masih bersabar dengan pembantu rumah yg kurang pandai tapi tidak sampai meyiksa.

    ReplyDelete
  92. Love Sense yang kata TT nak tunggu Pemilu selesai. Apa kata TT? Betul ke?

    ReplyDelete
  93. Xandria said...
    @marie...
    saper yang kene dera nih..
    yang dera la yang lapor...

    July 3, 2009 12:55 PM

    Ntah...yg kena deralah kena lapor...sampai sekarang laporan tadak...'ilek poringge' bak kata ore india...

    ReplyDelete
  94. Tembam..iya aku setuju sebaiknya cepat dibawa kepengadilan. Klo memang sebaiknya dimahkamah kelantan Ok aja, tapi harus dijamin keselamatan mano di malay, takutnya ada orang yang ga suka mano.
    Soal main sinetron harus dilihat dari segi positifnya. Ingat masalah ini bakalan panjang dan menempuh waktu yang lama. Secara logika pasti orang akan ingin mencari refreshing atau istirahat sejenak dari masalah yang membelitnya dengan melakukan suatu hal yang disenangi biar tidak stres/pusing. Lagipula mano kan sekarang sudah ga dinafkahi suami, makanya harus pinter2 cari uang sendiri...apalagi untuk masalah ini cukup menyita uang,bayar pengacara juga

    ReplyDelete
  95. MRstreet said...
    Selamat pagi semua..

    Kepada pendokong2 Mano dan TT sila ambil nombor giliran ya untuk memberi hujat2 anda..

    Dan kepada yang ingin membuat permusuhan kaum dan bangsa sila jangan beri komen ya..
    Kerna komen anda bisa merosakkan dunia dan menyusahkan ramai makhluk..
    Tak kira Indonesia atau Malaysia..

    Jika anda ingin curhat.. jangan hanya menuding jari.. tapi harus berbekalkan isi yang boleh diterima akal yang waras..kui2

    Sekian Terima kasih

    July 3, 2009 7:00 AM

    Ok mrstreet kui2 :)

    ReplyDelete
  96. festananda said...
    Tembam..iya aku setuju sebaiknya cepat dibawa kepengadilan. Klo memang sebaiknya dimahkamah kelantan Ok aja, tapi harus dijamin keselamatan mano di malay, takutnya ada orang yang ga suka mano.
    Soal main sinetron harus dilihat dari segi positifnya. Ingat masalah ini bakalan panjang dan menempuh waktu yang lama. Secara logika pasti orang akan ingin mencari refreshing atau istirahat sejenak dari masalah yang membelitnya dengan melakukan suatu hal yang disenangi biar tidak stres/pusing. Lagipula mano kan sekarang sudah ga dinafkahi suami, makanya harus pinter2 cari uang sendiri...apalagi untuk masalah ini cukup menyita uang,bayar pengacara juga

    July 3, 2009 1:03 PM

    @Fes itulah fes, sekarang Mano ga dinafkahi suami, harus pinter cari uang untuk menampung pengacara dan juga ibunya yg materialistik..kui2

    ReplyDelete
  97. Master Yoda,

    AQ pun bicara benar. Seleb Indonesia pun (JUPE) yg nikah d prancis skrg lg proses cerai ke prancis pula. krn ga terdaftar ke kedutaan Indonesia jd pernikahan nya ga bs diakui di Indonesia..
    So ..
    Bwat MANO & team lawyer nya yg lebih tahu langkah&tindakan yg akan dilakukan MANO... kalian blum pernah liat seh infotaimnent MANO sudah bicara langsung kalo MANO ga risi ntar jadi JANDA (MANO yg berkeputusan bukan disangkakan Kelantan kalo Ibu Daisy yg jd provokator). Klo penting banget mah cek aja data video di Indonesia...

    ReplyDelete
  98. TT, i said it and i say it again...takyahlah mu tunggu PEMILU..molek ka?? mu ambik tindakan unde2 jelah dah overdose kesmu nih...berat dah...

    ReplyDelete
  99. Malingsia,
    kamu ni tak habis-habis mengutuk dab memburukkan orang Melayu dan Malaysia secara umumnya. Kau sudah baca ke komen aku dalam post sebelum ini? Kau tak sepatutunya generalized benda2 keburukan . Kalau satu keburukan dilakukan oleh orang dari satu negara tak semuanya kejam dari negara itu. Begitu juga orang dari negara kamu, walau pun orang mcm kamu mesih terusan mengutuk, aku tahu masih ramai orang Indonesia yang baik. Begitu juga orang Malaysia, apa kamu sudah lupa masa Sumatera ada kebakaran? negara kami yg tolong. Ya..Masa bencana Alam di Acheh pun begitu juga, byk juga pertolongan. Orang Indon pun kami beri rawatan dan di tempat tahan pendatang tanpa izin pun di beri makanan dan latihan. Tak kena seksa pun. Aku tahu sebab adik kepada pembantu rumak kakak aku kena tahan. Kamu ini terlalu benci pada orang malaysia pun tidak baik. malahan byk statement kamu tidak betul, lebih2 lagi hal politik di Malaysia. Aku cadanagkan dpd kau mengutuk terusan lebih baik cari cara mcm mana memajukan negara , jangan mengapikan api2 kebencian dan permusuhan. Lebih baik kita negara serumpun ini memajukan negara masing2. Buat apa gaduh2. Isu Mano dan TT pun mmg perlu di selesaikan dengan rasional kan

    ReplyDelete
  100. Master yoda... salah klo ibunya! Yang benar untuk kepentingan mano sendiri dalam masalah ini dan untuk penghidupan mano kedepan! Jadi...apa yang salah klo mano main sinetron?! Mano juga manusia yang butuh makan makanya cari duit sendiri. Apalagi mano tetap mendahulukan kepentingan masalah yang sedang dihadapinya

    ReplyDelete
  101. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  102. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  103. marie said...
    Master Yoda,

    AQ pun bicara benar. Seleb Indonesia pun (JUPE) yg nikah d prancis skrg lg proses cerai ke prancis pula. krn ga terdaftar ke kedutaan Indonesia jd pernikahan nya ga bs diakui di Indonesia..
    So ..
    Bwat MANO & team lawyer nya yg lebih tahu langkah&tindakan yg akan dilakukan MANO... kalian blum pernah liat seh infotaimnent MANO sudah bicara langsung kalo MANO ga risi ntar jadi JANDA (MANO yg berkeputusan bukan disangkakan Kelantan kalo Ibu Daisy yg jd provokator). Klo penting banget mah cek aja data video di Indonesia...

    July 3, 2009 1:11 PM

    @marie i suggest you read my comments again. Yah kalo anda nikah di perancis, kasus cerai di perancis, wajar juga mano kasus rumahtangga di Kelantan dan mahkamah islam kelantan. Kalau mau daftar nikah di indonesia atau US kalau mau diakui. Tapi US , sedangkan bapanya George Mann Mano tidak akuin bapa.

    I am not interested apa kamu hendak kata. Tak relevan video ni semua. Ytg relevan hanya Mano membuat laporan di Kelantan dan mahkamah civil serta islam di kelantan atau civil di malaysia saja yg boleh. Pengacara hotman dan farhat tidak layak selaku pengacara undang2 islam. Civil bolehlah. Kasus rumahtangga masih dibawah undang2 islam. And legal system Malaysia tak serupa semcam legal system di Indon. Dah bernikah, ikut suami kata orang. Meskipun TT itu dikatakan pendera, Mano masih bisa ke Kelantan dan menyuruh mahkamah isu 'injunksi' jika tidak mau TT dekat padanya.

    Jadi Mano tidak punya alasan. :) Dan pengacaranya tahu apa hendak dilakukan? Mcam tak tahu ajer. Kalau tahu dah lama mensihati Mano melantik pengacara syarie di Kelantan dan pantas membuat laporan vs TT. :) Tetapi TIADA.

    ReplyDelete
  104. malingsia indon, tak gunanya saya jawab kerana kau akan menuduh gitu dan gini. kerana resminya kalian sememangnya begitu... aku tak terkejut lepas ni ada yg tulis 1-0 (mcm main badminton)

    Bak kata Tembam : 'Gini lah, biarlah Malingsia dan kuncu kuncu nya mengatakan yang Malaysia ini jahat. Yang penting nya kita tahu sendiri samada tuduhan nya betul atau tidak.'

    ReplyDelete
  105. Kepada malingsia yg jahil,

    @honey
    happy weekend juga buat anda and family.
    senag baca koment kamu honey.
    Honey said : malaysia coba kalian cari data2 pembantu2yang di siksa di malaysia pasti rata2 semwa majikan nya chines kayak nirmala bonat dan siti hajar majikan nya orang chines tapi ya karna kejadian nya dan pelakunya orang malaysia maka kenala semwa orang malysia


    @honey haa ini betul..bukan orang melayu yg menyiksa. Ini komen bagus lagi spesifik. :) Orang melayu masih bersabar dengan pembantu rumah yg kurang pandai tapi tidak sampai meyiksa.

    ReplyDelete
  106. master yoda,

    AQ mo tanya,hukum pernikahan MANO di Kelantan bg Kelantan syah / tidak. Sedang MANO pas married blum usia 17thn.
    Di Indonesia sini, kasus pernikahan dini sperti syeh Puji ga bs proses nikah resmi di KUA. jd milih nikah siri. akibatnya sanksi hukum lg dijalanin syeh Puji krn nikahin anak di bawah umur.

    Detail hukum pernikahan syariah Kelantan, AQ ga mo tau tuch.. ogah.. coz married di Indonesia cukup bwat AQ.
    Soalnya ada kabar kalo pernikahan MANO dianggap ga syah.. Di Indonesia, cm bs nyebut nikah siri. cerai pun ga bs sperti org2 yg punya bukti nikah resmi KUA.

    ReplyDelete
  107. Fae, tak salah kalau ibunya mahu yang terbagus untuk anaknya. Tapi sayang nya Daisy Fajarina tidak menunjuk kan kepada anaknya macam mana untuk membuat priority dalam hidup. Apa yang utama dalam kehidupan kita ini. Kejujuran, kesetiaan dan bercakap benar adalah sifat sifat yang pada saya kurang ditunjulkan dalam masaalah Mano dan TT.

    ReplyDelete
  108. Marie,
    Walaupun legal age is 18, di Malaysia bagi orang Islam, umur 16 tahun bagi perempuan sudah boleh bernikah kalau mendapat persetujuan dari penjaganya. Dalam hal ini, Daisy Fajarina yang memberi persetujuan.Nikah nya sah.

    ReplyDelete
  109. @Tembam..
    Bernas...daisy dh setuju...so sahla...so, mano kene selesaikan kat kelantan..

    @marie..
    kes ni dh meluas...takder saper nk mengapa-apakan mano...kalo betul2 kene dera...aku pon kesian...

    ReplyDelete
  110. Xandria,
    Apa, dia orang nak datang ke Malaysia? Mana dapat berita ni?

    ReplyDelete
  111. @Tembam..
    aik...biler plak aku cakap dier nk dtg malaysia...

    ReplyDelete
  112. Temban,

    Bwat org Islam di Indonesia, perempuan usia 15 thn pun dah ad yg nikah tentu nya dpt persetujuan ortu pihak perempuan. Maksud AQ, di mata hukum negara malaysia tu sudah syah blummmm pernikahan MANO??? Krn sebaiknya menikah tuh zaman skrg ini perempuan menikah ga cm syah di mata hukum agama juga harus negara (otomatis tercatat di KUA). Di Indonesia sperti itu. Di luar jalur resmi KUA, kalo ga dsebut nikah siri bs jd buku nikah ASPAL (asli tp palsu) coz tdk tercatat k lembaga nikah.

    ReplyDelete
  113. Malingsial.....lawan betina aja putera kelantan ggak bisa....udahlah...fakhry...malu-maluin aja looo...mending lo minta ke bokap lo cariin pacar baru...laki premepuan terserah loo... he he he he....malang bener nasibmu...

    ReplyDelete
  114. ala..hanya mereka berdua je yang tau apa sebenarnya berlaku di antara mereka berdua. kita jangan hanya pandai membuat spekulasi sahaja..biarkan mereka setelkan masalah mereka sendiri. Buat ape nak sakitkan kepala pkrkan hal mereka tu...

    ReplyDelete
  115. xpayah nak peningkan otak kita ni pkrkan hal mereka berdua ni. Apa yang sebenarnya berlaku hanya mereka dan tuhan yang tahu....nak kita percayai yg pompuan susah juga..nak kita percaya yang lelaki susah juga....alahai

    ReplyDelete
  116. Aku bukan islam, tetapi hukum agama apapun seorang wanita kalau sudah menikah maka wajib ikut suami/hidup bersama suaminya. Mano harusnya kembali ke Kelantan. MENGAPA MANO MESTI TAKUT KE KELANTAN KALAU MERASA TIDAK BERSALAH.
    Yang bilang Mano nikah siri kayaknya dia tidak tahu Hukum Perkawinan di Malaysia dan tidak tahu klau Mano saat menikah paspornya Amerika jadi Mano bukan WNI.
    HUKUM SAJA MANOHARA DAN IBU DAISY dan TT lebih baik cari istri lagi yang baik , cakap, pintar.

    ReplyDelete
  117. eh, sorry niey...

    case ini khan kejadiannya di Malaysia, Mano nikah ma WN Malaysia di Malaysia... hukum yang berlaku kalo gitu hukum malaysia bukan? kepolisian RI, Deplu dan pemerintahan gak ada jurisdiksi khan? palingan cuma bantu akomodir aja khan? trus, mano tuch sebenernya WN mana? bukannya kalo dah nikah gitu ikut WN suami? mang mano WNI? masih dibawah 18 tahun siey (kalo di Indonesia kalo dibawah 18th ikut ibu apa boleh punya 2 WN apa gimana gitu), tapi khan die udah nikah... trus proses hukum selanjutnya harus di Malay bukan?

    anybody can help me? o_O

    btw, Nusyuz itu apa?

    p.s.: gw stuju ma fsu. apa yang sebenarnya terjadi hanya Mano dan TT dan ALLAH SWT yang tau...

    ReplyDelete
  118. Nusyuz tuh ertinya perempuan yang melanggar perintah suami. Lebih kurang gitulah...

    ReplyDelete
  119. Kang bila aku cakap camnih, org kata aku mengutuk ciptaan Allah. Tp, bagi aku...si Daisy tuh dahlah buruk rupa paras, buruk pulak perangai. Apa kelebihan si Daisy hanya Mano dan Dewi Seri Asih aje lebih mengetahui. Kesian korang...sib baik si Mano ada darah mat saleh, klu ikut muka si Daisy boleh jadi amah aja dong...

    ReplyDelete
  120. nusyuz - perempuan tidak taat setia pada suami

    ReplyDelete
  121. kurik - get ready kejap lagi kau kena tembak ngan dorang !

    ReplyDelete
  122. @Catherine,

    " bukannya kalo dah nikah gitu ikut WN suami? "

    Hukum mana yg sebut WN yg masih punya 2 kewarga negaraan seperti MANO kalo dah nikah hilang 2 kewarga negaraan sblumnya. ( Om Hotman Paris Hutapea dah bantah tuch case WN MANO sblum 18 thn tetep ampe skrg msh berstatus 2 kewarganegaraan).
    Sperti Cinta Laura, menginjak 18 thn diwajibkan milih slh satu kewarga negaraan. Hak nya MANO tar di usia 18thn mo milih kewarga negaraan WNI atow US. Bukan salah MANO toh jadi anak blasteran WNI - US.
    Ya eyaalah pasti nya smua urusan/perkara yg di Malaysia dslesein di Pengadilan Kelantan. Itu langkah hukum yg sedang dijalanin MANO. Perkara Ibu MANO melapor ke DEPLU Maret 2009 itu anggap aja sbg warga yg awam hukum. n lagee Ibu Daisy berita nya Bln Maret 2009 tuch ada pencekalan ga bs masuk Malaysia...

    ReplyDelete
  123. Kurik...
    dalam hati sudala beb..nant ader orang bom kebabom kau..hahaha
    <--kalo aku x kesah..kah3

    ReplyDelete
  124. aurora,

    aku cool je...i'm born being civilised punya orang okeh...

    ReplyDelete
  125. Marie,
    Bagi orang Islam di Malaysia ni kalau sudah nikah mengikut ugama Islam, tidak perlu lagi membuat pernikahan sivil. Cuma pernikahan cara Islam bagi orang Islam diMalaysia mesti dilakukan oleh orang orang yang bertauliah dan disahkan oleh Majlis Jabatan Agama Islam. Pernikahan Mano dan TT itu sah dari segi ugama Islam dan undang undang Malaysia.

    ReplyDelete
  126. @Marie:

    thanks for your info. but, maybe i'm just being overly sensitive, but please don't answer me in that patronizing way...

    ReplyDelete
  127. Temban,

    Di Indonesia, yg nikah resmi umat Islam di KUA cukup sekali jg kok. Saat akad dinikahkan oleh penghulu yg ditunjuk KUA. Stlh calon mempelai mendaftar resmi ke KUA. bukannya stlh akad agama islam truss nikah civil.. yaa ga lah.. Di Indonesia, pernikahan sipil bwat non-muslim. Yg ga resmi di Indonesia, penghulunya bukan ditunjuk dr KUA.

    ReplyDelete
  128. Kurik..klo kubayangkan kamu ama Daisy sama aja. Dahlah buruk rupa paras, buruk pulak perangai!!!

    ReplyDelete
  129. Marie,
    Maaflah kalau saya kurang faham dengan apa yang Marie nak sampaikan. Jadi kalau mengikut undang undang Indonesia, pernikahan Mano dan TT tu sah atau tidak?

    ReplyDelete
  130. fes,

    relakslah...sekurangnya aku sedar kekurangan aku. yang ko marah2 nih...apa kamu ini Daisy ya? eheheheh...

    ReplyDelete
  131. hmmm....

    Temban, mungkin maksud Marie gini, kalo di Indonesia suami-istri baru dianggap menikah secara sah, kalo mereka memiliki buku nikah. Buku nikah hanya bisa didapat dari KUA. Bener gak? maaf kalo salah.

    ReplyDelete
  132. Yup Temban, rumours di Indonesia sini.. Negara Indonesia ga bs mengakui pernikahan MANO... krn kabarnya tdk buat pelaporan ke perwakilan kedutaan KBRI negara tempat MANO merried. Di Indonesia, status MANO bs jadi msh dianggap lajang.

    ReplyDelete
  133. DiMalaysia, suami isteri diberi sijil nikah (marriage certificate). Saya ada lihat clip video nikah Mano/TT. Dalam clip tu, memang kita boleh lihat dengan jelas yang Kadhi menunjukkan surat nikah dimajlis pernikahan itu.

    ReplyDelete
  134. @kurik
    eh enggakkkkk......nih baru rileks juga, minum Futami 17 tea, mau?? cuma lagi membayangkan kamu aja sepertinya mirip daisy deh....hehe..

    ReplyDelete
  135. Kalau mengikut undang undang Malaysia bagi rakyat Malaysia yang bernikah diluar negeri, mereka digalakkan berdaftar dengan Kedutaan supaya Malaysia ada record tentang pasangan yang bernikah. Tetapi kalau tidak berdaftar, bukan bermakna pernikahan itu tidak sah. Saya tahu hal ini sebab saya bernikah diluar Malaysia dengan rakyat bukan Malaysia. Pernikahan saya diterima sah walau pun tidak didaftarkan di kedutaan Malaysia di luar negeri tempat saya menetap.

    ReplyDelete
  136. fes,
    apa2lah...aku bersyukur aje. TQ...

    ReplyDelete
  137. Yang Terhormat TT
    Sebaiknya TT membuat surat permohonan kepada Departemen Luar Negeri (Indonesia) untuk memulangkan Mano ke Kelantan. Dengan dilengkapi bukti yang sah kalau Mano istri sah TT dan sebagai Warga Negara Malaysia. DEPLU pasti akan mendeportasi Mano ke Malaysia dan Mano harus mentaatinya karena melanggar Hukum/ ijin tinggal. Saya orang Indonesia yang tinggal di Jepang. Saya bersikap netral dan saya berdoa agar masalah TT dan Mano cepat selesai dan hidup bahagia.

    ReplyDelete
  138. @sakura

    hmm.. Indonesia dan Malaysia belum punya perjanjian ekstradisi. Jadi.... ya begitu...

    bener atau salah?

    ReplyDelete
  139. sakura,
    aku sokong tuh. aku pun neutral jek, tp banyak sgt lakonan sengal tuh yg aku naik bosan...anyway, aku pun doakan yg sama kat TT and Mano. Kesian kat depa nih. Mungkin cabaran dan dugaan nih akan merapatkan kembali jurang kekeluargaan mereka. Amin...

    ReplyDelete
  140. btw sakura, maaf niey mo tanya...

    Big Bang no koto ga shiteru? ima, karera ga Nihon de iru desune. BIG BANG ga hontou ni daisuki.... ^^ anata mo, BIG BANG ga suki? sumimasen ne, atashi no nihongo ga mada heta desu.

    ReplyDelete
  141. Saya nikah dengan orang Jepang dan nikah di Jepang dengan mengikuti UU pernikahan di Jepang. surat nikah dari catatan sipil di Indonesia juga tak ada tapi perkawinan itu sah. Jadi TT dan Mano perkawinan menurut UU perkawinan di Malaysia itu sah. Kalau Mano kawin lagi ya...melakukan poliandri yang di haramkan agama.

    ReplyDelete
  142. Wooow...this topic langsung menaruh minat orang ramai yer...baru saja awak baca, sudah ada 140 comments.
    Atau kerana ini hari Jum'at kita sudah penat kerja, santai-santai sikit lar sambil baca blog ni...
    Semakin hot saje kes ini...

    ReplyDelete
  143. @narwastu
    kamu kemana aja...kok baru nongol? banyak kerjaan yach..

    ReplyDelete
  144. @xandria
    yup...kita yang koment saja sudah lelah,apalagi yang menjalaninya yah?
    saya akui...mano memang berani dan pantang untuk mundur atau takut.kepalang basah ya basah sekalian.
    yang kasihan ya tt.
    terlalu banyak yang dikorbankan akibat masalah tt dan mano.sampai sampai yang koment disinipun ikut jadi korbannya.
    saya saja paling lama seminggu kalau tidak dapat nafkah batin dari istri agak pusing sikit kepala ni.apalagi sebulan...wuihhhh
    bisa bisa bisikan syetan saya dengar lagi nanti cari tiongkok pho..he..he...
    mungkin karena say masih under 35 years old

    ReplyDelete
  145. Spertinya permintaan Sakura cm dianggap angin lalu deh ma MANO.. 2 Juli dah lewat aja ga dgubris MANO.. AQ punya om WNA Jepang nikah ma tante ku di Indonesia. Ga jadiin H. Okami jg WN Indonesia tuh.. visa izin tinggal nya diperpanjang mlulu...
    AQ sendiri inginkan case MANO cepet kelar ga berkepanjangan n ga musti nugguin PEMILU negara AQ kelar dl... cape dechh. Maen deportasi MANO dr Indonesia. Tolong buktiin aja apa MANO dah jadi WN Malaysia. Di Indonesia, MANO menunjukkan bukti 2 kewarga negaraan nya blum berubah (konfirmasi didampingi pengacara Hotman Paris Hutapea).. Sampai saat ini MANO belum mutusin pilih WNI atow US. Keputusannya tar kalo MANO dah 18 thn. Berarti taon depan..

    ReplyDelete
  146. Junus,

    Aduh Junus, kamu ni ni Pak Lawak rupa nya. Geli hati baca komen kamu..

    ReplyDelete
  147. @narwastu, marie,chaterine n fes
    happy weekend with u,re family in there

    ReplyDelete
  148. @tembam
    Yah..itu yang saya rasakan kalau jauh dari istri sendiri.kalau terlalu lama jauh dari istri takutnya nanti malah dekat sama istri orang..hi..hi...sstttt..
    ngak deng...jangan sampai deh.

    ReplyDelete
  149. yay... it's finaly weekend guys... H, tomorrow I gotta roll... got some obligations to attend to. Hopefully, I'll be able to have a good sleep on sunday...

    @Junus

    you too have a great weekend yaw...

    hmmm... kalo damai gini enak juga yach guys... tau2 dah jadi kaya temen yaw kita...? ^^

    ReplyDelete
  150. Met weekend w/ ur family jg ya Junus..

    ReplyDelete
  151. hi junus thanks
    kalu kamu setuju dengan comment ku
    semwa yang ku ungkapkan berdasar kan fakta yang ada.have a great weekend to you junus enjoy weekend with you family....


    hi master yoda salam kenal
    thanks kalu kamu suka baca comment ku

    selamat berujung mingu juga untuk anda
    semoga bahagia bersama keluarga..

    ReplyDelete
  152. jadi sejuk hati membaca koment kamu semua catherine, Tembam ,marie ,honey ,master yoda ,fes and All of you
    pendapat boleh berbeza tapi hati harus tetap dingin...
    cheers

    ReplyDelete
  153. @festananda :
    Hai...Festananda, iya nih dah teruklah awak mikir kerjaan, take a rest sekejaplah baca blog ni. Happy weekend yach...:)

    @junus :
    Thank you, happy weekend too...:)

    For all of us :
    Syukur pulak ada blog ni, kita bisa bersilaturahim sambil bincang-bincang tentang TT & CPT..hehehe...

    ReplyDelete
  154. Uhum2..

    Selamat sore semua.. selamat siang n selamat petang..

    Saya awali dengan bismillah dengan nama Allah SWT yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

    Esok holiday dan selamat berbahagia bersama keluarga..Jangan jadi spt sy sorang2 jer kat rumah..kui2

    sudaqallahulazim.. peace

    ReplyDelete
  155. sdikit perbualan di yahoo chat room (Kuala Lumpur global chat:3).

    cewe malingsia ; awk indon kah? dr mn asal?
    cowo indo ; dr jakarta..
    cewe malingisa ; ohh...boleh tak tengok webcam? brangkali wajahnya mcm ariel ppan, afgan, ariwibowo (dan lain2 lah artis2 indo yg ganteng dsebutin)...
    cowo indo ; ngga lah, wajahku mcm tukul kok...(ngek ngok !!)

    -----
    cowo malingsia ; hai cewe, lg buat apa kat indon sana..boleh la kenalan kita...
    cw indo ; hai juga, lagi chating nih...
    cowo malingsia ; ooo, boleh x tengok cam awk,
    cw indo ; buat apa? mau rekam wajahku ya
    cowo malingsia ; saje jer, nak tahu kecantikkan wajah indon...keh keh
    -----

    cowo indo ; apa kabar orng malaysia?
    cowo maling ; halo pak, indon ya...waras waras pak....
    cowo indo ; lagi ngobrolin apa ni roomnya?
    cowo maling ; ga lagi ngobrolin apa apa pak...hik hik hik, pak boleh minta tolong tak ?
    cowo indo ; tolong apa?
    cowo maling ; tolong carikan calon istri yg cantik donk pak kat sana, mcm bawang putih (alias revalina), bawang merah juga boleh...hik hik ik..
    cowo indo ; wahhh ga bisa tuh, sy bukan kerja di biro jodoh...wkakakakakakak. ngomong2 knp kok mau cari istri orng sini?
    cowo maling ; sebab sy dengar dari kawan yg pernah lawat kat jakarta dan bandung, mereka cakap cewe indon cantik2 rupanya, seksi-seksi, dan tak tahannnnnn langsung tengoknyerr.
    ___
    itulah gambaran betapa malingsialan obses abis sm cewe atau cowo indonesia...tak perlu tanya kenapa? tp yg jelas inilah yg terjadi pada pikiran muda-mudi malingsia...(actuall happen).

    sedangkan dlm yahoo chat room Indonesia...

    cewe indo ; hai kau asal dari mana?
    cowo maling ; dari seberang..
    cewe indo ; seberang mana, seberang jalan atau seberang rumah hahahaa
    cowo maling ; malaysia
    cewe indo ; idle (diam tak nak layan lagi)
    ---

    cowo indo ; hi girl, lg ngapain dan darimana asalnya?
    cewe maling ; hi, tengah browsing ni, dari pahang..
    cowo indo ; pahang tu dimana?
    cewe maling ; malaysia la
    cowo indo ; banyak budaya indonesia tidak yang dipatenkan disana? secara pahang mirip dng padang wkakakakak
    ---

    nah itu lah bedanya orng indonesia dan malingsia...orng malingsia (melayu) umumnya sangat terobsesi dng Indonesia, baik dari segi musik, sinetron, artis, lifestyle, dan sebagainya. sedang Indonesia menganggap malingsia biasa aja..banyak yg sinis sih umumnya...akibat kejadian2 yg selalu menganggu hubungan dua hala.

    ReplyDelete
  156. embam said...
    Marie,
    Walaupun legal age is 18, di Malaysia bagi orang Islam, umur 16 tahun bagi perempuan sudah boleh bernikah kalau mendapat persetujuan dari penjaganya. Dalam hal ini, Daisy Fajarina yang memberi persetujuan.Nikah nya sah.

    =
    kok nikah 'accident' aja dibanggakan..
    rogol dulu, lalu kompromi lah untuk menikah...
    sah sah aja menikah atas persetujuan orangtua, tp mungkin krn terpaksa, daripada keluarga menanggung malu... (baik pihak keluarga lelaki atau prempuan).

    ini pernikahan bukan atas dasar cintaaa....antar dua manusia
    ini pernikahan bukan atas dasar kebijakkan orangtua yg diharapkan ... yg mana mungkin si keluarga perempuan tidak rela anaknya menikah di usia dini (pernikahan dini)...
    si keluarga lelaki mungkin juga tidak rela si anak nikah dng bukan keluarga bangsawan...

    jadi ga perlu dibanggakan lah dng pernikahan accident ini...
    awal yg buruk selalu diakhiri dng buruk juga...(udah lumrah).

    ReplyDelete
  157. aurora said...
    malingsia indon, tak gunanya saya jawab kerana kau akan menuduh gitu dan gini. kerana resminya kalian sememangnya begitu... aku tak terkejut lepas ni ada yg tulis 1-0 (mcm main badminton)

    =
    nak jawab kek, taknakk kek...emang I msk blog ini cuma nak liat jawaban you...mcm bermutu sajalah jawaban you. (loghat malingsia keh keh keh keh keh).

    ReplyDelete
  158. wajan said:
    Begitu juga orang Malaysia, apa kamu sudah lupa masa Sumatera ada kebakaran? negara kami yg tolong. Ya..Masa bencana Alam di Acheh pun begitu juga, byk juga pertolongan.

    =
    sumatera kebakaran krn ulah syarikat malingsia juga disana yg melakukan pembukaan lahan dng cara cepat (maen bakar), dsamping rkyat tradisional yg melakukan itu.

    bantuan bencana alam diungkit-ungkit...hah hah ahah udah apal lah watak malingsia yg suka mengungkit kebaikan walau sdikit...ku harap pahala kalian berkurang maeen ungkit2 kebaikan...
    malingsia seringkali berbangga tlah membantu indonesia.. dlm hal TKI, bantuan bencana, apalagi??? paling itu ajakah...udah hapal luar dalam watak maling satu ini.

    tp jarang kita bilang dan mengungkit (kalau tidak dipancing), malingsia banyak berguru sm Indo dlm segala bidang (makanya banyak berhutang ilmu dan budi), Indo mengabulkan permintaan malingsia soal TKI (yg dulunya utk mengimbangi etnis cina dan india dlm kancah politik dan ekonomi).

    terus yg dibanggakan lag oleh maling ialah tamadun tinggi sejak jaman kesultanan malaka, padahal tanpa orng indonesia bernama parameswara dan pengikutnya, takkan lah wujud tu malaka....(yg konon bertamadun tinggi seasia tenggara---cuihhhh kuyyy).

    makasih kepada malingsia telah membantu tsunami dulu, smoga amal ibadahnya diterima (dan kami berjanji tidak sering-sering mengungkit ttg pencerahan yg kami berikan pada kalian yg dulu miskin ilmu).

    lagi wajan said;
    dan di tempat tahan pendatang tanpa izin pun di beri makanan dan latihan. Tak kena seksa pun.

    =
    yg menangkap siapa?
    yg menahan kat penjara siapa?
    masa tidak bertanggung jawab memberi makanan..kalo ga beri makan sama aja donk membunuh dng perlahan...
    mungkin lebih bagus memberi latihan pd mereka biar dapat tenaga free jer (untuk kepentingannya) tanpa dibayar dan hanya dengan upah mkn, minum dan penjara sbg akomodasinya.

    memang kat penjara tak kena siksa, tp semasa pemburuan PATI... tak segan2 kejar mengejar berujung tembakkan atau tertangkap berujung pemukulan dan penderaan....

    ReplyDelete
  159. Bambang Supriyanto said;
    Malingsial.....lawan betina aja putera kelantan ggak bisa....udahlah...fakhry...malu-maluin aja looo...mending lo minta ke bokap lo cariin pacar baru...laki premepuan terserah loo... he he he he....malang bener nasibmu...

    =
    papa mama...tolong carikan aku pacar dan istri baru donk!!!
    mau laki atau perempuan tak apa lah asal ada nafasnya...hik hik
    lagipun fantasi akan dahaga hausnya kebutuhan jasmani sudah tak tersalurkan lagi ni...

    yah udah deh mending dengerin lagu aja, biar terhibur (dari wali band-cari jodoh)
    ___
    Apa salahku apa salah ibuku
    Hidupku dirundung pilu
    Tak ada yang mau dan menginginkan aku
    Tuk jadi pengobat pilu
    Tuk jadi penawar rindu
    Tuk jadi kekasih hatiku

    *
    Timur ke barat selatan ke utara
    Tak juga aku berjumpa
    Dari musim duren hingga musim rambutan
    Tak kunjung aku dapatkan
    Tak jua aku temukan
    Oh tuhan inikah cobaan

    **
    Ibu-ibu bapak-bapak
    Siapa yang punya anak
    Bilang aku aku yang tengah malu
    Sama teman-temanku
    Karna cuma diriku yang tak laku-laku

    ***
    Pengumuman-pengumuman
    Siapa yang mau bantu
    Tolong aku kasihani aku
    Tolong carikan diriku kekasih hatiku
    Siapa yang mau

    ReplyDelete
  160. Sudah puas ya si Malingsial ngomong??

    Hidup kamu ini hanya berbangga diri kayak yahudi...

    Hidup kamu hanya untuk menghina orang..

    dan igtlah setiap kata2 atau apa yang kamu tulis untuk memecah belahkan manusia akan di soal di akhirat...

    Apa orang Indonesia semua baik2 dan orang2 Malaysia jahat2?

    Lahirnya seorang Hitler adalah kerna moral masyarakat seperti kamu.. Penting diri sendiri..

    ReplyDelete
  161. Malingsia: Aku bukan mahu mengungkit kebaikan , tapi kalau orang dah tak mengenang budi terpaksalah aku mempertahan kan diri , lebih2 lagi kalau tuduhan tidak betul.Tidak salah kalau mempertahankan diri kan. Banyak kes2 pendatang tanpa izin ini yang di tangkap dilakukan dengan baik la, mungin satu dalam sejuta pun kalau di apa2kan. Tapi orang yang menyalah gunakan kuasa tersebut pasti dihukum, mana pulak orang mahu membiarkan kekejaman. Banyak kes2 lahirkan anak luar nikah orang wanita2 Indonesia yang ditinggalkan juga telah diambil oleh Welfare Dept, kebajikan semua terbela. Kau ni masalah memang taksub membenci Malaysia la .Jadi bila orag dah taksub ni keburukan yang sedikit je nampak, kebaikan yang banyak pun enggan melihat. Begitulah lumrah alam. Kalau dah benci mmg mcm tu. Aku tahu lah puncanya, base on history ganyang Malaysia zaman Sukarno dan isu2 seperti Ambalat, batik and so on, benda2 kecil pun kau besarkan.. Lepas itu bila kami memberi penjelasan yang adil dan saksam kau tak masih tak nak terima dan tak nak faham2. Lantak kaulah. Baik aku buat kerja lain yang lebih productif dan berfaedah dari melayan orang mcm kau. Tapi apa yang pasti, sejarah penubuhan Malaysia dan pemisahan Negara Nusantara kita oleh Inggeris dan Belanda zaman dulu memang aturan Barat untuk melaga-lagakan kita supaya Negara Nusantara lemah. Mana kuasa2 barat suka kalau negara Islam nusantara ini kuat . Tapi nampaknya memang kalau ramai orang mcm kau memang berjayalah agenda mereka.Cuma jgn terlalu taksub membenci orang, kekadand kalau kuasa Allah orang yg kau benci itu akan menolong engkau masa kesusahan. Salam

    ReplyDelete
  162. Biasa la waja.. Si Malingsial tu dah kemaruk sangat nak ganyang Malaysia..

    Tengok la post2 dia.. semua keburukan yang dia nampak..
    Seperti si Malingsial ni Makhluk yang mulia dan sempurna..

    Sebenarnya +,-,X,/ perangai dia ni tak ubah macam D.A.J.A.L

    ReplyDelete
  163. Sesapa yang rajin cari news pasal orang Malaysia di bunuh di Indonesia cuba la Google. Termasuk satu keluanga Malaysia serta anak kecil di bunuh dengan kejam di Indonesia..

    Sebelum tu aku nak nasihatkan.. jangan campur isu rasis dalam hal ni kalau anda jumpa..
    sebab kejahat ada di mana2 tak kira Malaysia atau Indonesia..

    Cuma kita ambil iktibar dan tak perlu nak menuding jari kepada Mana2 negara.. Dan tak perlu di jadikan modal sebagai hasutan untuk me Manohuruhara Masyarakat..

    Peace to all n to Malingsial aku ucap selamat utk kamu dunia akhirat

    ReplyDelete
  164. @MrStreet,
    Siapa yg berbangga?
    kau tengok postingan saya-lah sebelumnya, tak lebih hanyalah membalas budak2 malingsia yg sombong dan berbangga ria.

    saya yahudi, hahaha itu terserah anda..mulut2 anda, pikiran2 anda. tapi anda kena paham yg mn satu indonesia ini sudah hapal sifat malingsia yg rakus, tamak dan tukang klaim aset indonesia, sifat itu mirip yahudi, makanya tak jarang di forum2 yg menyebut malingsia itu adalah yahudi melayu (yahudi berwajah melayu).

    tidak pernah sy sebut indonesia itu sempurna, seburuk-buruknya indonesia tapi tidak pernah memulai menganggu negara tetangganya, karena indonesia tau tata cara bertetangga yg baik dan benar.

    tidak seperti negara anda yg secara sistematis menginjak-injak harga diri bangsa kami.

    ex:
    pembuatan peta sepihak dan mengaku-aku ambalat, mengklaim sejumlah mahakarya budaya indonesia untuk dijadikan iklan pariwisatanya, pemukulan wasit dan nelayan oleh institusi resmi negara anda tnpa minta maaf scr ikhlas...dan lain2 yg bisa membuat sakit hati anda.

    pesan saya janganlah anda sakit baca postingan saya street tp renungkanlah sebagai bahan instropeksi negaramu.

    * perangai saya adalah perangai cinta tanah air, jika ada negara yg menzholimi tanah airnya, maka wajib untuk membelanya. cinta tanah air adalah sebagian dari iman. apakah ini perangai DAJAL street? mungkin yg berpikir iya adalah pikiran DAJAL.

    ReplyDelete
  165. wajan said;
    Aku tahu lah puncanya, base on history ganyang Malaysia zaman Sukarno dan isu2 seperti Ambalat, batik and so on, benda2 kecil pun kau besarkan..
    =

    kecilkah benda2 diatas bagi kau?
    benda2 diatas merupakan isu yg sangat sangat serius bagi indonesia umumnya.
    (benda = isu / kasus, mungkin menurut kamus dewan bahasa malingsia)...

    kalau pandangan kau mewakili rakyat malingsia, patutlah kalian curi ambalat dan curi istilah batik (krn kalian anggap hal kecil yg bisa di toleran oleh yg empunya), dasar maling!


    lagi wajan said;
    Tapi apa yang pasti, sejarah penubuhan Malaysia dan pemisahan Negara Nusantara kita oleh Inggeris dan Belanda zaman dulu memang aturan Barat untuk melaga-lagakan kita supaya Negara Nusantara lemah.
    =
    makanya dulu kalian diganyang supaya lepas dari pengaruh british dan barat untuk bergabung menjadi bagian dari nusantara raya (indonesia). tapi pemimpin kalian degil, dan lebih suka jadi boneka british, so jangan salahkan siapa siapa ya...

    ReplyDelete
  166. Siapa kata kamu yahudi?? TOLOL

    Ia ker Satu Indonesia sudah hafal sikap rakyat Malaysia semua tamak..? Kamu pasti dengan kata2 kamu..

    Apakah keburukan Individu itu menceminkan sikap seluruh rakyat? Sesuka hati jer kamu menjatuhkan hukum..

    Apakah semasa PM Malaysia tidak bergabung untuk Nusantara raya aku mesti mohon, "pls Mr president, unite wit Indo to be Nusantara raya" sedangkan aku belum lahir saat itu.. dan kenapa seluruh rakyat di tuduh tamak..

    cammon la.. kalau ko nak membela rakyat atau cintakan rakyat n negara kamu..carilah jalan yang betul..
    Sebenarnya kamu dah buat keadaan tambah buruk.. bukan saja Malaysia.. tapi juga kepada rakyat2 negara kamu sendiri..

    Itu kamu cakap nak bela rakyat.. Hakkkkkt Thuuuuuiii.

    ReplyDelete
  167. xpaham...
    sejak bila plak malaysia curi ambalat....?
    yg jd isu m'sia masuk sempadan ambalat je pon.
    tu pn diorg kecoh kt media dulu br nk bagitau presiden SBY. sj nk provoke org2 indo tuk lg benci msia. smpai nk hantar militer whatsoever...sgt gelabah tau. pdhal kita relax je.....
    menurut media diorg,diorg ckp kita(m'sia) jumpa minyak kt situ..so diorg ckp msia nk lah amik ambalat cmne kita amik sipadan..
    yg bengkek nye...kalo btul la kita nk ambalat tu sbb minyak....b4 kita jmpe minyak tu..diorg x plak sibuk2 cari minyak kt ctu. cm mende lain jgk la, lps kita claim...br diorg sibuk nk bising. pdhal b4 tu diorg x jg pn...
    n dkt media diorg jgk...diorg salah kn msia..diorg tnjk nelayan m'sia msk sempadan ambalat....cm lg nk provoke org indo benci kt msia...
    n diorg x plak wat liputan yg nelayan2 diorg pn msk sempadan kita...

    ReplyDelete
  168. Biasa la.. Si Malingsial..
    Rakyat Indonesia kan baik2 dan mulia2..
    Rakyak Malaysia kan jahat2 dan hina2..

    betul tak Malingsial ..

    ReplyDelete
  169. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  170. MRstreet said...

    Siapa kata kamu yahudi??
    =======
    si GOBLOK street nak mungkir, nih kata2 awk sy ulang
    "Sudah puas ya si Malingsial ngomong?? Hidup kamu ini hanya berbangga diri kayak yahudi..."

    --------
    Ia ker Satu Indonesia sudah hafal sikap rakyat Malaysia semua tamak..? Kamu pasti dengan kata2 kamu..
    ===
    saya yakin 1000% umumnya orng indonesia sudah sangat2 kurang respek dan antipati thd tindak tanduk tetangganya yg gemar memaling dan sombong serta angkuh. anak kecik aja cakap "lagi lagi malaysia, lagi lagi malaysia...tapee dehhh....".

    --------
    Apakah keburukan Individu itu menceminkan sikap seluruh rakyat? Sesuka hati jer kamu menjatuhkan hukum..
    ====
    mmng betul tdk semua rakyat kalian buruk rupa (ahaha ga nyambung gitu gw), tp umumnya sikap mereka sombong & angkuh dan terlalu menganggap remeh Indo, mereka hanya mengenal rakyat indo hanya dari TKI, mereka sudah lupa dulu orng indo sengaja ditarik datang ke malingsia guna mencerdaskan rakyatnya yg dulu miskin ilmu.

    dan lg sy tegaskan bkn hanya individu, tp pd level lebih tinggi yaitu kerajaan yg sudah banyak mengklaim aset milik bangsa indonesia...dan itu sifat sangat sangat rakus dan tamak, seolah-olah tiada hentinya kalian mengklaim, entah besok apa lagi yg nak diklaim?
    sabar ada batasnya njing!! dasar miskin budaya, wilayah dan kreativitas.

    -----
    Sebenarnya kamu dah buat keadaan tambah buruk.. bukan saja Malaysia.. tapi juga kepada rakyat2 negara kamu sendiri..
    ==
    apa yg membuat keadaan lebih buruk? apa alasannya? sy hanya menyambung informasi saja...apa yg sy utarakan disini sedikit banyaknya hanya menyambung media yg dng bebas bisa dibaca berulang-ulang oleh rakyat indonesia (baik media cetak maupun elektronik).

    knp awk takut sangat??? apakah awk merasa rugi jika sluruh rakyat indo benci malingsia? knp?? bergantung sangatkah malingsialan pd rakyat indo??
    ah dasar pecundang awk...hidup hanyalah bergantung pd kerajaan, dan keringat cina / india serta TKI. cuihh thukkk hakk huuiii
    ----------

    MRstreet said...

    Biasa la.. Si Malingsial..
    Rakyat Indonesia kan baik2 dan mulia2..
    Rakyak Malaysia kan jahat2 dan hina2..

    betul tak Malingsial ..
    ==
    Om Meggy Z sering nyanyi spt dibawah ini:

    tanya tanya sendiri....
    jawab jawab sendiri....
    mulut mulut sendiri....
    ludah ludah sendiri....

    ---
    (",)v said;
    sj nk provoke org2 indo tuk lg benci msia. smpai nk hantar militer whatsoever...sgt gelabah tau. pdhal kita relax je
    ===
    iya betul rakyat relax jerrr, tp kerajaan dah ketar ketir ketakutan di GANYANG..ooyerrrrrrrr.

    * pembantu rumah distop pengirimannya saja, kerajaan dah mcm kebakaran jenggot, seolah-olah tdk panik, padahal sebenarnya ...........BUTUH gilerrrrr (yah sekali-sekali belajar mandiri donk...jng tergantung pd pekerja asing terus, tp nnti kadang2 menyesal kalo pekerja asing berbuat kriminal, padahal seharusnya sadar konsekuensi dan resiko mengambil pekerja asing berlebih yg sedikit banyaknya boleh menimbulkan masalah terlepas baik buruknya latar belakang / track record pekerja asing itu sendiri).

    ReplyDelete
  171. Dasar munafik, bicara bolak balik, kemaren bilang ta’at sekarang tak ta’at.
    Dasar penjilat ludah, harta yg sudah di kasi ke istri di minta lagi.

    ReplyDelete
  172. @kayangan
    @malon aman kau kata??? berleluasa orang indo yg mencuri, merampok, merogol, AMAN KAU KATA??? weh, other races kalau cakap orang INDO, semua buat muka tau....sebab orang indo nie dah well known memang moral low than low.

    Iya cuma mencuri, malon yg kau kirim membom dan membunuh ratusan org disini. Penguasa diktator malon menuduh lawan politiknya sodomi, kau halal segala cara dalam berpolitk!

    ReplyDelete
  173. @kayangan
    Malon- orang cakap inggeris, balas bahasa indon sepatah bahasa inggeris pun aku tengok tak pernah balas, kalau balas pun broken english :)

    Saya tdk akan jawaban bahasa inggris campur aduk spt anak SD. Dasar malon sombong, sama spt sebagian besar rakyat malon dan pemerintah kau, petantang-petenteng di ambalat!

    Bukannya saya tak bisa bahasa inggris, saya cinta negeri saya dan bahasa saya. Tdk spt kau dijajah inggris, dapat hadiah kemerdekaan tanpa berjuang, kemudian malon pakai bahasa penjajah. Kami tdk pernah pakai bahasa belanda, kami bangsa pejuang. Tiga bulan saya di singapore jadi konsultan, jika kau nak tahu.

    ReplyDelete
  174. @KF
    TT, jangan putus asa, kerana ada banyak lagi perempuan manis, cantik, lemah lembut, kulit gebu, anak dara cun yang lain, yang engkau boleh menikahkan supaya boleh mencabuli, memperkosa, membenamkan senjata dirajamu kedalam buntut mereka.

    Wakakakaakakaak...

    ReplyDelete
  175. @Roy
    Sebagai Islam, MANO bertindak nusyz tu pun dah kire dosa.
    dan ingatla ayat Al-QURAN, Surah Yusuf, Ayat 28 - SETELAH SUAMINYA MELIHAT BAJU YUSUF KOYAK DARI BELAKANG, BERKATALAH IA: "SESUNGGUHNYA INI ADALAH DARI TIPU DAYA KAMU ORANG-ORANG PEREMPUAN, SESUNGGUHNYA TIDU DAYA DAYA KAMU AMATLAH BESAR PENGARUHNYA."

    Nusyuz adalah pembangkangan kepada suami, sementara perbuatan suami tdk melanggar syari'at.

    Tetapi jika suami telah melanggar syari'at dg melakukan kekejaman kepada istri maka ini tdk termasuk nusyuz, tetapi khulu' dg mengajukan cerai karena tak tahan dg suami kejam itu.

    ReplyDelete
  176. Hendropriyono:
    Sebagai bekas menteri tenaga kerja, apa yang Anda usulkan?
    Negara-negara penerima TKI perlu segera dialihkan ke negara-negara yang manusianya telah memiliki peradaban, untuk dapat menghargai manusia lain, yaitu ke negara-negara Dunia I yang merupakan negara-negara yang sudah maju.

    Bangsa malon termasuk bangsa primitif jahiliyah, yg menganggap TKI sebagai budak yg bisa diperlakukan spt binatang. Padahal ajaran islam harus menyayangi org yg lemah.

    Ini bangsa durhaka kepada Allah swt. Menganiaya manusia lain spt binatang; memperkosa, membakar, menyiram air panas, setrika, dll. Melegalkan judi di genting, menuduh sodommi lawan politik, merampas pulau dan mengajak perang bangsa lain. Mengaku agama resmi Islam, tetapi kelakuan jauh dari islam.

    ReplyDelete
  177. Malingsial, bila aku cakap pasal ganyang Malaysia, Amabalat, batik , batik and so on, benda2 kecil pun kau besarkan aku tak maksudkan pulak benda Ambalat dan batik tu benda kecik. Mungkin aku kena rephrase ayat aku la mcm ni. Ambalat ,Batik , TKI tu memang issue besar ( gedi deh!) . Tapi benda2 kecik tu masuk dalam ayat yang berlainan( selanjutnya)or next statement. Biarlah Issue Ambalat diselesai oleh orang yg arif. Issue kecil2 tu aku tak larat lah nak tulis sebab aku nak tido dah, buat apa nak mengadaap komputer lama2, penat balik kerja jau ( itu pun kau masih today orang Melayu ni malas).
    Issue kecil2 tu antara contohnya few ppl( tak tau lah engaku pun sama ke tidak) jeles dan marah kalau perempuan Indonesia kau kalau cantik2 sikit je dah sibuk nak kahwin dgn orang Malaysia . Itu jodoh kan. Lepas itu mcm kes Mano dan TT ni lebig urusan rumah tangga, buat apa jadi urusan negara. Masalah rumah tangga ni kan berlaku di mana2. Itu yang aku pelik sgt. Lepas tu Mano yang sebahagian korang sanjung2 tu pun campuran Barat. Barat juga yang pernah jajah kita dulu kan.Tak pe lah kalau TT kahwini dia dan memuliakan dia untuk jadi isteri dpd memainkan dia , tentang claim yng dibuat oleh Mano yg dia diseksa TT tu pun belum ada kepastiannya juga, Hanya Allah yg mengetahui kan.
    Tentang issue Indonesia raya tu kan sudah searah dulu. Kita kena jadikan sejarah untuk jadi pengajaran jadi negara lebih maju.Lagi pun kalau ikut map dulu Nusantara ini kan dikenali sebagai Malay Archipelago, jadi napa ye tak nak panggil Malaya raya masa zaman2 sejarah penubuhan. Tapi kalau kita jadi Indonesia raya pun mcm mana dgn ethnic China dan India di tempat kami dulu, mereka nak mengekalkan diri mereka. Ikut sejarah memang diberi keistimewaan dan keizinan untuk mereka mengekalkan sekolah, bahasa dan budaya mereka.Tapi aku tak kisah lah dgn tuduhan Barat dan list yg dibuat oleh negara Barat tu, saje je jeles tu. Sebab itu kononnya kami telah diberi beberapa keistimewaan, tapi sebenarnya dah tak ada sgt dah. Tapi perkara ni sensitif la, aku tak nak cakap sgt.Sebab itu
    lah ada ada dasar ISA ni, kalau tak huru rara kami mcm negara jiran Thailand dulu tu.Bukan senang pemerintah kami nak mentadbir negara dg berbagai ethnic ni, nak 2 lagi dgn gangguan luar spt negara org2 Yahudi org mcm kau yg benci jiran dan suka cari gaduh . Kerajaan Thai pun bercadang nak ujudkan ISA mereka sendiri.

    Malon said tentang:
    Penguasa diktator malon menuduh lawan politiknya sodomi, kau halal segala cara dalam berpolitk!
    Kau orang luar mana tahu internal issue dalam negara kami, ini tak melibatkan kau dan kau pun salah . Siapa kata kami halal segala cara dalam politik dan siapa kata penguasa diktator pulak buat fitnah dulu terhadap lawan politik.
    Dulu aku mcm kau juga , aku ingat ini fitnah semata tapi lama2aku sedar dasar dan rasionalnya tindakan pemerintah itu. Pemerintah telah bertindak mengikut aduan yang telah by diterima. Apa2 pun kau tak boleh terusan menuduh kalau tak tahu cerita sebnar, hanya Allah yang mengetahui tau

    ReplyDelete
  178. Malon2,
    udah dibilangi banyak kali oleh comentor2 sebelum ini kau masih tidak faham2. Segelintir orang je yang aniaya maid, itu pun bukan org Islam. Malahan pembantu2 ini yang suka kerja di Malaysia lebih2 lagi org Islam . Kalau tak napa pulak mereka sanggup datang secara illegal naik tongkang sampai ada yg karam. Itu pun kami tolong juga . Memang lah kau ni saje je kan nak menghasut kan. Orang semua nak berbaik2 ujudkan tali SilaturRahim , kau yg cari gaduh, buruk2kan orang. Kalu ada issue tu selesaikan secara rasional, bukan emotional. Kan itu semua ajaran Islam.Sabar ya bro

    ReplyDelete
  179. Malon again,
    tentang Nordin yng telah buat pengeboman tu, siapa pulk kata kami kirim. Ada kami kata kami suka ke dgn tindakan itu? Itu mmg kejam deh, kami pun tidak duka dan marah sekali kerana org tak berdosa jadi mangsa. Itu kan terrorist spt Imam Samudera. Aduh! Malon! Malon!

    ReplyDelete
  180. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  181. @malon...
    nordin went to indo coz no one in malaysia want to bomb their own beloved country..differ with urs..sedarla...even kami merdeka lagi lambat dari kamu, tapi negara kami lagi aman dan kurang bergolak..memang kami merdeka xberjuang..sbb kami merdeka guna otak...kami dah sedia mental fizikal nak meneraju negara kami sendiri...

    ReplyDelete
  182. @xandria - pelik lah, u cakap u merdeka x berjuang tapi guna otak, macamana tu? low bat lah!!

    ReplyDelete
  183. kalau dah x berjuang jangan nak berbangga hati pulak, mana nak letak muka..

    ReplyDelete
  184. Waja said: "Kita kena jadikan sejarah untuk jadi pengajaran jadi negara lebih maju".

    gue setuju banget dengan pendapat lo .. ibaratnya learn from the past ..

    tapi yang lo bilang:
    "Lagi pun kalau ikut map dulu Nusantara ini kan dikenali sebagai Malay Archipelago.."

    gue nggak setuju. sekarang gue kasitau lo ya.. lo udah dua kali pakai kata nusantara. itu tidak dibenarkan. nusantara itu berasal dari bahasa indonesia yaitu "Nusa" yang artinya "kepulauan" dan "Antara" yang artinya "Gugusan". jadi Nusantara artinya adalah Gugusan Kepulauan yang membentang dari barat sampai ke timur. itulah Indonesia..

    nah dari mana statement tentang "Malay Archipelago" itu? tidak pernah ada seperti itu, karena Malaysia adalah negara Semenanjung, tidak ada pulau dan dalam peta pun nempel dengan Indonesia (East Malaysia)dan Thailand (West Malaysia).

    ReplyDelete
  185. Malon said:
    "Bukannya saya tak bisa bahasa inggris, saya cinta negeri saya dan bahasa saya. Tdk spt kau dijajah inggris, dapat hadiah kemerdekaan tanpa berjuang, kemudian malon pakai bahasa penjajah. Kami tdk pernah pakai bahasa belanda, kami bangsa pejuang. Tiga bulan saya di singapore jadi konsultan, jika kau nak tahu".

    betul.. kami dulu dijajah belanda, tapi kami tidak fasih pun bahasa belanda, karena kami tidak seperti negara kamu yang setelah merdeka dikasipun masih tetap dalam sangkar kemelaratan bahasa dibuktikan dengan secara langsung kalian menggunakan b.inggris (walau notabenenya ing adalah b.internasional)..

    sebaiknya kalian gunakanlah bahasa negara yaitu bahasa malaysia sebagai wujud kecintaan kalian pada bangsa dan negara karena seperti kata pepatah "Bahasa Menunjukkan Bangsa..."

    ReplyDelete
  186. Wajan Said:
    "benda2 kecil pun kau besarkan.. Lepas itu bila kami memberi penjelasan yang adil dan saksama kau tak masih tak nak terima dan tak nak faham2. Lantak kaulah. Baik aku buat kerja lain yang lebih productif dan berfaedah dari melayan orang mcm kau".

    Teng...teng...teng... dua kosong untuk Mr. Malingsia..

    Masa separuh pusingan dah pun tiba.

    ReplyDelete
  187. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  188. @catherine - nah pertanyaan kamu itu juga dulu pernah saya lempar ke forum ini. tapi setahu saya menurut undang2 Keimigrasian RI kalau orang yang nikah beda warga negara tidak berarti otomatis si istri langsung jadi WN suami. liat BCL n Sinclair. Anak di bawah Usia 18 tahun masih memiliki 2 kwarganegaraan, berarti dalam hal ini CPT adalah warga negara Indonesia dan US (kalo benar ayahnya US).dia bukan warga Malaysia meskipun udah nikah dengan Pangeran.

    Aku punya temen dari Perancis yang beristrikan orang Indonesia, tapi sampai sekarang suami tersebut tidak berhasil apply jadi WNI, begitu pula sebaliknya sang istri tidak berhasil untuk dapatkan status 2WN.

    tapi aku butuh penjelasan dari temen2 kita di malaysia mengenai UU keimigrasian sana..

    ReplyDelete
  189. maaf ralat, maksudnya bukan UU keimigrasian, tetapi UU kewarganegaraan

    ReplyDelete
  190. Salam ya buat saudara Andrew yang saya pasti bijaksana lagi beradap mulia ( ni bukan perli ye, tapi saya tak suka menyakitkan hati orang lain. Tak baik, walau pun aku tak kenal kau. Hari Ahad ni aku tak mahu ujudkan ketegangan la, cuti kan. Esok nak kerja.
    Tentang issue map Malay Archipelaho tu ada satu historical map yang dipunyai oleh pedagang Barat dulu zaman2 Portugis, Belanda ( Sebelum Inggeris lagi)..Peta sumbernya dari pedaganag Barat, bukan Inggeris ya. Peta tu ada di Muzium Negara, sekali2 kau pergi jalan KL boleh cuba melawat. Janganlah nak tengok perempuan je, hehe sorry ye bro. gurau je. Ops lupa pulak, perempuan Melayu kan kau kata tak bergaya, baju kurung dan gemuk2. Mesti kau tak heran kan

    Lagi pun ada dalam buku sejarah, tapi aku aku tak sempat la nak cari bahan nya .. hari ahad ni, minggu depan pulak aku byk kerje, kalau nak sumber buku tersebut aku boeh tolong cari. Itu pun kalau kau nak lah.

    Tentang penggunaan bahasa Inggeris tu. Ini aku nak citer, sebenarnya kami memang agungkan bahasa Malaysia ( BM) kami, buku2 teks pun dalam BM, urusan rasmi dlm BM dan di Universiti spt Universiti Kebangsaan Malayia. Bahasa Inggeris adalah bahasa kedua sahaja dan untuk subjeks Sains and Maths. Aku memang respect sebab kau orang memang begitu agungkan Bahasa Indonesia , ye lah sebab masyarat kamu lebih homogenous, tak mcm kami yg heterogenous. ( Tapi, itu sensitive ya, enggak mahu bicara lanjut). Tapi pengunaan Bahasa English sbg bahasa kedua ini juga penting dari segi international usage. Lebih2 lagi kalau nak belajar di Universiti yg tersohor spt Oxford dan Harvard, dgn cara itu kan kita boleh bersaing di peringkat antarabangsa. Bahan rujukan pun byk bahasa English kan.

    Tentang perjuangan dgn penjajah pulak, sebenarnya ada Kesatria Melayu kami yang berjuang physically dgn British , Komunis dan Jepun. Contoh Mat Kilau, Leftenan Adnan, Pasir Salak incident., byk lagi. So ada perjuangan tu dari segi physical dan discussion. Yelah, kalau physical semata, byk pulak jiwa yg terkorban . Itu yg xandri maksudkan, kena guna cara perbincangan juga yakni gencatan senjata. Tak adalah byk nyawa dan duit terkorban. Boleh bisa melumpuhkan ekonomi ni.

    Lepas tu kau kata teng..teng 2 -0. Ini bukan main badminton la. MCm ni la baik aku ringkaskan, dalam mana2 perbincangan kalau satu pihak masih nak menegakkan benang basah memang tak guna , baik kena diffuse keadaan. Kalau 2 org bertekak, dan dua 2 mahu menang sampai kiamat pun tak sudah. Somebody kena difuse kan suasana yg tegang dgn saah sorang diam . Api jgn disimbah dgn minyak kan. Tapi tak semestinya pihak yg diam sudah kalah. Thats communication skill my dear.

    ReplyDelete
  191. Lagi satu hal Andrew, Ni bukan kau la, ada orang2 lain tu aku perasan suka percaya satu perkara bulat2 tanpa bertanya pihak lagi satu atau tanpa menyiasat perkara sebenar. Sebenarnya aku pun mcm tu dulu, tapi lama2 esp bila aku dah bekerja ni berubah kearah yang lebih baik. ( Mudah2 an) . Bila ada kecelakaan atau perkara buruk terjadi aku tak terus melenting dan perlu siasat dulu. Ni contohnya mcm benda2 buruk yang adi dalam negara Malaysia, terus je percaya, nak2 hal politik. Kekadang tu pihak musuh negara aku je tu.
    Ok lah bro. Happy weekends

    ReplyDelete
  192. tes..tes..ngape pulak network aku ni..

    ReplyDelete
  193. ah dah ok dah.. nah kalau sume jiran aku ni cam tu kan sedap sikit telinga.. ogos nanti aku nak melancong lagi gi KL. aku nak sempatkan ke Muzium negara tu.
    (padahal dulu berlalu lalang tapi x de terpikir nak tengok isinya..)
    sebenarnya gue juga gitu, kalo nggak ada yang ngasarin yoi dong gue nggak bakalan kasar juga.


    boleh tak tolong sampaikan kat "yang berapi2 tu", yang sering komen denan "jawapan aku:" tentang communication skill u mentioned tu?

    semoga saja semua jiran aku kat depan pakai bahasa Malaysia yang baik dan benar. aku lebih seronok dorang pakai bahasa malaysia. teringat pulak kerinduan gue dengan Dato' Siti

    ReplyDelete
  194. Andrew?? betul ke ni kau? molek bunyi pulak? andrew betul ke andrew jelamaan?

    ReplyDelete
  195. @honey..
    hi apa kabar jeng honey??? baik ya kika? lagi dimandang?

    @fes..
    hmm belum ape2 gi dah kena perli pasal jelmaanlah.. asli lah. ntar kalo gue tunjukin foto gue, meleleh air liurnya..( nggak geer lo fes)

    @narwastu.. i miss u
    semilir angin berhembus membelai lembut datangnya sang mentari diufuk timur.. yang menyebarkan sinar hangatnya kepada sejumput hati yang masih beku..
    akankah hati yang masih bergemuruh dan beku diseberang akan mencair menyambut kehangatan sang surya??
    aku gundah.. gelisah.. galau ditengah ketidakpastian gelombang dahsyat yang menerjang perahuku.. hanya berteman dayung nan setia..

    (lagi mood pulak nak buat puisi ni). bukan nak perli sesiapa tau..

    ReplyDelete
  196. for indonesian people, i hope u will realise which one is telling the truth..as i know lots of indonesian people are well known wit a lots of educates person in their country..dont use emotion to stimulate the situation..but used intelect which gifted from Allah..malaysia n indonesia is wellknown islamic country..so pleaz dont make any boundries between two country..its a pleasure for us as malaysian to respect ur country..n hoping indonesian will implement respectness to our country as well..oh about the maid.. malay people never do the abusing but majority is taken by chinese people..so pleaz don't take some assumption all malaysian people like that..

    ReplyDelete
  197. @andrew
    aku mo tanya kamu..tapi sepertinya ini pertanyaan bodoh tapi emang aku bener2 ga tau. Jawab yach. Kamu ini orang malay apa indo sich??

    ReplyDelete