Saturday, July 4, 2009

Dasiy Fajarina "Penghuni Penjara"?

"Manohara juga sakit seperti ibunya'"

Sebulan lalu iaitu tanggal 2hb. Mei 2009 dalam blog ini Truth Appeared telah bertanya dalam tajuk 'PENGUMUMAN PENTING' siapakah orang yang bernama 'Sooni Ismono' dalam kehidupan sehari-harian Dasiy Fajarina.

Dan setelah surat khabar berbahasa english iaitu Malay Mail (www.MalayMail.com) secara agrasif membuka pekung Dasiy Fajarina dimasa lalu dengan mendedahkan perilaku yang mengaibkan sebagai seorang wanita timur maka hari depan ini muncul seorang lagi hamba Allah yang telah dianaiya oleh Desiy Fajarina akan membuat tuntutan di Mobes Polri.

Kalau dulu Dasiy Fajarina dengan angkuh mengatakan bahawa dalam hidupnya tidak pernah menerima wang daripada TT, ternyata beliau bercakap bohong kepada publik apabila Ichsan telah mendedahkan melalui bukti bahawa Dasiy Fajarina menerima wang yang banyak daripada menantunya TT dan kini muncul pula orang yang bernama Sooni Ismono telah mendakwa bahawa Dasiy Fajarina telah MENIPU dengan tidak membayar wangnya.

Kini PEMBOHONGAN kehidupan masa lampau Dasiy Fajarina terdedah, latarbelakang ibu kepada Manohara ini tidak bersih, ada KEJAHATAN meyaluti sisa sisa hidup dan nama Manohara juga turut tercemar kerana mempunyai seorang ibu yang sakit. Apakah Manohara juga turut sakit sama seperti ibunya Dasiy Fajarina.

Dasiy Fajarina sedang menanti masa untuk dihantar ke Perancis bagi menjalani hukuman penjara selama 18 bulan kerana didapati bersalah oleh Mahkamah disana, sementara kes untuk didakwa sedang menanti beliau di Malaysia kerana didakwa menfitnah TT dan jika didapati bersalah boleh dihukum penjara selama 24 bulan (2 tahun) dan sekiranya Sooni Ismono membuat lapuran polis kerana Dasiy Fajarina tidak membayar hutangnya (menipu) juga akan dipenjara. Maka lamalah masanya Dasiy Fajarina akan menjadi penghuni penjara.

Apakah Manohara akan menerima nasib yang sama seperti ibunya Dasiy Fajarina yang JAHAT itu setelah senitron lakunannyaa tidak lagi laku dan production hause yang Manohara berlakun jatuh bangkrup kerana orangramai tidak mahu menuntun lagi wajah Manohara di TV ataupun di cinema kerana dia juga bercakap BOHONG seperti ibunya.

Sakit apa sebenarnya Dasiy Fajarina dan Manohara?.

207 comments:

  1. hmmm kan dah backfire diri sendiri....tak fikir long term daisy ni

    ReplyDelete
  2. Yang sakit tu.. orang yg menyiksa istrinya yg seharusnya dilindungi.

    Menyuruh balek?, enak saja siapa yg mau balek setelah disiksa, mana mau mau masuk kandang harimau setelah lepas.

    ReplyDelete
  3. HARUSNYA BALIK, KAN MANO MASIH ISTRI SAH TENGKU. Istri harus nurut suami, kalau merasa disiksa kenapa kok nggak lapor dari dulu ke kepolisian terdekat. Lagian dada Mano tak ada sedikitpun bekas goresan, karena selalu pakai pakean dengan belahan dada rendah.
    Aku orang Indonesia tapi tidak sependapat dengan sikap Mano.
    Nanti akan tiba saatnya Manohara akan balik ke Kelantan. Tapi sebaiknya Mano balik sekarang, kalau balik sekarang semua masalah masih bisa diselesaikan secara kekeluargaan dan menyelamatkan perkawinan. Lain lagi kalau baliknya kemudian pasti akan cemar karena balik dipanggil polisi Malysia untuk mempertangungjawabkan ucapannya Mano. Bagaimanapun masyarakat Indonesia sudah banyak yang muak dengan bualan Mano dan ibunya, dan dicap si trio bebek tukang bohong.
    KEMBALI KE PANGKUAN TENGKU DAN MENJALANKAN KEWAJIBAN SEBAGAI ISTRI DAN PEMERINTAH ITU ADALAH JALAN YANG TERBAIK UNTUK MANOHARA. INGAT MANO, TIDAK SELAMANYA KAMU AKAN HIDUP DIBAWAH KETIAK IBUMU.
    Saya pikir Tengku orang yang sabar dan baik, dia sudah dikhianati cintanya, ditinggal istrinya, istri jalan dengan cowok laen, istri berpakaean terbuka, dugem, doyan shoping. Tapi Tengku masih menginginkan istri untuk kembali ke pangkuannya.
    Mano sebaiknya kamu bersyukur pada Allah punya suami terhormat dan kaya, gara gara harta nggak usahlah banyak tingkah.

    ReplyDelete
  4. @Sakura,

    kamu pikir sebaiknya MANO hrs sperti kondisi NIRMALA BONAT or SITI HAJAR br kau bs melek percaya ada tdk nya tindak kekerasan.
    Perhatikan pula keinginan MANO setelah berhasil ESCAPE dr hotel di Singapura yg dibantu petugas FBI & polis singapura setempat & KBRI Sigapura. Whatever u said lah kalo Anda terpikat prince Kelantan tu.
    SADAR dong jgn bs nilai penampilan luar yg sepertinya tampang baik kalem. Cinta itu pun bs datang dr orang psikopat yg posesif ga bs menghargai keberadaan wanita sebagai manusia yg punya hak asasi dpt kehidupan yg dia inginkan. Pihak suami tdk bisa memaksakan kehendak krn merasa berkuasa & memiliki perempuan yg dijadikan istri tu sperti budak entah itu budak SEX. Sperti yg disangkakan MANO. Kamu sendiri khan ga tahu yg terjadi di dlm kamer FUCKRY. MANO lebih mengungkap stlh berhasil bebas ke Indonesia tentang her sexual abused, mentally & phisically abused. MANO lg berjuang menuntut prince Kelantan tu ampe ujung langit xx. Fikir lah kenapa MANO ga mau balik ke FUCKRY.. tp juastru sedang menuntut gugatan cerai. Biar mereka bertemu di pengadilan Kelantan saya. we'll see the court di sana aja. AQ x yg muak sebagai org Indonesia kamu sperti ga punya hati nurani tdh derita wanita yg telah mengaku teraniaya. Mengungkap aib nya didepan umum. Semua cerita kehiduan MANO & keluarga diungkap.. KAMU kurang info seh.. Banyak banget konfirmasi yg sudah MANO buat di Indonesia sini ttg pertanyaan MU knp MANO saat di Kelantan ga segera lapor ke polis setempat... Versi MANO, MANO pernah melakukan laporan ke sana tp masih blum ditanggapi ma polis disana. Jd MANO merasa tdk ada yg bs menolongnya. Pihak ketiga yg merespon adl Datuk Kadarsyah. Dari lembaran tissue yg MANO sampaikan bwat DATUK krn ingin kembali ke Jakarta krn MANO memberitahu tdk dlm kondisi sehat n happy. U know kekerasan itu ga hanya dilihat fisik luar. Tapi kekerasan secara mental yg menekan batin MANO pun perlu kamu perhatikan...

    ReplyDelete
  5. Makin menarik ni. TT telah mengangkat darjat Mano menjadi isteri, itu kan memuliakan seorag perempuan. Kalau jahat sgt lelaki itu mesti dipermainkan sahaja seperti lelaki buaya.Pulak setelah diburukan dan diaibkan masih bersabar. Dah lah Mano nusyuz serta bergaul bebas di sana sini dan perpakaian seksi persis tiada suami. Tengok masa dia jadi isteri TT dulu bagus je, berpakaian sopan seperti muslimah dan isteri Mithali.

    Apa2 pun kalau perkahwinan mereka tidak dpt diselamatkan , biarlah mereka menjadi insan Muslim atau Musimah yg lebih baik , bertemu jodoh dgn insan yang lebih baik serta melahirkan zuriat yg bagus2 . Ya, zuriat baik yang melakukan kebaikan, bersifat baik dan bukan suka mencari gaduh seperti sebahagian orang. Amin! . Mungkin jodoh setakat itu kan

    ReplyDelete
  6. @marie...
    again...no fuckry plzz...

    ReplyDelete
  7. Sakura, jgn lah menjadi munafik. Menilai akhlak seseorang tdk baik hanya krn berdugem, or doyan shopping. sebagian besar perempuan pasti lah senang sekali shopping.. Qt mempertanggung jawabkan akhlak langsung kpd ALLAH SWT. AQ sendiri memang tidak suka dunia malem. Hargai pilihan hidup org2 yg bekerja di negara Indonesia yg hrs mencari mata pencaharian sperti wanita berada di dunia malam. Resiko nya pun mereka pasti tahu. Sosialita kehidupan Jakarta udah ga pd aneh masuk tempat2 dugem. Pilihan Anda, saya, org lain yg menyukai dugem hrs bs saling menghargai aja. Asalkan tidak saling mengusik.. AQ ga permasalahin tuh MANO n seleb2 Indonesia yg suka ke tempat dugem. Jgn generallize org doyan dugem tdk baik. Sbaiknya Anda demo lah kpd setiap tempat hiburan2 malam : tempat dugem pasangin plang pengumuman : " WANITA & PRIA MUSLIM DILARANG MASUK TEMPAT DUGEM HARAAM ".

    ReplyDelete
  8. @marie,
    How would you feel if I call Mano>> MANONOKROBEK! or MANOWHORE!

    ReplyDelete
  9. Semua bebas berpendapat disini hanya saja janganlah saling mencaci maki.

    @tt
    Tak ada bahan lagi ke?

    @marie
    sabar marie.calm down...oce
    semua orang sudah tau perilaku dan watak tt sebenarnya.tidak perlulah mencaci maki.karena tanpa di caci makipun orang banyak sudah begitu bawaannya.

    @sakura
    mano tidak akan mau ke malaysia TANPA ada "guarantee dari goverment sana.karena apa?karena mano sudah tau bagaimana hukum disana lebih memilih bukti bukti foto dan video yang belum tentu itu realitynya.
    saya mau minta pendapat anda seandainya anda dalam posisi mano? apa yang akan anda buat?
    apakah semua yang dilakukan tt itu normal menurut anda?
    lihat masalh ini dari kedua belah sisi
    jangan melihatnya dari satu sisi saja...itu kalau anda memang bijaksana.

    ReplyDelete
  10. MARIE yang JAHIL,
    tak payahlah nak samakan kisah siti hajar dan nirmala bonat dengan kisah mano.JAUH PANGGANG DARI API,TAU TAK? mereka berdua tu mmg ternyata disiksa majikan cinanya dan memang ternyata YA ada BUKTI siksaan yang DIYAKINI.RIHANNA YANG BETUL2 KENE PUKUL DENGAN CHRIS BROWN TU PUN TAK KECOH SATU DUNIA MACAM MANO TU.nampak sangat mano ni ada motif lain(nak peras harta TT melalui ganti rugi tapi x layak sebab nusyuz).

    satu lagi ya,untuk pengetahuan KAMU,FBI dan wakil konsulat amerika bukanlah menolong mano seratus peratus dalam hal escapenya,mereka cuma datang jenguk sahaja,yang menolong mano itu adalah pihak kedutaan indonesia sendiri yang menyiapkan passport ekspressnya,walaupun mano ada kewarganegaraan amerika tapi untuk apply passportnya ambil masa berhari hari,dan pihak kedutaan AS tak dapat nak tolong mano balik secepat mungkin.kesimpuannya,tak payah havoc,kirim salam kat tante daisy fajarina botox kesayangan kamu itu

    ReplyDelete
  11. mano yg nyaru... pernah dengarkan & lihat video saat mano di dlm kamar 314 hotel di singapura.. MANO asli telewicara ma petugas stasiun TV ANTV. di video ad polis singapura yg nunggu dluar kamar hotel. trus mano bicara sambil nangis & panik : she's don't want to go back to malaysia.... Gw simpen data video MANO dari berhasil ESCAPE ampe skrg..
    NB & SH, hanya gambaran saja emangnya musti MANO asli babak belur dl baru kalian br mo melek... Kasus kekerasan keluarga yg di lakukan suami thd istri & anak di Indonesia jg rada berat diprosesnya. stlh istri babak belur n anak laki2 nya mulut sobek berdarah stlh kejadian langsung lapor polisi.. ternyata ad polisi yg enggan proses kasus KDRT krn suami pejabat senior penindak hukum di sini... sampe anak lelakinya yg berusaha nyelamatin ibu sendiri dianiaya & tdk diakui sebagai anak darah daging sendiri oleh pihak lelaki.... Pengadilan dunia blum bs 100% menjadi harapan bwat org tersiksa melawan pelaku yg ternyata punya power entah itu jabatan/uang.. Pengadilan akherat milik Allah SWT yg ga mungkin manusia bs permainkan toh... keadian yg hakiki...

    ReplyDelete
  12. Lihat lah, macam mana TV crew boleh ada dalam kamar 314 di hotel di Singapura itu kalau tida yang memberi tahu mereka tentang rancangan Mano? Nampak sangat perkara ini sudah dirancangkan dari pihak Mano. Kalau TC crew itu tidak berada dalam kamar 314 pun, macam mana mereka boleh tahu bila dan dimana mereka mesti berada diwaktu itu?

    ReplyDelete
  13. @marie,
    What @Mano say are real facts. FBI present at the Hotel are simply being an observer so as Singapore Police, since it was a family feud. Daisy as a mother or next of kin are entitled to request for her daughter to follow her back to Indonesia, though some party does not agree to it. I am trying to say here, don’t think that Singapore part is 100% helping them too. It was just a job that any Police in the world would do.

    By the way, dear Marie.. when will the soap opera "Manohara" showing at RCTI, just can’t wait to view and rate it. I heard it is better than CintaFitri4?? or TarzanChilek?? even Ayat2Cinta?? Was that Dewi Yul starring as Daisy, the mother?

    ReplyDelete
  14. manohara punya kehidupan yang jauh lebih baik daripada waktu bersama fuckry,say godbye penderitaaan,selamat datang sukses di masa depan,cuman orang bodoh yang masih mau sama mr fuckry itu...

    ReplyDelete
  15. Kalau Mano benar benar tersiksa kenapa malah berpakaian terbuka, senyum sana sini, kesana kemari pake tas bermerk/tas mewah, mengumabar aib sana sini tanpa rasa malu. Harusnya langsung visum dan lapor ke kepolisian Kelantan. Saya pikir dulu waktu menikah cantik setelah dianiyaya dan pulang ke Indonesia jadi seperti Siti Hajar tapi nyatanya malah segar bugar tak ada lecet sedikitpun. Tangan saya yang tergores silet 5 bulan yg lalu aja masih ada bekasnya.
    Sebaiknya kembali ke Kelantan saja dan minta perlindungan polisi Malaysia, dari pada kena hukum Syariah kan Mano masih istri sah TT.
    Mano dan Ibunya kok mempersulit jalan hidup sendiri herannnn dah.

    ReplyDelete
  16. Tembam said...

    "Lihat lah, macam mana TV crew boleh ada dalam kamar 314 di hotel di Singapura itu kalau tida yang memberi tahu mereka tentang rancangan Mano?"

    YG tanyang video MANO dlm kamar hotel tu direcord video pake kamera handphone deh... munculnya crew Global TV saat mano otw ke bandara dlm bandara diwawancara trus nyampe deh ke bandara Soekarno Hatta....

    ReplyDelete
  17. sakura,kamu aja deh yang gantiin ke kelantan tuh,udah jelas mano udah nggak mau yeee,cape deh...

    ReplyDelete
  18. HAI ..PEMBUAT BLOG KM BUKAN TUHAN YANG BISA MEMBACA GARIS HIDUP MANUSIA BAIK MANOHARA ATAU PUN IBUNDANYA.....BLOG INI SEMAKIN SESAT SAJA...
    APA YANG TERJADI DI KEDEPANNYA ITU RAHASIA ILAHI..JIKA DAISY BERSALAH YA DIA PANTAS MENERIMA SEGALA HUKUMANNYA...

    TAPI MANOHARA ITU CUMA KORBAN..KORBAN DARI NAFSU SANG IBU JUGA SUAMI BIADABNYA...

    JANGAN MENJUGDE MANOHARA SEPERTI ITU KASIAN..DIA SAYA YAKIN DIBALIK SENYUM MANISNYA DIA PUN TERTEKAN...

    ReplyDelete
  19. dan kenapa manohara tidak mau kembali ke kelantan..sudah jelas..siapa yang mau masuk kandang maca lagi..sorry kekayaan kelantan kini tak sebesar kontrak sinetron,model dan bintang iklan mano,mano tanpa TT atau pun daYSI masih bisa berdiri...salut masih muda sudah berjuang keras untuk sebuah martabat diri...

    HANYA ORANG BODOH YANG JATUH KE LUBANG YANG SAMA...dan saya fikir mano bukan orang bodoh..she is smart

    ReplyDelete
  20. xandria said;
    ..memang kami merdeka xberjuang..sbb kami merdeka guna otak...kami dah sedia mental fizikal nak meneraju negara kami sendiri...

    =
    terus kalo memang punya otak kenapa banyak di datangkah guru dari indonesia untuk mencerdaskan rakyatmu...

    kenapa ramai ilmu pengetahuan di malingsia yg sedikit banyaknya dipengaruhi dari tetangganya indonesia..

    terus kenapa setelah merdeka dari inggris, tp inggris masih berpengaruh sampai tahun 1970 (maling diberi merdeka scr de jure th 57, tp hakikatnya scr de facta kehidupan bernegara mereka masih di pengaruhi british, british masih mempengaruhi kebijakkan bernegaranya, krn british sangat yakin tidak boleh melepas dng begitu saja, krn masih sangat prematur, rakyatnya blm siap...)

    ayoo jangan coba mungkir, itu pendapat dr kenalan malingsialan...

    sampai skrng aja malingsia blm boleh mandiri, yg bangun negaranya sendiri tidak lepas dari andil pekerka asing...

    iya betul katamu "kami dah sedia mental fizikal nak meneraju negara kami sendiri..."

    maksudnya mental memanfaatkan tenaga kerja murah utk meneraju negaramu...

    ReplyDelete
  21. Salah ke Malaysia menggunakan tenaga murah untuk keperluan nya? Singapura di tahun 70an menggunakan tenaga murah dari Malaysia dan Indonesia.

    ReplyDelete
  22. Handphone tu handphone siapa? Kalau handphone tu kepunyaan Mano's team, mereka boleh berkata apa apa sahaja yang mereka mahu. Kenyataan yang dikeluarkan hanya dari sebelah pihak. Pihak TT pun boleh keluarkan kenyataan dari handphone nya dari mana mana bilik hotel.

    ReplyDelete
  23. yg pastinya bukan HP punya tv crew lah.. salah FUCKRY napa ga ad dlm kamer hotel MANO HEHEEEHE...
    Mintain pula CCTV hotel waktu MANO dlm lift or sekitar ruangan TKP dlm hotel yg ada MANO.. CCTV milik hotel pasti ga berpihak sm siapapun..

    ReplyDelete
  24. mano pada zaman socialitenya sebelum kahwin bermegah megah mengatakan yang dia tingal di perumahan elit di perancis,katanya rumahnya mengadap laut,hari hari ke pantai.nah sekarang katanya sebenarnya dia takut laut,takut tinggi,takut ikan,katanya dilombok itu diberi pil ecstasy.....dasar pembelit......

    lagi satu.dulu katanya cuma dibagi wang 3000 tapi nak pakai kena mintak izin dan ada limit,tapi katanya takut nak pakai.katanya duitnya dibagi -bagi sama pekerja istana kerana kesiankan pekerja istana bergaji rendah. nah sekarang sudah tukar statement .mano dibagi KARTU KREDIT dgn limit rm 3000 TAPI MANO TAK GUNA SEBAB KENA MINTAK IZIN

    ORANG TAMAK SELALU RUGI,BAGAI ANJING DENGAN BAYANG -BAYANG

    ReplyDelete
  25. Kalau TT ada dalam kamar hotel atau tidak, yang tentu nya dia akan di tuduh salah. Mungkin TT mahu masuk kekamar hotel tapi dilarang oleh Daisy Fajarina. CCTV dalam hotel itu yang perlu kita lihat sebagai bukti. Kalau personal setakat handphone, itu bukti yang masih diragui.

    Marie - stop calling names please. It is Fakhry.

    ReplyDelete
  26. sakura,arigato for being honest.for menilai isu ini dengan telus.semuanya sudah jelas.manohara& co sungguh mencurigakan dan membeberkan kata2 yang berbelit belit dan banyak sudah ketahuan penipuannya.nilai lah sendiri imej daisy fajarina yang terbukti pesalah jenayah,yang tega menyiksa bangsa sendiri,dan diketahui penipu besar dikalangan socialite indonesia dgn mengaku dirinya saudagar berlian,punya private jet,punya ladang wine di perancis,menipu konon menjual beg birkin kepada kalangan socialte.ramai socialite indon telah ditipu oleh daisy dalam urusan jual beli namun mereka tidak melaporkan kepada polis kerana malu boleh senang tertipu oleh seorang perempuan yang jauh standard dari mereka.

    bandingkanlah imej daisy dan TT.kalau lah TT orang jahat tidaklah dia membuat acara kahwin secara beradat dengan manohara.kahwin senyap senyap sudah.tidaklah dia memuliakan manohara dan mengangkat darjatnya sebagai cik puan temenggung di kelantan.kalau dia jahat tidaklah dia memuliakan kehormatan isterinya dan mengajar isterinya berpakaian sopan sesuai wanita muslimah.KALAU DIA JAHAT DAN MENYIKSA MANOHARA TAKKAN MANOHARA DAPAT MERASA MAKAN SEAFOOD DI SINGAPURA YANG BILNYA MELEBIHI 2 RIBU SING DOLLAR.FOR GOD SAKE! kalau TT jahat tiadalah dia kesana kemari membuka aib perkahwinan atau membuka aib manohara.

    malah TT lagi ternyata berlaku adil dengan menyerahkan semuanya kepada polis dan mahkamah.

    ReplyDelete
  27. fake mano, yg kmu permasalahin tu F*CKRY-Ibu Daisy kah.. Kalau pun benar F*CKRY meninggalkan ibu mertua waktu di runway Jeddah.. perilaku anak menantu yg DURHAKA dong.. Menikah tu bukan cm laki n perempuan doang tp dengan keluarga nya pula. Ibu mertua adl ibu bagi anak menantu. AQ pun tunggu perjuangan MANOHARA asli smoga cepat slesaikan case nya... Yg MANOHARA asli sengketakan case penganiayaan oleh pihak suaminya githu loh...

    ReplyDelete
  28. is there any women on earth that claimed were treated like an ANIMAL by her husband....can eat dinner that cost $2137.75 SD??? and go shopping at GUCCI and MASSIMO DUTTI not long become she escape from her husband?

    im waiting for manohara denial.maybe after this she'll say : i was given pills to eat there....or i was given pilss to shopping.....kah kah kah

    or she'll give more absurd lies such as : it was not me who eat there.I WAS CAGED LIKE AN ANIMAL.it was actually TT and soberi having candle lit dinner there

    ReplyDelete
  29. Marie,
    Tak payah lah susah susah menulis F*CKRY. TT lagi mudah dan bersopan. Bahasa jiwa bangsa.

    ReplyDelete
  30. Temban,
    AQ ga kesulitan tuch tulis F*CKRY.. Bahasa kalbu aj sekalian bro..
    AQ ga minat bw bangsa hanya karena case MANO-F*CKRY.. AQ tak generallized Malay people...

    ReplyDelete
  31. padanlah muka daisy kene tinggal di runway,pasti ada sebab.sepertinya TT sudah bosan dilayan seperti BANK oleh daisy.TT sudah penat diperas dengan INTEREST yang tinggi.Sudah hilang tenaga TT melayan ibu mertua yang bertuhankan duit itu

    sebenarnya daisy menipu.dia bukan ditinggalkan tapi memang sudah diberitahu dia naik pesawat lain ke jakarta.pegi airport pun naik keta lain lain.tapi sampai kat airport dia sibuk2 nak carik mano,masatu flight mano dah ready nak terbang mana boleh terus suka ssuki nak matikan enjin macam nak matikan enjin motor pulak.pastu daisy pun menjaja jaja kisahnya kononnya dia kena tinggal.to make it worst,dia jaja cerita kononnya dicekal pihak kerajaan kelantan semasa nak masuk malaysia kat KLIA.YANG SEBENARNYA,DIA DICEKAL kat KLIA SEBAB NAMA DIA BLACKLISTED SEBAGAI ORANG YANG ADA TAHANAN MAHKAMAH,DAN MALAYSIA ADA PERJANJIAN DGN FRANCE UNTUK TAK BENARKAN YANG NAMA NAMA BLACLISTED MASUK.sebab sblm ni dia masuk ikut TT so terlepas la. tu la kisah pembohongan tante cilik botox kita itu

    ReplyDelete
  32. im off for today....happy weekeends kepada semua pencinta keadilan

    ReplyDelete
  33. Marie, kita mahu berbincang secara bijak. Marie masih boleh memberi pendapat dengan sopan, tanpa menggunakan bahasa keji untuk sesiapa pun. Menulis F*UCKRY itu tidak sopan dan tidak perlu. Walau pun Marie rasa TT itu bersalah, tidak wajar sama sekali bahasa yang kesat digunakan. Blog ini dibaca oleh ramai orang. Bayangkan kalau semua penulis blog ini tidak boleh menahan emosi? We contribute in this blog because we care about what is happening. Just do it intelligently and responsibly.

    ReplyDelete
  34. oh ya lupa nak cakap,i nak pergi pavillion nak pergi store gucci,hermes,massimo dutti dan kedai jam swiss watch gallery yang terkenal tu,mana tau kot kot terjumpa mano tengah shopping sakan kat sana,kan sekarang tengah musim sale....lmfao

    ReplyDelete
  35. @Temban, tak perlu gurui aku lakon mana aku mau bersikap n berpendapat... Coba kalian tak cakap MANOHARA pembohong... darahKu tak mungkin mendidih.. Ga ingin khan judge seseorang sampe persoalan MANO segera slesai..

    ReplyDelete
  36. Marie,
    You don't need me to be your teacher. From your comments, I can say you are an intelligent person.
    However, we are discussing about an issue. A discussion involve two sides - the defence and prosecutor. Obviously both side will not agree with each other. One side will say that Mano is a liar and the other will say that TT is a wife beater. That is acceptable. What I am asking is for you to restraint yourself from using unacceptable language. It is easy to do the wrong thing but to behave responsibly can be quite challenging especially as human being tend to get emotional.

    ReplyDelete
  37. pengajaran jangan ambil orang indon untuk dijadikan isteri.....cukuplah untuk dijadikan pembantu saja....

    ReplyDelete
  38. PEMIKIR,

    Ge eR amat seh malay... sopo perempuan INDONESIA mo dinikahi lg ma bangsa Anda..tar benjol teraniaya lageee... Bule lebih menghasilkan bibit unggul seperti MANO blasteran WNI - US. Beruntung bwat MANOHARA...

    teeu ereeuh.. upami nyarios mah tong sagala adigung sagede gunung aliim pisan ditikah ku aranjeeun wangsa...
    WAKAKAKAKAKAKAK

    ReplyDelete
  39. hiii... smuanya slam kenal ^^
    gak penting bgt c niy !!!

    ReplyDelete
  40. wow, you guys really need to read john grisham books or sidney sheldon, if you really think tuntutan TT agar isterinya kembali Kelantan is because he's madly in love with her...

    kasihan la kamu yang anggap begitu. i really pity u guys. sedih dan pilu. sob...

    ReplyDelete
  41. Mano tak akan Ke Kelantan..

    Kalau dah salah memang tak akan mau ke pengadilan..

    Kalau di kumpul video2 Mano n DF sah2 makluk ini musang hitam.. banyak kebohongan terungkap..

    Anak kecil kalau lihat akan ckp Mano pembohong besar..

    Dasar kalau dah gila duit..

    Td aku terbaca dugem itu x salah..
    kat pintu tertulis "untuk NON muslim"

    Apa Mano tu NON Muslim.. Dasar kaki dugem..
    Menghalal yang haram..

    ReplyDelete
  42. The FBI thing....

    Marie & others, please check your fact

    FBI have no jurisdiction over foreign soil. It must be under extraordinary circumstances and with Congress approval, then only they able to do so

    http://www.fbi.gov/aboutus/faqs/faqsone.htm
    What authority do FBI Special Agents have to make arrests in the United States, its territories, or on foreign soil?
    In the United States and its territories, FBI Special Agents may make arrests for any federal offense committed in their presence or when they have reasonable grounds to believe that the person to be arrested has committed, or is committing, a felony violation of U.S. laws. Concerning arrests on foreign soil, FBI Special Agents generally do not have authority outside the United States except in certain cases where, with the consent of the host country, Congress has granted the FBI extraterritorial jurisdiction.

    The bureau is responsible for conducting investigations in cases where federal laws may have been violated, unless another agency of the federal government has been specifically delegated that duty by statute or executive fiat. (http://www.britannica.com/EBchecked/topic/203351/Federal-Bureau-of-Investigation)

    The alleged offence committed in kelantan, Malaysia, and NEVER in US soil. With that, the FBI will never poked their nose into Mano case.

    Sorry guys, excitement is over

    ReplyDelete
  43. ala.. FBI xde buat ape2 la..

    diorang pergi kt Mano masa di Singapura sbb mulut tempayan arak DF bau longkang..

    Lagipun diorang tak bantu apa2 pun.. cuma dihebohkan lebey oleh DF..

    yang membantu pun orang Indo jugak..tu pon tak di hargai..
    Malah di suruh lucut jawatan..

    Masa DF di wawancara oleh pakar psychology..
    Satu jer.. kenapa Ibu DF menghebohkan kasus ini ke Media..tidak terus ke Visum..
    Lantas ibu DF menangis2.. terkedu tak dapat jawab..
    Jadi para media Indonesia pon menghapuskan rakaman video wawancara tersebut, tidak di tayangkan..

    Banyak lagi bohongnya si DF tapi semua rakaman di hapuskan oleh pihak media..

    Baru satu soalan di tanya oleh Psychology.. dah nampak terang2 perangai durjana DF

    Jadi Media Indo terpaksa hapuskan bukti2 tersebut untuk elak sinetron Mano jd tak laku..
    Nanti pihak Media jugak yang rugi..kui2.. semua gilakan duit dan sensasi

    ReplyDelete
  44. mr ali, thanks for the clarification and valuable information.

    memang funny sangat kalau nak kata FBI is involved. it's not like ada serial killer is on the run or anything.

    ReplyDelete
  45. and mr ali and mr tembam, i really like the way you argue - reflects an intellectual mind.

    ReplyDelete
  46. Bukan Mr Tembam tapi CPT - Cik Puan Tembam. He..he..he..

    ReplyDelete
  47. Aku partly setuju juga dgn kata2 Pemikir iaitu jgn ambil perempuan Indonesia jadi isteri. Nanti kalau ada masalh rumah tangga, nak libatkan negara pulak dan generalized kata semua Melayu khasnya jahat.
    Kahwin ni memang adalah lumrah masalah rumah tangga biasa berlaku, nak2 kalu mertua masuk campur. Kat mana2 seluruh dunia pun berlaku. Mcm juga perempuan Malaysia , ada yang kahwin dgn orang luar, tapi ada ang bahagia ada juga yg mengalami masalah.

    Dalam beberapa bulan dulu ada kes kahwin dgn orang Europe ( Aku tak ingat lah mana, orang Belanda ke?), malangnya dan kesian sekali perempuan itu mati dibunuh di Thailand dan anak dilarikan suami. Kesian sekali aku dengar. Tapi rakyat kami tak pulak ribut dan pergi kedutaan negara tersebut.

    Memanglah bukan senang kahwin orag negara lain.. Budaya kan lain. Nak2 anak raja, mesti lain punye!. Susah nak adapt, boleh tension gitu. Baik kahwin senegara aja mcm ni.

    ReplyDelete
  48. Sambil minum kopi dan camilan ringan, baca cerita bersambung "Trio Bebek" asik sekali ha ha ha. Jadi ingin liburan ke Malaysia nih..

    ReplyDelete
  49. Mano dan DF jer lebih..
    Dewi tu diam jer..

    Tapi kaki turut dugem.. kui2

    ReplyDelete
  50. @shafa..

    I agree and disagree dengan you. Tidak semua perkahwinan antara dua benua membawa masaalah. Kalau jodoh itu di tentukan Allah yang Esa dan ia nya tak akan kemana, tapi kalau jodoh itu tidak perpanjangan, silap nya mesti di tanggung dengan tangan terbuka. Tangan tak akan bertepuk sebelah saja. Both, cousin dan adik ku yang bersuami kan orang American converted Moslems dan kedua2nya masih berumah tangga hampir 20 tahun dan masih baik2 saja. If you have a good upbringing in your family dari segi ugama, hormat antara sesama satu dan juga self respect, Allah yang Esa tentu berkati hidup kita.

    Tak kira lah dengan orang Indonesia ke, orang Malaysia ke, orang Singapore ke atau orang Brunei ke dan etc…. Kalau mahu cari jodoh, Think with an open mind, nobody is perfect in this world... Ma’af ya, ini hanya my opinion..

    ReplyDelete
  51. CERITA AWAL PERNIKAHAN MANOHARA..

    "Dipetik dari Malaysiakini.com 3 Julai'09"

    Perkahwinan Manohara Odelia Pinot dengan Tengku Temenggong Kelantan berlangsung tanpa persediaan teratur pihaknya kerana beliau "diajar supaya selalu berkata ya" kepada Sultan Kelantan.

    "Sebelum berjumpa dengan keluarga diraja, saya diajar cara berjalan dan bercakap dengan mereka. Mereka beritahu, saya tidak boleh berkata 'tidak' kepada keluarga diraja kerana ia dianggap sebagai menghina.

    "Saya diajar selalu berkata, 'ya Tuanku (Sultan)' dan 'ya, Raja (Perempuan)'," kata ibu bekas model muda itu Daisy Fajarina dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini.

    "Jadi, selepas berjumpa dengan Raja (Perempuan), saya tinggalkan bilik dan bertemu adindanya, Tengku Anisah, Datuk Wan Hassan dan Tengku (Muhammad Fakhry Petra).

    "Saya beritahu mereka, Raja mahu Manohara berkahwin dengan Tengku.

    "Saya kata kepada mereka, dengan segala hormatnya, saya ibunya, bagi pihak keluarga Manohara, saya jemput keluarga Tengku datang ke Jakarta untuk membicarakan masalah perkahwinan."

    Daisy, 44, menceritakan dilemanya menguruskan perkahwinan Manohara, yang menurutnya, tidak mendapat kebenaran pejabat urusan agama Indonesia dan tanpa persetujuan ayah kandung di Amerika Syarikat.

    Ditemui di Jakarta baru-baru ini, Daisy mengakui tidak dapat menolak permohonan istana kerana segala persediaan perkahwinan pada 26 Ogos tahun lalu telah dijalankan.

    Mereka juga tidak dibenarkan pulang dari Kelantan sehingga selesai walimatul urus itu, tambahnya.

    Wanita kelahiran Sulawesi Selatan itu ditemui di sebuah hotel di Jakarta sewaktu menunggu Manohara menjalani penggambaran bagi drama bersiri pertamanya – diadaptasi daripada perjalanan hidupnya – yang sedang dalam pembikinan.

    Menceritakan versinya mengenai konflik anaknya yang mendakwa didera putera Sultan Kelantan itu, Daisy mendakwa keluarganya tidak diberikan wang hantaran seperti kelazimannya.

    "Tetapi menjelang perkahwinan, mereka berikan Manohara mas kahwin bernilai RM15,000 dan barang kemas," katanya, dan mengakui Manohara masih menyimpannya.

    Beliau sebelum ini mendakwa anaknya didera Tengku Muhammad Fakhry secara emosi, mental dan seksual sepanjang sembilan bulan perkahwinan mereka.

    Dengan pertolongan kedutaan-kedutaan Indonesia dan Amerika Syarikat, Manohara melarikan diri ke Jakarta dari Singapura sewaktu menziarahi Sultan Kelantan yang sedang gering di republik itu.

    ReplyDelete
  52. Mano said:

    "sebenarnya daisy menipu.dia bukan ditinggalkan tapi memang sudah diberitahu dia naik pesawat lain ke jakarta.pegi airport pun naik keta lain lain".

    my dear... cuba mengomen tu masuk akal sikit, kamu tak taukah bahwa pegawai airport Jeddah dah fax manifest passenger ke pihak istri Pangeran dan didalamnya sah dan nyata ada nama si ibu?

    si pegawai tersebut coba menghubungi pilot untuk kembali mendarat dan mengambil penumpang yang tertinggal karena jika dia tidak berhasil maka kemungkinan dia dilucut dari jawatannya.

    bagaimana pula versi kamu? ada bantahan "Yang Arief"??

    ReplyDelete
  53. @ram. OK Ram, point taken. Ye la, this one individuals kan. Kahwin senegara pun ada masalah juga kan.
    Tapi apa yang saya nak tekankan juga, bila dah ada masalah rumahtangga tu jgn lah nak melibatkan negara persis masalah negara pulak. Sehingga hubungan 2 negara tidak enak . Selesaikan dgn rational dan jgn emotional . Habis kisah dalam kelambu semua orang tahu. Tak ke mengaibkan orang itu tak baik. Kalau dah tak nak dan nak bercerai tu jgn la bercerita buruk2 hal pasangan.Macam ni lagi lama kes nak selesai. Ada cara yang lebih bermaruah kan.
    Tapi antara komen2 di atas aku cukup puji sikap Sakura la, dia dpt melihat dan menilai issue ini dengan open mind. Bravo Sakura.

    ReplyDelete
  54. Sambugan lagi,
    Lagi pun kalau setiap pasangan yg bermasalah rumah tangga mesti akan memburukkan pasangan masing2 , kecuali yang berfikiran mulia dan baik tak akan berbuat begitu. Itu yang saya puji TT, sudah tentu dia tak sempurna sbg manusia, tapi kebaikan dari segi itu adalah terpuji. Kalau nak cari kekurangan pasangan tu mesti adalah kan, ye lah, setiap manusia ini kan tak sempurna. Kesempurnaan itu hanya kepunyaan Khalik kita, Allah. Yelah mcm contoh Tante Daisy , kekurangan dia spt kahwin byk kali , menyiksa pembantu ( anak angkat dia) , suka bermewah, berpestaan dan berhutang dll (Itu dari bukti2 hard and soft copy yg ada) dan telah tersiar. Apa2 pun semoga dia sedar dan berubah kearah kebaikan. Amin

    ReplyDelete
  55. in my opinion..mano is so unmatured n uneducates, beside, she so guilty wit her statement wit no evidence..stop lies to everyone..if she really being abused?, why she acting the sinetron? an abused person, will not behave like that..need to be rich n luxury life again? dont she cares about her education more? money is more important than everything? u need to well educates ur self mano..n for tt stop persuades her to come back..take this as ur experience..find somebody that well educates n honest to u..

    ReplyDelete
  56. Manusia yg cuba berbohong apabila mereka banyak berbicara, akan banyak kelihatan bohongannya, semakin banyak mereka bercakap, semakin banyak bohongannya yg kelihatan.

    Seeloknya, lebih baik mendiam kan diri, serahkah pada hakim untuk mengadili dan itu lah orang yg bijak sekali.


    saran saya kepada manohara, berhentilah berbicara, kerana setiap kata2 anda boleh di guna sebagai bukti didalam mahkamah. Jika tersilap kata, anda akan terperangkap sendiri.

    Syabas TT, anda ternyata seorang yg bijak.

    ReplyDelete
  57. beginilah akibatnya bila suatu negara yg berbentuk kerajaan...tirani kerajaan yg ditonjolkannya. Lain dgn Indonesia yg berbentuk Republik...demokrasi betul2 jalan !

    ReplyDelete
  58. http://www.malaysiainsider.com/index.php/malaysia/31433-kelantan-prince-sues-for-manoharas-loyalty

    Kelantan prince sues for Manohara’s loyalty

    KOTA BAHARU, July 5 — The Tengku Temenggong of Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Sultan Ismail Petra, today filed summonses in the Syariah Court here seeking for his estranged wife, Manohara Odelia Pinot of Indonesia, to be loyal to him as well as to return a RM972,750 debt.

    The prince’s lawyers, Zainul Rijal Abu Bakar and Abdul Halim Bahari, filed both summonses at 11.50am at the Balai Islam here.

    The summons for Manohara to be loyal was filed at the Syariah Lower Court under Section 8 (a) of the Syariah Court Civil Procedure (State of Kelantan) Enactment 2002 while the summons to claim the debt was filed at the Syariah High Court under the same enactment and section.

    Zainul told reporters the Syariah judge had set August 2 for mention of both summonses. He also said that a notice was also filed for an interlocutory application seeking approval for the prince’s lawyers to deliver the summonses and statements of claim outside the jurisdiction of the Kelantan Syariah Court, as the defendant Manohara, who carries the title Cik Puan Temenggong, is in Indonesia.
    ______________________________

    To anyone who's waiting for TT next action after the 2nd July deadline. He had answered it with legal action. One, to compel CPT go back to him, second, to seek repayment of RM 972,750 or 2,687 Million rupiah debt from her.

    ReplyDelete
  59. that's one brilliant move by TT.

    wonder how she's gonna react to that legal action...

    ReplyDelete
  60. Apa kena mengena kerajaan demokrasi dengan kes Manohora dan TT?

    ReplyDelete
  61. lepas 2 july ...Still no brave.
    lepas pemilu nanti apa lagi nak buat?
    apanya yang brilliant?

    ReplyDelete
  62. Junus, kau asyik tanya jer... Baca copas from ali tu. It is in the paper today and yesterday. Still no brave??? should change to question - are Mano & DF brave enough now??

    GO TT!! GO ALL OUT !!

    ReplyDelete
  63. Junus - more infor :
    'Tengku Mohd Fakhry juga mendapat kebenaran mahkamah untuk menyerahkan permohonan itu di luar bidangkuasanya kerana Manohara kini berada di Indonesia.

    Perkara itu akan disebut di mahkamah berkenaan 2 Ogos depan.'

    Gimana?

    ReplyDelete
  64. Lagi.... :
    'Tengku Mohd Fakhry juga menuntut supaya model Indonesia itu membayar balik hampir RM1 juta pinjaman yang diberikannya kepada Manohara ketika perkahwinan mereka.'

    Jgn tak tahu... pinjaman tu. Agak-agak berapa rupiah ya??

    ReplyDelete
  65. aurora said...
    Jgn tak tahu... pinjaman tu. Agak-agak berapa rupiah ya??
    _________________________________________
    Aurora, kalau ikut Maybank2u forx data as per 1 am this morning, it should be this figure ---> 2,687 Million rupiah

    ReplyDelete
  66. apalagi alasan DF & mano lepas ni....
    apalagi kata2 bangsat yang indonesian nak lemparkan lagi...
    ahahaha aku baca sambil gelak kan jekkk..
    kesihannnn....

    ReplyDelete
  67. 2.6 Milyar Rupiah

    Note :
    Milyar atau miliar yang diambil dari bahasa Belanda, miljard dan gilirannya dari bahasa Perancis, milliard, adalah sebuah bilangan yang menunjukkan seribu juta atau 1,0 x 109 = 1.000.000.000.
    Dalam bahasa Inggris, angka ini disebut billion.

    ReplyDelete
  68. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  69. thanks ali, banyak tu!

    kesian mano, kene kerja lebih keras :(

    ReplyDelete
  70. malon said...
    Yang sakit tu.. orang yg menyiksa istrinya yg seharusnya dilindungi.

    Menyuruh balek?, enak saja siapa yg mau balek setelah disiksa, mana mau mau masuk kandang harimau setelah lepas.

    July 4, 2009 6:25 AM

    IRRELEVANT. DISMISSED.NO PROOF.

    ReplyDelete
  71. nurjustice83 said...
    in my opinion..mano is so unmatured n uneducates, beside, she so guilty wit her statement wit no evidence..stop lies to everyone..if she really being abused?, why she acting the sinetron? an abused person, will not behave like that..need to be rich n luxury life again? dont she cares about her education more? money is more important than everything? u need to well educates ur self mano..n for tt stop persuades her to come back..take this as ur experience..find somebody that well educates n honest to u..

    July 5, 2009 7:31 PM

    AGREED. MANO NO PROOF.

    ReplyDelete
  72. andrew said...
    Mano said:

    "sebenarnya daisy menipu.dia bukan ditinggalkan tapi memang sudah diberitahu dia naik pesawat lain ke jakarta.pegi airport pun naik keta lain lain".

    my dear... cuba mengomen tu masuk akal sikit, kamu tak taukah bahwa pegawai airport Jeddah dah fax manifest passenger ke pihak istri Pangeran dan didalamnya sah dan nyata ada nama si ibu?

    si pegawai tersebut coba menghubungi pilot untuk kembali mendarat dan mengambil penumpang yang tertinggal karena jika dia tidak berhasil maka kemungkinan dia dilucut dari jawatannya.

    bagaimana pula versi kamu? ada bantahan "Yang Arief"??

    July 5, 2009 12:10 PM

    All this are IRRELEVANT now. Daisy is legal guardian of her 17 year old daughter and she's lying tons now backfire. All arguments pro-mano DISMISSED.

    ReplyDelete
  73. andrew said...
    CERITA AWAL PERNIKAHAN MANOHARA..

    "Dipetik dari Malaysiakini.com 3 Julai'09"

    Perkahwinan Manohara Odelia Pinot dengan Tengku Temenggong Kelantan berlangsung tanpa persediaan teratur pihaknya kerana beliau "diajar supaya selalu berkata ya" kepada Sultan Kelantan.

    "Sebelum berjumpa dengan keluarga diraja, saya diajar cara berjalan dan bercakap dengan mereka. Mereka beritahu, saya tidak boleh berkata 'tidak' kepada keluarga diraja kerana ia dianggap sebagai menghina.

    "Saya diajar selalu berkata, 'ya Tuanku (Sultan)' dan 'ya, Raja (Perempuan)'," kata ibu bekas model muda itu Daisy Fajarina dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini.

    "Jadi, selepas berjumpa dengan Raja (Perempuan), saya tinggalkan bilik dan bertemu adindanya, Tengku Anisah, Datuk Wan Hassan dan Tengku (Muhammad Fakhry Petra).

    "Saya beritahu mereka, Raja mahu Manohara berkahwin dengan Tengku.

    "Saya kata kepada mereka, dengan segala hormatnya, saya ibunya, bagi pihak keluarga Manohara, saya jemput keluarga Tengku datang ke Jakarta untuk membicarakan masalah perkahwinan."

    Daisy, 44, menceritakan dilemanya menguruskan perkahwinan Manohara, yang menurutnya, tidak mendapat kebenaran pejabat urusan agama Indonesia dan tanpa persetujuan ayah kandung di Amerika Syarikat.

    Ditemui di Jakarta baru-baru ini, Daisy mengakui tidak dapat menolak permohonan istana kerana segala persediaan perkahwinan pada 26 Ogos tahun lalu telah dijalankan.

    Mereka juga tidak dibenarkan pulang dari Kelantan sehingga selesai walimatul urus itu, tambahnya.

    Wanita kelahiran Sulawesi Selatan itu ditemui di sebuah hotel di Jakarta sewaktu menunggu Manohara menjalani penggambaran bagi drama bersiri pertamanya – diadaptasi daripada perjalanan hidupnya – yang sedang dalam pembikinan.

    Menceritakan versinya mengenai konflik anaknya yang mendakwa didera putera Sultan Kelantan itu, Daisy mendakwa keluarganya tidak diberikan wang hantaran seperti kelazimannya.

    "Tetapi menjelang perkahwinan, mereka berikan Manohara mas kahwin bernilai RM15,000 dan barang kemas," katanya, dan mengakui Manohara masih menyimpannya.

    Beliau sebelum ini mendakwa anaknya didera Tengku Muhammad Fakhry secara emosi, mental dan seksual sepanjang sembilan bulan perkahwinan mereka.

    Dengan pertolongan kedutaan-kedutaan Indonesia dan Amerika Syarikat, Manohara melarikan diri ke Jakarta dari Singapura sewaktu menziarahi Sultan Kelantan yang sedang gering di republik itu.

    July 5, 2009 11:43 AM

    IRRELEVANT. DISMISSED NOW THAT IS PROVEN DAISY FAJARINA IS A SICK WOMAN.
    The alleged raped by TT was even a hoax. Raped before married, my question to Mano yg sebok HAM (human rights) : Why do you marry a raper???

    ReplyDelete
  74. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  75. marie said...
    yg pastinya bukan HP punya tv crew lah.. salah FUCKRY napa ga ad dlm kamer hotel MANO HEHEEEHE...
    Mintain pula CCTV hotel waktu MANO dlm lift or sekitar ruangan TKP dlm hotel yg ada MANO.. CCTV milik hotel pasti ga berpihak sm siapapun..

    July 4, 2009 11:45 AM
    @marie no more fuckry please. You are addressing A PRINCE. If you can't keep your manners, F*CK OFF.

    ReplyDelete
  76. Malingsia said...
    xandria said;
    ..memang kami merdeka xberjuang..sbb kami merdeka guna otak...kami dah sedia mental fizikal nak meneraju negara kami sendiri...

    =
    terus kalo memang punya otak kenapa banyak di datangkah guru dari indonesia untuk mencerdaskan rakyatmu...

    kenapa ramai ilmu pengetahuan di malingsia yg sedikit banyaknya dipengaruhi dari tetangganya indonesia..

    terus kenapa setelah merdeka dari inggris, tp inggris masih berpengaruh sampai tahun 1970 (maling diberi merdeka scr de jure th 57, tp hakikatnya scr de facta kehidupan bernegara mereka masih di pengaruhi british, british masih mempengaruhi kebijakkan bernegaranya, krn british sangat yakin tidak boleh melepas dng begitu saja, krn masih sangat prematur, rakyatnya blm siap...)

    ayoo jangan coba mungkir, itu pendapat dr kenalan malingsialan...

    sampai skrng aja malingsia blm boleh mandiri, yg bangun negaranya sendiri tidak lepas dari andil pekerka asing...

    iya betul katamu "kami dah sedia mental fizikal nak meneraju negara kami sendiri..."

    maksudnya mental memanfaatkan tenaga kerja murah utk meneraju negaramu...

    July 4, 2009 11:28 AM

    IRRELEVANT. NOT RELATED TO THIS CASE. DISMISSED. In fact it has already been explained that the chinese in malaysia yg menyiksa pembantu contohnya nirmala bonat, siti hajar. But mano is NOT a pembantu rumah. IRRELEVANT.

    ReplyDelete
  77. spectacularwave said...
    and mr ali and mr tembam, i really like the way you argue - reflects an intellectual mind.

    July 5, 2009 1:24 AM

    Exactly. As oopose dto rata2 disini yg hanya pandai maki hamun commenter lain atau takat omong kosong.

    ReplyDelete
  78. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  79. Yaelah...kok ada yach macam suami didunia ini yang meminta mengembalikan harta yang udah dikasih!!! Kok ga punya hati nurani sich! Klo gitu tak dukung mano menuntut untuk mengembalikan Keperawanannnya kembali!!

    ReplyDelete
  80. allea85 said...
    dan kenapa manohara tidak mau kembali ke kelantan..sudah jelas..siapa yang mau masuk kandang maca lagi..sorry kekayaan kelantan kini tak sebesar kontrak sinetron,model dan bintang iklan mano,mano tanpa TT atau pun daYSI masih bisa berdiri...salut masih muda sudah berjuang keras untuk sebuah martabat diri...

    HANYA ORANG BODOH YANG JATUH KE LUBANG YANG SAMA...dan saya fikir mano bukan orang bodoh..she is smart

    July 4, 2009 11:26 AM

    IRRELEVANT. DISMISSED. NO PROOF. AND THIS IS A COMMENT FROM PELITA HARAPAN UNIVERSITAS, JAKARTA.
    ERR...WE ALL THINK MANO IS STUPID. MANOHARA TIDAK MAU PULANG KE KELANTAN KARENA TAKUT. NOW DAH BACKFIRE. MOTHER PROVEN SICK.

    ReplyDelete
  81. allea85 said...
    HAI ..PEMBUAT BLOG KM BUKAN TUHAN YANG BISA MEMBACA GARIS HIDUP MANUSIA BAIK MANOHARA ATAU PUN IBUNDANYA.....BLOG INI SEMAKIN SESAT SAJA...
    APA YANG TERJADI DI KEDEPANNYA ITU RAHASIA ILAHI..JIKA DAISY BERSALAH YA DIA PANTAS MENERIMA SEGALA HUKUMANNYA...

    TAPI MANOHARA ITU CUMA KORBAN..KORBAN DARI NAFSU SANG IBU JUGA SUAMI BIADABNYA...

    JANGAN MENJUGDE MANOHARA SEPERTI ITU KASIAN..DIA SAYA YAKIN DIBALIK SENYUM MANISNYA DIA PUN TERTEKAN...

    July 4, 2009 11:22 AM

    Shut uplah. You talk too much without facts.

    ReplyDelete
  82. marie said...
    @Temban, tak perlu gurui aku lakon mana aku mau bersikap n berpendapat... Coba kalian tak cakap MANOHARA pembohong... darahKu tak mungkin mendidih.. Ga ingin khan judge seseorang sampe persoalan MANO segera slesai..

    July 4, 2009 1:28 PM
    Tembam said...
    Marie,
    You don't need me to be your teacher. From your comments, I can say you are an intelligent person.
    However, we are discussing about an issue. A discussion involve two sides - the defence and prosecutor. Obviously both side will not agree with each other. One side will say that Mano is a liar and the other will say that TT is a wife beater. That is acceptable. What I am asking is for you to restraint yourself from using unacceptable language. It is easy to do the wrong thing but to behave responsibly can be quite challenging especially as human being tend to get emotional.

    July 4, 2009 1:46 PM

    @Tembam...intelligent? I think she's one stupid commenter. Look at her comments. Fuckry here, Fuckry there. Perhaps we shld petition for blog owner to delete her comments without manners tu.

    ReplyDelete
  83. sakura said...
    Kalau Mano benar benar tersiksa kenapa malah berpakaian terbuka, senyum sana sini, kesana kemari pake tas bermerk/tas mewah, mengumabar aib sana sini tanpa rasa malu. Harusnya langsung visum dan lapor ke kepolisian Kelantan. Saya pikir dulu waktu menikah cantik setelah dianiyaya dan pulang ke Indonesia jadi seperti Siti Hajar tapi nyatanya malah segar bugar tak ada lecet sedikitpun. Tangan saya yang tergores silet 5 bulan yg lalu aja masih ada bekasnya.
    Sebaiknya kembali ke Kelantan saja dan minta perlindungan polisi Malaysia, dari pada kena hukum Syariah kan Mano masih istri sah TT.
    Mano dan Ibunya kok mempersulit jalan hidup sendiri herannnn dah.

    July 4, 2009 11:17 AM

    Argument agreed. Malah sewaktu lari dari Singapura dada Mano bersih dari siletan.

    ReplyDelete
  84. mano said...
    sakura,arigato for being honest.for menilai isu ini dengan telus.semuanya sudah jelas.manohara& co sungguh mencurigakan dan membeberkan kata2 yang berbelit belit dan banyak sudah ketahuan penipuannya.nilai lah sendiri imej daisy fajarina yang terbukti pesalah jenayah,yang tega menyiksa bangsa sendiri,dan diketahui penipu besar dikalangan socialite indonesia dgn mengaku dirinya saudagar berlian,punya private jet,punya ladang wine di perancis,menipu konon menjual beg birkin kepada kalangan socialte.ramai socialite indon telah ditipu oleh daisy dalam urusan jual beli namun mereka tidak melaporkan kepada polis kerana malu boleh senang tertipu oleh seorang perempuan yang jauh standard dari mereka.

    bandingkanlah imej daisy dan TT.kalau lah TT orang jahat tidaklah dia membuat acara kahwin secara beradat dengan manohara.kahwin senyap senyap sudah.tidaklah dia memuliakan manohara dan mengangkat darjatnya sebagai cik puan temenggung di kelantan.kalau dia jahat tidaklah dia memuliakan kehormatan isterinya dan mengajar isterinya berpakaian sopan sesuai wanita muslimah.KALAU DIA JAHAT DAN MENYIKSA MANOHARA TAKKAN MANOHARA DAPAT MERASA MAKAN SEAFOOD DI SINGAPURA YANG BILNYA MELEBIHI 2 RIBU SING DOLLAR.FOR GOD SAKE! kalau TT jahat tiadalah dia kesana kemari membuka aib perkahwinan atau membuka aib manohara.

    malah TT lagi ternyata berlaku adil dengan menyerahkan semuanya kepada polis dan mahkamah.

    July 4, 2009 12:21 PM

    Exactly. Tell that to pembela Mano yg dasar pembelit. Especially Marie. Basi sangat deh omongan mereka. Sekarang paper rata-rata membuka pekung kajahatan 3 beranak ini. Mano yg bodoh. Istri nusyuz satu sen harta TT x boleh dapat. Suami x dapat, harta x dapat. Sian...

    ReplyDelete
  85. Fes - namanya pinjam kok, makanya harus dibayar! kalau hadiah tak perlukan?? Belum nikah dah dikasi pinjam duit...

    Tak apa-apakan, ini baru sikit ajer diaibkan ...

    More infor mengenai saman tu (in English quote unquote from Malaysiakini) :
    'In the summons for return of the debt, the prince claimed that Manohara, before their marriage, had borrowed RM338,500 for both herself and her mother.

    He also claimed that after their marriage Manohara had continued to borrow money, for another RM634,250.

    The rest were made through five bank transfers - RM164,500 (on June 17, 2998), RM232,800 (Sept 4, 2008), RM35,000 (Sept 16, 2008), RM30,000 (Sept 18, 2008) and RM 286,450 (Jan 21, 2009).

    The prince has furnished receipts of the transactions'

    Bak kata pepatah melayu lama : alang-alang celup pekasam, biar sampai ke hujung lengan...

    ReplyDelete
  86. Dan syabas kepada commenter sakura, aurora, ali, ram, mano, tembam. abd aziz....komentar yg sungguh bernas, as oopose to komentar malingsia dan marie yg sudah basi macam kerak nasi yg ditinggalkan 3 hari.

    ReplyDelete
  87. marie said...
    @Sakura,

    kamu pikir sebaiknya MANO hrs sperti kondisi NIRMALA BONAT or SITI HAJAR br kau bs melek percaya ada tdk nya tindak kekerasan.
    Perhatikan pula keinginan MANO setelah berhasil ESCAPE dr hotel di Singapura yg dibantu petugas FBI & polis singapura setempat & KBRI Sigapura. Whatever u said lah kalo Anda terpikat prince Kelantan tu.
    SADAR dong jgn bs nilai penampilan luar yg sepertinya tampang baik kalem. Cinta itu pun bs datang dr orang psikopat yg posesif ga bs menghargai keberadaan wanita sebagai manusia yg punya hak asasi dpt kehidupan yg dia inginkan. Pihak suami tdk bisa memaksakan kehendak krn merasa berkuasa & memiliki perempuan yg dijadikan istri tu sperti budak entah itu budak SEX. Sperti yg disangkakan MANO. Kamu sendiri khan ga tahu yg terjadi di dlm kamer FUCKRY. MANO lebih mengungkap stlh berhasil bebas ke Indonesia tentang her sexual abused, mentally & phisically abused. MANO lg berjuang menuntut prince Kelantan tu ampe ujung langit xx. Fikir lah kenapa MANO ga mau balik ke FUCKRY.. tp juastru sedang menuntut gugatan cerai. Biar mereka bertemu di pengadilan Kelantan saya. we'll see the court di sana aja. AQ x yg muak sebagai org Indonesia kamu sperti ga punya hati nurani tdh derita wanita yg telah mengaku teraniaya. Mengungkap aib nya didepan umum. Semua cerita kehiduan MANO & keluarga diungkap.. KAMU kurang info seh.. Banyak banget konfirmasi yg sudah MANO buat di Indonesia sini ttg pertanyaan MU knp MANO saat di Kelantan ga segera lapor ke polis setempat... Versi MANO, MANO pernah melakukan laporan ke sana tp masih blum ditanggapi ma polis disana. Jd MANO merasa tdk ada yg bs menolongnya. Pihak ketiga yg merespon adl Datuk Kadarsyah. Dari lembaran tissue yg MANO sampaikan bwat DATUK krn ingin kembali ke Jakarta krn MANO memberitahu tdk dlm kondisi sehat n happy. U know kekerasan itu ga hanya dilihat fisik luar. Tapi kekerasan secara mental yg menekan batin MANO pun perlu kamu perhatikan...

    July 4, 2009 9:01 AM

    @marie Whatever you say now is IRRELEVANT. :) Rata-rata di indonesia sudah tahu ini 3 beranak PEMBOHONG. Kamu ini seperti MENEGAKKAN BENANG BASAH. IN-DENIAL. :)
    Malah kamu dan minoriti saja yg membela Mano disini yg nyata pembohong, teman Indonesia pun sudah mula tidak mempercayai Mano. All you say now is irrelevant. Didera atau tidak Mano harus pulang untuk menyelesaikan kasus ini cara hukum. Di KELANTAN DAN MAHKAMAH ISLAM TEMPAT DIA MENIKAH. Bukan di Indonesia, atau mana2 dan Hotman ke, Farhad Abbas ke..who cares now. In fact she's 17 kan? the law says that Daisy Fajarina is still her legal guardin. Turns out to be a SICK WOMAN:) So argument there manipulating and prostituting her own daughter. Mano says TT psikopat. So what?That is her words vs the whole world. PC sana sini no proof. The proof is what the COURT will provide later. :) We already know now who will win this case. Bagaimana agaknya sinetron Mano yah? Laku atau kapok? Bahkan lakonan Mano seperti kayu. Dia tidak boleh menghayati lakonan itu karena TIDAK PERNAH DIDERA. PEMBOHONGAN DAN FITNAH DOSA BESAR...LEBIH TERUK DARI MUNAFIK. SEORANG ISTRI YG MUSYUZ. APA BUKTI DIDERA? belum ada. Luka siletan dari gambar2 masih merah luka itu SEMINGGU sele[as lari dari SINGAPURA. Badi banget trick kau Mano.

    and marie, no fuckry..respect this blog, our country and our monrach. If you can't, i have these choice of words for you: F*CK OFF.

    ReplyDelete
  88. aurora said...
    Lagi.... :
    'Tengku Mohd Fakhry juga menuntut supaya model Indonesia itu membayar balik hampir RM1 juta pinjaman yang diberikannya kepada Manohara ketika perkahwinan mereka.'

    Jgn tak tahu... pinjaman tu. Agak-agak berapa rupiah ya??

    July 6, 2009 10:09 AM

    Padan muka Mano & DF. Sebok nak mengenakan orang, BACKFIRE sendiri. Jangan main belakang lain kali.

    ReplyDelete
  89. selamat pagi semwanya semoga kalian semwa ceria di pagi ini walau ada di antara kita agak malas memulakan tugas...kasian si mano harus kerja keras ni aku doa kan semoga mano akan taba.berani berbuat berani la nak tangung akibat nya.
    yang suka maki hamun di blog ini bukan orang indonesia saja orang malaysia pun sama.

    master yuda benar

    di indonesia banyak orang tak percaya dengan cerita mano dan ibunya dan banyak orang yang da meluat dengan sikap dan cara mereka...

    ReplyDelete
  90. junus, jelas impact tindakan Tengku Temenggong masih belum tercapai oleh pemikiran anda. good luck in your conquest, though.

    ReplyDelete
  91. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  92. Mungkin karena baru masuk monday jadi cepat terbakar yah semua melihat statement tt yg baru
    soal minority atau mayority itu tidak perlu dibahas...

    Begini saja...semua itu tentu perlu bukti.tt bilang ada,tapi belum terbukti di pengadilan.begitu juga dengan mano.
    jadi rasionallah sedikit.lihat dari kedua sisi,jangan lihat dari satu sisi pandang saja.
    @fes
    Kalau saya jadi seorang istri yang diminta kembali semua pemberian suami saya sewaktu pacaran saya akan minta perawan saya juga dikembalikan juga.dan itu harta yang tidak ternilai harganya bagi saya.dan saya kira suami dan tidak satu manusiapun di duna ini yang akan sanggup untuk mengembalikannya.

    tt mulai bersikap seperti mano.

    sayang sekali sikap tt seperti itu.takutnya nanti akan berbalik kepada tt sendiri dan royal family akan terkena imbasnya.
    please no offense!!

    ReplyDelete
  93. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  94. master yoda, i pun termasuk under category omong kosong kah? :(

    Anyway, to Mano, the next time you wanna pull this same trick, make sure you dont do it to a finance grad like TT.

    ReplyDelete
  95. junus - look who's talking!!

    kau tulis :
    'jadi rasionallah sedikit.lihat dari kedua sisi,jangan lihat dari satu sisi pandang saja.'

    suka aku nak jawab : itu yg pernah kami tulis sebelum ini dan apa yg kami dpt? kami dibalas ngan maki hamun, penghinaan,dan tuduhan. habis semua yg tak relevant pun korang keluarkan ...

    Baguslah kalau kau pun terasa apa yg pernah kami lalui. bukan 'kasi paku buah keras' tapi itulah kenyataan...

    dan satu lagi ... kita tak pasti ya pasal perawan tu, so jangan melatah dulu ...

    ReplyDelete
  96. yup agree wit honey..now indonesian realise mano talking something not realible..hey mano shut ur mouth n realise wat u done to all indonesian people, they are not easily u can cheat, n i belief lots of indonesian hav intelect to realise ur mistake! now u need to pay a lots of money to tt...ur life its all about money..getting wealth n luxury..better u educates urself..u need a brain to talk wisely..not dumb things!

    ReplyDelete
  97. mano - you are barking at the wrong tree, darling!!

    ReplyDelete
  98. Sinetron manohara pasti bankrap akibat pembohongan, akhirnya dilabel seorang istri yg nusyuz. Satu sen x dapat nanti malah disaman TT atas hampir rm1 juta pinjaman TT ke mano angkara ibu daisy yg bertuhankan duit.

    Akibat FITNAH ke TT, sekarang Tuhan bayar cash kepada Mano & DF. Takde credit2.

    Amat malu istri kepada royal prince with this behaviour. Rata2 akhbar sedang mengungkap kejahatan ibu daisy dimana manohara selaku 17 tahun masih dibawah ibu daisy dan ibu daisy legal guardian manohara. Argument akan tersasar mengapa ibu seperti ini merosakkan anak sendiri. Dan Mano telah menikah TT menunjukkan dia ada kewajipan sbg istri kepada TT dan pembohongan sana sini adalah jenayah.Sememangnya 3 beranak ini tidak layak berbesan atau ber-inlaw kan kerabat diraja kelantan.
    Statement pengacara Hotman tidak profesional langsung barang2 pemberian TT amat murah untuk wanita secantik Mano. Habis tu kalau rupa paras buruk, x layak mendapat barang2 pemberian TT? Seafood di singapore sempat makan 2000S$$ dollars. Dulu akhbar mengatakan pernikahan mano-TT atas dasar tutup malu. Kalau sudah dirogol dan HAM di indonesia, napain nikahin juga TT seh? Report pun tiada mengatakan TT rogol mano, alih2 ajer Mano claim TT rogol dia.
    Marry a 'raper' because 'raper' banyak duit?? Ternyata kerana duit$$$ dan BUKAN sebab TT raper.
    Taktik basi loh Mano.

    ReplyDelete
  99. aurora
    pinjaman dikembalikan, tapi keperawanan juga dibalikin dong
    @junus..setuju

    ReplyDelete
  100. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  101. festananda said...
    aurora
    pinjaman dikembalikan, tapi keperawanan juga dibalikin dong
    @junus..setuju

    July 6, 2009 11:37 AM

    Keperawanan apa?? TIDAK PERNAH DIROGOL.


    aurora said...
    mano - you are barking at the wrong tree, darling!!

    July 6, 2009 11:36 AM

    PC Mano sudah tidak relevan di Indonesia.


    spectacularwave said...
    master yoda, i pun termasuk under category omong kosong kah? :(

    Anyway, to Mano, the next time you wanna pull this same trick, make sure you dont do it to a finance grad like TT.

    July 6, 2009 11:33 AM

    spectacularwave, i missed your nick. Comment anda bernas sekali seperti Tembam :) I like that 'don't pull the same trick to TT finance grad'..

    Manohara is certainly barking at the wrong tree!

    ReplyDelete
  102. festananda said...
    aurora
    pinjaman dikembalikan, tapi keperawanan juga dibalikin dong
    @junus..setuju

    July 6, 2009 11:37 AM

    @Fes, pinjaman apa mau dikembalikan..sudah berjumlah MYR 1 JUTA...BUKAN 1 JUTA rupiah dong! :)

    ReplyDelete
  103. di antara kita ada yang mati2 an membela manohara dan ada juga yang mati2 an membela tengku fakhry.di antara kita ada yang menghakimi di antara suami istri ini ada yang membabi buta mara sana mara sini maki hamun tak tentu pasal.. kata orang indonesia manohara benar kata orang malaysia tengku fakhry benar.

    tapi sebenarnya kebenarran itu belum terungkap di makamah ada ka manohara yang salah adaka tengku fakhry yang salah makamah belum memutus kan nya dan mereka pun belum di adili lagi..

    so everybody jangan la emosi sangat ye
    mungkin la tengku fakhry tidak bersala kita tungu saja ya keputusan makamah nanti..
    kalu la sala satu di antara suami istri ni nanti terbukti bersala
    jangan la kite orang indonesia dan malaysia jadi musuh saling membenci.cuma karna ke 2 suami istri ini indonesia dan malaysia negara yang serumpun nenek moyang orang melayu malaysia banyak berasal dari indonesia..indonesia banyak membantu malaysia dan begitu juga malaysia banyak membantu indonesia di segi apa pun..jangan karna masala ini nanti habis la segala ke baikan yang ter bina selama ini...

    walau apa pun kite doa kan yang terbaik untuk mereka semoga bisa selesai masala ini dengan baik dan damai dan tiada dendam di antara mereka....

    cintaila kedamaiyan dan kebersamaan..

    love you all guys

    ReplyDelete
  104. aurora said...
    junus - look who's talking!!

    kau tulis :
    'jadi rasionallah sedikit.lihat dari kedua sisi,jangan lihat dari satu sisi pandang saja.'

    suka aku nak jawab : itu yg pernah kami tulis sebelum ini dan apa yg kami dpt? kami dibalas ngan maki hamun, penghinaan,dan tuduhan. habis semua yg tak relevant pun korang keluarkan ...

    Baguslah kalau kau pun terasa apa yg pernah kami lalui. bukan 'kasi paku buah keras' tapi itulah kenyataan...

    dan satu lagi ... kita tak pasti ya pasal perawan tu, so jangan melatah dulu ...

    July 6, 2009 11:33 AM

    AGREED. ARGUMENT RELEVANT :)

    ReplyDelete
  105. festananda said...

    pinjaman dikembalikan, tapi keperawanan juga dibalikin dong
    @junus..setuju
    __________________________________________

    Fes,

    kalau pemberian, atau hibah, maka tidaklah perlu di kembalikan

    sebaliknya, jika nyata ianya berstatuskan HUTANG@DEBT, maka wajib dibayar

    Keperawanan di kembalikan? Scientifically, it's doable, and it doesn't cost much - $5,000 to a cosmetic surgeon to stitch her hymen back together (http://www.revirgination.net/)

    But then, they're legally married and the Mano's virginity is LEGALLY consumed ( I assume she's virgin at the time of the marriage). In conclusion,legally- debt must be repaid, virginity, need not be restored.

    ReplyDelete
  106. fes - keperawanan ?? itu kena tanya tt ya? hanya dia yg boleh jawab!

    ada kes mahkamah seumpama itu di sana? aku pengen tahu kok ...

    ReplyDelete
  107. ali - u are being naughty! cosmetic surgeon ... S5,000.

    ReplyDelete
  108. master yoda
    Bukan tidak pernah dirogol...tapi malah berkali-kali plus sesudah nikah. Sebelum kawin aja udah diperkosa makanya mano kawin muda, sebelum usia yang pantas untuk menikah! Makanya minta pertanggungjawaban TT untuk nikahin. Dan setelah nikah kan sudah berhubungan layaknya suami istri!!

    Itulah...jadi orang kok hitungan banget. Yang telah lalu diminta kembali. Ga berbudi banget!

    ReplyDelete
  109. festananda said...
    master yoda
    Bukan tidak pernah dirogol...tapi malah berkali-kali plus sesudah nikah. Sebelum kawin aja udah diperkosa makanya mano kawin muda, sebelum usia yang pantas untuk menikah! Makanya minta pertanggungjawaban TT untuk nikahin. Dan setelah nikah kan sudah berhubungan layaknya suami istri!!

    Itulah...jadi orang kok hitungan banget. Yang telah lalu diminta kembali. Ga berbudi banget!

    July 6, 2009 12:00 PM


    @Fes yg pandai, soalan saya:

    Kata siapa berkali-kali sudah dirogol? Kata kamu atau kata Mano?

    dan soalan kedua: Kalau berkali-kali sudah dirogol, napain nikahin ama TT?

    Manohara nampak sangat BOHONG.
    Teng! Maka argument saya relevan dan argument kamu tidak relevan. DISMISSED!

    Sebelum kawin aja udah diperkosa makanya mano kawin muda, sebelum usia yang pantas untuk menikah!

    Emang muda, but legal age to marry is 16. (Kalah lagi argument)

    Bekas pacar Adri Bakri sudah tentu MENGHELA NAFAS PANJANG tidak bertemanwanita atau peristrikan Mano. Bagusan si Nia.:) Adri Adri lucky you..

    ReplyDelete
  110. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  111. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  112. Makanya aku bilang balikin keperawanan itu, kan sebenarnya permintaan yang sangat2 ga masuk akal kan!?

    Yang ingin aku bilang atas tulisan itu bahwa yang namanya keperawanan ga mungkin bisa dibalikin, meskipun dengan operasi selaput dara! meski dengan hitungan rupiahpun atau apapun itu. Jadi..ga pantas seorang suami minta balikin uangnya padahal telah menikmati diri mano. Tapi..seandainyapun harus begitu, aku dukung mano biar kembalikan uang TT. Toh itu akan semakin membuka mata semua orang, sosok TT yang sesungguhnya

    ReplyDelete
  113. Makanya minta pertanggungjawaban TT untuk nikahin.

    Argument: YOU don't know that. YOU are not Mano. Repeatedly rape- that is Mano's words vs the world. NO WITNESS NO PROOF. Yes, the easiest scam is to NIKAH TT dan jadi suami istri- sex is no issue. Waktu itu masih pacar Adri. But daisy agree Mano to marry TT. and why is Mano claiming having sex with TT (whether rape or sex coz she's 'underage' but does not deny her from getting married, legal age is 16) while still pacar Adri? Daisy's RESPONSIBILITY as legal guardian to protect Mano..Mano still 15, 16? She married TT already mitigate TT as a raper. Now he's a husband.
    Bagusan ada TT memperistrikan Mano dari jantan lain yg nak main ajer.

    Now, satu sen takkan dapat sebab nusyuz, suami tak dapat, ...siapa yg rugi?? Istri camni aku rasa TT pun x nak dah...

    So get your facts right.

    ReplyDelete
  114. Dear Honey,

    should you become my wife one day (theoritically), and you, with all the lovey dovey asked me " Darling, can I borrow 2.6 Milyar rupiah?". And I, as a husband, who's so in love with you, willingly to be parted with my wealth, temporarily.

    I may not put a term to you, that it must be repaid within one month or one year, but I also make it clear to you that, this shall be treated as a DEBT and not a HIBAH from a loving husband.

    ReplyDelete
  115. master yoda
    sekali mano diperkosa waktu dikapal dan itu mano sudah ada bukti karcisnya. Dan berkali-kali ya sewaktu udah dikelantan karena udah kawin.

    Aku tanya coba seandainya kamu jadi seorang perempuan..mungkin kamu udah punya pacar, tapi kamu kenal dengan cowok lain yang penampilanya santun, ramah dan bersahaja trus kamu terpikat dia, apalagi cowok itu ingin serius dengan kamu untuk jenjang yang lebih tinggi yaitu nikah. Tapi pada suatu hari kamu diperkosa ama dia, pertanyaanku, apa yang akan kamu lakukan seandainya kamu perempuan?? apalagi usia kamu masih 15 ato 16 tahun

    ReplyDelete
  116. Jadi..ga pantas seorang suami minta balikin uangnya padahal telah menikmati diri mano. Tapi..seandainyapun harus begitu, aku dukung mano biar kembalikan uang TT

    Omongan kamu tidak relevan. After all the FITNAH at the PC by Mano in indonesia, TT pantas memerintah uang dikemablikan karena itu pinjaman, DAN juga WE ALL KNOW myr 1juta, Mano does not have that much money. Pulang apa. Gerenti tidak pulang.

    ReplyDelete
  117. Festanda,

    please study about Islamic Legal contract. A book by Wahbah al zuhaili is a good reference. Husband and wife status, do not absolved a legal right of each party to contract. Mano and TT is a separate legal entity.

    ReplyDelete
  118. Jadi..ga pantas seorang suami minta balikin uangnya padahal telah menikmati diri mano. Tapi..seandainyapun harus begitu, aku dukung mano biar kembalikan uang TT

    Omongan kamu tidak relevan. After all the FITNAH at the PC by Mano in indonesia, TT pantas memerintah uang dikembalikan karena itu pinjaman, DAN juga WE ALL KNOW MYR1juta(bukan 1 juta rupiah), Mano does not have that much money. Pulang apa. Gerenti tidak pulang. Menikmati diri mano? Macamlah Mano tu bagus sangat. 'Socialite' dan 'social climber' seperti dia barangkali tubuhnya sudah disantap lelaki lain waktu belum bersama TT. Basi bangat deh..(kalah lagi argument)

    ReplyDelete
  119. masteryoda ...siapa lo....ehm ai tau ni..pembantunya tt,tukang kebun atau sopir atau tukang gali sumur kelantan atau tt pakai nama lain..he..he..

    Shut uplah. You talk too much without facts.

    Klik :
    http://rasasayange-malaysia.blogspot.com/

    ReplyDelete
  120. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  121. festananda said...
    master yoda
    sekali mano diperkosa waktu dikapal dan itu mano sudah ada bukti karcisnya. Dan berkali-kali ya sewaktu udah dikelantan karena udah kawin.

    Aku tanya coba seandainya kamu jadi seorang perempuan..mungkin kamu udah punya pacar, tapi kamu kenal dengan cowok lain yang penampilanya santun, ramah dan bersahaja trus kamu terpikat dia, apalagi cowok itu ingin serius dengan kamu untuk jenjang yang lebih tinggi yaitu nikah. Tapi pada suatu hari kamu diperkosa ama dia, pertanyaanku, apa yang akan kamu lakukan seandainya kamu perempuan?? apalagi usia kamu masih 15 ato 16 tahun

    July 6, 2009 12:28 PM


    @Fes, NO PROOF therefore IRRELEVANT. And besides, apa kurangnya Adri & TT? Sama2 kaya. Teman wanita jenis apa waktu pacar Adri bisa tertarik ama lelaki lain hanya karena dia putera? Waktu itu TT belum decide Mano is to become his wife. Maka, Mano berpacaran 2 orang Adri & TT. That's v 'good'. Only a 'skank' would do that. Isu kawin, legal age to marry is 16, Walau umur 16 tiada kematangan tapi mesti mempunyai SEDIKIT kematangan kalau mano setuju nikah ama TT.
    Udah kawin, sex is no issue. Marital rape is for TT to prove. Looks like there's none. Biar TT yg jawab. Bukan kamu.

    ReplyDelete
  122. Tumpang lalu ya! Mengikut firasat saya si mano ni lagaknya sudah banyak kali diperkosa (mungkin) sebelum berjumpa TT lagi. Tetapi si ibu mano telah mendapat idea bagaimana untuk memerangkap TT agar berkahwin dengan anaknya mano (betul ke anak DF?).Cowok mana yang dah meniduri mano tuhan sajalah yang tahu. Hujung2 TT yang dipertanggungjawabkan konon-konon telah diperkosa TT. Ini ala2 blackmail @ peras ugutlah ni. Jadi bab nak kembalikan keperawanan si mano rasanya tidak relevent langsung!

    ReplyDelete
  123. master yoda
    Kamu ini lucu plus aneh, kenapa juga marah2, si TT aja ga bilang apa2 kok, klo aku bilang itu karena mano sendiri yang bilang bukan aku!, sedang kamu cuma ngikut pikiran ama kata hatimu aja kata2mu itu.

    yah adri bakrie ma TT sama2 kaya, tapi mungkin kamu lupa bahwa TT dalam penampilannya sewaktu perkenalan lebih dewasa, sopan, santun, bersahaja, taat beribadah dan bla..bla...
    Itu mungkin yang bikin perbedaanya, makanya mano milih TT
    Memang terkadang penampilan itu bisa menipu orang, ibaratnya beli buah jeruk diluarnya tampak bagus mengkilat tapi didalamnya sudah busuk

    ReplyDelete
  124. masteryoda ...siapa lo....ehm ai tau ni..pembantunya tt,tukang kebun atau sopir atau tukang gali sumur kelantan atau tt pakai nama lain..he..he..

    Shut uplah. You talk too much without facts.

    Klik :
    http://rasasayange-malaysia.blogspot.com/

    July 6, 2009 12:34 PM

    JAWAPAN SAYA: siapa lho? Saya hanya commenter.

    Pembantu TT, tukang kebun,sopir.
    Bukan, saya hanya commenter. TT is too busy busy with this case aku rasa dia tiada masa mau masuk blog ini dan pake name lain. Orang seperti kamu mungkin yg ada masa tiada kerjaan lain. Dan jika saya tukang kebun saya tidak punya intelek untuk bicara disini. Buat apa saya jadi tukang kebun? Dengan intelek sebegini baik saya jadi professor di universitas.:)

    Saya rasa kamu yg patut SHUT up karena kamu omong tiada facts, Hanya saya sopir dan sbgnya, NOT RELEVANT. If you can argue like me then i will shut up.:)

    Secondly, I am not intrerested in blogs.Klik :
    http://rasasayange-malaysia.blogspot.com/

    I am only intrerested at the ending of this case.

    ReplyDelete
  125. Betul juga apa yang dikatakan festana
    "Memang terkadang penampilan itu bisa menipu orang, ibaratnya beli buah jeruk diluarnya tampak bagus mengkilat tapi didalamnya sudah busuk"
    Begitulah ibarat si manohara. TT dah tersalah beli buah jeruk.
    Sabar je lah.....

    ReplyDelete
  126. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  127. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  128. ooo..masteryoda seorang intelek ya..kok mau ngurusin blog gak intelek kaya begini..sok intelek...

    masa sih tt sibuk.sibuk buat blog yang menyerang manohara,tau tidak blog hujatan ke manohara itu ada dan tercipta sekitar bulan april 2009,dia memang diam tapi diamnya itu loh...kan blogspot gratis..kalau mau buat blog atau website yang berbayar dong......

    tau tidak diindonesia gak ada tuh yang ngurusin masalah ini,sorry ya..kita mau pemilu..masalah manohara tuh gak penting.....

    ReplyDelete
  129. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  130. master yuda
    nick ali itu kamu ya?
    karna comment yang kutulis tadi itu membalasi commnt untuk nick ali...

    ReplyDelete
  131. Fes,
    Kalau dah nikah, perawan atau tidak itu hak suami untuk menikmati. Salah satu sebab kita digalakkan bernikah ialah supaya keinginan kelamin dapat ditempuhi dengan cara yang dihalalkan dari segi Islam. Dengan cara itu, kita boleh menambahkam ummah. Apakah maknanya perkahwinan kalau naluri kelamin suami isteri tidak boleh dinikmati. Bila pasangan lelaki dan perempuan setuju untuk bernikah, masing masing tahu yang dara akan kehilangan dara dan begitu lah juga bagi pihak suami. Kalau perkahwinannya tersangkut separuh jalan, tiada guna membangkitkan perawan lagi. Isteri hilang perawan, suami pun begitu juga.
    Tapi kalau hal hutang yang sudah dipersetujui dari awal, sudah tentu patut dituntut balik. Jadi persoalan memulangkan dara Mano itu tidak sepatutnya diungkit lagi.

    ReplyDelete
  132. Aurora Said:"Perkara itu akan disebut di mahkamah berkenaan 2 Ogos depan".

    Jawapan Aku!! (alamak ikut berkasar pulak): eh 2 ogos bulan depan, baiknyer Pangeran seakan tau aku nak melancong kat KL ogos esok.. bolehlah tengok sama kat mahkamah tu..
    =====

    Fes tanya: "aku mo tanya kamu..tapi sepertinya ini pertanyaan bodoh tapi emang aku bener2 ga tau. Jawab yach. Kamu ini orang malay apa indo sich??"

    Jawapan aku!!! (tiru sikit ar adab orang sebelah tu berkomen): aku lahir dan dibesarkan di Riau Kepulauan, bahasa dan logat Malaysia udah tau jadi dorang x dapat nak tipu. tujuan liburan dari dulupun nggak ada tempat lain selain kedua negara tetangga itu. tapi sejak kuliah aja aku netap di Jakarta sampai kerja sekarang ini. nggak aneh kok fes pertanyaanmu..
    ====

    @masterYoda, bukan "Bangat" tetapi "Banget" pake vocal "E".
    cakap banyak tapi dibuktikan dengan kreativitasnya. lihatlah blognya, aurora pun terkagum2.. adakah jiran disanatu kreatif seperti kat sana????
    ====

    @honey..
    betul cakap kau tu, sekarang tidak hanya penjajah yang jelas menghancur leburkan suatu bangsa, tetapi rakyatnya juga secara tidak langsung berkhianat dan tidak respect terhadap negaranya dibuktikan dengan lebih fasih berbahasa asing ketimbang bahasa negranya sendiri. sungguh memilukan hati..boleh kerat jari aku kalau next komen sume jiran sebelah pakai bahasa Malaysia sepenuhnya.

    ReplyDelete
  133. fes dan yang lain kalau mau jawab komen jangan lupa diawali dengan kalimat "Jawapan aku!!!!:". gimana sekarang kalo kita patenkan kalimat tersebut, kikikikikik...

    ReplyDelete
  134. master yoda

    saya ada bilang tadi kan kalu pinjaman harus di balik kan walau pun istri atau suami.

    tapi banyak comment2 disini nulis nya lain. na makanya saya tulis tadi kalu seorang suami memberi istrinya tak elok la di mintak balik..

    ReplyDelete
  135. Andrew,

    Sila baca komen saya di atas. Semua nya dalam Bahasa Malaysia. Sila lah kerat jari kamu.

    "Fes,
    Kalau dah nikah, perawan atau tidak itu hak suami untuk menikmati. Salah satu sebab kita digalakkan bernikah ialah supaya keinginan kelamin dapat ditempuhi dengan cara yang dihalalkan dari segi Islam. Dengan cara itu, kita boleh menambahkam ummah. Apakah maknanya perkahwinan kalau naluri kelamin suami isteri tidak boleh dinikmati. Bila pasangan lelaki dan perempuan setuju untuk bernikah, masing masing tahu yang dara akan kehilangan dara dan begitu lah juga bagi pihak suami. Kalau perkahwinannya tersangkut separuh jalan, tiada guna membangkitkan perawan lagi. Isteri hilang perawan, suami pun begitu juga.
    Tapi kalau hal hutang yang sudah dipersetujui dari awal, sudah tentu patut dituntut balik. Jadi persoalan memulangkan dara Mano itu tidak sepatutnya diungkit lagi."

    ReplyDelete
  136. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  137. Tembam said...
    Andrew,

    Sila baca komen saya di atas. Semua nya dalam Bahasa Malaysia. Sila lah kerat jari kamu.

    "Fes,
    Kalau dah nikah, perawan atau tidak itu hak suami untuk menikmati. Salah satu sebab kita digalakkan bernikah ialah supaya keinginan kelamin dapat ditempuhi dengan cara yang dihalalkan dari segi Islam. Dengan cara itu, kita boleh menambahkam ummah. Apakah maknanya perkahwinan kalau naluri kelamin suami isteri tidak boleh dinikmati. Bila pasangan lelaki dan perempuan setuju untuk bernikah, masing masing tahu yang dara akan kehilangan dara dan begitu lah juga bagi pihak suami. Kalau perkahwinannya tersangkut separuh jalan, tiada guna membangkitkan perawan lagi. Isteri hilang perawan, suami pun begitu juga.
    Tapi kalau hal hutang yang sudah dipersetujui dari awal, sudah tentu patut dituntut balik. Jadi persoalan memulangkan dara Mano itu tidak sepatutnya diungkit lagi."

    July 6, 2009 1:41 PM

    @tembam, andrew itu tidak paham bahasa. Everything is funny to him.

    andrew said...
    fes dan yang lain kalau mau jawab komen jangan lupa diawali dengan kalimat "Jawapan aku!!!!:". gimana sekarang kalo kita patenkan kalimat tersebut, kikikikikik...

    July 6, 2009 1:41 PM

    Exactly my point, what the hell is so funny here?

    ReplyDelete
  138. @honey ok betul. Kalau pinjaman harus dipulangkan balik. Kalau pemberian tidak harus diminta balik.

    ReplyDelete
  139. @dollydian=allea85 atau nama2 nick lain budak mentah dari universitas pelita harapan, jakarta yg biadab(diomong aku tukang sumur...wakakakakka tukang sumur yg mempunyai masa untuk masuk internet, bagus), cakap banyak tapi argument hampess. Meleret marah dengan aku tapi argument satu fakta maupun undang2 nggak bisa omong walaupun budak universitas. For all i know you are just a punk, mengaku ajer budak universitas.

    Yah, TT obvious sebok bukan? Masakan putera sebegini masalah bisa ada masa masuk internet dan memberi komentar. Ini blog BUKAN kutuk maki manohara, ini blog mengungkap kebnaran. Cerita nikah Mano-tt dan mano disuruh jawab 'ya' cerita fitnah BASI. Apa bedanya blog ini dan blog lain yg mengutuk, memaki TT? Apa beda? tiada beda, Jadi untuk membalas perNYATAAN kamu, yah saya intelek da kamu hanya omong kosong.

    Merata di indonesia sudah tau PEMBOHONGAN 3 beranak ini dan juga akhbar2 telah membongkar kejahtan ibu daisy. Basi bangat deh omongan kamu. MAKA SHUT UP lah, you are just a mess.:)What you say or repeat2 is IRRELEVANT now because people are more interested in the ending of this case and semakin banyak orang indonesia sendiri yg tidak mempercayai 3 beranak ini. Atau kami juga boleh kata kamu itu mano atau tukang sumur, tukang kebun, kekasih, sopir, atau apa2 kepunyaan mano atau mungkin mano sendiri :)

    @mamat :)

    @honey who's talking about english, bahasa melayu? MYR 1JUTA itu PINJAMAN TT kepada Mano, Yah betul jika pinjaman harus dipulangkan balik.

    ReplyDelete
  140. honey said...
    master yuda
    nick ali itu kamu ya?
    karna comment yang kutulis tadi itu membalasi commnt untuk nick ali...
    _________________________________________

    Honey,
    be assured, master yoda and Ali are 2 separates legal entity.

    I'm kelantanese Malays and i dun know about master yoda.
    Why English? because both people of these 2 countries can or able to understand this international language. You may argue in Indonesian language sometimes littered with slang and acronyms that I have no clue about, thus might lead to misinterpretation on my part. To reduce a window of misinterpretation, I choose English

    ReplyDelete
  141. @masteryoda
    hi..hi..anda ini aneh yah.
    bentar bentar relevant ,irrelevant ,dismiss bentar bentar agrred.
    anda refeere yah disini disuruh menilai postnya orang?

    @aurora
    sudah beberapa kali saya bilang banyak orang indonesia tidak sokomg daisy tidak juga banyak sokong mano.lebih banyak yang simpatize,ingin masalah ini segera ke mahkamah.segera ada maklumat dari mahkamah.

    anda mau koment apa terserah anda,saya tidak pernah melarang anda untuk koment,tt yang punya blog ini aja tak ada larang larang.
    kalau anda perempuan apa yang anda lakukan kalau dalam posisi mano? coba jawab?
    kekanak kanakan dong namanya semua yang telah diberikan sewaktu pacaran diminta lagi?
    kalaupun ini benar,saya yakin dan percaya mano akan berusaha untuk kembalikan semua uang itu.
    tapi kita lihat saja koment mano terhadap statement tt itu?

    berbahasalah yang santun sedikit.kalau anda memang seseorang yang berpendidikan.

    ReplyDelete
  142. buat semuanya aja yach...tanpa dikasih taupun aku udah tau bahwa hub. suami istri itu sudah jadi kewajiban setelah menikah.
    Tulisan aku diatas soal keperawanan cuma suatu mengibaratan bahwa janganlah mengingat2 apa2 yang udah dikasih ama istri karena tak patut,karena istripun sebenarnya udah kasihkan sesuatu yang sangat berharga nilainya untuk suami.
    Tapi klo masalah pinjaman diangap berbeda, yach aku dukung mano biar kembalikan aja, toh itu akan membuat mano lebih bermartabat, biar tak ada lagi orang yang bilang mano matre

    ReplyDelete
  143. @andrew
    makasih jawabannya yang lengkap banget!

    ReplyDelete
  144. Junus kau tanya aku :
    'kalau anda perempuan apa yang anda lakukan kalau dalam posisi mano? coba jawab

    kau tanya aku kenalah jawab: pertama aku tak malukan diri sendiri, negara dan bangsa. masalah ini terlalu peribadi utk dikongsi. kalau semuanya dah diumumkan dlm pc tidak ada apa yg tinggal ...

    tapi aku bukan manolah ...
    kalau kau tt, kau nak buat ape?

    ReplyDelete
  145. fes - aku setuju ngan kau, terimakasih.

    ReplyDelete
  146. master yoda..i dont care what u say....
    jadi tak usah menghabiskan cakapmu yang intelek itu.....

    ReplyDelete
  147. petikan dari kosmo...today...

    KOTA BHARU – Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Ismail Petra memfailkan saman tuntutan hutang berjumlah RM972,750 ke atas isterinya, Manohara Odelia Pinot di Mahkamah Syariah di sini semalam.

    Dalam tuntutan hutang itu, plaintif mendakwa sebelum perkahwinan mereka, defendan telah meminjam wangnya untuk kegunaannya dan ibu beliau, Daisy Fajarina berjumlah RM338,500. Daripada jumlah itu, RM174,000 digunakan bagi membeli jam tangan jenama Audemars Piguet dan RM165,500 lagi untuk kegunaan peribadi Manohara atau ibunya.

    Defendan juga didakwa telah meminjamkan wang sebanyak RM634,250 sepanjang tempoh perkahwinan bagi kegunaan peribadi dan untuk dikirim kepada keluarganya sebanyak enam kali yang keseluruhannya berjumlah RM972,750.

    Tengku Temenggong Kelantan juga memfailkan saman tuntutan kembali taat supaya Manohara pulang ke pangkuannya.



    >>>>>huahuahua

    ReplyDelete
  148. For Me.. Just let court be the medium of judgement... We will know the thruth... Maybe Mano really being used by her mother (DF) or she is problematic like her mother.. Huhuhu.. I know as a Kelantanese, i always in TT side, either he right or wrong... but as a Muslim... i want the thruth as i believe God will show one! Salam

    ReplyDelete
  149. andrew : kau tulis : fes dan yang lain kalau mau jawab komen jangan lupa diawali dengan kalimat "Jawapan aku!!!!:". gimana sekarang kalo kita patenkan kalimat tersebut,'

    aku jawab: itu stail aku, tak kelakar manapun. minta tolong skit, boleh tak? kau boleh tak tolong cari stail sendiri tak payah ikut org?

    ReplyDelete
  150. byk betul dorang nak guna duit yer?

    ReplyDelete
  151. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  152. Dear Master Yoga..
    dengar baik2 sini ya dear.. yang kau menggonggong bising sume tak relevan ni ape pasal dear?

    nih aku bagitau kau, Mano said macam ni:
    "sebenarnya daisy menipu.dia bukan ditinggalkan tapi memang sudah diberitahu dia naik pesawat lain ke jakarta.pegi airport pun naik keta lain lain".

    lepastu aku jawablah macam ni:

    "my dear... cuba mengomen tu masuk akal sikit, kamu tak taukah bahwa pegawai airport Jeddah dah fax manifest passenger ke pihak istri Pangeran dan didalamnya sah dan nyata ada nama si ibu?"..bla...bla..bla..

    BUKANKAH SESUAI ANTARA SOALAN DENGAN JAWAPAN MY DEAR??????????????????

    lepastu yang kau komen cam ni:
    "All this are IRRELEVANT now. Daisy is legal guardian of her 17 year old daughter and she's lying tons now backfire. All arguments pro-mano DISMISSED".

    dah merepek melatah pulak ke legal guardian?? kau sakit ke?? orang cakap pasal kena tinggal kat airport kau cakap pasal legal guardian pulak..

    jangan buat malu orang Malaysia ler.. Jaka sembung bawa golok, gak nyambuk bo'..

    i like the way u argue, it reflects your 'intelectual' dear..

    ReplyDelete
  153. @andrew
    haha...komenmu itu ditelingaku kedengaran lucu banget, tapi emang bener kok,nyambung. Mungkin karena kamu pake logat malay kalee...hihi...

    ReplyDelete
  154. sakit apa?? SAKIT JIWA, GILA HARTA...

    ReplyDelete
  155. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  156. Sebagai perempuan malu, melihat Mano menceritakan bahwa telah diperkosa aib sendiri kok diumbar. Sebaiknya nggak usahlah di telusur Mano masih perawan atau tidak. itu nggak penting. Yang tahu Mano sendiri, mungkin juga pernah sama pacar2nya sebelum sama TT di Eropa kan free.
    Lagian kalau diperkosa kenapa kok nggak dari dulu lapor polisi kan visa lasung di visum.
    Untuk uang yang telah diberikan selama jadi suami istri rasanya kok susah dikembalikan. sebaiknya relakan aja. Mano menuntut ganti rugi dan separo aset Malaysia (kata Farhat Abas si tukang kawin plus pengacara otak oon) setelah baca jadi tertawa sendiri ha ha ha....Sebagai sesama bangsa Indonesia malu pengacara Indonesia kok bodoh banget.

    ReplyDelete
  157. sakura
    coba dipikir secara logika yach...
    Seandainya kamu diperkosa ama pacarmu, apa yang akan kamu lakukan???
    Semua orang juga pasti jawab diselesaikan secara kekeluargaan dulu yaitu minta dinikahkan gitu kan!!
    Kecuali klo seandainya kamu diperkosa ama preman, atau berandal lainnya udah pasti langsung lapor polisi dan visum, gitu kan jawabannya!!

    ReplyDelete
  158. Sakura,

    Farhat Abas might be well versed in Indonesia Civil Law, but I doubt on his knowledge about Kelantan Shariah Law. He must advise Mano to engage Shariah lawyer from Malaysia.

    Should TT succeed in his attempt to slap Mano with NUSYUZ, Mano will be stripped all her legal right as a wife. She can't claim any asset from TT anymore.

    ReplyDelete
  159. Tembam said:
    "Sila baca komen saya di atas. Semua nya dalam Bahasa Malaysia. Sila lah kerat jari kamu".

    Ohh itu bukan untuk kamu tembam, untuk yang lain yang tidak bangga bahasa negaranya. saya berterima kasih sama kamu karena kamu mau menggunakan bahasa Malaysia yang baik dan benar.
    GBU dear...

    Aurora.. janganlah terkena..aku tau itu style kau, lagipun nape pulak kau tiru style aku yang cakap "awas nanti ada yang tembak kau pulak" nah itu aku takpon komen.

    kene lah bahasa Malaysia.. korang kan Malaysian.

    ReplyDelete
  160. andrew - tak ada jawapan balas dari pihak saya, terima kasih. anda boleh teruskan ...

    ReplyDelete
  161. Dear Andrew,

    Sekiranya anda sanggup berbahasa mengikut ketentuan MABBIM, maka saya tidak punya masalah.

    MABBIM (singkatan untuk "Majlis Bahasa Brunei-Indonesia-Malaysia") merupakan sebuah badan kebahasaan serantau yang ditubuhkan untuk merancang dan memantau perkembangan bahasa Melayu/Indonesia di rantau ini. Majlis ini dianggotai oleh tiga negara, iaitu Brunei, Indonesia, dan Malaysia.
    http://ms.wikipedia.org/wiki/MABBIM
    http://dbp.gov.my/mabbim/main.php

    Yang nyata, majoriti yang memberi komen tidak patuh kepada bahasa anjuran MABBIM, badan yang di dukung RASMI oleh ketiga-tiga negara.

    ReplyDelete
  162. ali said...
    Dear Honey,

    should you become my wife one day (theoritically), and you, with all the lovey dovey asked me " Darling, can I borrow 2.6 Milyar rupiah?". And I, as a husband, who's so in love with you, willingly to be parted with my wealth, temporarily.

    I may not put a term to you, that it must be repaid within one month or one year, but I also make it clear to you that, this shall be treated as a DEBT and not a HIBAH from a loving husband.

    -------------------------------------

    i know not why, but i somehow feel a teeny bit jealous by your statement :p

    ReplyDelete
  163. all I want to say: a husband and wife can enter into a contract. A wife can borrow from a husband.

    ReplyDelete
  164. Dear Ali..

    Saya sangat kagum dengan kemampuan bahasa Malaysia yang anda tunjukkan tadi. Ternyata bahasa Malaysia anda juga bagus, disamping inggris. sudah tentu pasti saya mengikuti ketentuan MABBIM - walau yang saya garis bawahi adalah penggunaan bahasa negara masing2 - dengan bangga menggunakan bahasa negara saya.

    benar sekali komentar kamu, saya setuju bahwa mayoritas komentator tidak patuh kepada anjuran MABBIM. makasih atas infonya. saya coba klik situs yang kamu berikan.

    teng...teng...teng... 3... eh salah, maksud aku dah jam 4.15pm. (hampir terlepas mulut aku ni)..

    ReplyDelete
  165. off topic here... guys,guys, guys... malays or indonesians.. kamu semua ini sometimes kelakar la...in so arguing, sempat lagi pertikai pasal the use of "my dear","dear" , "Jawapan aku..."

    haduuuu nak lembik dah gelak ni......

    ReplyDelete
  166. off topic again here, my sincere apologies, but i couldnt help wondering.. bagaimana jika sebelah party argue in indon language and sebelah party lagi argue in pure kelantanese language? hehehehehe....

    ReplyDelete
  167. @aurora
    kau tanya aku kenalah jawab: pertama aku tak malukan diri sendiri, negara dan bangsa. masalah ini terlalu peribadi utk dikongsi. kalau semuanya dah diumumkan dlm pc tidak ada apa yg tinggal ...

    ya itu kalau anda bisa bebas berkomunikasi dengan siapapun.seandainya semua jalan keluar sudah tertutup.anda sudah tidak bisa kemana mana lagi.sampai sampai orang tua andapun tidak boleh datang menjenguk anda?

    menurut saya dua dua ada salah.namanya juga suami istri.pasti ada problem.nonsense ada keluarga yang tidak pernah bertengkar.hanya saja jalan keluarnya dicari yang terbaik.

    Kalau saya jadi tt ,saya tidak akan memperlakukan istri saya seperti yang mano tuduhkan.suami yang baik adalah suami yang istrinya tunduk dan hormat kepada suaminya.kalau istri tidak tunduk dan hormat berarti ada yang tidak beres pada suami tersebut.

    seandainya "benar" saya melakukan seperti yang dituduhkan mano,saya akan berani datang ke jakarta dan mengatakan bahwa semuanya itu adalah fitnah.kenapa saya harus takut kalau saya tidak berbuat??
    dan akan mengajukan tuntutan ke mahkamah "Sesegera" mungkin.tidak menunggu sampai masalahnya jadi bias kemana mana.
    saya akan fokus hanya ke permasalahan saya dan mano sahaja.
    itu kalau saya jadi tt.sayangnya saya cuma orang biasa.
    amin...

    ReplyDelete
  168. spectacularwave

    I'll give you a sample of Kelantanese dialect, maybe Andrew could translate this;

    " Mapuh kerah aaa gini gak, pakak dok ikuk palo masing masing blako, jeng pah kesudoh"

    MABBIM anyone?

    ReplyDelete
  169. off topic again here.. kelantanese kan malaysia, so kenalah Bahasa Malaysia. btul x spec?

    ReplyDelete
  170. wah..udah ada moderator di blog tt ini yah?
    ada yang ngatur koment pula sekarang.
    kalau menghasilkan sesuatu saya juga mau ...

    ReplyDelete
  171. kawe royak doh, demo tu kerah palo, susoh nok pehe...

    ReplyDelete
  172. junus gini ah ... aku raso malah nok baso ngan mu ni... mu nok mene sokmo! aku buwi mu mene kali ni, buak penak aku jar!

    ReplyDelete
  173. ali, boleh aku translet dlm bhs malaysia? tapi kalau salah sikit x pe yer?

    ReplyDelete
  174. aurora,

    guling bating kawe baca

    ReplyDelete
  175. ali, i understand every bit except jeng pah. what's that?

    andrew, either way it works for me. Just that for some kelantanese words, ali or aurora may have to translate, as I am not a Kelantanese, so my understanding is sometimes limited.

    aurora, mapuh kerah aa junuh dok pehe...hehehehhee

    ReplyDelete
  176. Alamak! tak shok..lah kauorang dah restrict language use pulak di-sini. Jangan lah....my languages are limited tau... only melayu pasar, english, french pasar, spanish pasar dan cina pasar. jangan lah restrict language barrier di sini kawan2 oi!!

    @master yoda,
    Gue chaya sama lu!! You enlightened the spirit here this morning!!

    ReplyDelete
  177. spectacularwave said...
    ali, i understand every bit except jeng pah. what's that?
    ________________________

    jeng pah kesudoh = stalemate

    ReplyDelete
  178. ram, no such restrictions la..kiddin only

    ali, i see.. no wonder i couldnt translate..hehehehe.. hope u dun mind teaching me a lil bit as this kasus develops..

    ReplyDelete
  179. aku quote :

    "sebenarnya daisy menipu.dia bukan ditinggalkan tapi memang sudah diberitahu dia naik pesawat lain ke jakarta.pegi airport pun naik keta lain lain".

    andrew,statement ni aku bukan buat buat,tapi shoberi sendiri yang cakap. TAKKAN AKU NAK PERCAYA CAKAP DAISY PULAK.AKU LEBIH PERCAYA SHOBERI SEBAB AT LEAST MASA MANO LARI SHOBERI KELUARKAN STATEMENT YANG SEBENARNYA MANO PULANG DENGAN IZIN TT( tapi di indon daisy menguar-uarkan yang mano BERJAYA melarikan diri) WTF

    sekarang mano sudah mengaku yang dia pulang bukan escape(sorry aku takde links tapi sape2 tak puas hati boleh google).....dia pulang atas izin TT

    orang indon sendiri telah berkata : PELIK KAH KALAU DAISY BERCAKAP BOHONG? YANG PELIK IALAH APABILA DAISY BERKATA BENAR!

    tentang isu bahasa,aku rasa tak salah kalau kita menulis dengan bahasa english,sebab aku percaya.pemerhati kes ini bukan sahaja orang seantero nusantara malah mungkin orang luar negara juga mengikuti kes ini

    ReplyDelete
  180. dipetik dari malay mail:

    "Daisy is very manipulative, a con woman and would do anything for money and everything she says is a lie,"
    he alleged.

    apa yang penting......kerjasama! j/k :P

    apa yang penting,orang yang pernah kahwin dgn daisy lah yang paling tahu perangai sebenar daisy ni.nauzubillah....tuhan buka satu persatu aib dia......

    dipetik lagi dari MM :
    Asked to back his claims of Daisy dabbling in black magic, he said: "Once when we were together, I took Daisy to a dentist who was shocked when he saw her X-ray. She had small gold needles and diamond stones embedded inside her chin

    bertaubatlah ibu desy,dunia ini bukan milikmu,dunia ini punya tuhan yang adil .ilmu sihirmu akan memakan dirimu sendiri.bersekongkol dengan syaitan bermakna menyukutukan ALLAH @ syirik

    manohara,buanglah tangkal @ jimat pendekar batinmu itu.cukuplah membaca AYAT KURSI UNTUK PERLINDUNGAN dan selebihnya tawakkal ,kerana hanya ALLah yang tahu hikmah disetiap kejadian

    ceh.....aku bercakap macam ustazah pulak

    ReplyDelete
  181. aiyoo..
    aurora,spectaculawave & ali.. orghe klate ko?...

    ReplyDelete
  182. xandria,

    From day one of my posting, I had shout as loud as thunder that I'm ore Kelate hahhahaha

    dun know about aurora & spectaculawave... buat appeared like Kelate jugok? ko guano?

    ReplyDelete
  183. buke, tok laki kito orghe kelate. bulehlah kecek klate kohor-kohor... make nasi kerabu, nasi dage, lakse ko, tak dok hal. kito orghe luar, asa tok moye dari tanoh sebere, tapi kito tidok gelenyah mace tino tu (mano).

    ReplyDelete
  184. Xandria, me from JB. Got some relatives in Kelantan, though. Yourself? KL?

    ali.. i orang jb ler. but hoping to learn your kelantanese lang as much as i can...

    aurora..sporean?

    ReplyDelete
  185. @spectacularwave..
    Jb? wohh...im from jb also la..huhuhu..
    time blaja dlu saing sumo orghe klate..tula dok tau speaking neh...hahaha...

    @aurora..
    nasi krabu...yum2

    ReplyDelete
  186. off topic : xandria.. whereabouts in jb?

    ReplyDelete
  187. spectacularwave...
    im stayin' at tebrau
    u?

    ReplyDelete
  188. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  189. spectacular: brought up & studied in spore... is it that obvious?

    ReplyDelete
  190. Xand,
    nearbay Danga Bay

    Aurora,

    u said tanah sebere... i'm just guessing :) both my grandmas from there too.. got relatives there..

    Xand & Aurora... u cool! :)

    ReplyDelete
  191. spec,
    i alwayz go to danga bay..karaoke..hehehe

    ReplyDelete
  192. Tembam,
    I wsa brought in Kangkar Tebrau, JB.

    ReplyDelete
  193. @tembam...
    kangkar tebrau<--5mins from my house..

    ReplyDelete
  194. Xandria,
    Jeng jeng jeng...rumah you kat mana? You sekolah kat JB ke dulu?

    ReplyDelete
  195. Surprisingly there are many 'gang' of mine here... Tembam, i used to have relative living there. quite familiar with that area.

    ramai johoreans here.. mentang2 our queen pun ore kelate :)

    ReplyDelete