Monday, June 22, 2009

masihkah jadi tandatanya?





89 comments:

  1. Kesian Chong Wei diejek oleh penonton Indonesia se malam. Walaubagaimana pun beliau menang mudah. Nampak sangat warga Indonesia marahkan sangat dengan Malaysia. Sebab apa?. Mungkin mereka tidak mahu menerima kenyataan yang Malaysia lagi bagus dari mereka dari serba serbi, ekonomi, sosial dan juga sukan. TT, kebudayaan,ambalat, kain batik adalah alasan untuk membuat penyebab aje...

    ReplyDelete
  2. Mereka tidak harus bangga sebagai bangsa yg punya jatidiri hebat jika pemikiran hanya diselubungi emosi yg tak keruan..

    Mereka patut malu jika melihat cara fikir dan bertindak rakyat malaysia yg sentiasa tenang, bertimbangrasa, memelihara perasaan jiran serta tidak ambil pusing perkara2 kecil yg tidak membawa faedah..mereka patut menumpukan tenaga dan fikiran mereka untuk mencari jalan bagaimana mereka mampu memajukan ekonomi bangsa mereka..bukan hanya pandai mencipta konflik..mereka jangan lupa bagaimana berjuta2 rakyat mereka berbondong2 ke malaysia untuk mencari rezeki dgn harapan meningkatkan ekonomi keluarga serta menerima aliran keluar berbilion ringgit malaysia setiap tahun..jgn lupa juga jenayah2 yg bangsa mereka lakukan dinegara ini..

    ReplyDelete
  3. Yang pintar dan hebat hebat di malaysia itu orang cina ama india aja...yang melayunya layu layu...ngak punya harga diri...!!!
    lihat tuh pangeran phedopil kalian itu...

    ReplyDelete
  4. mano sudah lantik peguam malaysia..
    ini menandakan bahwa dia serius dan merasa benar telah dizalimi

    ReplyDelete
  5. @indera & keris panjang:
    Kalian bego' sombong lagi baru jadi negara kaya aja lagaknya sombong segitu. Apa sih..yang bisa dibanggakan TKI kerja di Malay????
    GAJI SEDIKIT KERJA NYA KERAS
    DIANGGAP BUDAK, SEPERTI BINATANG BANYAK DISIKSA!!! SUNGGUH TAK BERPERI KEMANUSIAAN, KATANYA NEGARA ISLAM TAPI KELAKUANNYA SANGAT BERTOLAK BELAKANG!!
    eh perlu kalian tau TKI itu penyumbang devisa juga buat negara kalian kan!!
    Negara lo emang ekonominya maju...tapi kenapa budaya & kesenian lo pada ngikut kita di Indonesia. Itu BATIK, ANGLUNG, KEBAYA, MUSIK DAN LAIN-LAINYA???????!!!! LUPA YA???????
    Makanya..jadi orang jangan sok!! Ga ada didunia ini yang sempurna, pasti ada kurang lebihnya. Disatu sisi kalian lebih maju secara ekonomi tapi kita lebih maju budaya & keseniannya.

    ReplyDelete
  6. Junus, kenapa kamu tidak aja jilat dan makan caci maki kamu yang dihamburkan sebelum ini? Adakah Junus terlampau angkuh untuk mengakui kesalahan dan dosa diri sendiri?

    Ya, mungkin juga Junus makhluk angkuh. Kalau Junus tidak tau, ramai sudah rakyat Indonesia yang bijak lebih daripada Junus yang sudah sedar penipuan 3 beranak itu.

    Sila baca komen daripada perwira dan srikandi Indonesia sendiri terhadap 3 beranak penipu ini di forum Detik.

    http://forum.detik.com/showthread.php?t=67991&page=1809

    ReplyDelete
  7. "festananda,
    Makanya..jadi orang jangan sok!! Ga ada didunia ini yang sempurna, pasti ada kurang lebihnya. Disatu sisi kalian lebih maju secara ekonomi tapi kita lebih maju budaya & keseniannya."

    MAKANYA JIKA GITU, JGN BISING2 SOAL SI MANO ITU DONG!!! BELUM TENTU SIAPA YG BENARNYA.

    ReplyDelete
  8. junus,
    kamu ini tidak harus dilayan..pd awalnya kamu menolak mano tp kmdiannya pertahankan dia pula..apa kamu ini munafiq..maaf lar, itu pun kalo kamu muslim..bahasa kamu kosong belaka..umpama tin kosong yg disepak2..bunyi sahaja lebih, isi nya nol..lebe baik kamu diam..ramai warga indon diblog2 lain sudah mula sadar sinetron pelakun 3 beranak pujaan kamu ini..nnt kamu hanya akan kehabisan rupiah bayar kos berinternet ini sahaja..kata2kamu tiada nilai, dong!!!

    ReplyDelete
  9. @keris panjang:
    Lho siapa yang bising?? kalian kan yang lebih dulu mulainya. Ngapain coba buat blog ini. Isi blog ini juga asal nulis ga ada bukti!

    Klo aku hanya percaya pada bukti. Si mano kan sudah nunjukin buktinya. Klo si TT kan ga ada bukti nya??
    La apa yang salah???

    ReplyDelete
  10. junus,
    "Yang pintar dan hebat hebat di malaysia itu orang cina ama india aja...yang melayunya layu layu...ngak punya harga diri...!!!
    lihat tuh pangeran phedopil kalian itu..."

    SEKURANG2NYA KAMI CUKUP MAKAN DAN PUNYA MOBIL MAU KESANA KEMARI..KAMI JUGA TIDAK PERLU MENJADI SPT TKI ATAU PATI (HARAM)..KALO MAU KAMU JUGA BISA KERJA DI GEDUNG SAYA..SAYA AKAN TERIMA KAMU DGN SENANG HATI AGAR KAMU TAHU HATI BUDI ORG MELAYU..

    ReplyDelete
  11. festananda,
    buktinya dimahkamah, dong..bukan dipers..yg jelas pers indon suka ambil kesempatan agar laris jualan..sebenarnya pers kamu memperdagangkan emosi kalian..kami di msia tidak main emosi2an segala..

    ReplyDelete
  12. @keris panjang TAHNIAH! atas debate yg sihat!

    @junus, festanada, seriously, do SHUT UP.
    This is a Malaysian blog. If you don't like it, stop commenting here. We're not interested.
    Foto itu memang asli dari handphone. Ternyata manohara itu berbohong. Katanya di istana kelantan nggak bisa berkomunikasi tetapi handphone itu apa? Blackberry lagi. :) Maksudnya selepas disilet, ditangkap gambar dera, gitu? Its debatable and there's no proof with the fotos. Is it someone elses body or manohara self inflict herself sebab luka itu masih merah tampak baru. :) Atau doktor roy suryo disogok duit???$$$$

    And i have a few things to query.Gambar manohara di artikel seperti tidak kena dera. Where is the kesan silet? Or was it made up?Dadanya waktu lari dari singapura jelas bersih.Tiada kesan silet.:)

    What is the indonesian government trying to hide? Why is there no list of interpol for Daisy sedangkan she is searched by frensh interpol? Why is the indonesian government saying manohara is not auto malaysian citizen even though she married fakry? or is it what Malaysia means is that when manohara married Fakry, she has the title Cik Puan Temenggong a princess justeru itu masih isteri Fakry but an indonesian...aku cabar kau manohara pulangkan harta TT dan juga title Cik Puan Temenggong jika benar anda tersiksa ama Fakry. Juga sekarang Andar Situmorang kata nak deportasi manohara ada consequence sebab manohara US citizen. Jikalau begitu, ayah Manohara adalah George Mann! Siapa yg bohong sih? Sudah tiba masanya media indonesia memperbetulkan fakta. :)

    ReplyDelete
  13. festananda said...

    @keris panjang:
    Lho siapa yang bising?? kalian kan yang lebih dulu mulainya. Ngapain coba buat blog ini. Isi blog ini juga asal nulis ga ada bukti!

    Klo aku hanya percaya pada bukti. Si mano kan sudah nunjukin buktinya. Klo si TT kan ga ada bukti nya??
    La apa yang salah???
    June 22, 2009 12:36 PM

    Buktinya akan tampil sedikit masa lagi pabila mahkamah akan pasti berkata tiada bukti kukuh atas Fakry. Percayalah. Dan kalian yg caci, cerca, kutuk blog ini akan malu. :)

    Oh yah festanada, lho siapa mau bising-bising disini?This is a Malaysian blog. Get the hell out if you don't like it. :)

    ReplyDelete
  14. @keris panjang:
    Oh tentu buktinya nanti di pengadilan.....
    Siapa bilang dipers??? Pers kan cuma sebagai jembatan untuk mengungkap kasus dan buktinya itu sudah diperlihatkan kan??
    Sebenarnya aku pengen TT itu ngomong..ga seperti ini cuma diam. Jadi jangan salahkan kita dong klo menganggap TT bersalah, kita pikir emang TT ga berani keluar dan TT ga punya bukti yang ditunjukkan.
    Jadi salah siapa??

    ReplyDelete
  15. Aku bukan siapa-siapa kamu pastinya!! Aku coment disini karena isi blog ini menyangkut dan membawa-bawa nama negaraku.
    Jadi klo gitu ngapain juga kalian buat blog ngomongin yang ada hubungannya dengan negaraku, makanya jangan mengusik negara kami!!
    Kurang kerjaan aja!!
    Buat aja blog tentang kemajuan ekonomi negaramu. Lebih bagus tuh!!

    ReplyDelete
  16. @festanada again, SHUT UP! lho sudah tidak ada bahan lagi mau berkomentar disini. Lagi-lagi blog ini jahat aja. Yah udah kita saksikan aja keputusan mahkamah. :)

    ReplyDelete
  17. @kayangan
    Siapa lo suruh-suruh gitu, aku bukan pembantumu tau. Ok! kita liat

    ReplyDelete
  18. @festanada You can anything We are not interested. We are only interested on the ending of this case. Ga perlu ributan disini. :)

    Yang pintar dan hebat hebat di malaysia itu orang cina ama india aja...yang melayunya layu layu...ngak punya harga diri...!!!
    lihat tuh pangeran phedopil kalian itu...
    June 22, 2009 11:33 AM

    @junus yah! emang cina ama india dia Malaysia pandai banget. :) Ga selayu melayu kamu kata, tapi saya rasa ga selayu bangsa indon.:) Jika tidak, masakan bangsa kamu yg ramai TKI di Malaysia. sadar diri yah! :) Bangsa kamu jugak yg ramai LOW IQ. Bumi Malaysia adalah hak orang melayu dan cina ama india disana ngerti tentang ini. Itu sebab kami bukan republik tapi masih memerlihara Kesultanan-kesultanan kami. Jika cina ama india tidak suka Malaysia. Mereka boleh pulang ke mainland china atau mainland india. Lagian cina malaysia ramai dari mereka sudah berbuat ini migrate ke australia, canada, UK, US...we are not the least surprised. Its fine with us.:)

    ReplyDelete
  19. HAAA...HA...HA...
    copas dari media indonesia lagi....kasihanlah kalian yang punya pers tapi tidak punya kebebasan berpendapat,mengungkapkan kebenaran!!
    lihat diri sendiri dulu...
    yang gua bilang itu FAKTA!!!!
    malaysia negara yang diberikan kemerdekaan oleh inggris...

    bukan fitnah....PM anda saja keturunan gowa tuh...gowa dimana coba letaknya????
    jangan bilang di kelantan ya???

    @ kayangan...
    makanya janganbodoh..BB itu tidak ada simcardnya..cuma bisa pake foto doang...makanya belajarlah pake bb..jangan bodoh jadi orang tu...mano waktu kahwin tu masih dibawah umur...belum bisa menyandang status WNI...16 tahun diperkosa tolol.
    yang bilang mano still istri orang SIAPA????
    baca blog ini jangan setengah setengah...makanya anda gampang dibohongi blog ini...yang bilang mano still YAM CPT SIAPA???
    mano sudah lama minta cerai...TALAKLAH CEPAT!!
    APA NAK TUNGGU LAGE??? tak akan baliklah mainan kau tu lagi botak gundul!!!

    mana berita si phedopil itu???
    kalau and rasional.....MANA????

    ReplyDelete
  20. festananda said...

    @indera & keris panjang:
    Kalian bego' sombong lagi baru jadi negara kaya aja lagaknya sombong segitu. Apa sih..yang bisa dibanggakan TKI kerja di Malay????
    GAJI SEDIKIT KERJA NYA KERAS
    DIANGGAP BUDAK, SEPERTI BINATANG BANYAK DISIKSA!!! SUNGGUH TAK BERPERI KEMANUSIAAN, KATANYA NEGARA ISLAM TAPI KELAKUANNYA SANGAT BERTOLAK BELAKANG!!
    eh perlu kalian tau TKI itu penyumbang devisa juga buat negara kalian kan!!
    Negara lo emang ekonominya maju...tapi kenapa budaya & kesenian lo pada ngikut kita di Indonesia. Itu BATIK, ANGLUNG, KEBAYA, MUSIK DAN LAIN-LAINYA???????!!!! LUPA YA???????
    Makanya..jadi orang jangan sok!! Ga ada didunia ini yang sempurna, pasti ada kurang lebihnya. Disatu sisi kalian lebih maju secara ekonomi tapi kita lebih maju budaya & keseniannya.
    June 22, 2009 11:50 AM

    @festanada, again, SHUT UP. Tiada omong logika dari kamu cuma ributttttttttttttttt trusss..:) Ga perlu ributin disini. Ini blog warga Malaysia. Kalau lho ga suka, yah angkat kaki jalan deh..:) Lagi satu kasus ini belum selesai.

    Ada 2 perkara yg katkan itu..yah TKI, disini saya mau memberitahu kamu TKI di Malaysia kami ga bangga. Malah warga indonesia jugak yg BANYAK bikin masalah kepada kami seperti mencuri, merogol, pecah rumah, menculik anak kecil, merogol anak kecil, yah kalau bisa kami katakan warga indonesia kebanyakannya otak perogol sebab kehidupan sosial dan taraf idup terlampau defisien. Ini omong logika.Di Singapura dan Sudi Arabia TKI dibayar rm800 hingga rm900. Itu mungkin dikit bagi kamu, tapi itu syurga bagi TKI yg hanya di Indonesia jika kerja pembantu rumah hanya 50,000 rupiah seminggu. Kalau mau rm1300 yah kerja dia Taiwan atau Hong Kong tetapi TKI muslim yg kerja dengan cina sedia maklum harus sentuhin daging babi yg haram. Mau nggak? Jadi, bagusan kerja di Malaysia aja.
    Lagi satu ga ada Malaysia mau MENIRU budaya kamu. Ga ada.Kalau mau caci kami trus ke BATIK, ANGLUNG, MUSIK, dan sbgnya..:) Disini saya mau omong logika ama kamu bahawa kami bangsa serumpun jadi memang ada BATIK, KEBAYA di Malaysia. ANGLUNG, MUSIK oleh karena kami serumpun makanya musik pun memang sama. Jadi jangan salahkan kami Malaysia tiru budaya kamu. Itu tidak benar sama skali. Indonesia & Malaysia hanya memiliki budaya serumpun gitu. :) Apa kata pesta budaya diadakan oleh Indonesia untuk menhentikan fitnah keatas Malaysia ini? Ga susah bukan?:)Mau omong apalagi kalian? ayuhhhhh :)

    ReplyDelete
  21. @junus, Again, SHUT UP. We are not interested what u want to say

    ReplyDelete
  22. junus said...

    HAAA...HA...HA...
    copas dari media indonesia lagi....kasihanlah kalian yang punya pers tapi tidak punya kebebasan berpendapat,mengungkapkan kebenaran!!
    lihat diri sendiri dulu...
    yang gua bilang itu FAKTA!!!!
    malaysia negara yang diberikan kemerdekaan oleh inggris...

    bukan fitnah....PM anda saja keturunan gowa tuh...gowa dimana coba letaknya????
    jangan bilang di kelantan ya???

    @ kayangan...
    makanya janganbodoh..BB itu tidak ada simcardnya..cuma bisa pake foto doang...makanya belajarlah pake bb..jangan bodoh jadi orang tu...mano waktu kahwin tu masih dibawah umur...belum bisa menyandang status WNI...16 tahun diperkosa tolol.
    yang bilang mano still istri orang SIAPA????
    baca blog ini jangan setengah setengah...makanya anda gampang dibohongi blog ini...yang bilang mano still YAM CPT SIAPA???
    mano sudah lama minta cerai...TALAKLAH CEPAT!!
    APA NAK TUNGGU LAGE??? tak akan baliklah mainan kau tu lagi botak gundul!!!

    mana berita si phedopil itu???
    kalau and rasional.....MANA????
    June 22, 2009 2:19 PM

    @junus, i say it before and i say it again..YOU ARE PATHETIC. We are not interested in what you say. You can continue saying anything here, we are not interested.We are only interested on the ending of this case. And talak manohara dari Fakry atau dimana asal PM kami bukan urusan kamu. None of your business, tq.

    ReplyDelete
  23. Junus wrote:
    @ kayangan...
    makanya janganbodoh..BB itu tidak ada simcardnya..cuma bisa pake foto doang...makanya belajarlah pake bb..jangan bodoh jadi orang tu...

    I replied:
    @junus and junus, I am the least interested what mano does. to me, her mother tidak layak berbesankan kerajaan diraja kelantan dan dia juga tidak layak menjadi menantu. Yah, keluarga kamuboleh ambil wanita londir ini kalau mau :)

    ReplyDelete
  24. junus indon - kat mana kau belajar maki org ni? sekolah mana? cikgu kau ajar cakap bodoh ker? patutlah yg dtg kat sini semuanya mcm kau? aku malas nak cakap mcm mana, tapi mcm kaulah...

    ReplyDelete
  25. not interested tapi dibaca juga!!!
    malu maluin aja..
    yang punya blog aja ngak ada larang!!!!
    hiii..huuuuu...........

    mau pathetic mau apa....yang penting gua tidak mengidap phedopilia dan PENGECUT!!!!

    HUAAA...HA...HAA..
    Tolol betol anda ini yah kayangan...makanya jangan baru nongol udah belagak sok tau..kelaut aje la...
    yang mengajak mano sama ibunya ke kelantan SIAPA???? yang mengajak mano kawin SIAPA???

    sekarang aja udah ketahuan bejatnya baru dibilang tidak pantas jadi besan..!!!
    si botak itu aja masih mau sama mano....mano udah lama minta cerai...KENAPA???
    kenapa belum dicerai??? TAKUTT!!! PENGECUT!!

    ReplyDelete
  26. tak perlu susah susah,
    tunggu ler perbicaraan di mahkamah nanti,
    kalau memang TT salah kita memang mesti terima,
    itu tak bermakna sume rakyat malaysia salah,
    kat indon memang pers terlampau bebas,
    politik pon terlalu bebas,
    mamang ada baiknya,
    tapi ada buruknya pulak..
    lagipon kenapa pihak kerajaan kelantan banyak berdiam diri,
    kalau rasa berada pada pihak yang benar, TT mesti buat press conference...

    ReplyDelete
  27. @kayangan
    Kamu tak bisa coment lagi ya kayangan soal blackberry mano tadi, udah dijawab junus kan. Berarti logika kan jika mano bisa memfoto lukanya?????!!!!!!!!!

    Oh ya soal budaya & kesenian ya....
    Coba aku tanya Batik dari mana asalnya??? Apa Kelantan?? ga kan!! batik asli Jawa!!! Hanya karena ada beberapa orang indonesia menjadi warga negara Malay, terus Batik juga kalian akui dari Malay??????

    Orang yang beradap seharusnya tetap mencantumkan Batik dari Indonesia. Seperti halnya Barongsai yang asli Cina tetapi di Indonesia sering ditampilkan/dimainkan, tetapi kami tetap bilang Barongsai dari Cina. Itulah kami..tidak mau mengaku-ngakui milik bangsa lain. Kamu mengerti itu

    ReplyDelete
  28. tak perlu susah susah,
    tunggu ler perbicaraan di mahkamah nanti,
    kalau memang TT salah kita memang mesti terima,
    itu tak bermakna sume rakyat malaysia salah,
    kat indon memang pers terlampau bebas,
    politik pon terlalu bebas,
    mamang ada baiknya,
    tapi ada buruknya pulak..
    lagipon kenapa pihak kerajaan kelantan banyak berdiam diri,
    kalau rasa berada pada pihak yang benar, TT mesti buat press conference...

    ReplyDelete
  29. junus said...
    ..mano sudah lantik peguam malaysia..
    ini menandakan bahwa dia serius dan merasa benar telah dizalimi..

    JUNUS, NNT PESAN SAMA DIA YA, JGN COBA2 MINTA SAMA TT UNTUK LUNASI LAWYER FEES NYA YA..

    ReplyDelete
  30. @izam b zamri
    Aku salut sama ucapanmu...ternyata masih ada orang Malay yang ngomong pake pemikiran luas dan hati nurani seperti kamu. Salut buatmu....

    ReplyDelete
  31. Ya Allah Ya Muntaqim

    Jauhkanlah kami dari sipat2 tercela dan mungkar
    Yang membuat kami mendapat azab dan siksa dariMU
    Peliharakanlah hati kami dari penyakit bathin seperti hasud, dengki, bakhil, ghibah, dendam, takabur, sombong, jumawa dan lain sebagainya……
    Yang kami tidak menyadarinya.
    Jagalah Hati kami, lisan kami dan tingkah laku kami dari penyakit bathin….

    Ya Allah Ya Rahman

    Ampuni dosa-dosa yang terkadang aku tidak tahu kalau itu dosa…
    Tuntun dan bimbinglah aku ke jalanMu yang lurus ini,
    Bimbinglah diri yang lemah ini agar tetap lurus dalam BERGURU
    Serta tuntun juga orang-orang yang selalu besertaku dalam membesarkan namaMU
    Terima kasih atas semua karunia yang ENGKAU berikan hingga usiaku yang ke 384 bulan

    Ya Allah Ya Rahim

    Jangan Engkau berikan kekayaan yang membuat aku sombong
    Jangan Engkau berikan kemulyaan yang membuat aku lalai
    Jangan Engkau berikan kekuatan yang membuat aku angkuh
    Jangan Engkau berikan kesenangan yang membuat aku lupa
    Jangan Engkau berikan kenikmatan yang membuat aku kufur
    Jangan Engkau berikan tahta yang membuat aku terpedaya
    Jangan Engkau berikan pahala yang membuat aku tidak ihklas.

    Ya Allah Ya Malik

    Andai Engkau berkenan…
    Berikan aku semua dengan kasih dan sayang MU
    Hingga aku semakin tahu diri dan mensyukuri segala yang ENGKAU berikan…

    Ya Allah Ya Quddus

    Berikan daku sahabat-sahabat yang selalu setia dalam menggapaiMU
    Yang tangguh dan tabah dalam segala kesulitan
    Yang tidak menjauh bila diberi kesenangan, tidak mengeluh bila diberi cobaan
    Berilah saudara-saudaraku karunia yang membuat mereka selalu bersyukur kepadaMu,
    Janganlah kami ENGKAU pecah belah
    Janganlah kepada kami ENGKAU titipkan dendam kesumat, iri dengki dan sifat-sifat tercela,
    Tapi titipkanlah di hati kami sifat saling menyayangi dan mencintai sesama…
    Hari ini dan untuk selamanya

    ReplyDelete
  32. Ya Allah Ya Afuwwu

    Sungguh Kami tidak akan tahan akan siksa kubur dan siksa neraka jahanam...
    Sungguh kami juga tidak pantas akan syurgaMu......Kasihanilah kami dan berikanlah SyafaatMU atas kami semua Ya Allah.....
    Ampunilah dosa kami...dosa Ibu Bapak Kami, dan dosa Kaum Muslimin dan Muslimat....
    Sadarkanlah mereka yang tersesat dijalan Ya Allah....Kasihanilah mereka dan ampunkanlah mereka.....sesungguhnya mereka tidak mengetahui apa yang mereka perbuat...

    Ya Allah Ya Jamii...
    Masukkanlah kami kedalam golongan yang beriman dan betaqwa...
    Golongan yang penuh berkah, hidayah dan syafaatMu....
    Hingga kami berada diSyurgaMu....


    Ya Allah Ya Fataah
    Jadikanlah Iman Islam kami selalu kuat dan bertambah...
    Dan buatlah kejayaan Islam Atas dunia ini....
    Bukakan kesempitan Hati Kami...
    Lapangkanlah pikiran kami dan persatu padukan kami dalam Khilafah Islamiyah....
    Dan perkenankanlah kami menutup akhir hayat dengan Khusnul Khatimah...
    Perkenankanlah doa hamba ini….Ya Allah Ya Rabb...

    Dari :
    Miskin Ilmu

    ReplyDelete
  33. festa - secara ringkasnya batik adalah lukisan yg ditulis/dilukis di atas kain utk dijadikan apa saja mengikut corak. kalau batik jawa bercorak character-character wayang kulit dsbnya. tidak di malaysia, kami byk gunakan motif bunga. so ada batik jawa, batik kelantan dan batik trengganu. kita tak boleh panggil batik dng perkataan lain contohnya batak, sebab maksudnya dah lain. terpulang kepada kehendak individu nak pakai batik jawa atau batik kelantan.

    fes - aku dah pergi website kau. kau penulis kan ... mesti pandai buat research.

    ReplyDelete
  34. saya tidak bela mano...dari awal saya cuma coba rasional...
    kenapa pangeran diam saja???
    mano sibuk cerita sana cerita sini..karena merasa benar dan sebagai victim...
    kenapa tak pernah tampil dan buat bantahan kalo mano memang fitnah...
    kenapa tak dilakukan??
    ingat...BERANI karena BENAR ,TAKUT karena SALAH...
    @keris

    makanya mano usaha sendiri cari uang untuk serius menuntut kebenaran...tak perlu cari relawan atau sumbangan untuk masalah dia.

    @ izam...
    salute buat anda!!!!
    saya sanagt setuju dengan anda...
    seandainya mano yang fitnah...habislah mano di indonesia...

    ReplyDelete
  35. @festananda : rasanya tak perlu kes mano ni jadi permusuhan diantara 2 negara,
    kat indonesia pon masih banyak benda lain yang perlu diselesaikan, kat sinipon same,
    biar kes ini diselesaikan oleh meeka dan peguam mereka,
    kalau baca blog ini dari awal sampai akhir, nampak sangat kebohongan yang dibuat,
    mano dengan TT pon hanayalah manusia biasa,
    banyak salah dan silapnyer,
    kenapa penulis blog ni nak sibuk sangat...???

    ReplyDelete
  36. @aurora
    Aku paham maksudmu. Tapi yang ingin aku tunjukkan disini maksudnya awal mula Batik itu berasal. Karena Batik itu awal mulanya dari Jawa. Meskipun sekarang Batik sudah mendunia bahkan sampai Malay dan ada macam-macam Batik Kelantan, Terengganu dan sebagainya, tetapi TETAP Batik itu dari Jawa! Meskipun perkembangannya sudah luas dan dibuat sesuai karakteristik kota atau daerah Malay.
    Yang ingin saya garis bawahi bahwa Batik berasal dari Jawa Indonesia dan tidak berhak negara lain mematenkan Batik dari negara manapun.

    ReplyDelete
  37. Kepada Kaum Muslimin dan Muslimat :

    Haul yang ke-4 Tuan Guru Syaikhuna al-Alim al-Allamah Muhammad Zaini bin al-Arif billah Abdul Ghani bin Abdul Manaf bin Muhammad Seman bin Muhammad Sa’ad bin Abdullah bin al-Mufti Muhammad Khalid bin al-Alim al-Allamah al-Khalifah Hasanuddin bin Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari (wali Qutub) atau yang lebih dikenal dengan nama Abah Guru Sekumpul pada Sabtu malam Ahad, 27 Juni 2009, di kediaman Abah Guru, Sekumpul Martapura. Tp ini khusus dan terbatas untuk undangan pribadi/keluarga.

    Adapun haul yg terbuka untuk umum dilaksanakan pada Ahad malam Senin, 28 Juni 2009, bertempat di Mushalla Ar Raudhah Sekumpul Martapura, sehabis Magrib s.d. selesai. Jamaah umum diundang hadir pada acara yg ini.

    ReplyDelete
  38. @izam b zamri
    Iya aku setuju denganmu. Waktu yang akan membuktikannya

    ReplyDelete
  39. Festanda, junus atau sesiapa yg kata batik mesti dari Jawa.

    Batik ada banyak variasi, apa yg ada di Jawa adalah batik Jawa

    apa yg ada di kelantan adalah Batik Kelantan. Kalau kami mahu patenkan batik tersebut sebagai Batik Kelantan, itu adalah hak kami

    Boleh tak anda bayangkan batik sebagai padi

    ada padi india, padi pakistan, padi China, padi Indonesia, padi Malaysia

    padi adalah generic name, just like batik

    a trademark or patent must be specific, can't be generic

    bolehkah anda patenkan warna merah dan putih yg ada di bendera anda? tidak boleh. tapi anda boleh patenkan bendera anda.

    --------------------------------------

    To Junus

    you accused TT as pedophile as he married a 15/16 years old. will you accused Prophet Mohammed as well as he married to Aishah when she's 8 years old?

    Junus, by your name, I assume you as a Muslim, and understand my statement above. should you're not a Muslim, I'll understand if you couldn't take that FACT.

    ReplyDelete
  40. Wahai Semua Yang Mengaku beriman dan bertaqwa kepada Allah SWT.....dan meyakini Hari Pembalasan..
    Hentikan Gihibah..Hasud...Iri dengki.......dan penyakit bathin lainnya...
    Sesungguhnya Allah SWT dan Rasulullah SAW tidak menyukai hal ini....
    Hentikan.....

    ReplyDelete
  41. fes sayang, baguslah kalau kau paham. memanglah batik jawa asalnya dari indon, takkan dari malaysia. namapun jawa... tapi kalau sutera batik jawa macam mana? bukan sutera itu asalya dari china atau jepun. org cina dan jepun ada maki kau tak? ker kau mengaku sutera pun dari indon? kita tak cakap pun batik jawa asal dari malaysia ... donk!

    ReplyDelete
  42. @ali
    Padi memang ga mungkin dipatenkan karena padi sudah ada sebelum bangsa Indonesia dan Malay lahir. Jadi contoh untuk padi dan warna merah dan putih itu memang tidak mungkin dan tidak masuk akal dipatenkan.

    Sedangkan Batik berbeda karena Batik lahir dari tanah Jawa, hanya karena dibawa orang Indonesia yang berhijrah ke Malay dan dikembangkan di Malay, terus boleh gitu Batik diakui asal Malay!?

    Iya aku paham maksudmu bahwa batik Kelantan atau manapun tidak meniru Batik Jawa, tetapi tetap saja istilah BATIK itu lahir diIndonesia.

    Seharusnya orang Malay bilang klo Batik aslinya jawa Indonesia, tetapi di Malay sudah dikembangkan dengan variasi menjadi batik Kelantan, Terengganu dsb. gitu...
    Jadi orang tetep tahu bahwa istilah/kata Batik itu memang jawa/Indonesia

    ReplyDelete
  43. ENAPA ORANG INDON KATA RAMA DAN SHINTA BUDAYA MEREKA ?


    BUDAYA INDON PUN BANYAK DARI PENGARUH INDIA..
    TAPI KENAPA KATA BUDAYA KORANG ???


    YG PELIK... ORANG INDIA TAK PULAK TERLOMPAT2
    MACAM BEROK, MENYALAK MACAM ANJING SEPERTI KALIAN UNTUK MENUNTUT HAK MEREKA EH .... ???



    DLM NI DAH JADI MACAM2 TOPIC YA...
    DARI KES MANO DGN TENGKU FAHRY SAMPAI KE ADA YG KHUTBAH DGN DOA.. BUDAYA BATIK, PADI, ANKLONG.. SEMUA TERBABIT !

    HEHEHE !

    ReplyDelete
  44. @aurora
    Nah itu yang ingin aku denger pengakuan kamu bahwa batik dari indon, namanya saja dari jawa. Cuma itu....
    Kita tak pernah mengaku sutera berasal dari Indonesia meski sutera sudah ada sejak dulu mungkin, karena perkembangannya. Tapi budaya peninggalan nenek moyang bukanlah sutera tapi Batik, gamelan angklung dll. Yang kita akui adalah kebudayaan peninggalan nenek moyang itu. Sedangkan sutera batik jawa, tetaplah batik dengan bahan sutera. Jadi bendanya kan tetap batik bukannya sutera. Meskipun akan jadi lebih mahal dari batik biasa.

    ReplyDelete
  45. @tebuan69
    Siapa bilang Rama Shinta kita akui dari Indonesia?! Ga kita tak pernah bilang begitu karena aku tau Rama Shinta dari India begitu juga Mahabarata dll. Meski Kisah Rama Shinta sudah berkembang di Indonesia dan dipentasken dalam sendratari dll di Candi Prambanan atau Borobudur, kita tak pernah mematenkan dan akui bahwa itu dari Indonesia! Kita tetap bilang itu dari India

    ReplyDelete
  46. fes - ya Allah ...patutlah korang suka bergaduh, tak faham bahasa rupanya...

    Anyway, kami tetap cakap batik kelantan dari malaysia bukan batik jawa ok? kami pun tak promosikan batik jawa kau tu .... jgn takut.kau bôleh ambik perkataan batik kau tu ...

    aku rasa kau memang tak sesuai masuk blog ni, pasal kau tak akan faham. you are in the wrong channel, honey

    ReplyDelete
  47. @ ali...
    jangan bawa bawa agama dsini...malu kita dengan sikap tak beragama si fuckry itu....
    anda lihat sendiri..zina...fitnah dan aniaya.

    sempit betullah pengetahuan anda tentang agama
    karena anda minta nih saya kasih tau..
    nabi muhammad dulu menikahi seseorang itu bukan semata mata hanya untuk menambah keturunan atau sekedar berhubungan intim...tapi lebih dari itu...
    dan ingat..."semua istri istrinya sangat hormat dan patuh kepadanya..."
    anda bisa menilai perbedaan antara nabi dulu dan si phedopil itu...

    seorang muslim itu hanya mengaku di hadapan allah bukan dihadapan manusia yang punya segalanya didunia ini...

    ReplyDelete
  48. hoe... sorry niey...

    tapi maaf, loe semua gak cape? setiap hari perang tulisan gini? kalo mang mo bela mano, knapa gak buat saja blog tandingan. bikinnya gratis bukan?

    yaw, kalo di blog itu nanti perang tulisan kaya gini juga, yaw, hak masing2 orang sebagai individu lah (sama aja siey kaya disini..).

    Yaw paling gak, kalian bisa ngungkapin kebenaran dari versi mano, disertai dengan visual tentunya.

    Gak usah babi buta bawa bangsa dan agama duonks... gak enak kalo sampe kebaca orang. kesannya islam dan negara kita (indonesia dan malaysia) memang agama (dan bangsa) kacau yang senang keributan.

    gak usah dibahas deh sapa yang mulai.

    Yaw, gw akuin, gw juga bukan orang yang nasionalis dan islam gw juga pas2an. tapi paling gak tahan diri dong...

    maaf sebelumnya kalo loe smua tersinggung. tapi gw yakin semua pasti akan terungkap seiring dengan waktu. entah itu mano yang salah, atau TT yang salah.

    ibarat kata, pihak yang salah haanyalah segelintir oknum, jadi tolong jangan make maki2 orang indonesia beginilah, orang malaysia begitulah... gak semua orang malaysia or indonesia itu jahat.

    kita semua memang berhak membela hal yang kita yakini, itu HAM kita. tapi bisa khan kalo ditanggapi dengan kepala dingin? kalo semuanya panas, bisa kebakaran nanti... ^^

    sekali lagi, kalo ada yang gak berkenan ma tulisan gw, gw minta maaf.

    ReplyDelete
  49. ngomong agama tapi tak tau agama...
    bener apa yang dikatakan gusdur...

    ReplyDelete
  50. catherine - aku setuju ngan kau. tapi kalau org maki negeri aku malaysia, memang aku melenting. aku tak peduli saper menang, tapi jgn kau usik negaraku malaysia...

    ReplyDelete
  51. Terlampau byk sangat comment gila so I am just going to make my point here:

    1. Ternyata George Mann itu adalah ayah manohara masakan diinternet tidak sebok mano adalah US citizen.

    2. What is indonesian media trying to hide on Daisy's french interpol list? does indonesia want a better trade from malaysia?

    3. Undnag2 islam menyatakan mano adalah isteri FAKRY yg SAH melalui ijabkabul meneut undang2 islam dan saksi serta imam jurunikah. Jadi hanya mereka yg tidka berugama islam tidak memahami. Islam ugama yg cukup dynamic. Its a real world religion. Kenapa lelaki islam dibenarkan kawin 4? kerana lelaki dibina dan dijadikan tuhan menyukai wanita. Itupun kawin lebih dari satu ada syaratnya. Mengelakkan adultery seperti mereka yg bukan agama islam. Like it or not memang ugama islam melarang isteri walau sekelumit kulit ditayang pada awam tanpa ijin suami walaupun suami itu bastard, pedofil atau ap yg macam2 dikatakan ttg fakry. Dan islam membenarkan lelaki memukul isteri bukan cara memukul binatang tetapi memukul di bagian yg tidak mencederakan jika isteri degil dan boleh membawa mudarat kepada perkahwinan.

    Jadi, eloklah kita semua nantikan kesudahan kes ini. Jika masa berpacaran mano talh memberikan tubuhnya ke fakry, masakan itu rogol? itu RELA namanya.Tetapi undang2 western statutory rape yg menyatakan below 16 adalah rape. Tetapi mano dgn rela ketika itu, WHY DID YOU MARRY A RAPER? manohara, you make no sense!

    ReplyDelete
  52. junus,

    ayat anda yang membesarkan besarkan umur Mano sbg 15-16, lantas menghukum pedopil. Yg nyata saya hannya menghujahkan Aishah adalah 8 tahun, yang mana diizinkan oleh Abu Bakar. Di bolehkan di dalam Islam, dan Istilah pedopil tidak wujud dalam keadaan ini. Mano di izinkan oleh Daisy, ibunya untuk di nikahi oleh TT, maka pedopil juga tidak patut wujud disini.Apa yang dilakukan oleh Nabi, layak dituruti oleh umatnya. Pedopil hanya/atau/mungkin berlaku sekiranya tiada ikatan perkahwinan.

    Zina... adalah tuduhan. Kita tunggu di mahkamah, samada berlaku zina atau tidak? Hukum Syarie memerlukan 4 saksi lelaki bukan fasik. (in case u don't know), even though the civil court much more lenient. For now, it's merely an accusation without a proof.

    ayat anda: ."semua istri istrinya sangat hormat dan patuh kepadanya..."
    dimana kedudukan Mano bersangkutan ayat anda diatas.

    You can't just pick and choose a religion as you wish. You're not that religious anyway

    ReplyDelete
  53. ali - excellent!!

    kayangan - good point

    junus indon - eat that!!¨

    ReplyDelete
  54. @ ali well said...dan nabi muhammad saw BUKAN seorang pedopil. Kebanyakan orang bukan muslim tidak paham bahawa saiyidina aishah r.a.h hanya dikawinkan abu bakar kepada nabi pada umur 9 tahun tetapi persetubuhan dengan nabi hanya berlaku umur 16 tahun. Which is alright.

    Right now accusation by mano vs fakry is accusation WITHOUT proof. The fotos aren't proof!
    Not enough. Zina memerlukan 4 SAKSI dalam ugama islam. fakry is NOT tied to other civil laws but syarie whether he's tried in US.:)

    ayat anda: ."semua istri istrinya sangat hormat dan patuh kepadanya..."
    dimana kedudukan Mano bersangkutan ayat anda diatas.

    Dimana kedudukan mano? Dan sekarang merata diinternet dia sudah appoint pengacara Malaysia- Mohamed Zaini...all i can say is GOOD LUCK...kerana perlantikan ini berdasarkan kegalan dan tiada lanjutan dari mabes polri jakarta, indonesia. What does THAT show?

    ReplyDelete
  55. Aduuuh kalian ini semua nak ributkan apa.. sudah sudah saya malu membacanya! Saya memang suka sm anak - anak dibawah umur dan suka menyeksa, soalnya wuenak sih! wkwkwkwkwk

    ReplyDelete
  56. Sebenarnya blog ini tidak memperlekehkan negara Indonesia. Blog ini membela TT yang dituduh tanpa bukti oleh isterinya dan disensasikan oleh media Indonesia. Yang memburukkan keadaan adalah komentar warga Indon yang emosional memaki-hamun Malaysia yang telah banyak menabur budi kepada warga Indonesia yang miskin. Kami tidak faham kenapa warga Indon terlalu memusuhi kami sehinggakan sanggup mem "boo" pemain bandminton bergu wanita kami walaupun tidak menentang pemain Indonesia. Di Malaysia, semua kaum menyumbang kepada kemajuan negara. Pelajar terbaik di Malaysia juga ialah anak Melayu yang mempraktikkan Islam dalam pembelajaran mereka seperti berpuasa sunat dan solat hajat. Junus dan rakan2nya terlalu bias mempertahankan Mano sedangkan pembantu Daisy yang didera langsung tidak diambil peduli!

    ReplyDelete
  57. Junus said.."Yang pintar dan hebat hebat di malaysia itu orang cina ama india aja...yang melayunya layu layu...ngak punya harga diri...!!!
    Junus, anda sangat keterlaluan! Apa hubungannya komen anda dengan kes ini? Mengapa anda menghina kaum Melayu? Apa yang anda tau tentang kaum Melayu Malaysia? Apa pernah mereka menghina suku kaum anda atau mana mana kaum di Indonesia?
    Tidakkah anda tau, semua kaum dan bangsa mempunyai orang yang pintar dan kurang pintar?
    Banyak kaum Melayu yang berkelulusan tinggi dan banyak lulusan dari Oxford dan Cambridge, tak kalah dari kaum lain di Malaysia. Begitu juga yang hebat dan berjaya dalam semua bidang di Malaysia.
    KEHEBATAN DAN HARGA DIRI KAUM MELAYU TIDAK SEDIKIT PUN LEBIH RENDAH DARI KAUM LAIN DI MALAYSIA.

    Komen anda selalu berbaur cacian dan penghinaan. Apakah itu membuatkan anda merasa lebih hebat dan mulia? Apa anda mendapat pengecualian dosa?

    Maaf, komen2 anda sangat mengambarkan derajat, latar keluarga, taraf pengetahuan, pendidikan, minda dan tentunya keperibadian anda.

    Semoga tuhan yang Maha Esa segera memberikan hidayah dan petunjukNya untuk anda.

    ReplyDelete
  58. Junus tu penjilat India dan cina..
    Dulu aku ok ngan India n cina.. tetapi setelah byk berurusan dengan kaum india dan cina.. baru aku tau mereka ni makhluk yang sial(tak semua tp kebanyakan)..
    Tak payah nak ckp cina n india pintar.. mereka ni bodoh n tamak.. di beri betis maukan paha..
    JUNUS saja yang yang memuji india n cina..sebab dia penjilat..
    Tentang batik lak.. eee.. bengap..
    Kalau batik Indonesia.. siapa yang nak curi..
    lau tukar nama pun tetap batik Indonesia..sejarah mana boleh ubah..mana boleh curi..
    Kenapa la Moral orang Indon macam tu.. bengap.. Berbangga dengan sejarah..tetapi tidak jadikan tauladan.. tak usahlah kamu nak banggakan budaya kamu.. Di mata dunia orang bukan tau sangat budaya kamu.. mereka lebih tau moral kamu.. mereka lebih tau media kamu yang tidak bermoral..
    Mereka lebih kenal dengan pelacur2 kamu.. mereka lebih kenal dengan ilmu hitam kamu.. mereka lebih kenal dengan goyang gerudi kamu..
    mereka lebih kenal perang saudara kamu..
    mereka lebih kenal wanita kamu yg mudah di ratah..
    mereka lebih kenal dgn wanita kamu yang suka kawin dgn warga luar..
    mereka lebih kenal dgn wanita kamu yang mudah tukar agama..
    mereka lebih kenal ajaran sesat kamu..
    mereka lebih kenal dengan blackmetal kamu..
    mereka lebih kenal artis kamu yang pakaian hampir telanjang..
    mereka lebih kenal movie2 kamu berunsur seks..
    Ooo ya.. kenapa jadi sebegitu?.
    Indonesia dengan pancasila nya..
    Mana pemimpin kamu..? kenapa di biarkan perbuatan tak bermoral berleluasa?
    ooo ya.. Indonesia kan negara bebas.. bebas dari segalanya termasuk hukum islam..
    Aku tidak pernah membenci rakyat Indonesia.. Tapi rakyat Indonesia sgt membenci Malaysia..
    Dengan slogan kamu "Ganyang Malaysia"..
    Kadang2 aku geli hati dengan sikap orang Indon..sangat membenci kaum satu rumpun dan satu agama..seolah2 bapak yang bersalah..dengan anak2 di hukum..dasar fikiran sempit..
    Aku bukan benci Indon .. tetapi simpati dengan MORAL kamu..
    Sebelum kamu ganyang Malaysia lebih baik kamu tolong pemimpin kamu betulkan negara kamu..
    majukan negara kamu.. Kalau perang pun apa yang dapat.. yang kalah hangus.. yang perang melarat..

    Aku rasa kalau Indon lawan Cina(badminton)
    Warga Malaysia akan sokong Indonesia..
    Tapi sejak akhir2 ni warga kamu jelas tunjukkan yang kamu benci sangat dengan orang2 Melayu.. kamu belum kenal orang melayu macam mana? jangan sampai sikap kamu menyusahkan warga Indonesia yang ada di Malaysia.. Jangan simpati di tukar menjadi benci.. wassalam

    ReplyDelete
  59. ha..ha...@ali..
    kenapa istri tt tidak hormat dan patuh kepadanya? pasti ada penyebabnya....
    tanyalah tt kau tu....apa dah dia buat??
    apa yang anda buat seandainya ANDA dalam POSISI mano??....

    anda ngomong hukum apa disini???
    yang berlaku disana bukannya hukum penguasa??


    memang semua perlu bukti...tapi semua bukti itu sedang di prepare untuk pengadilan nanti.
    kalau tidak serius kenapa mano maju terus??
    sampai sudah melantik peguam malaysia sendiri?
    ini bukan kes biasa...karena telah melecehkan marwah kelantan...anda harus ikuti terus perkembangan kes ini.


    @jibrail
    mohon maaf sebelumnya....sebenarnya saya tidak ada maksud demikian.
    ali selalu menggambarkan bahwa seorang yang bersekolah hebat dan ada kuasa selalu akan berperilaku baik dan tidak pernah berbuat salah...itu pendapat dan pendirian sangat sangat salah....
    disini siapapun yang bersalah mau itu keluarga presiden sekalipun harus tetap di hukum.

    ReplyDelete
  60. @mrstreet
    saya tidak pernah takut kepada anda...
    malah sebagian besar rakyat indonesia menginginkan berperang dan menghidupkan kembali ganyang malaysia...
    itu salah satu akibat ulah blog ini yang selalu mengubar fitnah dan kebencian diantara dua negara...kalau itu yang anda dukung...go a head...make some reason to make a war!!!

    ReplyDelete
  61. junus indon wrote '...malah sebagian besar rakyat indonesia menginginkan berperang dan menghidupkan kembali ganyang malaysia...'

    Astaghfirullah, ini sudah kes berat donk... i hope this comment came from u only the whole nation!

    ReplyDelete
  62. @MRstreet
    Males ngladenin omonganmu, udah basi ngomongin kayak gitu lagi.Diulang-ulang terus.Sebelum kamu maki negaraku, liat dulu negaramu bagaimana oK!

    ReplyDelete
  63. fes, negara kamu memang bagus sekali, punya batik jawa, dan bisa 'boo' org ! terbaru main 'ganyang', bagus!!

    ReplyDelete
  64. @aurora
    Jangan takut aurora aku takkan ganyang negaramu. Karena sekarang bukanlah jaman Soekarno tapi jaman SBY. Lagian buat apa hanya karena blog ini main ganyang-ganyangan, kayak kurang kerjaan aja. Lebih enak hidup damai, akan tetapi jangan sampai negara kami diganggu itu aja!!

    ReplyDelete
  65. fes, itu kata kau. kau harus tujukan kata.kata itu ke junus indon! dia udah bikin malu nih ...

    kami pun tak ganggu negara kamu, aku tak jumpa lagi ayat mahu ganyang negara kamu.

    ReplyDelete
  66. fes - lagi satu, aku tak takut, kau silap.

    junus indon - kamu bikin malu rakyat kamu!! kayak anak kecil aja kamu ini! pergi sana kat mak kau !

    ReplyDelete
  67. Relax la Festananda n mat indon yg lain.. ini cuma kes laki bini gaduh.. yang nak campurkan hal ambalat, muzik la, kain batik la, badminton la, ekonomi la.. dat not issue lah!! lu orang kecoh tak kena tempat la..

    Perang zaman Soekarno dah lama abes.. Soeharto pon dah takde.. Susilo pon tak ajar rakyat utk berperang pasal kes laki bini gaduh.. Pasal blog pon korang nak ganyang2 orang lain.. Handal bonar ko, Jang...

    ReplyDelete
  68. itu akibat ulah blog ini...
    itu kan blog ini mau??

    ReplyDelete
  69. MRstreet,
    Tahniah..bagi mereka cukup2..biar si festananda dan si junus itu sedar dari fantasinya...manusia jenis pendendam ini mmg tidak tahu diri..banggakan cina dan india..salah satu dari bangsa inilah yg kerap mendera pembantu rumah dari bangsa mereka..didera lebih dari binatang..cubalah tanya pembantu2 rumah yg dh berpengalaman bekerja dirumah keluarga melayu..kalau mereka jujur, mereka akan katakan yg mereka dilayan spt keluarga sendiri..apa yg tuan rumah makan, itulah yg mereka makan..cuba bayangkan bagaimana layanan bangsa mereka sendiri ..kita boleh lihat dari filem2 atau drama2 mereka bagaimana tuan2 mereka dari bangsa mereka sendiri memaki hamun serta mengherdik2 pekerja2 rumah meeka spt mereka org tak punya harga diri..berjalan pun kena membongkok2 dihadapan tuan mereka.... malangnya bangsa kamu yg tidak punya, dilayan sedemikian rupa..cerita2 yg ditunjukkan difilem/drama itu, mungkin itu adalah gambaran sebenar yg berlaku.. org melayu tidak akan sampai hati berbuat sebegitu..itulah mulianya hati org melayu yg kamu hina2kan itu, junus!! Silakan ke msia (yg pastinya mesti ada dokumen, ya)..kau lihat sendiri, junus..jgn hanya berangan2/berfantasi disana !! Kamu tidak perlu takut kesini..kami akan layan kamu sebaik2nya agar kamu tahu hati budi org melayu yg kamu perkecl2kan itu..

    Kami tidak dendam atau benci org indonesia yg kami anggap spt saudara sendiri..tetapi kamu tidak begitu menganggap kami..kebanyakan kamu memusuhi kami seolah2 kami berbuat dosa yg cukup besar kpd kamu..kedutaan kami sering jd medan kamu berunjuk rasa..bendera kami kamu injak2..kami tidak pernah sekali pun menginjak2 bendera kamu!!! Kalo kami mahu marah atau benci terhadap kamu spt yg kamu sedang dan sering lakukan, mmg kami ada sebab..kami patut marah kerana pelbagai jenayah yg banyak dilakukan oleh bangsa kamu..kalo mau dtg cari rezeki, ya silakan, tp biar yg bener, dong..jgn susahkan kami..hormati negara kami..

    Kelihatannya, org Indonesia begitu mudah sekali dibuai perasaannya oleh media2 picisan tidak bertanggung jawab yg hanya mahu melariskan jualan..kalo dimsia, perkara spt ini tidak akan berlaku !! Kami tidak akan biarkan fikiran kami dibolosi perkara2 yg tidak berfaedah..Apakah kamu gak bisa berbuat sedemikian?Apa susah bangat!! Gunakan fikiran rasional, dong..bukan kata2 yg menghiris dan tuduhan2 yg belum tentu benarnya..Jadilah bangsa yg bermaruah..jgn hanya bangga dgn jumlah penduduk kamu yg ramai..org yahudi hanya 10 juta sahaja di amerika tp dunia dlm genggaman mereka..kamu? harapkan emosional sahaja yg mudah dibuai2…lebih baik buah fikiran kamu itu digunakan untuk membantu kerajaan kamu untuk meningkatkan taraf social bangsa kamu, itu adalah lebih baik bagi kamu dari membuang masa menyebarkan fitnah tidak habis2…

    ReplyDelete
  70. festananda,
    apa malu dgn komen MRstreet..ada kebenarannya, 'kan?

    junus,
    anda ini aku lihat ada masaalah jiwa..kalo kamu muslim, istifhfar banyak2..aku fikir bahasa2 yg kamu menunjukkan kamu menuju kearah akan jadi orang gila..MRstreet tidak sekali pun mempromosi perang..apa kamu kepingin perang..baiki dulu pesawat perang kamu baik2!!!

    ReplyDelete
  71. @keris panjang & MRstreet
    Soal pembantu, mungkin kamu belum pernah ke Indonesia kan? Referensi kamu cuma liat perlakuan pada pembantu melalui film atau disinetron. Yang namanya sinetron atau di film itu seperti cerita dongeng. Jangan dijadikan dasar dan patokan bahwa di Indonesia pambantu harus bungkuk-bungkuk dan seperti budak.
    Tidak benar itu di film pada kenyataanya. Meski mungkin lebih sedikit bayarannya dari pada di malay tapi perlakuannya lebih baik apalagi jika masih satu tanah jawa, tuturkata ,kesopanan dan kehalusan budinya masih kental
    Aku dirumah pernah ada pembantu dari aku kecil sampai adek-adekku, mereka kerasan dan kami perlakukan baik berbeda degan difilm seperti yang kalian liat itu. Pembantu itu malah sering aku buat teman dan sering curhat ama dia. Beda rasanya kalau liat di TV Nirmala Bonat atau Siti Hajat dll

    ReplyDelete
  72. @aurora
    Perlu kamu ketahui aku adalah aku dan junus adalah junus. Kita tak bisa disamakan meski kita punya pandangan yang hampir sama. Jadi coment- coment itu adalah pribadi masing-masing

    ReplyDelete
  73. fes, comment kamu menjurus kpd menghentamlah, mcm sijunus indon. bezanya disertakan dgn maki hamun donk ... susah aku nak terima...

    ReplyDelete
  74. aurora, sudahlah ngapain dipikir. junus ya junus, aku ya aku seperti ini apa adanya

    ReplyDelete
  75. fes darling - ok! tak ada apa-apa.

    kan bagus kalau kau dpt nasihatkan junus indon tu! buang karen ajer kalau aku nak pikirkan pasal dia?

    cheers!

    ReplyDelete
  76. sekarang cakap darling tapi hati busuk...
    kami bebas berpendapat di indonesia..karena itu adalah HAM...beda dengan anda yang medianya selalu dikekang oleh penguasa...

    itulah politik adu domba mereka...sama dengan tujuan blog ini dibuat!!

    tidak pernah menginjak bendera indonesia..
    c mon...baca dari awal blog ini....jangan setengah setengah...biar ilmu yang anda miliki tidak setengah setengah juga..

    ReplyDelete
  77. Love Sense,

    You posted these pics at 2.20am. Couldn't sleep?

    ReplyDelete
  78. junus indon - aku memang panggil dia darling bukan barusan ngok, dan kerana dia tak maki-hamun macam kau. kau baca sendiri. aku panggil kau junus indon, pasal kau pun tahu kenapa!!

    tapi aku tak layan usikan kau tu, sebab kau junus indon, sudah kalah di mata aku. boleh bungkus ...

    ReplyDelete
  79. kasihan lovesense tidak pernah tidaur karena blog ini...biar pengadilan saje yang putus masalah ni..

    ReplyDelete
  80. kasihan juga kepada junus. tak lena tidur sebab nak membela Manohara kat blog ni.

    ReplyDelete
  81. yang membela kebenaran mesti semangat...
    go go go!!

    ReplyDelete
  82. semangat...semangat....

    ReplyDelete
  83. lawak la aurora :)

    Junus n festananda macam budak2 kecik yg baru nk bertatih.....

    jgn kecil hati kalau budak2 ni cakap kasar atau maki hamun rakyat atau kerajaan Malaysia..

    Biasala budak2,tak ada akal lagi nak fikir.. akal pendek...;)

    ReplyDelete
  84. ms.rider...males dehh......
    Apa bedanya kamu dengan binatang yang suka menyalak??????
    Kamu bilang kami macam budak2 kecik...boleh aku tanya????kamu macam mana???????!!!!!!!!
    sepertinya lebih rendah deh..daripada kami. Kamu ga punya bahan yach...makanya bisanya cuma maki-maki orang. Plis deh.......liat tuh diri kamu sendiri malu-maluin!

    ReplyDelete
  85. hello anybody... don't u tired yet ?

    Please, this only personal problem.. don't take the nation, coz basicly everything always have positive and negative side, whatever those indo or those malay

    dear malaysian, theres also ur citizen work in indo, and so indonesian, so much work in malay. Don't u think bout them? will they live comfortably and safely ?

    please please plase.. let them finish their problem. As u said, "Let See" then let see, no more abuse verbally OK ?

    were the same clamp, should be support each other, not fighting each other..

    ReplyDelete
  86. Ini hal suami isteri dan asalnya rakyat Malaysia tak ambil kisah pun. Baik fokus pada keadaan ekonomi gawat ni, takpun fikirkan pasal H1N1 yang makin merebak. Tapi yang menyebabkan rakyat Malaysia mula naik darah, sebab tak pasal2 dari kes domestik ni jadi macam isu negara pulak. Malaysia dicaci-maki, rakyat Malaysia lain yang takde kena mengena dengan kes ni pun terpalit sama kata kejam la itu la inila. Aku masih ingat setiap komen dari warga indo di sini memang sangat menyakitkan hati...diseru 'Ganyang Malaysia', dipanggil malingsia, dikatakan warga malaysia itu anjing dan macam2 lagi. Mana la orang Malaysia tak marah...kalo ye pun nak marah, takyahla kenakan tempias kat satu negara. Memang emosional. Ni yang kata kita 'maling' batik la, bahasa la, budaya la...dah namanya Melayu. Dan lagipun untuk pengetahuan, orang2 etnik Melayu Malaysia semuanya dipanggil 'Melayu', tapi sebenarnya dari zaman dulu ada yang datang asalnya dari Jawa, Acheh, Bugis, kepulauan Riau-Lingga, Minang etc. Jadi apa yang peliknya bila budaya tu hampir sama? COntoh ramai orang minang ada di Negeri Sembilan, dan kat sana pakai Adat Perpatih. Di Johor orang2 yang nenek moyangnya dari Jawa makanan rujinya tempe. Sate juga asalnya dari nenek moyang kami juga.Nenek moyang aku pun dari Acheh. Jadi apa org2 Indo ni nak kita buang semua budaya nenek moyang kita kononnya sebab kita ni 'maling'? Jadi maknanya kena makan makanan Barat aje la, lupakan asal-usul sebab orang Indo kata kami ni maling?Hello, batik kita tak sama langsung dengan batik Indonesia tau...batik kita dah evolve jadi kontemporari, malah batik Semenanjung Malaysia dari Terengganu/Kelantan pun tak sama dengan Batik dari Sarawak contohnya. So please la dari segi bahasa, makanan, budaya tu janganla sekali-kali kata Malaysia maling. Kalau dari segi lagu, lagu2 Indo sekarang memang byk sedap2 dan jadi kegemaran hingga mempengaruhi industri muzik Malaysia. Tapi apakah ada beza dengan sewaktu Search dulu menggegar Indonesia? Atau waktu Exist, Siti Nurhaliza dan lain2 berjaya popular di Indonesia.Takde ke band2 muzik/penyanyi2 di sana yang terpengaruh dengan gaya lagu2 mereka? Please la. Yang pasal pulau2 tu, setiap negara tentu ada konflik jika ada sempadan yang samar2, contoh Malaysia juga sebelum ini berjuang hak Pulau Batu Putih dgn SIngapura, dan lain2. Itu diputuskan oleh mahkamah antarabangsa..jadi apa pulak yang 'maling'? Nak maling apa dengan pulau...tau ga itu yang benarnya hak Allah? Selagi tidak diputuskan hak, siapa yang berhak memanggil orang lain sebagai 'maling'? please

    ReplyDelete
  87. Hey.....YOU.....Stop Fighting. Let's Start Making Money Online Now. Check Vieos Show How To Make Easy Money Online Step by Step :

    http://offto.net/money_423d

    http://offto.net/money_423d

    ReplyDelete
  88. @MALAS:
    Relax la Festananda n mat indon yg lain.. ini cuma kes laki bini gaduh.. yang nak campurkan hal ambalat, muzik la, kain batik la, badminton la, ekonomi la.. dat not issue lah!! lu orang kecoh tak kena tempat la..

    Iya, malon berjaya badmintonnya setelah Rexy melatih disana, nanti menyusul Hendrawan kesana. Dulu aja megang raket terbalik... sekarang udah berjaya sombong, pakai istilah Moh. Sobari malon sebagai anak durhaka!

    ReplyDelete