Tuesday, June 23, 2009


PERHATIAN
(klik pada bukti dokumen untuk lebih jelas)

Untuk rakyat Indonesia yang cintakan 'KEADILAN' sebagai bangsa yang bermaruah, yang berjuang untuk rakyat yang dianaiya, yang diseksa, ayuh bangkitlah menuntut supaya Dasiy Fajarina menerima hukuman pembalasannya terhadap SALIHAH, hantarkan Desiy Fajarina ke Perancis dengan SEGERA. Tunggu apa lagi, inilah masanya bagi menjaga 'MARUAH BANGSA' .

  • fastananda, junus dan lain-lainnya "yang masih beku" tunggu apa lagi, jangan hanya suka mencaci tapi 'pengecut' untuk bangun membela Salihah yang benar-benar terseksa.






















































































231 comments:

  1. love sense - felicitations!! merci pour ton infor. bravo!

    junus indon - waiting for your maki-hamun.

    fes - ayuh donk!

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum Ukhti Fillah....

    Mengapa anda memperturutkan Hawa Nafsu Saja...
    Mengajak kepada Keburukkan dan kemungkaran....
    Apa Faedah anda mengambil tingkah laku seperti ini....
    merasa puaskah diri anda.....

    Wahai Orang yang Nafsunya dipenuhi perpecehan dan silang pendapat......Wahai Orang yang berbuat “namimah” adalah orang yang menghasut dengan cara menyampaikan cakap seseorang kepada orang lain dengan maksud untuk menimbulkan permusuhan.

    Sadarlah dan kembalilah kejalan yang penuh keridhaan Allah SAW dan Rasulullah SAW..
    Takutlah engkau akan dosa dan azab dari Allah SWT...

    Hentikanlah Ghibah ini.....hentikanlah...
    Wahai Saudaraku.....
    Waktu kita tidaklah banyak.....
    Sadar dan insyaflah sebelum Malaikat Maut menjemputmu.....

    Di dalam surat al-Qalam ayat 10-12, Allah Swt menegaskan : “Janganlah kamu taati setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina. Yang banyak mencela, yang kian kemari menghambur fitnah. Yang banyak menghalangi perbuatan baik yang melampaui batas lagi banyak dosa.” Sedangkan Nabi mengatakan :”Tidak masuk surga orang yang menyampai-nyampaikan cakap.”

    Allah Swt di dalam surat Al-Ahzab ayat 58 kembali menegaskan ;” Dan orang-orang yang menyakiti orang yang beriman laki-laki dan orang yang beriman wanita tanpa kesalahan yang diperbuat mereka, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata.”

    Rasulullah saw bersabda :”Tahukan kamu siapakah orang jahat di antara kamu ? Para sahabat menjawab :”Allah dan Rasul-Nya lebih tahu.” Lantas Rasulullah bersabda :”Orang yang jahat di antara kamu adalah orang yang mempunyai dua muka yang mendatangi sekelomok manusia dengan satu muka dan mendatangi kelompok lain dengan satu muka lagi.”

    ReplyDelete
  3. Dalam hadis Thabrani disebutkan bahwa ”orang yang mempunyai dua muka di dunia, akan mempunyai dua muka dari api neraka pada hari kiamat.” Al-Hafidz Al-Mundziri mengatakan, sepakat ulama bahwa Namimah itu hukumnya haram dan termasuk dosa besar.” Sedangkan Imam Ghazali menyatakan namimah itu menjadi dosa besar apabila dimaksudkan untuk menimbulkan permusuhan.

    Hadis riwayat Ibnu Abbas menyatakan bahwa pada suatu hari Rasulullah SAW melintasi dua buah kuburan yang masih baru. Kemudian beliau mengatakan bahwa kedua mayat di dalam kubur ini sedang disiksa, tetapi tidak begitu besar. Seorang disiksa karena tidak bersih ketika bersuci dan seorang lagi tukang menyampai-nyampaikan cakap. Rasul menyuruh sahabat mengambil pelepah kurma yang masih basah, lalu dibelah dua. Masing-masingnya ditancapkan pada dua kuburan yang berbeda.

    Melihat ini para sahabat bertanya :”Kenapa Rasulullah melakukan yang demikian itu ? Rasulullah saw menjawab :”Mudah-mudahan ia meringankan azab mereka berdua selama ia belum kering.”

    Bagaimana kita menyikapi bila bertemu dengan orang yang tukang menyampai-nyampaikan cakap ?

    ReplyDelete
  4. Imam Abul Laits dalam kitab Tanbihul Ghafilin memberikan solusi sebagai berikut :

    1. Jangan mempercayai ucapannya, sebab orang yang tukang menyampai-nyampaikan cakap, tidak diterima kesaksiannya. Di dalam
    surat Al-Hujurat ayat 6, Allah Swt menegaskan :”Hai orang-orang yang beriman, apabila datang kepadamu orang fasik membawa sesuatu berita maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya sehingga kamu akan menyesal atas perbuatanmu itu.”

    2. Melarangnya supaya tidak menyampai-nyampaikan cakap, karena melarang orang berbuat kejahatan adalah wajib. Firman Allah Swt dalam surat Ali Imran ayat 110 :” Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah…”

    3. Memarahinya karena ia telah berbuat maksiat, sedangkan Allah sangat benci dan marah kepada orang yang melakukan kejahatan.

    4. Jangan terlalu cepat menyangka buruk kepada seseorang, karena sangka buruk itu adalah perbuatan dosa . Allah Swt menegaskan dalam surat Al-Hujurat ayat 12 :” Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan
    janganlah sebagian kamu menggunjingkan sebagian yang lain …”

    5. Jangan suka mengintip-ngintip atau mencari-cari kesalahan orang, karena Allah dengan tegas melarangnya.

    ReplyDelete
  5. @strikefreedom shut up, u r flooding the blog comment section.

    @aurora...:))

    @lovesense syabas! :) panjang nak mampus but i have a song for you by mc donalds 'i'm lovin it'...

    @festanada ini bukti bukan fitnah. :) blog owner memang tiada masa untuk mereka ini draf yg bermuka surat 25 pages. Mungkin kamu yg tiada masa. kayak kamu tiada kerjaan mungkin hari2 masuk blog ini memaki hamun. :)
    Ini court saman daisy ada dlm bahasa perncis seperti yg lho minta.

    ReplyDelete
  6. Dari uraian di atas jelaslah kepada kita bahwa menyampai-nyampaikan cakap, mengarang-ngarang cerita yang tidak benar, mengintip-ngintip kesalahan orang, menyebar fitnah, adalah perbuatan dosa yang sangat dibenci dan dimurkai Allah. Untuk itu menjadi kewajiban bagi kita menjauhinya.

    Wahai Saudaraku yang mengaku beriman kepada Allah SWT dan Meyakini Tiada Tuhan Yang Patut Disembah Melainkan Allah SWT...

    Hentikanlah Ghibah......Hentikanlah perbuatan yang membawa azab dari Allah SWT baik didunia maupun Akhirat.

    Sekali lagi aku menyerumu Wahai Orang yang Berfikir....Hentikan Semua ini...

    Apakah kamu tidak takut akan siksa kubur....
    Wahai Love Sense, Indera, Keris panjang, Junus, Festananda, Garden, Kayanga, Aurora, Izam bin Zamri,Catherine,Ali, Jibrail, MRstreet, atau siapa saja yang suka mengghibah Saudara satu Aqidah......
    Hentikan Wahai Saudaraku....hentikanlah....

    Panas Terik Matahari saja sudah kepayahan apalagi panas api neraka jahanam bagi tukang Ghibah.......

    Wahai Hatinya yang diselubungi Godaan Syaithan dan Iblis.....Ya Allah Bukakan Hati Mereka dengan Cahaya Keimanan dan Ketaqwaan KepadaMU......ampunilah dosa Kami Ya Allah....

    Amin Ya Rabb.

    Dari :
    Miskin Ilmu

    ReplyDelete
  7. ustaz strikefreedom - terima kasih atas susah payahmu menyedarkan junus indon, fes dllnya.

    ReplyDelete
  8. Kayangan...Wahai Saudaraku Yang Rahmati dan Dimuliakan oleh Allah SWT dan Rasulullah SAW..

    Sampaikanlah walau satu ayat....dan saling nasehat dan menasehati dalam kebaikan diantara saudara muslim...

    ReplyDelete
  9. uztaz strike - kalau dptlah kau panjang ayat-ayat ini ke mano dan daisy lagi bagus. You could have hit the strike.

    ReplyDelete
  10. Wahai Aurora.....Semoga Allah SWT dan Rasulullah SAW memberikan Berkah baik di dunia maupun di akhirat....

    Saya Hanyalah Faqir yang tiada daya dan upaya kecuali Allah SWT.....Saya hanyalah menyeru kebaikan untuk mengingat Allah SWT...tidak untuk memburuk2kan....bahkan untuk memperingatkan bahaya Ghibah dan Namimah...
    Samapai Kapanpun Saya Menda'wahkan yang Benar sesuai tuntunan AlQuran dan Sunnah....

    Bila Anda Tidak terima terserah anda, hubungannya anda dengan Allah SWT dan Rasulullah SAW.

    Satu Juta Penolakan....tidak akan menghentiak Dakwah Saya untuk mengajak Fastabiqul Khairat....

    Saya Sangat Menyayangi kalian Semua Wahai Kaum Muslimin dan Muslimat Yang dirahmati dan Dimuliakan Oleh Allah SWT.

    ReplyDelete
  11. Wahai Aurora....

    Terima kasih semoga kita tidak cintakan dunia yang penuh kemuslihatan, keglamoran, kehedonisan dan hal hal yang bertentangan dengan Al Qur'an, Sunnah dan Ijtima Ulama...

    Lebih baik kita Ubudiyah kepada Allah SWT dan beramal sholeh ...itu lebih baik bagi kita Kaum Muslimin dan Muslimat...

    Marilah kita Cinta dan Mencintai Allah SWT dan Rasulullah SAW....semoga kita termasuk kedalam golongan orang yang diberikan SyafaatNya di Hari Pembalasan.

    Amin Ya Rabb.

    ReplyDelete
  12. ustaz, no offence, are u sure u are in the right blog? just asking...

    ReplyDelete
  13. حُبُ الدُّنْيَا رَآْسُ كُلِّ خَطِيْئَةٍ

    " Cinta dunia adalah pangkal segala malapetaka "

    Jauhilah Hubbud Dunya....
    Wahai Kaum Muslimin dan Muslimat yang dirahmati dan dimuliakan oleh Allah SWT.

    ReplyDelete
  14. Dear Strikefreedom,

    In Sura Hujarat, verse six (6) Allah Subhan Tala has instructed to investigate the allegation before believing it otherwise you will repent.

    It is matter of great regret that ordinary Sunni Muslim is not following this specific Quranic instruction to investigate the allegation before believing it, they neither cross question the person who told the allegation, such as from where he got to know, in the dream? or received a wahi?

    In Sura Al-Asr Allah Subhan Tala has swear that “those who will not advise each other for Truth and Patience are at loss.”

    But in actual there is no effort to find the Truth or confront the stupid false allegations and to advise the Patience or to confront the Hatred propagation by Munafiqs.

    If you compare this with the policies of infidels of Mecca, they were also spreading false allegations against Prophet Mohammed [PBUH&HF] but Prophet Mohammed [PBUH&HF] never reacted with similar false allegation against infidels of Mecca.

    In this light please decide who is following tradition of Prophet Mohammed [PBUH&HF] and who is following tactics of infidels of Mecca?

    Saying of our Prophet Mohammed [PBUH&HF] is majority of people will go to hell due to misuse of tongue including those who heard wrong allegations but kept quite. In many verses of Holy Quran and Ahadees we are warned against making false allegations and urged to be fair. Kuffare- Makkah had used false
    allegations against our Prophet [PBUH&HF] to justify their misbehavior, atrocities and even their intention to kill our Prophet [PBUH&HF] and his pious companions.

    We strike back with a FACTS

    ReplyDelete
  15. strikefreedom said...
    حُبُ الدُّنْيَا رَآْسُ كُلِّ خَطِيْئَةٍ

    " Cinta dunia adalah pangkal segala malapetaka "

    Jauhilah Hubbud Dunya....
    Wahai Kaum Muslimin dan Muslimat yang dirahmati dan dimuliakan oleh Allah SWT.
    ----------------------------------------

    Strikefreedom,

    don't FORGET this
    Sura - 28 History (Al-Qasas)

    [28:77] "Use the provisions bestowed upon you by GOD to seek the abode of the Hereafter, without neglecting your share in this world.

    Be charitable, as GOD has been charitable towards you. Do not keep on corrupting the earth. GOD does not love the corruptors."

    ReplyDelete
  16. Wahai Ali yang namanya diagungkan dan diridhoi oleh Allah SWT....

    As A moslem....Sorry appreciate my language Indonesian...

    Sebagai Muslim...Hukum Yang patut diikuti didunia ini adalah Hukum yang datangnya dari Allah SWT.....bukan hukum positif yang dibuat oleh Negara....Berpegang teguhlah Kalian semua dengan Al Qur'an, Sunnah Nabi Muhammad SAW dan Ijtima Ulama.....

    Disini saya tidaklah membela sesiapa.....tetapi Saya Mengajak dan menyeru kepada Kebaikan
    Jalan yang penuh Rahmat dan Ridho Allah SWT dan Rasulullah SAW....

    Sekalipun Mano, Deasy Fajarina atau TT...saya tidak mahukan mereka....Allah SWT yang Maha mengetahui ....

    Sekalipun Salah satu diantara mereka salah dan benar2 salah.....tidaklah pantas mengghibah dan berbuat namimah dan mengundang penyakit bathin lainnya......

    Apakah Rasulullah SAW pernah mengajarkan agar masyarakat Muslimin mengghibah...tidak... tidak...Saudaraku Yang di rahmati dan Dimuliakan oleh Allah SWT....malah Rasulullah SAW memberikan peringatan begitu besar bahaya menggunjing Saudara Satu Aqidah....

    Wahai Saudaraku yang dicintai oleh Allah SWT....Kebenaran memang harus diteggakkan tetapi menggunjing harus dihentikan.....

    Menangis hati ini untuk taffakur kepada Allah SWT....mengapa Ummat Muhammad berpaling dari ajarannya....

    "Wahai Pemelihara kami, janganlah menyimpangkan hati kami setelah
    Engkau memberi petunjuk kepada kami, dan berilah kami rahmat dari sisi
    Engkau; sesungguhnya Engkaulah Yang Pemberi." (Q.S. 3:8)

    "Wahai Pemelihara kami, ampunilah kami atas kesalahan-kesalahan kami,
    dan lepaskanlah kami dari kejahatan-kejahatan kami, dan matikanlah
    kami berserta orang-orang yang taat." (Q.S. 3:193)

    inikah yang engkau mahukan....wahai saudaraku Ali yang di rahmati dan dimuliakan oleh Allah SWT....Untuk apa kita mengghibah dan memperturutkan hawa nafsu...dan menyakiti Saudara Satu Aqidah...lebih baik kita semua Kaum Muslimin Berdzikir mengingat Allah SWT...Bershalawat atas nabi Muhammad SAW dan melaksanakan amal Sholeh....

    Aku Hanya menyerumu untuk kebaikan....wajib bagi seorang Muslim memperingatkan Saudaranya sendiri.....Apakah Engkau bukan Saudaraku Wahai Ali....semoga Kita semua Dirahmati oleh Allah SAW.

    Amin Ya Rabb

    ReplyDelete
  17. Ok aurora dan semuanya: kita liat aja apa Daisy dipenjara atau tidak??

    Satu hal lagi Love Sense sudah merubah tema isi blog ini. Kenapa daisy yang diomongin?! Padahal tadi manooo........mana berita mano bohongnya???!! Udah habis ya.....
    Tunjukin lagi dong bukti mano bohong.....
    Cape deh!!!!!

    ReplyDelete
  18. syeitan dan iblis hatinya memang terbuat dari api...merasa panas dan gelisah apabila diberikan ayat ayat allah yang seharusnya menyejukkan hati manusia...

    Coba anda baca semua posting mulai dari awal blog ini dibuat..saya tidak pernah sekalipun mendukung dan membela daisy...mau di penjara mau di rajam sekalipun tidak ada yang perduli.



    yang sangat disayangkan disini sikap pengecut pangeran anda itu...dari awal itu yang sangat sangat merendahkan harga diri kelantan....
    saya berharap semua tuduhan mano akan terbukti kelak...sedangkan semua tuduhan tt mana buktinya...malah semua isi blog ini lebih bertolak belakang....
    kemarin bilang mano YAM CPT sangat diagung agungkan disini...sekarang malah menjelek jelekan...


    semua orang punya hak untuk bicara ...mungkin beda dengan di malaysia...jadi tidak perlu ada larangan untuk mengemukakan pendapat yang dia yakini benar...
    apa hak anda melarang orang untuk berpendapat???
    itu termasuk salah satu HAK AZAZI MANUSIA (HAM)
    yang dilindungi oleh seluruh dunia.

    ReplyDelete
  19. fes u wrote - Ok aurora dan semuanya: kita liat aja apa Daisy dipenjara atau tidak??
    aku jawab : YES!!!!

    Pasal Mano - u will be surprised soon. belum habis lagi, takut kau tak sempat nak berfesta...fes.

    ReplyDelete
  20. junus indon wrote : kemarin bilang mano YAM CPT sangat diagung agungkan disini...sekarang malah menjelek jelekan...

    yg kami muliakan semasa dia tinggal di kelantan, b. sangat sopan dan tertib.

    yg dijelek-jelekkan - bila dia kat seberang tu, dgn pakaiannya, perbuatannya, pertuturannya, sinetronnya yg tak pantas sbg isteri org.

    ReplyDelete
  21. junus indon - u wrote : ... mengemukakan pendapat yang dia yakini benar...
    apa hak anda melarang orang untuk berpendapat???

    apa hak kamu menyuruh menutup blog ini? Ayuh jawab!

    ReplyDelete
  22. aurora ha..ha..aku ga mengerti maksud ucapanmu "berfesta". Apa itu. Sorry bingung mau jawab apa

    ReplyDelete
  23. Strikefreedom,

    I'm unable to put this in the correct words neither in Bahasa Melayu nor Bahasa Indonesia. But I hope you could understand me, or get someone to make u understand.

    Man is largely concern in his life with two main aspects, namely material resources/means of sustenance and religious beliefs. ISLAM does not like the concept of the "pious person" as distinct from the "worldly person". It enjoins a system of devotions/worship as well as guides on the economy, political affairs and international relations. Regarding this integrated approach, the Holy Qur'an says:
    [2:177] Righteousness is not turning your faces towards the east or the west. Righteous are those who believe in GOD, the Last Day, the angels, the scripture, and the prophets; and they give the money, cheerfully, to the relatives, the orphans, the needy, the traveling alien, the beggars, and to free the slaves; and they observe the Contact Prayers (Salat) and give the obligatory charity (Zakat); and they keep their word whenever they make a promise; and they steadfastly persevere in the face of persecution, hardship, and war. These are the truthful; these are the righteous.

    ReplyDelete
  24. ha...ha....kalau ada yang nutup ...alhamdulilah...
    kalau tidak ada yang nutup hayu kita lanjutkan debat kita...gitu aja kok repot!!!

    kasihan anda ini...daisy kok dibahas....
    yang perlu dibahas disini si tt tikus itu ama mano...ayo dong..kasih berita berita tentang tt...biar kami lebih mengenal kelainannya daripada perayaan perayaannya selama ini.
    biasanya kan selalu muncul di acara acara kerajaan gitu.
    sekarang kok tidak pernah muncul di depan umum lagi??? mau sampai kapan sembunyi di balik tembok kerajaan?? keluar dong.....

    ReplyDelete
  25. junus said...
    kasihan anda ini...daisy kok dibahas....
    yang perlu dibahas disini si tt tikus itu ama mano...ayo dong..
    _________________________

    Daisy is clearly the director of this sinetron. You can't give a fair valuation of any movie without deliberating on DIRECTOR herself

    ReplyDelete
  26. Dia tu, tak perlu sebut nicknamenya. sudah bacul. Kelmarin minta Love Sense beri bukti pasal Dasiy Fajarina dan beri bukti minta yang Manohara pula......dah kalah tu, Banjingan.

    Bukti Manohara akan Love Sense dedahkan, tunggu, sehingga kini cukuplah blog lain mendedahkannya termasuk wang yang Manohara PERAS daripada TT.

    Pakaiannya saja dah milyer rupiah itu tidak termasuk pakaian dalam yang memberahikan. Apakah junus nak tahu saiz coli dan ...... yang Manohara pakai. hehehe.

    ReplyDelete
  27. mano sudah beri bukti omongannya..
    tt mana??? bicara saja tidak pernah...
    mungkin seprti iklan "bicara saja aku sulit"
    tak punya mulut kali...
    suruh muncul depan umum lah si botak itu...
    oh...ya...saya lupa....dia seorang pengecutt!!

    ReplyDelete
  28. cayouk2 malaysia boleh..biar kita berfikir secara waras dan berilmu..hanya orang yg berilmu sahaja tidak mungkin ditipu..

    ReplyDelete
  29. junus ,festananda..udahlah gak usah debat di blog ini.blog ini yang buat si Tt sendiri dan ada campur tangannya iksan dan sobri (pembantu TT)...mana ada orang diluar kelantan yang mau capek-capek buat blog seperti ini....KURANG KERJAAN AZA....

    udah lama gak mampir ..ternyata isi blog ini semakin Menjijikan,Penuh-penuh kata Najiz...

    tadi pagi liat si TT bicara,paki baju pink ..hi..hi..gak macho banget....

    ReplyDelete
  30. Don't layan strikefreedom. You're talking to a robot.

    ReplyDelete
  31. hehehehe yg punya blog ini dapat dipastikan tau yah latar belakang manohara dan ibunya sampe mendetail,,, yang masih menjadi pertanyaan,, kalo memang latar belakang manohara seburuk yg ad di blog ini mengapa dulu TT sudi menikahi manohara untuk dijadikan putri kerajaan?? bukannya background seseorang itu sangat penting yah apalagi yg berhubungan dengan perkawinan kerajaan,, agak gak masuk akal ajha,, seorang pangeran diperbolehkan menikah dengan gadis yang ibunya buronan interpol perancis,,,

    ReplyDelete
  32. duuhh.. capek deeh..
    satunya pro mano, satunya pro kelantan

    buang2 waktu banget
    mano dan ibunya tuh gak lebih dari orang yang pingin jadi artis, dapat duit banyak tanpa perlu susah payah.
    sedang pangeran kelantan.. i know nothin about him...

    buang2 waktu banget de ngurusin ginian..
    orang indonesia pada ilfeel ngeliat mukanya si manohoax and ibunya...

    cuma 'beberapa' orang aja yang masih simpati ma kepura-puraan mereka.

    so stop talking about this rubbish..
    peace ^ ^

    ReplyDelete
  33. JUz a Gurl - emangnya dasar penipu kok!

    ReplyDelete
  34. JUz a Gurl,
    Itu satu kesilapan yg tidak boleh dimaafkan..skg TT yg terima akibat..

    cute_v3,
    Setuju sama anda..bukankah baik jika semua kita mempunyai fkiran yg terbuka..ya, sebenarnya kita semua dipermain2kan simakciknya fajarina..dia sendiri sama si itu mano enak2 ketawakan kita semua..

    kpd makcik fajarina,
    bak kata pepatah melayu, pelandok sering lupakan jerat..awal2 lagi tuhan dh tunjukkan salah satu hukumannya, memberi malu kpd fajarina dgn semua orang sudah mengetahui latar belakangnya yg jelek..

    ReplyDelete
  35. DEAR JUNUS..

    HE HE HE..

    MEMANG DULU KAMI MENGAGUNGKAN MANOHARA DAN DI BERI GELARAN CIK PUAN KERANA FIKIRAN KAMI MANOHARA ADALAH GADIS YANG BAGUS DAN ADA TATA TERTIB NYA.

    NAMUN SELEPAS PULANG PADA PANGKUAN IBU, MANO BERUBAH SIKAP, MEMBUAT FITNAH DAN SEMAKIN GALAK MENDEDAH TUBUH BADANNYA.

    MAKA . GELARAN CPT TELAH BERUBAH KEPADA CPS.
    KAMU FAHAM APA CPS JUNUS, CIK PUAN SUNDAL.

    KERANA CUBA KAMU LIHAT TINGKAH LAKUNYA, SEMASA DI WAWANCARA DI MATA EMPAT, BRGAMBAT BERSAMA HOTMAN.. STATUS ISTERI MASIH DIPEGANG.

    LAYAK KAH LAGI MANOHARA DI SANJUNG ?

    SEMASA BERSAMA SUAMI , DARJAT MANOHARA TERPELIHARA, SOPAN SANTUN DI JAGA.

    NAMUN, BERUBAH BILA BERSAMA IBUNYA.

    IBU JENIS APA YG SANGGUP MEMBIARKAN ANAKNYA MENDEDAH KAN DADA SEHINGGA TERSEMBUL2 ? LIHAT FOTO DIACARA MISS INDONESIA.

    MANO BILANG DI PERKOSA, NAMUN KAMU LOIHAT SENDIRI FOTO DI HARI PERNIKAHAN ? GAMBARAN SEBENAR PERKAHWINAN ATAS DASAR PERKOSA ? SEMPAT LAGI MANOHARA SENYUM GEMBIRA SAMA IBU SAMBIL POSING2 GITU..

    MANO BILANG TIDAK BAHAGIA .. NAMUN PERCUTIAN MANO.. LIHAT SAJA DI YOUTUBE BUKTI HARI PERCUTIAN NYA.. SEMPAT LAGI MENGUSIK SAHABAT YG SEDANG TIDO... DAN DI AKGIR VIDEO SEMPAT LAGI MANOHARA MENGHENJUT2 BADAN DAN MEDEPAKAN TANGAN DIATAS BANANA BOAT..

    LAGI SKALI MANOHARA BILANG DISELIT2.. MANA BUKTINYA ? GAMBARAN DARI HP ITU KARUT, KERAN SETIAP BEKAS SELITAN DARI PISAU AKAN ADA KESAN YG PANJANG.. CUBA LIHAT FOTO SAKSI KECEDRAAN, BAHAGIAN YG CEDERA DIATAS COLI, NAMUN MANO MASIH SEMAT TAYANG DADA BETUL2 ATAS COLI PADA MLM MISS INDONESIA.

    DASY DIPERKATAKAN KERANA DASY BILAG ORG YG BERTANGGUNGJAWAB YG MENDERA ANAKNYA HARUS DIPENJARA, BGAIMAN KESALAH DAISY SENDIRI YG MENDERA ORG GAJI NYA? SEKARANG BUKTI UNTUK DAISY SUDH ADA . NAMUN BUKTI MANOHARA UTK SUAMINYA BLUM ADA.

    LU PIKIR LAH SENDIRI..

    ReplyDelete
  36. @allea85
    thx sudah mengingatkan...

    @dian
    thx atas pendapatnya yang sangat bijaksana

    @JUz a gurl
    itulah kalau mengikuti nafsu syetan saja...seharusnya proses dulu...lihat latar belakangnya dulu...ini main langsung kawin saja...sekarang panjang ceritanya.
    setidaknya tt juga ikut bertanggung jawab atas tindakannya yang memalukan marwah kelantan.

    ReplyDelete
  37. ini lagi...buat nick baru....
    baru nongol dah songong...
    tape deh....

    ReplyDelete
  38. Yang sebenarnya junus yang melulu menabur fitnah..
    Bukti apa manohara ada.. foto di silet2 tu..
    Lucunya.. foto begitu pun mau dipercaya..
    Lantas TT di maki hamun..
    Kalau kamu bagus junus.. x perlu la kamu memaki hamun orang.Cara kamu memaki hamun sama seperti menjatuhkan hukum keatas seseorang yang belum tentu bersalah..
    Manuhara di selit2.. hakktuii.. di siksa..
    haaatuuii..
    Kamu dah lawati forum ini belum??

    http://forum.detik.com

    Itu semua orang warga negara kamu.. aku rasa mereka lebih bijak daripada kamu dengan melihat situasi dan bukti...
    cuma hati kamu yang dah di tutup..
    Atau semamangnya kamu ni TOLOL..

    Kamu nak suruh TT tunjukkan bukti seperti apa yang MANO lakukan ker...
    Itu namanya orang TOLOL.. nak berperang Media..?
    Itu namanya TOLOL..
    Orang bodoh buat seperti apa yang MANO buat..
    Buat apa nak kecoh2 lau benda yang mengaibkan diri..suami isteri..
    Bersalah atau tidak..MANO dan TT akan dapat aib dengan orang seperti kamu..
    Paling bijak hanya kuarkan bukti semasa pengadilan..tak perlu menyalak macam anjing kelaparan..
    kalau kamu berani cuba kamu menyalak di forum yang aku bagi tu..
    BANGANG

    ReplyDelete
  39. @junus,,, kalo menurut gue sih ga masuk akal sehat gue ajha kalo manohara dan ibunya emang brengsek masak boleh dikawinin ama kerajaan, biarpun si TT nya ngotot harusnya sih ga bakal dikasih ama kerajaan,,, gue suspicious dengan allegation di blog ini,,, iyah ga sih?? maaph kalo ga setuju tapi ini pendapat gue, kalo blog ini bisa membeberkan borok ibu daisy sampe segitunya ga mungkin baru tahu sekarang pasti dari dulu harusnya uda tahu yah,, harusnya dari dulu uda ga ad pernikahan ini,,, IF the allegation of this blog is true...

    ReplyDelete
  40. Ish.. apa TT mau kawin sama Daisy??
    Kalau mak kamu jahat..
    Apakah kamu juga jahat?..
    Mungkin kamu boleh di anggap baik..
    Mungkin Tak..
    Itu semua kuasa tuhan..
    Tapi yang menentukan diri sendiri..

    ReplyDelete
  41. Mana semua Indonesia pergi..
    Yang suka memaki hamun...
    Atau tengah sibuk tgk TVONE kat Indon..
    Farhat memang TOLOL kan....
    sama macam junus..
    TOLOL

    ReplyDelete
  42. trme kaseh kpd pembela2 maruah malaysia yg berjaye menutup mulut si tolol2 indon dgn fakta n hujah yg baek...

    ReplyDelete
  43. ramai orang orang bijak pandai kat sini,
    terimakasih diucapkan,
    kepada pembuat blog ini diharap cepatlah insyaf,
    sila tutup blog ini,
    maluler kita dengan mereka..

    -ampun dan maaf jika kurang berkenan-

    ReplyDelete
  44. @izam b zamri
    knpe nk tutup blog bie pulak??
    nk malu dgn sape??
    mane lg nk dpt tau kbnran sbnr tntg pembohongn daisy n mano??
    sy x stju...

    ReplyDelete
  45. sila baca blog ni dari awal hingga akhir..
    nampak sangat kebohongan yang dibuat..

    -sorry bro-

    ReplyDelete
  46. Kebohongan apa? tolong anda jelaskan..
    Aku tak merujuk pun apa yang di scan kat atas..

    Tolong en. Izam jelaskan di mana yang bohong..
    Aku pun mau tau..

    ReplyDelete
  47. dah habis baca ke belum?

    x kan ler itupon nk dijelaskan..

    ReplyDelete
  48. tolong bagi tajuk pon jadi ler En Izam..

    ReplyDelete
  49. Wahai Saudaraku Kaum Muslimin dan Muslimat Yang dirahmati dan dimuliakan oleh Allah SWT….

    "Ya Allah, wahai Zat Yang Maha Kaya, wahai Zat Yang Maha Terpuji, wahai Zat Yang Memulai, wahai Zat Yang Mengembalikan, wahai Zat Yang Maha Penyayang, wahai Zat Yang Maha Pengasih. Cukupilah kami dengan kehalalan-Mu dari keharaman-Mu. Cukupilah kami dengan anugerah-Mu dari selain-Mu Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat dan kesejahteraan atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W, keluarga dan para sahabat beliau."


    Kehidupan itu adalah hal terindah yang berisikan Rahmat, Berkah dan Ni’mat…
    Pernahkah Kau Ucapkan Syukur Kepada Allah SWT dan Berkhidmat Taffakur kehadirat Allah SWT atas limpahan karunia yang telah engkau dapat…..

    Atau Syukur hanya Engkau ucapkan dimulut saja tanpa memaknai semua anugerah yang diberikan oleh Allah SWT…….Mengapa Hal itu terjadi Saudaraku…….

    Apakah Engkau menyadari bahwa kita diciptakan dengan bentuk sempurna dan diberikan akal dan hati untuk merenungi dan memahami untuk menerima hidayah Islam di sanubari kita…..

    Atau tidakkah Engkau mengerti bahwa manusia diciptakan untuk tunduk dan bersujud kepada Allah SWT…

    Apakah Engkau menyadari…begitu banyak Saudara kita dilahirkan cacat ….
    Tetapi mereka Beriman dan Bertaqwa kepada Allah SWT……Mengapa Kita Yang Sempurna Fisik dan Mental tidak bersyukur atas Karunia Allah SWT…

    ReplyDelete
  50. Wahai Saudaraku….
    Apakah Engkau menyadari bahwa setiap desahan nafas atau hirupan oksigen yang keluar masuk rongga mulut, hidung dan tenggorokan adalah ni’mat yang diberikan oleh Allah SWt dan atas seizinNyalah kita masih bernafas…..Apakah Engkau pernah memikirkannya….

    Wahai Saudaraku…
    Apakah Engkau Mensyukuri bahwa penglihatan matamu adalah suatu anugerah dan sejatinya dipergunakan untuk membaca dan memaknai Kallam Illahi……..

    Dengan Pandangan mata melihat keindahan alam dunia dan beriman kepada Allah SWT..
    Pernahkah Engkau Pernah Berfikir bahwa air mengalir atas seizin Allah SWT……
    Pernahkah Engkau Pernah Berfikir Tanaman Tumbuh berkembang dan berbuah…sejatinya karena Izin Allah SWT….
    Pernahkah Engkau Berfikir Bulan, Bintang dan Matahari saling silih berganti atas seizin Allah SWT.....
    Pernahkah Engkau Berfikir Angin berhembus menyejukkan Ummat Rasulullah SAW dan isi dunia karena izin dari Allah SWT….
    Pernahkah Engkau Berfikir Ikan 2 dan Hewan berkembang biak atas izin Allah SWT

    Wahai Kaum Muslimin Yang Di Muliakan oleh Allah SWT…
    Apakah Nimat Melihat telah Engkau pergunakan sesuai tuntunan Al Qur’an, Sunnah Rasulullah SAW ..ataukah kamu pergunakan untuk memperturutkan Nafsu Syaithan dan mengerjakan keburukkan2.....

    Apakah Engkau Pernah Berfikir Kelopak Mata membuka dan menutup secara otomatis atas seizin Allah SWT.......dan lebih otomatis dari Robot Canggih ciptaan Manusia.....

    Apakah Engkau Pernah Berfikir bahwa pendengaranmu dipergunakan untuk kebaikan, mendengar Tausiah Tuan Guru dan lantunan kemerduann Ayat-ayat Suci Al Qur’an......

    Ataukah Pendengaranmu dipergunakan untuk saling bisik membisik kejahatan....Ghibah...dan tipu Muslihat....atau rancangan kejahatan.........

    Wahai Saudaraku....Semoga Dilapangkan rezekinya dan dibukakan pintu hatinya oleh Allah SWT.

    Pernahkah Engkau Berfikir bahwa lidahmu sejatinya dipergunakan untuk mengingat Allah....Berdzikir atas nama Allah SWT....Bershalawat atas Rasulullah SAW dan saling ingat dan mengingatkan ....saling menyeru dan mengajak dalam kebaikan dan saling mendoakan atas muslim.........

    ReplyDelete
  51. bukan untuk saling hujat...menghujat....saling Ghibah....Saling Hasud.....Saling Tipu.....SUUdzhon atas kaum Muslimin.......atau penyakit hati lainnya.....

    Wahai Saudaraku yang Di Muliakan Oleh Allah SWT....

    Hati adalah cerminan jiwa......
    Bila Hati tidak dijaga dan diisi dengan kebaikan....
    Dunia dan Akhirat akan celaka.....
    Menanggung akibat azab dan siksa....
    Neraka Jahanam Tempat tujuannya....
    Janganlah menjadi Durjana.......


    Wahai Saudaraku Yang di Berkahi oleh Allah SWT...

    Ketika Engkau Melangkah untuk menuju kesibukan dunia......adakah Engkau Mengingat Allah SWT....
    Ketika Engkau Makan dan Minum untuk melepas dahaga dan rasa lapar...adakah Engkau Mengingat Allah......
    Ketika Engkau Tidur....adakah Engkau Mengingat Allah SWT......

    Ketika Engkau Mengeluh dan Menangis dikala Gagal, adakah Engkau Mengingat Allah SWT.....
    Ketika Engkau Gembira dan bersuka cita....adakah Engkau Mengingat Allah SWT.....

    Itukah Dirimu sebenarnya sehingga terbuai hidup penuh dengan kealphaan, kelalaian dan durhaka kepada Allah SWT...

    Durhaka Kepada Allah SWT Sang maha Pencipta.....
    Masya Allah SWT.....Jangan Sampai Kaum Muslimin termasuk kedalam Golongan orang-orang yang lalai Mengingat Allah SWT.....

    "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau menghukum jika kami lupa atau tersalah. Wahai Tuhan kami! Jangan bebankan kami dengan bebanan yang berat sebagaimana Engkau telah bebankan orang-orang terdahulu dari kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak berdaya kami memikulnya.Dan maafkan kesalahan kami serta ampunkan dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami,tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yg kafir.
    ( Surah Al-Baqarah, ayat 286)


    Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
    Ampunkan atas segala kesalahan, kehilafan, kelalaian dan kedurhakaan kami kepadaMu ya Allah........
    Sungguh Kami takut akan azab dan siksaMu........
    Jauhkanlah Kami dari segala Perbuatan Dosa......
    Peliharalah Iman Islam dalam Qalbu Kami Ya Allah...
    Peliharakan lidah kami untuk tidak berkata sia sia...

    Amin Ya Rabb.

    Dari :
    Miskin Ilmu

    ReplyDelete
  52. junus dan kuncu-kuncunya.

    Dipersila siapkan, apakah pertuduhan yang kamu bilang blog ini berbohong. Love Sense akan teerangkan supaya kamu lebih jelas, supaya kamu tidak ditutup mata hati oleh ALLAH swt.

    Supaya mata kamu tidak BUTA dan telinga kamu tidak PEKAK.

    Masih percaya pada Dasiy Fajarina bererti hakikatnya MATA kamu BUTA dan TELINGA kamu PEKAKKKKKKKKKK.

    Lebih baik kamu tak usah lagi berada dalam blog ini,jangan menghasut untuk tutup blog ini, buatlah blog sendiri, bercakaplah seorang diri kerana nampaknya kamu sama dengan Desiy Fajarina yang akan bercakap seorang diri didalam PENJARA PERANCIS NANTI.

    ReplyDelete
  53. Mau daisy salah kek mau tidak kek, emang gw pikirin.
    Mau mano salah kek mau tidak kek, mau fakry benar kek atau tidak kek, emang gw pikirin.
    Yang penting mah, MALINGSIA harus di-GANYANG.

    inget gw waktu d KL, di suatu supermarket, ada 2 cewe malingsia melayu tengah belanja sayuran, salah satu dari mereka nak beli tempe, laly yg satunya langsung tarik tangan temannya itu sambil berkata: "bukan kelas kita laa..",
    penasaran gw ikutin mereka dari belakang...tak tahunya mereka menuju rak barangan yg sudah rusak dan dah nak dibuang.
    mereka ambil sayuran dan makanan dari tempat itu yg tentunya harga jauh lebih murah.
    olala...ternyata inilah kelas mereka...langsung ngakaakakakakakkk abiszzzz!

    ReplyDelete
  54. Nampaknya tidak ada komen oleh pahlawan-pahlawan Dasiy Fajarina berhubung dengan dokumen MAHKAMAH Perancis itu. Dasiy Fajarina dah takut untuk menafikan. HOTMAN tak bercakap sepatah pun, Dewi Sri Asih dan Manohara sedang menangis memikirkan nasib masa depannya apabila Dasiy Fajarina berada dalam PENJARA nanti. 18bulan tu lama oiiii dalam penjara dan lepas keluar tu masuk lagi penjara kerana kes penipuan perniagaan yang sekarang ini sudah pun dilapur kepada Mebes Polri secara diam-diam oleh orang yang ditipunya.

    Selamat berihat kepada Dasiy Fajarina dalam PENJARA untuk sementara waktu. Amin.

    ReplyDelete
  55. @ Love Sense
    Udah deh Love Sense...Apanya yang mau ditanggapin dari omongan lo. Lo itu sombong sepertinya lo itu menyamakan diri sebagai Tuhan, yang punya kuasa bilang Daisy akan dipenjara berapa itu! 18 bulan yach?? Berani bilang ga lo...jika TT dipenjara 20 tahun itu lebih lama lho....aduhhh kesian banget.....

    ReplyDelete
  56. fucker bt0l si malingsia...salah org la...patutnye org indon yg mkn sampah sarap...indon xde duit dtg carik duit kt malaysia jgak...tolol btol indon2 yg dtg kt malaysia nie...x bersyukur lngsung..TOLOL SOMBONG

    ReplyDelete
  57. si daisy tu yg tamak harta sultan kelantan...jdi bile permintaan daisy busuk x dilayan, mula la buat cerita kononnye anak die kne siksa...bullshit btol si daisy busuk!!

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum Warahmatullahi Ta'ala Wabarakatu

    Kaum Muslimin Yang di Rahmati dan di Muliakan oleh Allah SWT...

    " Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah
    di antara dua saudara kamu ( yang berkelahi ) itu dan bertakwalah kepada
    Allah supaya kamu beroleh rahmat. "

    Q.S Al-Hujuraat : 10

    Berapa banyak kehidupan yang berubah menjadi keras ketika ikatan persaudaraan
    telah pupus, ketika sumber-sumber kecintaan kepada Allah SWT telah kering, ketika
    individualisme telah menggeser nilai-nilai persaudaraan, saat itu setiap individu
    berada dalam kehidupan yang sukar, merasa terpisah menyendiri dari
    masyarakatnya.

    Kebanyakan manusia pada umumnya, perilaku mereka telah tercemar oleh perkara-
    perkara yang dapat merusakkan persaudaraan, yang terkadang mereka menyadari
    perkara tersebut, dan terkadang tidak menyadarinya.

    " Seorang muslim adalah saudara bagi muslim yang lain, tidak menzaliminya dan
    tidak menghinakannya. Demi Zat yang jiwa Muhammad ada di tanganNya, Tidaklah
    dua orang yang saling mengasihi, kemudian dipisahkan antara keduanya kecuali
    hanya kerana satu dosa yang dilakukan oleh salah seorang dari keduanya. "

    HR Ahmad

    Rasulullah Saw pada suatu ketika berkumpul dengan para sahabat2 yang dicintainya...
    Kemudia Rasulullah SAW tertawa hingga kelihatan gigi beliau.....
    Kemudian Sahabat Umar Ibnu Khattab r.a berkata : Ya Rasul, Apa Pasal Yang Engkau Tertawakan.......
    Rasulullah SAW menjawab: Bahwasanya aku melihat 2 (dua) orang Manusia dihadapan Allah SWT yang satu berbuat Dzhalim dan Satu Lagi Dizhalimi.......
    Manusia yang Didzhalimi mengadu kepada Allah SWT bahwa dirinya tidak mau memaafkan atas kedzhaliman yang Ia derita dan menuntut pertanggung jawaban.....
    Kemudian Allah SWT berkata : Wahai Pendzhalim ....kau harus membayar atas perbuatanmu dengan kebaikan yang engkau punyai........
    Manusia Dzhalim menjawab : Ya Allah......Kebaikanku telah habis membayar kedzhalimanku........
    Allah SWT menjawab: Dosa orang2 yang engkau Dzhalimi dipindahkan dan dipertanggungkan kepada Dirimu Wahai Pendzhalim..........
    Demikianlah balasan bagi orang yang suka keburukan, ghibah, hasud dan berbuat kedzhaliman.....

    " Dan katakanlah ( wahai Muhammad ) kepada hamba-hambaKu ( yang beriman ),
    supaya mereka berkata dengan kata-kata yang amat baik ( kepada orang-orang
    yang menentang kebenaran ); sesungguhnya Syaitan itu sentiasa menghasut di
    antara mereka ( yang mukmin dan yang menentang ); sesungguhnya Syaitan itu
    adalah musuh yang amat nyata bagi manusia. "

    Q.S Al-Israa’ : 53

    ReplyDelete
  59. Al Mukarram Tuan Guru Muhammad Bakhiet Al Banjari menjelaskan bahwa didunia ini ada 4 (empat) golongan Manusia, Yaitu :

    1. Manusia Yang Memaafkan Manusia lainnya yang telah berbuat kedzhaliman pada dirinya, hartanya, keluarganya dan mendoakan kepada tukang dzhalim.
    2. Manusia Yang Memaafkan Manusia lainnya yang telah berbuat kedzhaliman pada hartanya tetapi tidak memafkan bagi pendzhalim yang mengghibah dirinya dan kelaurganya.
    3. Manusia Yang Memaafkan Manusia lainnya yang telah berbuat kedzhaliman pada dirinya dan keluarganya tetapi tidak memafkan bagi pendzhalim harta.
    4. Manusia Yang tidak memberi Maaf bagi Manusia yang telah berbuat kedzhaliman pada dirinya, hartanya, keluarganya.

    Termasuk Bahagian Manakah diri anda...tanyakan pada nurani anda sendiri Wahai Orang Yang Berfikir......

    ReplyDelete
  60. bosan btol bende2 camni.. ada jugak manusia mcm ni kat dunia..

    ReplyDelete
  61. "Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari siksa neraka Jahanam. Aku berlindung kepadaMu dari siksa kubur. Aku berlindung kepadaMu dari fitnah Dajjal yang pembohong. Aku berlindung kepadaMu dari fitnah hidup dan fitnah mati. Aku berlindung kepadaMu dari banyaknya dosa dan hutang. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan fitnah kaya dan kejelekan fitnah fakir. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan pendengaran, penglihatan, lisan dan hatiku. Aku berlindung kepadaMu dari dikembalikan kepada umur yang terlalu tua. Dan aku berlindung kepadaMu dari mati dalam keadaan ingkar kepada agamaMu."

    ReplyDelete
  62. Males deh....
    cape deh....ngomong ama orang yang bisanya cuma maki-maki doang, kayak binatang menyalak.
    Ibarat orang mgomong tapi ga ada isinya.

    ReplyDelete
  63. Wahai Kaum Muslimin Yang DiRahmati dan Dimuliakan oleh Allah SWt...

    Iblis masuk neraka dan dikutuk oleh Allah untuk selamanya, bukan lantaran dia tidak mempercayai adanya Tuhan, tapi semata-mata karena prilaku sombong, angkuh, takabur dan tinggi hati.

    Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan sombong, karena sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembus bumi dan sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggi gunung. Al-Isra [17:37]

    Allah sangat membenci orang yang sombong. Karena memang sebagai makhlukNya sangat tidak pantas kita sombong. Kita ada dan terlahir karena Allah yang mengadakan dan menciptakan. Kita hidup karena Allah yang menghidupkan. Kita sehat, kaya, pintar, cantik juga karena semata - mata pemberian Allah. Lalu apa yang kita sombongkan karena tidak secuilpun yang melekat dan "menjadi milik" kita adalah kepunyaan kita...? Semuanya kepunyaanNya. Kita hanya diberi pinjaman atau dititipkan sementara waktu, dan Allah berhak dan berkuasa untuk mengambilnya kapan saja.

    Renungilah dan bukalah hatimu wahai Saudaraku....

    ReplyDelete
  64. Salam semua,

    TT dan Mano sepatutnya dihakimi di dalam Mahkamah bukan di dalam blog ataupun media. Media kalau jadi hakim, maka keadilan tidak dapat ditegakkan. Salah satu akan menjadi mangsa ketidak adilan.

    TT pada hemat saya mendiamkan diri sahaja adalah satu langkah yang bijak. Ini kerana membuka aib suami isteri di dalam media bukan cara Islam dan akan memalukan keluarga. Lebih baik membuka cerita apabila ada perbicaraan.

    Mano memang berani membuka cerita keluarga. Mendedahkan gambar kepada media dan bukan kepada mahkamah adalah tidakan juvana. Sepatutnya peguam patut menghalang perkara ini. Sekiranya di mahkamah, para peguam dan pakar boleh menentukan kesasihannya samada gambar ini benar ataupun tidak.

    Diharapkan mereka berdua dapat menyelesaikan masalah secara baik. Lebih baik lagi agar kerajaan dan media kurang mensensasikannya dan kita semua dapat sama-sama hidup dalam harmoni.

    Salam.
    Dr Azwan
    www.drazwan.blogspot.com

    ReplyDelete
  65. Guys...
    saya sudah minta mohon maaf atas kata kata dan koment saya ke semua pengunjung blog ini.
    tapi tidak kepada owner blog ini...

    saya mengikuti betul isi dan setiap post mulai dari awal blog ini dibuat...silahkan anda check dari awal mula blog ini di create sampai cerita saat ini...

    sekali lagi...terutama kepada lovesense yang sebenarnya adalah tt...dari semua koment saya tidak ada yang membela atau menyokong orang yang namanya daisy...silahkan anda check satu persatu koment saya...dan anda tidak perlu membelokkan permasalahan ini. karena akan berkembang jadi issue yang tidak pada tempatnya.
    seandainya tt sudah tau dari dulu kalau perilaku daisy,mano dan semua keluarganya itu buruk kenapa tetap mau kawin sama mano??
    kenapa tetap ikutkan syahwat? kenapa berita tentang kegiatan tt yang seperti masih bersama mano tidakpernah muncul lagi?
    kenapa tidak dilihat dari sisi itu?

    inti masalahnya disini adalah mano dan tt bukan masalah lain ...

    thq for strikefreedom...

    ReplyDelete
  66. inget gw waktu d KL, di suatu supermarket, ada 2 cewe malingsia melayu tengah belanja sayuran, salah satu dari mereka nak beli tempe, laly yg satunya langsung tarik tangan
    malingsia,
    "....temannya itu sambil berkata: "bukan kelas kita laa..",
    penasaran gw ikutin mereka dari belakang...tak tahunya mereka menuju rak barangan yg sudah rusak dan dah nak dibuang.
    mereka ambil sayuran dan makanan dari tempat itu yg tentunya harga jauh lebih murah.
    olala...ternyata inilah kelas mereka...langsung ngakaakakakakakkk "

    TOLONG YE..KO NI KATAK BAWAH TEMPURUNG..TAK PERNAH KELUAR2 DARI TEMPAT KO..LEPAS TU BUAT2 CERITA..KONON2 DH KE KUALA LUMPUUUUR..UNTUK KO PUNYA KNOWLEDGE, DIMSIA, BARANG2 YG SUDAH HAMPIR2 EXPIRED, SUDAH TIDAK DIPAMIRKAN LAGI DIRAK JUALAN..TAK TAHULAH KALO DI TEMPAT KAMU BEGITU..

    ReplyDelete
  67. maliangsia pls step aside. ur not pretty good enough to discuss this matter.

    ReplyDelete
  68. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  69. Salam Dr Azwan....
    Mungkin benar perkataan anda diatas. Tapi mungkin ada beberapa yang belum terpikirkan anda, secara logika bahwa sebelum mano kembali ke Jakarta, ibunya berjuang untuk bertemu anaknya otomatis agar perjuangannya didengar Kelantan dia bicara ke media, yang secara tak sengaja pula menjembatani pihaknya dengan kerajaan.
    Otomatis karena masalah mano sudah beredar meluas maka banyak orang yang tidak percaya pada mano & ibunya, nah..untuk membuktikan agar tidak dibilang pembohong itulah mano membeberkan bukti (ini harap dimaklumi)meski benar anda bilang tadi bahwa ada sisi buruknya juga bahwa aib keluarga dibeberkan pada kalayak ramai , dan memang sebaiknya bukti-bukti itu cepat diserahkan dipengadilan agar masalah cepat selesai.

    ReplyDelete
  70. festananda,
    letih, ye..tak cukup stamina? atau peluru sudah habis? ngaku saje, biar mahkamah yg tentukan !!

    ReplyDelete
  71. sweet heart,
    syabas dan terima kasih.

    ReplyDelete
  72. Yup....festananda
    media help mano escape from tt...
    kalau media tidak expose kasus ini tidak mungkin kejadian seperti sekarang bisa terjadi.
    di sisi lain memang mau tidak mau...aib keluarga akan terungkap ke kalayak ramai...tapi daripada kejadiannya lebih buruk lagi...sampai kehilangan nyawa misalnya??
    so...mana yang lebih baik menurut anda??

    ReplyDelete
  73. @keris panjang..dibilang capek sebenarnya memang capek, kamu tau kenapa...? Karena yang diomongin itu-itu melulu ga ada hal baru bosan nanggapi terus...pertanyaan yang diulang-ulang terus, basi tau!

    ReplyDelete
  74. Juice n Grill, err.. Juz a girl I mean,

    OK, you said:
    gue suspicious dengan allegation di blog ini,,, iyah ga sih?? maaph kalo ga setuju tapi ini pendapat gue, kalo blog ini bisa membeberkan borok ibu daisy sampe segitunya ga mungkin baru tahu sekarang pasti dari dulu harusnya uda tahu yah,, harusnya dari dulu uda ga ad pernikahan ini,,, IF the allegation of this blog is true...

    -----

    Can I ask you about something? Did you ever fall in love? Presumebly, yes you did. How wonderful it was? Presumebly, yes it was wonderful. But do you also know how terrible falling in love is? It makes things around you both make sense and nonsense.

    You see, once you fall in love, you would say yes to the person and no to those who are opposed to the idea of you and the person being together. It turns you upside down. You see things beautifully, yet your logic doesn't work properly. When your parents say don't, would you listen to them? You might answer "This is my life. I run my life. I decide for myself." Someone could fall in love with a handicap man no legs no arms and dump her whole family. It happens. You can fall in love with a 89 years old man sudah bau tanah kuburan. Your logic just doesn't work. It happens.

    Memang seharusnya perkawinan bangsawan is not as easy as that. Diselidiki dulu bebet bibit bobot. But knowing how cunning Daisy memutar belit perkataan (proof: previously you saw her on tv with selendang jilbab tudung all crying, talking to Mano on the phone bawa2 nama Allah and istighfar as if she was istri ulama), and now look at how she allows Mano to dress herself NOW, a prostitute wannabe?), you can know how cunning she was when she sold her daughter to TTK. I don't know how clever she was in preparing her 'product'. Only them know. I am sure, there was a rejection from the royal family due to the reasons why foreigner, why her, why not Msians, why not the one they chosed for him, why not this why not that.

    But love, my friend.. LOVE! TTK might be stubborn enough to choose her still. Zillion times they said don't, zillion times TTK said "I don't care." I believe the marriage was done in a quick way.

    After all happened, Daisy muncul 24 hrs on tv crying she misses her daughter who'd been kidnapped by a Msian price, people are curious. People are trying to dig Daisy's background out. And the news about the allegation in France, leaked. Why Daisy? Because she is the architect of all this mess.

    But again dont forget pepatah lama... Curiousity kills the cat.

    Oh... By the way, ALLEGATION is a wrong choice of word. Allegation is a claim of a fact by a party, which the party claims to be able to prove. Allegations REMAIN ASSERTIONS without proof, until they CAN BE PROVED. And for this Salihah vs Daisy case, it is not an allegation. Because it is proven to be true. The proof? The 25 pages. Read it, then you will understand the whole story.

    Maybe, Manohara realized that she cannot love TTK after marrying him, because TTK is not Edward Cullen........ poor kiddo... your husband just doesn't spark under the sun :(

    ReplyDelete
  75. festananda,
    kalo gitu, kita bicara soal lain..apa ye!!

    ReplyDelete
  76. Junus and Festananda,

    Saya percaya, kamu berdua pun sebenarnya capek melihat Daisy dan Mano seliweran on tv. Click tv, Daisy. Click another channel, Mano. Click another again, both of them. Oh, Dewi as a hula hula girl. 24 hrs, always them, them, them. I am sure, you say "Duh cape deeeeeee.. Dia lagi dia lagi.."

    But you just don't want to admit it, in this blog particularly. You just don't want to loose. So you keep coming back, replying comment with no class choice of words, for the sake of your ego "jangan sampai kalah!".

    It's just like a battle, you know you are loosing, but you're still hanging in there, with a stick of bamboo. Look, go find a rifle, then come back.

    ReplyDelete
  77. @keris panjang, gimana kalo kita ngomongin: KALO MANOHARA DAN DAISY HAMIL SECARA BERSAMAAN, SIAPA KIRA2 LELAKI YG HARUS BERTANGGUNGJAWAB?

    jawaban gue: LELAKI YG PALING KAYA.

    ReplyDelete
  78. dian - i'm beginning to like you and your comment... u go girl!

    ReplyDelete
  79. Ga ada yang perlu ditanggapin dari omongan Dian, malu-maluin dirinya sendiri. Seperti Tong...tong...pes...
    Aku ga mau jawab yach...klo hal itu terjadi sama kamu. Ampun deh....

    ReplyDelete
  80. of course, becos you cannot find any better weapon than a bamboo stick. you're so predictable, festa.

    ReplyDelete
  81. fes - baru tadi kau tulis semangat ... semangat ... kok dah cape?? Ayuh donk ...

    ReplyDelete
  82. aurora ayuh apanya? emang aku lagi bersepeda apa

    ReplyDelete
  83. Fes,

    I don't want to sound like sentimental, but your effort like " memintal buih menjadi tali untuk mengikat kapal kargo" Audacious yet a potential waste.

    Junus, dalam bahasa melayu kita ada pepatah " bagai menegak benang yang basah"

    ReplyDelete
  84. ali said...

    Fes,

    I don't want to sound like sentimental, but your effort like " memintal buih menjadi tali untuk mengikat kapal kargo" Audacious yet a potential waste.

    Junus, dalam bahasa melayu kita ada pepatah " bagai menegak benang yang basah"
    June 24, 2009 3:28 PM

    @ali fes & junus i think same people wannnnn...:P or same kampung...


    my respond setelah tengok in document aaa, aiyah tidak mungkin ini bohong ini betul maaaa..document sudah ada cop dari KL wohhh...angkat sumpah punya plus itu translation punya court yang appoint..itu festanada boleh buat ini macam document ahhh? tarak boleh wohh...saya ahh lepas tengok ini document ahhh haiyah mau terkencing woohhh pasal apa ini banyak asli punya bikin itu kalau daisy fajarina tengok ahhh misti cirit birit punya woh...

    Sudahlah junus- menegakkan benang yg basah. Bosan deh.

    Fes, bosan deh omongan kamu sudah takda bahan. :)potential waste! :)

    ReplyDelete
  85. I want to see what the Indon media has to say about this. LOL! :P where's Dian, pweetybird & tebuan69? Hi aurora, how are you??

    *Am speechless* looking at this document.

    ReplyDelete
  86. festananda said...

    cape deh...............
    June 24, 2009 1:42 PM

    Sudah tentu kau cape liat document ni ;)

    ReplyDelete
  87. Angkat sari tutup itu muka!!!
    Aiyoyo kadavuleeee amaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!

    ReplyDelete
  88. aurora sapa bilang aku marah, ga lah buat apa marah coba, lagian marah ma sapa??. Aku cuma males jawab aja, basi!!

    Masalah dokumen itu aku dah coment kan masak harus kuulang-ulang terus.

    Odelia bilang aku dah tak ada bahan..
    Sekarang aku tanya..bahan apa lagi coba yang bisa untuk aku coment!!
    Sedangkan dokumen itu sudah dikupas habis kan. makanya tunjukin bukti lainnya!! baru ada bahan....
    Klo cuma nanggapi orang-orang yang sombong dan suka maki-maki itu males ahh.....

    ReplyDelete
  89. Ape benda la festa N junus ni..

    Masa Mano dok Malaysia mungkin Mano maut..
    Haakkk Tuuuiiiiiii..

    ReplyDelete
  90. fes - bagus kalau kau tak marah ... itu namanya semangat, fes

    ReplyDelete
  91. Kalau kamu tgk video ni boleh maut ker Manohara..

    http://www.youtube.com/watch?v=gxUcRUjgk_g&eurl=http%3A%2F%2Fduniaely.wordpress.com%2F2009%2F06%2F18%2Fvideo-terbaru-tanggapan-manohara-atas-tuntutan-kerajaan-kelantan%2F&feature=player_embedded

    Semalam ada tgk TVONE tak..
    atau kamu tidak mendapat siarannya..
    Tentang Pak Ichsan berdebat dengan pengacara Mano

    Apakah kamu buta.. kamu lihat si Mano tuh tak nampak
    sedikit pun Trauma penyeksaan..

    Kamu membela si Mano itu.. Gunakan sedikit
    Genius otak kamu tu...fikir...

    Apakah benar bukti yang di hebohkan oleh Mano dan ibunya..
    Daisy dan Mano cuma bisa menghancurkan
    Malaysia dan Indonesia dengan bantuan orang seperti kamu..
    Pekak dan bisu..di tambah sedikit TOLOL....

    Nak suruh LOVE SENSE tunjuk bukti apa.?
    Kalau tak buat mana nak cari bukti..TOLOL..
    Aku tidak menyokong sesiapa. Love Sense, TT
    atau jauh skali Daisy n Mano.. Malah aku tidak baca pun
    bukti yang di tulis Love sense..
    Tapi kalau secara logic kamu tgk dua branak tu...
    hik..hikk..
    Pasti kamu senyum jika menggunakan
    sedikit akal mu untuk berfikir..
    Ayuh dong.. logic aja dong..

    ReplyDelete
  92. @ dian...
    festa pernah bilang...junus ya junus...aku ya aku...kalau anggapanmu we are same people...terserah anda...
    saya tidak ada untung akan sesiapa yang kalah dan sesiapa yang menangkan kes ini..hanya ingin kebenaran..bukankah itu juga yang tt mahukan??

    @ festa..
    please...be patient..
    mano sudah berani melaporkan bukti bukti dan kasusnya ke polisi malaysia...ini menandakan dia serius untuk terus mencari kebenaran...
    kita lihat siapa yang akan tertawa terakhir...

    sekali lagi...bersabarlah...

    ReplyDelete
  93. kebenaran dah nak terbukti,..

    buat ape lai nak kecoh2...

    udah2 ler tu..

    simpan maki kaki tu... keh keh..

    MRstreet...jgn amik pduli ngan orang TOLOL..

    ReplyDelete
  94. Iya junus mending kita jadi penonton aja. Semoga kebenaran datang dan melumpuhkan orang2 yang sok ini

    ReplyDelete
  95. izam b zamri said...

    sila baca blog ni dari awal hingga akhir..
    nampak sangat kebohongan yang dibuat..

    -sorry bro-
    June 24, 2009 1:12 AM

    Zamri ni siapa dok sebok nak tutup blog orang ni?? Sedara ngan junus ek?? kebohongan apa? Dah terbukti JELAS dokumen ini.

    Aku setuju ngan mrstreet & mr rider..lalalalalalalalalallalala

    ReplyDelete
  96. ok mis rider.. aku simpan maki2 aku dalam kocek..hehehe

    Kepada Junus.. tak tau la nasib pengacara
    Malaysia itu nanti,, adakah senasib dengan
    pengacara yang di pecat sebelum ni..
    kui..kui

    semakin hari semakin nampak fitnah yang di buat2 daisy..

    tak tau la junus..
    aku nak main playstation la.. petang2 ni men bola best jugak ya..

    ReplyDelete
  97. MRstreet..
    hobi basket tak? main winning eleven ?

    @kayangan...
    sabar...sabar...saya jelas tidak sama dengan izam....mungkin izam sudah baca dari awal blog ini dibuat..makanya dia bisa berpikir dengan akal sehatnya...

    ReplyDelete
  98. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  99. I watched the video last week I think, di rakyatkelantan.blogspot.com. The blog owner is Soberi ke? So who's Love Sense? First time came here I didn't understand at all when an acquaintance speaking malay in kelantan accent hehehe.. now got it. So Daisy.. Jange kecek kosong..

    It's a cute moment though.. she put lotion on her husband's back.. heeeeeeey.. mano.. mano.. whaaaaat la you...

    ReplyDelete
  100. this only proves daisy is a jack-ass. Indonesians know that already. daisy is one issue. mano-TT is another. daisy must serves her sentence as she is proven to have put someone under an inappropriate work circumstances and failed to provide retribution evidence. but, this is no proof to TT's defense nor mano's accusation. we call it a night, when someone really proves something. and puhleeeeeezzeeee, no more daisy. i thought this whole thing is about mano-TT. FOCUS peeps! FOCUS!!!!!!!!

    ReplyDelete
  101. INDON = kalian diketawa sama negara lain.. sadar ga? ga kan . karena hati kalian hitam busuk lg... taunya omong perang ,militer, merdeka, perang,militer,merdeka.. padahal kalian hidup dalam kemiskinan parah tau ga parah ?.. ga ada tuh org malaysia menghina kalian, malah dibantu segala macam... INDON BANGSA PEPARAT !

    This is a comment from Utiubman :)

    and @Laila yes, it only proves daisy is a jackass, and leading to her modus oprandi and materialism putting mano under her 'ketiak' busuk. We'll see the ending of the case. Having watched this, mano's happy moments with the prince, you guys be the judge. Its all linked to mano-mother-family dementedness.

    TT-mano case still just an accusation. no proof. Melantik pengacara Malaysia setelah tiada lanjutan mabes polri indonesia what does that show? :) Jange kecek kosong ler mano-daisy...sama ajer 2x5 :)

    ReplyDelete
  102. Having watched thislah

    http://www.youtube.com/watch?v=gxUcRUjgk_g&eurl=http%3A%2F%2Fduniaely.wordpress.com%2F2009%2F06%2F18%2Fvideo-terbaru-tanggapan-manohara-atas-tuntutan-kerajaan-kelantan%2F&feature=player_embedded

    @dian yeah i saw the lotion gal..:)

    ReplyDelete
  103. sudah MUAK dgn cerita2 anda.. walaupun cerita2 yg anda paparkan di sini mungkin ada yg betul tapi sikap anda yg terlalu ingin meraih simpati serta mempertahankan diri dgn memaparkan keburukan & mengeji org lain adalah sangat tidak wajar. Nur- terengganu, malaysia

    ReplyDelete
  104. pendeknya indon jangan cepat melatah. ni kesnya belum apa-apaan sudah ribut satu indonesia.ada mata lihat, ada mata lihat, ada akal, fikir! sudah ada bukti baru komen, jangan ribut2 tak tentu.kes ini di sensasikan oleh media indon. rangkaian tv pun ambil kesempatan nak naikkan rating. dengarnya manohara sudah jadi pelakon sinetron di indon sekarang. hebat ye! pasti lumayan.....

    ReplyDelete
  105. duduk kat kelantan mana boleh nak pi 'dugem'.tu yang bosan gile tu. kena ikut protokol, pakai sopan2 depan masyarakat. x de chance nak pakai seksi2 lagak artis2 sinetron. tulah... ingat senang nak jadi princess????

    ReplyDelete
  106. hoe guys... ayo donk... skarang khan case-nya dah masuk kepolisian. TT dah lapor, manohara mo lapor ke kepolisian diraja malaysia juga (udah blom ya?)

    ntar juga ktahuan kok sapa yang salah dan sapa yang bener. kalo dah gitu, gw harap gimanapun hasilnya, gak ada omongan "I told you so!"

    kita damai ja deh, jadi temen. suatu saat, kalo kita liat kebelakang, kita pasti akan ktawa sndiri...

    biarkan waktu yang berbicara... (jiah, sok puitis banget dah gw... ^^)

    ReplyDelete
  107. Kenapa topik beralih ke Ibu Daisy. Bagaimana jika kita bahas ambalat yg mau di maling sama malon..

    ReplyDelete
  108. Untung yahh.. Mano nggak jadi kawin ama malon, klo nggak bisa cantik2 orang Kelantan, karena malon nggak ada yg cantik makanya cari org indonesia yg cantik.. Jadi fakhry melakukan perbaikan keturunan..

    ReplyDelete
  109. HEH INI KANSEMUANYA MENGENAI MANOHARA YANG DADANYA DISILET SILET SAMA SI TT??
    KOK JADI NGOMONG MAMINYA?? THE HELL WITH THAT PSYCHO BITCH DESSY FAJARINA!!! BUT THE POINT IS WHAT ABOUT MANO? WAS SHE HAPPY? AND WHAT ABOUT TTHOSE SLICING WOUND ON HER CHEST?? DON'T TURN THE TABLE AROUND! THEY MAY BE CON ARTIST, THIEVES! WHATSOEVER!! BUT EVENA VILLAIN IS NO WAY DESERVED TO BE TREATED LIKE THAT!! ESPECIALLY WOMAN!!!

    ReplyDelete
  110. SEMUA BUKTI SUDAH ADAAA REMEMBER?!! FOR DESY I HOPED SHE"LL BE TAKEN CARE OF LATER ON!!! BUT ONCE AGAIN DISINI KAN SEMAUANYA MENGENAI MANO! SHE WASN"T HAPPY THERE. PHYSICALLY AND VERBALLY ABUSED! I KNOW SHE IS BEAUTIFUL AND AVERAGE INTELLIGENT (FROM WIKI..). HER MUM HAS A VERY LOW CREDIBILITY I KNOW FROM THE BEGINNING! BUT I ALSO KNOW THAT SHE HAD THIS COURAGE TO FIGHT HER DAUGHTER BACK < WE HAVE TO REMEMBER THAT! AND FOR THAT I ALSO ADMIRE THAT BITCH! ONCE AGAIN THIS BLOG HAS NONSENSE! ALL NONSENSES! LOVE SENSE I DO HOPE YOU COME INTO SENSES AND KNOW WHATS RIGHT FROM WRONG!

    ReplyDelete
  111. AND ALSO FOR LOVE SENSE!! I KNOW YOU ARE A LOVING CARING WOMAN, AND YOU LOVE YOUR BROTHER FOR WHATEVER REASONS! BUT PLEASE! STOP POINTING OTHERS PEOPLE MISTAKES HERE! YOU NEEDS TO CONVINCE ME MORE THAT YOUR BROTHER FAHRY DIDNT DO THAT SLICING WOUND ON MANO!!! PLEASE WRITE SOMETHING ABOUT THAT! AND F*** ABOUT DESSY FAJARINAAA

    ReplyDelete
  112. AND IM ALSO A VERY PROUD INDONESIAN HERE! I DONT LIKE PEOPLE ATTACKING EACH OTHER BASE ON NATIONALITIES AND RACES! I DONT TOLERATE THAT KIND OF THINGS, I MIGHT BE A F*** BITCH BUT I"VE NEVER ONCE ATTACKING PEOPLE BASE ON THOSE BACKGROUNDS I MENTIONED ABOVE! SO GUYS BETTER WE FOCUSED ON MANO n TT!

    ReplyDelete
  113. @ DIan thank you for your point of view :) I respect it,, however i prefer to said this case as an ALLEGATION because I don't witness it when it happen,, and until ibu deasy terbukti di dicekal atau ditangkap,,, for me it's still an ALLEGATION,, everything bisa dipalsukan zaman sekarang ini,,, even if the mother is a bad person, the case is not about it,, yang jadi pergunjingan adalah apakah benar manohara itu disiksa apa tidak,, apapun ibunya menyiksa orang lain kan salah,,,, jadi yang perlu dibuktikan adalah keberadaan manohara selama di kelantan tak perlu dilebarkan ke kasus ibunya,, yah,, kalo memang ibunya bersalah dan si pembuat blog punya bukti sebagai warga dunia yag baik silahkan laporkan sajha keberadaan ibu daisy yang ad di indonesia ke kedutaan perancis, pasti pemerintah perancis akan koordinasi dgn pemerintah indonesia , tapi kasus ini ga bisa dihubungkan dengan kasus manohara yah,, jadi ini bukan counter story yang kuat untuk melawan manohara,, coba contoh satu video yang mempublikasikan tentang liburan manohara yang beredar di Youtube,, itu baru counter story yang kuat,, nah buat pembuat blog cobalah fokus kepada bukti'2 yang berkaitan dengan keberadaan manohara di kelantan,,, ga usah bawa'2 masalah ibu daisy dehh,, ga nyambung,,,, buat TT yang ngotot karena buta akan cinta terhadap manohara,, its a possible story,,, but I don't think semudah itu pihak kerajaan mengabulkannya :) but thank you loh is one other way to look at the problem

    @ all kalian boleh dan sah'2 sajha berdebat but try to me more civilize please,,,, jangan kasar ataupun komen bernada rasis,, even on the internet you're responsible for what you say to God, :)

    ReplyDelete
  114. @malingsia said:
    penasaran gw ikutin mereka dari belakang...tak tahunya mereka menuju rak barangan yg sudah rusak dan dah nak dibuang.

    Kalau cuma sayur disini kasi gratis, kesian makan sayur busyukk...

    ReplyDelete
  115. Ini hal suami isteri dan asalnya rakyat Malaysia tak ambil kisah pun. Baik fokus pada keadaan ekonomi gawat ni, takpun fikirkan pasal H1N1 yang makin merebak. Tapi yang menyebabkan rakyat Malaysia mula naik darah, sebab tak pasal2 dari kes domestik rumahtangga ni jadi macam isu negara pulak. Malaysia dicaci-maki, rakyat Malaysia lain yang takde kena mengena dengan kes ni pun terpalit sama kata kejam la itu la inila. Aku masih ingat setiap komen dari warga indo di sini memang sangat menyakitkan hati...diseru 'Ganyang Malaysia', dipanggil malingsia, dikatakan warga malaysia itu anjing dan macam2 lagi. Mana la orang Malaysia tak marah...kalo ye pun nak marah, takyahla kenakan tempias kat satu negara. Memang emosional. Ni yang kata kita 'maling' batik la, bahasa la, budaya la...dah namanya Melayu. Dan lagipun untuk pengetahuan, orang2 etnik Melayu Malaysia semuanya dipanggil 'Melayu', tapi sebenarnya dari zaman dulu ada yang datang asalnya dari Jawa, Acheh, Bugis, kepulauan Riau-Lingga, Minang etc. Jadi apa yang peliknya bila budaya tu hampir sama? COntoh ramai orang minang ada di Negeri Sembilan, dan kat sana pakai Adat Perpatih. Di Johor orang2 yang nenek moyangnya dari Jawa makanan rujinya tempe. Sate juga asalnya dari nenek moyang kami juga.Nenek moyang aku pun dari Acheh. Jadi apa org2 Indo ni nak kita buang semua budaya nenek moyang kita kononnya sebab kita ni 'maling'? Jadi maknanya kena makan makanan Barat aje la, lupakan asal-usul sebab orang Indo kata kami ni maling?Hello, batik kita tak sama langsung dengan batik Indonesia tau...batik kita dah evolve jadi kontemporari, malah batik Semenanjung Malaysia dari Terengganu/Kelantan pun tak sama dengan Batik dari Sarawak contohnya. So please la dari segi bahasa, makanan, budaya tu janganla sekali-kali kata Malaysia maling. Kalau dari segi lagu, lagu2 Indo sekarang memang byk sedap2 dan jadi kegemaran hingga mempengaruhi industri muzik Malaysia. Tapi apakah ada beza dengan sewaktu Search dulu menggegar Indonesia? Atau waktu Exist, Siti Nurhaliza dan lain2 berjaya popular di Indonesia.Takde ke band2 muzik/penyanyi2 di sana yang terpengaruh dengan gaya lagu2 mereka? Please la. Yang pasal pulau2 tu, setiap negara tentu ada konflik jika ada sempadan yang samar2, contoh Malaysia juga sebelum ini berjuang hak Pulau Batu Putih dgn SIngapura, dan lain2. Itu diputuskan oleh mahkamah antarabangsa..jadi apa pulak yang 'maling'? Nak maling apa dengan pulau...tau ga itu yang benarnya hak Allah? Selagi tidak diputuskan hak, siapa yang berhak memanggil orang lain sebagai 'maling'? please

    ReplyDelete
  116. masih aja ributin soal mano salah, mano bener, fakir salah, fakir bener, daisy salah, daisy bener. gw kasi usul mending ributnya ditunda aja sampe ada putusan pengadilan siapa salah dan bener, lepas tu baru start hujat menghujat lagi.

    enakkan ributin GANYANG MALINGSIA aja.

    eh ngomong2 ada cerita dari temen sebangsa ni:

    "gue udah hampir 3 tahun tinggal di KL. study propose. kalo menurut pengalaman gue dikampus. anak2 malay tuh sebenernya obsess sama anak indonesia. tiap kali gue ma anak2 indonesia laennya lagi ngobrol,,, mereka pasti ngeliatin kita ga bekedip gitu, trus kalo kita berenti ngomong, mereka pasti minta kita buat ngomong lagi,, (see).

    mereka juga banyak loh yang minta diajarin bahasa gaul kita. dengan aksen malay yang aneh mereka ngomong "gue-lo"...

    pernah sekali waktu itu, temen malay gue ketawa ga brenti2 pas temen INA gue bilang "rt/rw"..pas gue tanya "what's so funny about that", dia bilang " it sounds like a joke for me"...sumpah...gue ga ngerti banget sama nih malay

    dan sebenernya malaysia itu bukan suatu negara yang enak buat ditinggalin lama2. kalo dibanding sama jakarta... ampuuun deh.. harusnya orang2 kita harus bisa berbangga hati. KL tuh ngebosenin. anak2 jakarta itu jauh jauh jauh jauh jauh jauh jauh lebih modis dibanding anak2 KL. gue bisa ngebedain ketika ngeliat style anak2 malay yang indonesian wannabe, sama yang asli indonesia. jauuh bedaaa bo!

    satu hal lagi,, etnis2 diluar malayu kaya chinese atau arab nya lebih suka sama orang indonesia ketimbang orang malay nya. yang ini gue kurang ngerti kenapa. katanya sih lebih friendly dan ramah aja.

    so intinya im proud to be Indonesian..!"

    kayanya masuk akal juga nih cerita...betul ga sih...? tp kalo diliat-liat kayanya orng malingsia yg ribut2 dlm blog ini indonesia banget gaya bahasa tulisannya...jadi makin bangga...cihuyyyyyyyyy

    ReplyDelete
  117. well said chaneen!
    memangnya dari awal kes mano ni orang indon yang tak habis2 mencaci maki malaysia. hallo, kalau benar pun tt buat perkara tu jangan nak babitkan orang yang tak ade kena mengena dengan dia. aku ni orang negeri sembilan, tt tu pun selama ni aku x kenal. alih2 kena tuduh macam2 oleh indon yang tak bertamadun. well, sapa x marah. so, lain kali kalo marah kat sesiapa please be specific!kalau indon sumo sedap2 buat generalisation seolah-oleh tt tu mewakili seluruh rakyat malaysia memang bangang betul indon2 ni.mano punya pasal x pasal2 hack website2 yang x bersalah, sapa x marah. kalau setakat nak hack mane2 site aku pun x le bengong sangat. tapi kite ni kan rasional. so lain kali sebelum nak caci cerca orang lain, cermin dulu muka kamu donk!nanti bila dibalas cacian kalian, wah ngomong ornag malaysia tak sopan & tah ape2 lagi! grow up!

    ReplyDelete
  118. malon nggak bisa bikin lagu, jadi yg disenangi lagu2 indonesia yg sangat indah dan kreatif. sampai mau di bikin Undang2 untuk melarang lagu indonesia. jika keratif buat dong lagu2 yg bagus bukannya melarang lagu indonesia. buruk muka cermin di belah

    ReplyDelete
  119. kang mamat,
    anda memarahi org karena bicara tdk sopan, apa anda dan malon2 bicara sopan?

    Apakah ini ukuran sopan menurut malon?

    ReplyDelete
  120. aku pernah dipanggil memberi training pada guru-guru sekolah atas bertaraf internasional di jakarta tahun lepas. siap di sediakan supir lagi untuk urusan harian. percaya x supirnya mintak aku belikan kijang (avanza)supaya dia boleh bawa tourist ke sana ke mari. Katanya tiap bulan dia akan hantar duit untungnya! Kah,kah,kah.... sinetron betul..... Macam tu lah kisah orang indon; baru jumpa seminggu dua udah suruh belikan 'kijang'...wek!

    ReplyDelete
  121. halo chaleen,

    budaya aceh, jawa, minang, bugis dan lain2nya yg berasal dr Indonesia, silakan dipakai oleh turunannya yg ada di malingsia...tp please donk ah ya, tolong dicantumkan/diinformasikan bahwasanya itu/ini aslinya berasal budaya dari Indonesia, yg suatu ketika dulu dibawa oleh orng indonesia yg hijrah ke malingsia (abis perkara).

    batik, si najib aja pernah bilang bhw batik asalnya adalah dr jawa yg dibawa oleh orng2 jawa yg hijrah ke malingsia. silakan mengembangkan batik malingsia sendiri. tp please lagi perlu di tegaskan bhw batik aslinya dr jawa, istilah batik sendiri berasal dr jawa, dituturkan dan digunakan oleh orng jawa sndiri beratus-ratus tahun lalu, jauh sebelum orng2 semenanjung tahu apa itu batik.

    ReplyDelete
  122. mamat, mungkin km bilang ke supirnya kali, kira2 bisnis antar jemput turis untungnya besar ga, makanya tuh si supir langsung jalan otak bisnisnya....yah tipikal orng malingsia cuma nanam modal aja, kerja ga mau (malazzia gilerrr).

    ReplyDelete
  123. kalo trainernya bule, x faham bahasa inggeris pun nganguk2 kepala (bukan tandanya faham mungkin ngantuk ye!). tapi kalo trainer malaysia yang beri training terus aje minta ngomong bahasa melayu, walaupun ade yang kate x faham. habis gi mana donk, bahasa inggeris ngak faham, bahasa melayu ngak faham juga, internasional apa neh? tapi aku respect juga beberapa orang cikgu senior kat sana. they all kate bahasa melayu merupakan bahasa indonesia tinggi. yang jelas yang diguna pakai sehari2 adalah bahasa pasar indonesia; yang dicampur aduk jawa, melayu,inggeris,etc. at least ade juga guru2 yang rasional kat indon (sayang x ramai!)

    ReplyDelete
  124. aku pun x faham macam mana kerajaan indon boleh panggil kami mengajar guru2 indon????tapi kerana atas permintaan, kita bantu.... bukan mengajar ya cuma share pengalaman dan ilmu kepakaran. tapi memang terbukti indon itu susah, guru senior maksimum gajinya rm700sahaja (rupiah?), tidak ada yang punya kereta. di hotel pekerjanya hanya bergaji dlm rm200 sebulan aje. tapi kita kan serumpun setiap hari di tipskan 100,000 rupiah supaya bisa tambah pendapatan selain sedekah jariah! malah sepatu dan baju pun diberi, kerana kasihan.Kalau di depok itu, rumahnya & penduduknya kasihan sekali. itu semua menjadi pengajaran untuk kami terus maju, tidak mahu generasi kami mengalami perkara yang sama di malaysia.

    ReplyDelete
  125. batik itu nama bagi karya seni yang dilukis atas kain..jadi apa nak kena bagi nama lain pulak ke? Batak, batok, butuk? padahal kami tak penah sekali pun kata Batik Jawa tu hak kami. Jadi kalau sekadar nama 'batik'..bolehla kononnya orang Indonesia kata Batik Kelantan, Batik Terengganu tu pun dari Indonesia, sebab guna nama 'batik'? Sungguh kelakar. Bezanya kami semua dengan anda, kami kata kami 'Truly Asia' sebab kami mengasimilasi budaya setiap kaum di Malaysia ni (Melayu, India, Cina) dan bebangga mengatakan ini budaya Malaysia, bukan hanya budaya Melayu. COntoh seperti kebaya nyonya yang asalnya daripada kaum peranakan (baba & nyonya) iaitu kaum Cina yang datang sewaktu era peradaban Melaka dari tamadun Dinasti Raja Cina, beratus-ratus tahun sebelum gelombang terbesar kaum cina seterusnya datang ke Tanah Melayu sewaktu era penjajahan British. Takde pulak orang2 China kata orang2 cina kat sini 'malinh' budaya mereka, atau kata orang2 India kat sini 'maling'..dah diorang tahu datang dari satu budaya jugak. Orang2 yang berfikiran cetek je yang takde kerja lain dengki tengok pencapaian orang lain dengan budaya yang padahal mereka sendiri dah lupakan. Batik kami bukan setakat di Malaysia, dan malah bukan setakat masyarakat Melayu aje yang banyak jadi pengusaha batik, kaum2 lain pun sama jugak. Pernah dengar pasal songket? Kain songket jauh lebih bermutu & mahal dari batik yang kamu bangga2kan sangat tu. Kalau tak puas hati sangat, apa kata kamu kembangkan batik2 Jawa kamu tu ke peringkat international dan katakan pada masyarakat international ini Batik Jawa dari Indonesia, bukan Batik Terengganu atau Batik Kelantan dari Malaysia. Bukan salah kami jika kamu tidak mengembangkan produk budaya kamu.

    ReplyDelete
  126. hallo!!!
    apa2 yang dilukis atas kertas atau kain dan sebagainya menggunakan warna dan lilin sebagai pemisah warna dipanggil batik atau batek. yang membezakannya hanyalah corak atau designnye aje. kat afrika dan india pun ade batik jugak. so, ape masalahnye????? agree with you chaneen.

    ReplyDelete
  127. aku bagi 5 bintang untuk blog nih. Good on you Love Sence:)

    ReplyDelete
  128. skrng bahasa melayu di malingsia sudah jadi lelucon dan bahan perdebatan soal bahasa ilmu pengetahuan (antara cina dan inggris).

    tidak sedikit orng melayu malingsia yg tahu bertutur kata melayu dng baik dan benar, mreka sukanya bahasa rujak yg enak dan pedas yg diulek dng bahasa cina,india,inggris dan melayu.

    di sidang parlemen, mereka lebih suka berbahasa rujak atau inggris, kadang2 cina

    di media malingsia, banyak berita yg pada intinya mereka menginginkan adanya kemajuan dlm penggunaan bahasa melayu yg sedang di landa krisis dsana, krn rakyatnya jarang yg bisa bahasa melayu dng baik dan benar. etnis melayu suka bahasa rujak, etnis cina guna bahasa cina, etnis india senang berbahasa tamil. media banyak memberi contoh negara thailand dan indonesia yg dinilai berhasil menciptakan jati diri soal bahasa nasional mereka.

    penulisnya lebih suka mereferensikan atau merujuk pada karya2 ilmiah dari indonesia, berupa novel,cerpen,buku ilmu pengetahuan,buku2 lainnya yg bermanfaat. penulis malingsia ini sangat respect pada penulis2 indonesia yg terkenal spt pramoedya..dan sangat dialu-alukan disana.

    dahulu mereka ini banyak belajar dari karya2 tulisan dari indonesia, katanya gaya bahasanya progresif dan terus terang/apa adanya, serta pengaturan katanya memikat, serta alurnya bagus.

    bahkan ada orng malingsia bilang bahasa indonesia itu adalah bahasa melayu baku, baik dari penuturannya atau dari istilahnya. bahkan mereka heran kalau banyak orng indonesia skrng yg tak paham jika rakyat malingsia ngomong, tp sangat paham kalau orng indonesia ngomong.

    sekedar info,dahulu bahasa melayu adalah bahasa pasar di nusantara, sehingga suku2 di indonesia mudah paham, maka lahirlah bahasa indonesia yg akarnya dr melayu riau. tp bahasa indonesia sendiri tidak hanya melayu saja..banyak serapan2 dari bahasa suku2 di indonesia dan belanda.

    ReplyDelete
  129. Cape deh, tiap hari perang urat saraf.
    Let's start to make money online. Anak-anak muda Hongkong dan Singapore sibuk Cash Money Online cuman promote RingTones:Chek It Videos Here :

    http://offto.net/money_423d

    ReplyDelete
  130. Let's make money online thrhu CPA - Cost Per Action. Contoh: tiapkali ada yg download Ringtones, Anda dibayar US $11.
    Bayangkan kalo ribuan atau ratusan ribu yang ngedownload. Check Videos Show Here :

    http://offto.net/money_423d

    ReplyDelete
  131. tolong bicara fakta, belajar sejarah makanya...atau sejarah kalian di putar balikkan..

    cari deh asal usul istilah batik itu sendiri..cari d google ya..
    walaupun kalian mematenkan batik pun, orng asing sudah tahu ianya bukan asli malingsia...yah itulah maling (ga akan pernah mengaku)

    songket udah ada di sumatera...sy akui itu budaya orng melayu sumatera. bersyukur gw bangsaku kaya akan budaya. makanya bukan truly asia...tp truly nusantara.

    ReplyDelete
  132. adui dah takde modal pasal batik, cakap pasal bahasa pulak. Apa masalahnye kepada orang2 Indo kalaupun bahasa orang Malaysia ni 'rojak'? Ade menyusahkan ke? Dan pasal etnik India dan Cina di Malaysia berbahasa bahasa ibunda mereka...apa masalahnya? Itu tandanya kami tidak memaksa kaum Cina dan India kami melupakan bahasa ibunda mereka..tidak seperti di Indonesia, nama sahaja dah tak boleh pakai nama bangsa Cina, kena pakai nama bangsa Indonesia jugak. Kami takde masalah pun pasal bahasa kami rojak dan sebagainya, kenapa anda nak pening kepala pula. Bila kami menghormati pengkarya kesusasteraan anda, itu maknya anda jadikan modal untuk menunjukkan kami ini picisan dan anda itu sudah terlalu bagus? Terang benar anda punya masalah inferiority complex yang bukan berpunca dari kami, tapi dari diri anda sendiri. Elakkan la dari rasa dengki sebagainya..jangan hentam jiran2 anda jika anda sendiri sebenarnya punya banyak masalh untuk diselesaikan, hingga perkara yang bukan jadi masalah kami pun anda nak sibukkan. Sekian terima kasih

    ReplyDelete
  133. ya, itulah kelebihan yang diberi kepada orang melayu malaysia. mudah memahami apa2 sahaja bahasa.baik bahasa inggeris, arab,indonesia, cina, india, perancis dan sebagainya. kalau diperhatikan telah ramai pemidato dari malaysia yang memenangi pertandingan bahas/debat atau pidato antarabangsa kerana tutur kata dan sebutan mereka lancar dan 'almost like native speakers of that particular languages'.tapi kalo orang indon, englishnya pekat keindonesiaan sehingga tidak boleh difahami seperti orang2 latin yang berbahasa inggeris. kenapa eh????

    ReplyDelete
  134. Cape deh, tiap hari perang urat saraf.
    Let's start to make money online. Anak-anak muda Hongkong dan Singapore sibuk Cash Money Online cuman promote RingTones:Chek It Videos Here :

    http://offto.net/money_423d

    http://offto.net/money_423d

    ReplyDelete
  135. indon yang x boleh faham bahasa melayu bukan masalah kami. itu masalah diri kamu sendiri yang tidak fleksibel dan sukar menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling. itulah pasal orang gaji TKI kat rumah mak aku bila suruh ambilkan seterika dia datang bawa nugget!!!! kelakar gilerrrrr. suruh ambil besen dia bawa lesung batu, camno ni???

    ReplyDelete
  136. mungkin krn alasan murah , kita panggil guru malingsia, jaman susah skrng hrs pinter2 hemat uang...aahahahaahaaa.

    biarpun gaji guru indonesia kecil, tp semangat mengajarnya ga pudar sampe pelosok kampung papua & kalimantan dan tanpa pandang bulu. bandingkan di malingsia, guru2nya pada mau gaji besar, maunya di kota ramai, maunya mengajar etnisnya saja, cina pd cina, india pd india, melayu pd melayu...
    di tingkat universitas skrng ini, malingsia banyak impor dosen dr luar, yahh yg paling banyak berasal dr Indonesia...ayoo ngakuuu jng bohong...fakta berbicara.

    lucu orng malingsia, bicara kasihan sm rakyat Indo tp rumah kumuh di luar kota2 besar di malingsia juga masih berserakkan...awk tengok sabah dan sarawak cikkkkk...

    ReplyDelete
  137. masa belajar di australi a dulu, ade pelajar2 indon yang sukar nak express perasaan mereka semasa presentation, sama gak dengan budak jepun. tapi most of malaysian macam kacang je!!! sampai prof kat sana kata students malaysia speak beautiful english. so salah kami ke????? bahasa melayu thailand kita faham, bahasa indon boleh lah sikit2, melayu singapore no problem, melayu brunei? pun x de hal. so ini lah kadang kale buat orang jealous!

    ReplyDelete
  138. orang cina di Indonesia lebih nasionalis, makanya senang bicara Indonesia, senang nama Indonesia walau punya nama cina aslinya. mereka tidak dipaksa, tp paham kalau pakai nama indo mereka lebih mudah dan menyatu dng masyarakat...inilah beda cina disana dan di Indo. cina di indo pun berbangga krn cina bukanlah etnis tp sudah di masukkan dlm salah satu suku di indo (suku tionghoa)...

    kalian terlihat sakit kalau sy bicara fakta...sungguh kerdil hati kalian...ingat fakta dan sejarah tidak pernah bohong...memang sastra Indonesia lebih maju dibanding malingsia (bukti bertebaran di internet coy).

    ReplyDelete
  139. perg.. gaduh budaya lak..
    Kamu tau kenapa orang Malaysia suka tgk org2 kamu..
    sebelum ni aku dah post kenapa jadi macam tu..
    pandai2 la ko belek..
    Mungkin kamu lebih suka berkawan dengan cina kan..
    Siapa yang dera nirmala n siti Hajar..
    Daripada kaum mana?..
    Tolol..
    ya lah.. kaum Indonesia kaum sempurna..
    Kaum indonesia kaum paling cantik..
    Orang Malaysia hodoh2 dan bodoh2..

    Aku malas nak campur agama.. tetapi hidup kita walaupun makan atau kentut kena campur agama..
    Sebab islam itu dari kamu lahir sampai kamu mati ada tatacara.. jadi kamu tidak boleh cakap "jangan campur agama"

    Cuba kamu tanya pak kiai..
    Kenapa kaum yahudi di laknat Allah..
    Kenapa yahudi tidak boleh menerima Nabi akhir zaman..?

    Walhal kamu sangat bangga dengan kaum kamu..
    Kamu cakap cina dengan India lebih suka gaul dengan Indonesia..
    Dah berapa lama kamu kenal mereka?..
    Mungkin semasa kamu berada di Malaysia..
    hehehe..lucu la kamu ni. Mereka cakap macam tu ada maksudnya..kekeke

    Junus.. td aku main Winning eleven.. nak main sepak bola kt padang tak boleh..
    tadi hujan lebat..

    ReplyDelete
  140. tapi anehnya banyak orng cina atau india malingsia yg lebih pandai dan hebat berbicara inggris dibanding yg melayunya...knp ya?

    ada kawan2 arab dan cina malingsia, yg berkata orng indonesia skrng maju-maju ya (kaum profesionalis), bahasa inggrisnya bagus, tak mcm orng melayu malingsia yg inggrisnya rojak...nape erk>?

    ReplyDelete
  141. Ea la2.. kamu bagus...
    Semuanya profesional..
    Jadi bantu la rakyat kamu dan negara kamu kalau kamu dah rasa macam tu..

    masuk bakul angkat sendiri..
    cium itu India dan cina Malaysia

    ReplyDelete
  142. tidak pedulu mau kaum cina kah, kaum melayu kah, kaum india kah, kaum orng asli kah...kaum dayak kah...
    selama mereka rakyat malingsia...dan mendera pembantu ...itu namanya biadab...manusia berkedok binatang kata media malingsia...

    dan pelakunya ? rakyat malingsia...kehkeh keh keh

    ReplyDelete
  143. (baik profesional maupun bukan) mereka membantu memajukan negara dng kiriman uang (pahlawan devisa).

    sy tengok rakyat malingsia yg ramai d overseas (kerja / sekolah) adalah rakyat cina dan india.

    ada apa dng melayunya? hanya bertelor kah di kampung? takut merantau apa?

    ReplyDelete
  144. kadang ada juga sih melayunya di overseas, tp anehnya mereka lebih suka berkumpul dan bergabung dng komunitas orng indonesia...sebab bergaul dng etnis cina dan india asal malingsia, mereka tak paham bahasa tamil dan cina kot....ahahahahah perih hati ini.

    ReplyDelete
  145. aku sokong..kekeke..
    Siapa yang mendera tu patut di halau..
    keluar dari Malaysia.. halau ke Indonesia..
    hehehe
    Mereka khan lebih senang dok Indonesia..

    Indonesia pun mau bangat kalau mereka jadi Indonesian..
    Mesti la suka khan..
    Udah di puji melambung2.. tak kan la tak boleh terima?

    ReplyDelete
  146. boleh aja jadi rakyat indonesia, tp apakah mereka lulus? cakap melayu aja kocar kacir apalagi bahasa Indonesia...yg ada mereka kabur ke singapura.

    ReplyDelete
  147. Sebab kami lebih tau sikap2 orang India dan Cina gimana?..
    Orang melayu yang Bijaksana tak merantau..
    Kalau boleh mau berbakti di Tanah Melayu..
    Tak nak biarkan negara melarat..

    ReplyDelete
  148. Ish.. kenapa kabur ke Singapura..?

    Mereka kan lebih senang dengan orang Indonesia..

    Kenapa pilih singapura tidak Indonesia..
    Pelik2

    ReplyDelete
  149. banyak kriminal di indonesia lari ke singapura,
    begitu juga di malingsia,
    masa abis mendera pembantu bebas dan bisa lari ke Indonesia...
    TOLOL punya OTAK, OTAK di DENGKUL (Mrstreet).
    yg ada di penjarain seumur hidup! mana mau si pendera itu...maka larilah dia k singapura, atau ke penang nang nang nang nang (calon singapura kedua).

    ReplyDelete
  150. Betul kata kamu.. Penang tu calon singapura kedua..

    ea la.. Kenapa mau lari ke Singapura..
    Jadi la macam Daisy.. lari ke Indonesia. Kan lebih selamat..

    Betul kan MrMalingsial.. Malah akan di sanjung2 orang seperti kamu..
    TOLOL..kekeke

    Kesimpulan nya kamu memang TOLOL..

    ReplyDelete
  151. pelik betulla si Malingsia ni...konon Melayu Malaysia tak maju la itu la inila. Tahu tak penyumbang terbesar ekonomi Malaysia adalah Petronas, dan itu peneraju serta pekerja-pekerja nya majoriti adalah orang Melayu? Yang pergi menandatangani perjanjian minyak dengan Australia, Sudan, Turkmenistan dan lain2 orang2 Melayu? Pertamina kamu di mana? Kamu sukar menjumpai orang2 profesional Melayu Malaysia di oversea berbanding kaum cina dan india kami kerana kami lebih suka berbakti di negara sendiri, daripada kaum2 profesional kamu yang bertebaran di negara2 luar menyumbang kemajuan negara luar hanya bawa pulang uang ke negara sendiri, bukan kemajuan intelek. Doktor2 Melayu kami yang berhempas pulas di hospital2 kerajaan yang gajinya murah, walaupun mereka boleh mendapatkan gaji yang jauh lebih lumayan di oversea. Fakta dan sejarah? Hakikat & fakta hari ini membuktikan kamu lebih perlu fokus memajukan negara & ekonomi rakyat kamu sendiri terlebih dahulu sebelum sibuk membicarakan kepincangan orang lain.

    Yang mendera pembantu itu faktanya bukan orang Melayu Malaysia ok. Dan apa masalahnya lari/kabur ke Singapura dan ke mana-mana, tak faham apa yang ingin disampaikan? Atau mungkin lebih bagus jika lari ke Indonesia mungkin seperti Daisy yang mendera TKI di France lari ke Indonesia? Makanya memang patut semua kriminal Indo yang menyusahkan kami di Malaysia lari pulang semula ke Indonesia

    ReplyDelete
  152. MRstreet said...

    Sebab kami lebih tau sikap2 orang India dan Cina gimana?..
    Orang melayu yang Bijaksana tak merantau..
    Kalau boleh mau berbakti di Tanah Melayu..
    Tak nak biarkan negara melarat..

    gw jawab:
    bijaksana apa takut malu?
    majukan negara apa bergantung pd negara?

    kau cek di imigrasi malingsia, brp kepala orng melayu yg kerja di overseas berbanding cina dan india???

    mereka (melayu) sadar kalau bekerja di negara luar akan kalah bersaing, wong di dlm negeri aja kalah bersaing dng TKI, blm lg etnis cina dan indianya...makanya melayu sukanya kerja d kerajaan, pinjam kat bank berpuluh-puluh tahun utk hidup (maklum keistimewaan melayu).

    makanya kalian hidup di kandang aja, ga pernah tahu artinya survive d luar kandang? yah maklumlah hidup di'cebokkin' sama kerajaan...(mcm benalu).

    sedang satu sisi yg bangun negara etnis luar melayu yg menciptakan kegemilangan di luar negara (pahlawan tanpa tanda jasa). tp di dlm negeri hak2nya di kikis/ tidak di indahkan.

    ReplyDelete
  153. utk chanel,

    abg kawanku asal malingsia yg kerja kat petronas pernah berkata,
    "dahulu sebelum petronas ada, malingsia bercita-cita ingin punya syarikat minyak spt pertamina, maka didatangkanlah ahli2 minyak dr indonesia, mereka diajarkan bagaimana cara mengelola yg baik dan benar, spt lagu lama murid lebih pandai dr gurunya..petronas berhasil belajar dng baik dan benar, sedang pertamina berhasil mengembangkan ilmu korupsinya, makanya terpuruk.

    eh lupa, dahulu waktu kerusuhan di jakarta, banyak orng cina disini yg kabur ke penang, mereka di duga membawa lari uang korupsinya...tolong dicariin donk sm polis diraja malingsia, jng biarkan uang indonesia lari k malingsia...tolong yaaa ditangkap, jng dilindungi.

    ReplyDelete
  154. Apa benda kamu cakap ni..
    Cemburu ya sebab kerja dengan kerajaan malaysia byk kelebihan..
    Jadi apa kelebihan kerajaan Indonesia bagi kepada rakyat peribumi.. tidak ada?..
    kesian ya rakyat kamu.. Kerajaan tidak mampu.Huihui..

    Cina ngan India jadi wira..kui2..
    Ala..dia buat tu pun bukan untuk negara Malaysia pun..kalau berjaya pun poket dia yang penuh duit..
    Kalau Malaysia perang pun Cina dan India berciciran lari.. tak ada istilah pun mereka nak membela Malaysia..
    Jadi nak anggap mereka ni wira..hakkkthhuuuuiii...

    Lepas tu nak hak sama rata ngan peribumi..
    aku rasa Indonesia pun ada hak peribumi kan..
    kalau tak ada kesian de loe..
    Patut pun kamu merantau berciciran ke negara orang...kuikui..

    ReplyDelete
  155. sibuk benar membicarakan kenapa profesional Melayu Malaysia tak ramai di oversea kerana kami berusaha membangunkan kemajuan negara kami dengan kepintaran kami sendiri. Patutnya fikirkanla bagaimana profesional kamu menyumbang intelek mereka untuk kemajuan negara lain, dan hanya menyumbang uang yang tak seberapa ke negara kamu, dengan membiarkan negara kamu ketandusan orang2 bijak pandai sebab semuanya pergi ke negara lain.

    Ye memang benar...Petronas itu relatifnya syarikat minyak yang masih sangat baru dibandingkan Pertamina. Kami tidak malu menimba ilmu dengan kamu, dan tidak perlu kamu takbur dengan itu. Hakikatnya setiap orang perlu guru. Jadi itu yang saya katakan..Petronas dalam usianya baru 30 tahun telah dapat bersaing dengan gergasi minyak lain seperti Shell, telah dapat mengembangkan bisnes ke Egypt, Australia, Sudan, Turkmenistan, Thailand, Vietnam. Jika kami takut bersaing, tentu kami tidak dapat menandatangani perjanjian2 dengan syarikat2 dari negara itu, sedar kami bersaing dengan syarikat2 gergasi lain dari Barat yang sudah sekian lama dalam memonopoli bidang ini.Kerana apa? Kerana profesional Melayu Malaysia yang kamu kata bertelur di kampung itu yang kamu kata penakut untuk bersaing, yang membangunkan dengan ilmu yang kami timba dari Pertamina, dan dengan sedia belajar dari Shell, BP dan sebagainya. Jadi kamu rasa mana lagi bagus? Menyumbang di negara sendiri atau pergi mencari tawaran lebih lumayan di negara orang dengan menyumbang kepakaran pada kemajuan negara orang lain?

    ReplyDelete
  156. yah disitulah kebesaran bangsa indonesia,
    walau umumnya ekonomi 1/3 dipegang suku tionghoa, tp tidak ada hak istimewa buat pribumi, warga negara indonesia mempunyak hak dan kedudukan yg sama tak peduli SARA (suku, agama dan ras).
    rakyat diajarkan kerasnya persaingan sehat utk survive...
    kalu kat malingsia???
    dicebokin, disuapin, dinina bobokan dng kerajaan...sangat sangat menyedihkan etos hidup mereka !

    ReplyDelete
  157. Ea ker macam tu..cumburu ya..
    Aku tidak kerja pun dengan kerajaan..
    Kalau nak buat loan Payah nak mampus..

    Lepas tu kamu cakap aku di suap2 kerajaan..kuikui..

    Cemburu ya.. aku tak cemburu pun.. kerja kerajaan Malaysia gaji murah laa.. sok tau kamu bicara..

    Sedangkan di Mana2 ada hak peribumi..Itu kelebihan untuk kaum yang membina negara..

    Kalau tak ada jadi lah macam Indonesia..
    Orang kaya ramai... orang miskin pun ramai..

    Betulkan Malingsial... kesian rakyat mu..
    Diajar bersaing atau di biarkan begitu saja..merana..kuikui

    ReplyDelete
  158. selamat deh buat petronas (ga takabur) atas keberhasilannya bersaing dng shell,bp.
    tp ga berhasil sayangnya di Indonesia walau sudah banyak station minyak, orng indo dah antipati kot.

    terakhir, semoga sukses walaupun stock minyak udah hampir habis di bumi malingsia.

    tp ingat ya...jng harap kau teroka minyak kami ya...itu bukan hak malingsia.
    minyak sawit pun dah kalah saing produksinya dng indo...hancur mina

    ReplyDelete
  159. tak nak pun pegi kat Indonesia cari minyak, teruk kena layan korupsinya haha. Tapi jangan terkejut kalau2 mana la tahu Kerajaan Indonesia kamu sendiri yang menjemput Petronas buat perjanjian. Ye la, Pertamina sudah hampir lelah..mau monopoli dari Barat seperti Shell, BP dan lain2 mungkin bikin repot, maka Petronas paling dekat. Tapi rasanya tak mungkin Indonesia akan minta perhatian Petronas, kalau ego terlalu tinggi. Jadi tak perlu kata2 'jgn harap kau teroka minyak kami ya'...kami pun tak ingin :p

    ReplyDelete
  160. yah itulah dinamika hidup, ada kaya ada miskin,

    tp street walau sudah ada hak istimewa, knp yg kaya umumnya non melayu (top 10, 1 jer bumiputeranyerr), naper erk?

    media berkata kerajaah telah gagal meningkatkan taraf hidup melayu, walau hak istimewa di perbanyak dan dipermudah di segala sektor...
    tp tetap saja pengangguran meningkat. mereka lebih suka ikut skim cepat kaya....atau main lotere...
    apa dah jadi ni ?

    dan yg peliknya, ramai syarikat kt malingsia yg ambik pekerja asing dibanding lokal, knp pula ni?
    krn pilih2 kerja ker walau skill minimum?
    bisnis internet cafe ker?
    nak jadi supir taxi je ke?
    atau nak ikut geng rempit?

    kemana mereka para graduan melayu?
    kat luar negara tak ada, dlm negeri pun cuma kt kerajaan, ahhh mungkin mereka seneng jadi artis dan penyanyi... (walau untungnya harus berbagi dng artis2/penyanyi2 indonesia yg laris manis kt negerinya)

    ReplyDelete
  161. chaneen,

    minyak tak diteroka, tp kurang sapi kurang beras, mohon2 utk minta di impor...
    kurang sawit, mohon2 utk diberikan ijin utk hak pengelolaan hutan sawit di indonesia.
    kurang pekerja ladang, cari2 di indonesia...
    kurang pakar pembuatan senjata, minta kerjasama..
    kurang tentara, tarik pemuda indonesia buat askar wataniyah...

    jadi sebetulnya yg miskin siapa sih???

    ReplyDelete
  162. wahai malingsia

    Anda sepatutnya bersyukur punya negara yang luas tanahnya, ada banyak kawasan untuk menternak sapi, untuk menanam padi, untuk menambah hutan sawit, maka tanah yang luas bermakna ramai populasinya, ramai sumber manusia nya. Negara kesayangan kami Malaysia hanyalah sekelumit dari keluasan negara anda itu, maka logikla kami tak punya kawasan untuk mengadakan apa yang kamu ada.
    Dan kamu juga perlu bersyukur kerana dengan itu kami pun menyumbang pada ekonomi kamu dengan mengimport sumber2 yang kamu ada itu.
    Apa sebenarnya kamu lebih suka jika kami tidak mahu mengimport sedikit pun sumber dari kamu kerana kesombongan kamu itu (yang bila kami import dari kamu maka kamu kata kami miskin dan sebagainya)lalu kami bawa ekonomi bisnes kami kesemuanya ke negara jiran yang lain seperti Thailand dan Myanmar? Apa kamu mau begitu?
    Jika kamu katakan kami mengimpor dari kamu makanya menunjukkan kami miskin..adakah kamu ingin katakan Singapura atau Brunei yang ekonominya terang2 maju tetapi dengan sumber yang sangat sedikit dan sentiasa perlu mengimport, adalah negara2 yang miskin?

    ReplyDelete
  163. Pasti la pilih kerja..
    kan dah ckp gaji kerajaan murah.. Kamu je ckp kerajaan bagi tu bagi ni..
    Tapi aku nak buat loan untuk bisnes aku tak dapat2 pun..

    Kalau beza yang miskin n kaya tinggi tu bukan dinamika hidup.. itu ada sesuatu yang tak kena dengan pemerintahan kamu..

    Memang la ambil pekerja Indon lebih banyak..
    lebih murah.. Rakyat Indon jer sanggup bersusah payah dengan gaji sedikit di negara orang.. nak harapkan kerajaan Indonesia..hampeh..kuikui..

    Pasal pengangguran.. Itu Individu..
    Aku rasa kat Indonesia lebih banyak pengangguran berbanding Malaysia..
    kalau tak masakan graduan Indonesia sanggup gaji murah kerja kilang n buruh kat Malaysia...
    Betul kan Malingsial...hehehe

    Kamu sendiri lihat dirimu..
    Sangat bangga dengan rakyatmu kerja kat luar negara..
    Sebab apa ya.. xde kerja ker kat Indonesia..hikhik...

    Orang Intelektual seperti kamu tidak menyumbang untuk negara.. rugi2..
    Kesian Indonesia...

    ReplyDelete
  164. OPS... askar wataniah...
    OpS..Import Indonesia...
    Kamu ni tinggal Mana ya Malingsial..
    kamu yakin ada orang Indon jadi askar wataniah..?
    Pakcik aku Major..

    kamu tau ker maksud wataniah tu aper??..

    ReplyDelete
  165. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  166. si malingsial ni main hentam jer ngomong ni..
    Pengaruh kawan2.. selalu dengar cakap cina n india..jadi macam tu la..

    India N cina pun xleh jadi askar wataniah..
    Inikan mau import2..

    Terlalu taksub nak Ganyang Malaysia..
    Dah pk ikut nafsu kali.. bukan PK ikut hati dan agama..

    ReplyDelete
  167. Biar aku buat kesimpulan...

    Malingsial cuba betulkan kalau aku salah ya..

    Malingsial= Cina Indonesial ...
    betul takk.. aku rasa ada sesuatu yang aneh dengan Malingsial ni..

    ReplyDelete
  168. ops terdelete post pulak. Tu la kalo la ngimport askar wataniah dari Indo kena slogan Ganyang Malaysia la pulak. Mula2 yang start pasal 'ganyang' ni sekarang pasal kes mano ni..buang karan aje..hal suami isteri dibawak jadi isu negara

    ReplyDelete
  169. @malingsia,, loe pinter banget sih bisa segitu tahunya,,, salut'2 sama loe bahan debat loe ga kurang ajar tapi make a good point,,, gue keturunan chinese di indonesia but i feel indonesian 100 % malah gue ga bisa bahasa mandarin,, jadi setelah reformasi gue memang lebih merasa bahwa orang indonesia ud ga sentimen sama ras gue,,, proud to be indonesian :)

    ReplyDelete
  170. Juz A Gurl,
    apa yang bagusnya bahan debatnya? cuba baca semua komen sampai habis, bukan hanya komen si nickname Malingsia itu..
    Apa lebih bagus menyumbang intelek di oversea dan membiarkan negara sendiri ketandusan intelek warga sendiri, hingga hanya mampu melihat negara lain yang dapat sumbangan intelek itu jauh lebih maju?
    Apa mengimport (dan menyumbang ekonomi negara Indonesia dengan kita mengimport dari kamu, kerana sumber kamu yang luas kurniaan Allah) maknanya Malaysia itu negara miskin (jadi analoginya Singapura & Brunei yang perlu lebih banyak import itu makanya miskin?).
    Malah kata2nya tentang import untuk askar wataniah juga tak tepat

    ReplyDelete
  171. oh ya.. Juz a Gurl chinese ya..?
    Tapi kalau lu keturunan chinese tapi tidak boleh berbangsa mandarin gimana ya jadinya..

    kalau loe nak tau.. Datuk aku India /and siam , tapi aku tidak boleh berbahasa India atau siam..

    aku pun feel Malaysia 100%.. kenapa ya..

    ReplyDelete
  172. Sebenarnya orang Melayu fikir..
    Jika kita islam kita adalah saudara..
    Cuba tengok Mualaf..di layan seperti saudara..
    cuba tgk cina dan india islam.. dianggap seperti saudara..
    Cuba tengok aku..walaupun bukan melayu sejati.. dianggap seperti saudara..

    Cuba tengok Cina malaysia sekarang ni.. Ketua komunis yang di halau tapi di tagih2 dengan kerajaan untuk di bawa pulang..

    Mungkin Indonesia lain.. berampur aduk..
    Dalam satu keluarga(rumah) ada pelbagai agama.. Isteri agama lain.. lelaki agama lain.. anak agama lain..
    Indonesia khan negara bebas.. bebas memaki hamun dan berbuat apa saja... betul khannn....

    ReplyDelete
  173. iya ajha dah gue,,, gue ga bisa debat juga,,, :) gua hanya menyampaikan pengetahuan si malingsia ini banyak juga,,, makanya dia punya banyak bahan debat,, menurut gue lohh,,, kalian ga stuju juga gak apa'2 gua juga ga bilang kalau di malaysia itu rasis,, coz i don't know,,, gue cuma bilang selama gue tinggal di indonesia sebagai ras keturunan chinese gue merasa indonesia banget sampai'2 keluarga gue ajha udah nyaman banget pake bahasa indonesia sehingga ga ngajarin gue bahasa mandarin :) gue ga pernah bilang kalo di malaysia ketrurunan diluar melayu di diskriminasi,,,,

    ReplyDelete
  174. Pengetahuan Malingsial memang banyak.. Tapi dia ni lidah bercabang.. suka tokok tambah..

    Satu lagi dia sememangnya mau perang.. aku bukan nak cakap negara mana baik, negara mana buruk.. sebab yang baik sama2 kita tingkatkan.. yang buruk sama2 kita baiki..

    Cuba Juz a Gurl lihat post2nya yang lepas..
    Motifnya adalah permusuhan.. wake-up la..
    Banyak unsur2 hasutan..
    Sebab tu aku pelik dengan si Malingsial ni..

    "kerana lidah bisa menghancurkan 2 negara"

    ReplyDelete
  175. Malingsia, secara peribadi saya sangat kagum dan hargai perhatian anda terhadap bangsa Malaysia, terlebih lagi kaum Melayu. Komen anda bersifat sangat peribadi berdasarkan pemerhatian dan pengalaman yang sangat peribadi juga. Walau saya sangat ingin menjelaskan satu persatu komen anda yang sebenarnya banyak yang boleh dipertikaikan dan lebih bersifat ‘ditambah perisa’, tapi saya yakin anda tidak akan menerima selain dari apa yang anda 'percaya' iaitu apa yang telah anda katakana dan ini bukan tempatnya. Jadi lebih baik saya tidak membuang banyak waktu, dan hanya memberi komen ringkas.

    Seperti kata anda, memang Indonesia dianggap berjaya membentuk satu bangsa Indonesia dengan nasionalisme dan patriotisme tinggi dalam jiwa rakyatnya. Banyak kami di Malaysia sedar dengan kejayaan itu dan kami faham ia banyak dipengaruhi latar sejarah perjuangan Indonesia yang banyak mengalirkan darah. Latar sejarah kami di Malaysia ternyata berbeza dengan Indonesia dan hasilnya adalah Malaysia seperti yang ada sekarang, yang juga berbeza dengan Indonesia. Adakah kami gagal? Tidak, kami membentuk bangsa Malaysia menurut acuan kami sendiri kerana hanya kami yang faham rintangan, masalah dan inspirasi kami. Umumnya kami raikan perbezaan bahasa dan budaya kami dengan sikap toleransi dan saling menghormati. Kami tidak akan menjadi bangsa seperti bangsa Indonesia dan kami tidak ingin Indonesia menjadi seperti kami. Begitu juga soal bahasa 'rojak' kami, itu adalah ‘kami’ walau apa nilaian anda, kami tetap kami. Anda atau siapa pun tak perlu persoalkan.

    Kalau banyak diantara kami tidak bekerja di luar negara, ini wajar kerana rakyat Malaysia yang hanya lebih kurang 27 juta sangat diperlukan di dalam negeri. Disamping sangat banyak peluang untuk berkembang di dalam negeri, walau sekiranya bertelur dikampung, masih dapat menyumbang pada pembangunan kampong. Selagi mereka tidak ke Indonesia dan mengganggu, tidak ada hubungannya dengan anda.

    Tentang pelayanan terhadap kaum Melayu di Malaysia, saya percaya teman teman kaum Melayu sangat mengharapkan apa yang anda gambarkan itu benar adanya. Tapi kenyataannya sangat berbeza. 8 orang dari 10 terkaya di Malaysia adalah terdiri dari kaum Cina membuktikan tiada halangan untuk siapa pun berkembang di Malaysia. Perlukah kita persoalkan di sini?

    Perlukah saya menghuraikan dan persoalkan pelayanan yang berbeza beza terhadap suku kaum suku kaum tertentu, malah daerah daerah tertentu di Indonesia? Perlukah saya menghuraikan dan persoalkan kenapa suku kaum dan daerah tertentu sangat jauh ketinggalan di Indonesia? Perlukah saya menghuraikan dan persoalkan penumpukan penduduk yang sangat tidak seimbang di Nusantara, anak jalanan, persoalan pendidikan gratis dan gizi rendah? Perlukah saya menghuraikan dan persoalkan kenapa Indonesia kehilangan ‘Timor timur’ dari kesatuannya dan mengapa Sipadan dan Ligitan diputuskan oleh ‘International Court of Justice’ sebagai wilayah Malaysia? Bagaimana persoalan kecelakaan udara, laut dan darat Indonesia yang merupakan tertinggi di Asia? Perlukah saya persoalkan konflik dan perkelahian suku kaum di beberapa daerah, antara universiti dan antara desa di seluruh Nusantara? Jawabnya TIDAK PERLU, kerana itu persoalan negeri anda dan hanya warganya yang tau persoalan sebenar. Begitu juga penilaian saya pasti tidak tepat dan tidak boleh dipaksakan ke anda. Begitulah sebaliknya. Sebagai jiran, saya pasti tak mau merendahkan martabat dan harga diri bangsa anda yang dianggap serumpun. Ditambah,ini bukan tempatnya.

    ReplyDelete
  176. Memang berbeda antara Indonesia dg malon, Indonesia untuk meraih kemerdekaan dg perjuangan hebat melawan Belanda & Jepang, sementara Malon memperoleh hadiah dari Inggris. Sehingga patriotisme Indonesia lebih tinggi, bahkan jika berperang kembali Indonesia lebih kuat karena kami keturunan pejuang dan pahlawan.

    Juga, 47% dari 27 juta Malon adalah cina, saya yakin mereka tdk akan mau berperang membela malon karena mereka lebih mementingkan kehidupan dan ekonominya sendiri. Sebentar saja Malon akan dilumatkan oleh 200 juta Indonesia, jika kami mau.

    Malon tdk mengganggu dg tdk ada pekerja Malon ke Indonesia, betul tetapi Malon mengirim para penjahat kesini spt DR Azhari & Nordin M. Top.

    ReplyDelete
  177. @malinsia:
    terakhir, semoga sukses walaupun stock minyak udah hampir habis di bumi malingsia.

    makanya nak curi ambalat, makanan habis sementara perut masih lapar

    ReplyDelete
  178. Khas buat malingsialan,

    umumnya orng Indonesia kini sudah tidak respek lagi dng negara anda, ekstrimnya sudah antipati dan benci, knp bisa begitu? mari kita tengok sejarah modern yg dimulai pada jaman kemerdekaan??? siapa yg mulai bakar kelembu???

    masa konfrontasi - menuduh Indonesia dalang dibalik perjuangan rakyat sabah, kalimantan utara, dan saraawak ketika federasi malaya nak mencaplok kawasan itu. diteruskan dng penginjakkan lambang negara dan foto presiden RI saat itu oleh kepala negara si tunku abdurahman.(satu-satunya kepala negara di dunia yg mampu berbuat 'edan' dng tindakah memalukan itu).

    masa presiden suharto (masa2 mesra) - kirim guru utk membantu mencerdaskan malingsia, kirim budayawan utk mengembangkan budaya turunan indonesia disana, kirim pekerja (baik profesional maupun tidak) guna memajukan negaranya, menerima rakyat malingsia menimba ilmu di Indonesia, pengiriman tenaga kerja k malingsia saat itu juga berdampak positif buat mengimbangi etnis cina disana dlm kancah politik, konon pilihan raya disana selalu dimenangi UMNO krn TKI disana juga ikut andil dlm memilih (setelah dpt hak rakyat istimewa atau naturalisasi lah istilahnya), sampai2 UMNO itu sering diplesetkan jadi UJNO yg ramai pendukung/simpatisannya dari jawa.
    akhirnya oleh karena jasanya suharto saat itu yg memesrakan hubungan 2 hala, diberilah penghargaan dng sebuah nama bukit yakni bukit suharto (kalo tidak salah). perlu di ingat bahwa pada masa suharto itulah roda ekonomi Indo masih maju dibanding malingsia, sehingga layak membantu malingsia saat itu...pokoknya mesra sangat deh saat itu dmn malingsia respek sangat dan kita senang membantunya...tp masa indah itu tak berlangsung lama...

    masa setelah era suharto - Malingsia sudah lupa akan saudara serumpun, Bagaikan kacang lupa kulitnya mereka sekarang memandang rendah Indonesia. Suka mencari gara-gara, memprovokasi, melanggar kedaulatan Indonesia, mengklaim secara sepihak, pokoknya seenaknya sendiri dah.

    *pekerja disiksa,dipukuli,tidak digaji,diburu bak kriminal oleh pasukan 'elit' RELA (oleh krn PATI),kdng tersiar kabar hampir tiap bulan jenazah TKI dikebumikan di indonesia...
    *budaya indonesia mulai di patenkan, diakui, dikomersialisasikan, dimanfaatkan yg buat gerah orng indo (tarian, lagu, batik, alat musik, dsb)
    *pemukulan duta bangsa spt wasit karate oleh polis diraja malingsia sbg alat institusi resmi negara,dan susah utk berjiwa besar dng permintaan kata maaf.
    *kelakuan para anggota RELA yg kerapkali melecehkan dan menghina turis atau pelajar Indonesia.
    *wilayah Indo mulai digerogoti, pasca sukses sipadan ligitan, malingsia bernafsu ingin mengulangi suksesnya lagi, skrng ambalat yg jadi agenda pemalingannya.
    *nelayan ditembaki atau dipukuli di perbatasan.
    *kayu2 kalimantan di'malingi',tapal/patok2 perbatasan di geser, naturalisasi pekerja di perbatasan guna direkrut jadi askar wataniyah.
    *bersifat arogan rakyatnya yg senang mengumbar istilah indonesia miskin, low class people buat Indonesia, Islam Indo tak baguslah, Indo mengemis lah, Indo murahan atau gampangan lah, blm lg istilah Indon yg hampir digunakan oleh seluruh rakyatnya didukung medianya yg menulis Indonesia dng Indon.
    *memanipulasi berita lokal yg konon orng indo di malingsia mendominasi perbuatan kriminal, padahal kenyataanya tidak sebesar itu, presentasinya kecil...(memburukkan citra Indonesia).
    *perburuan naskah2 melayu yg tersebar di Indonesia oleh Malingsialan. dimana moralmu?

    kesimpulan
    Rakyat Indonesia cinta damai, tapi kalau terus-terusan di usik dan di lecehkan kami juga bisa marah, sabar ada batasnya.
    Kunci damai itu ada di pihak Malingsia sendiri, Indonesia sudah bersabar, bisa dilihat dengan Pemerintah Indonesia bersifat lunak terhadap pelanggaran kedaulatan yang dilakukan Malingsia.

    ReplyDelete
  179. Mrstreet said:
    kalau loe nak tau.. Datuk aku India /and siam , tapi aku tidak boleh berbahasa India atau siam.

    ============
    patutlah kau keje bukan pd kerajaan, korban diskriminasi kot..... hahahahahaha.

    mrstreet pasti latar belakang keluarganya mualaf ya, dah convert ke muslim dari hindu/budha (india/siam), sebab ku tengok kau semangat sangat cakap pasal agama Islam ni...ngejozzz ni (maklumlah hal yg sifatnya baru selalu disebut-sebut)

    tapi gw pesan sm lo ni, kalo abis solat tarawih jangan terus main judi di genting highland (judi dilegalkan kat malingsia, sebuah tanda tanya untuk negara yg sering berteriak sbg negara Islam paling berpengaruh di asia tenggara)
    -teriak dah jadi riak agaknya.

    ReplyDelete
  180. ya la tu azhari.. Perang saja yang kamu mau..
    Kamu berdarah pahlawan.. bangga la dengan darah pahlawan kamu dengan merendahkan suku kaum lain.. Bangkitkan lah darah perang kamu menghancurkan suku kaum kamu anggap hina..

    Kamu memang sudah tahap dewa dewi..
    Mungkin suku kaum penyembelih..
    Hancurkanlah bangsa yang kamu tidak suka..

    moto kamu sama dengan Adoft Hitler..
    Google saja Teori Darwin..
    Hehe.. kamu memang T.O.L.O.L

    Ayuh.. hancurkan Malaysia.. jika itu niat kamu..Ayuh sembelih saudara semuslim kamu..Jika kamu itu orang Muslim(merujuk kpd nama kamu)

    Motif Imam Samudra lebih mulia dari kamu..
    Kamu ini bercakap memang pakai lutut..
    Bercakap ikut mulut kamu jer..
    Kalah pemimpin kamu.. apa kata ganti pemimpin Indon.. pastu kamu kerah rakyat kamu serang Malaysia..
    Mana2 suku kaum, tak kira darah pejuang atau darah melayu hina sekalipun..akan mengangkat senjata jika halaman diserang puak penyembelih..
    Mati pun ada makna..mati mempertahan rumah.

    Tapi aku malas la nak cakap pasal perang.. sebab takde niat pun nak perang2 ni.. nak pukul binatang pun aku tak sampai hati..kekeke..kesian.. maklumlah..bukan darah pahlawan/pejuang macam Azhari..

    satu jer aku nak ckp kat cni..
    AZHARI= T.O.L.O.L

    Malingsial.. apa yang kamu ngomong ni..
    Banyak auta dari fakta..sama seperti hasutan..
    Aku juga tidak memilih UMNO semasa undi..
    Tapi ..kalau orang yang tak tau apa2 terus percaya.. tapi sebaliknya banyak kenyataan yang salah..
    Kalau kamu tak suka.... aku pon tak Hinginnnn..
    Aku malas nak maki2 Indonesia.. tak kan sebab kamu orang2 TOLOL ni satu Indonesia kena maki.. tak hiru khann...

    ReplyDelete
  181. sorry beb..datuk aku India yang asal muslim.. datuk aku yang asalnya siam muslim..

    Bukan seperti kamu.. orang namanya muslim tapi macam hindu.. kuikui.. aku sendiri pun was2 kamu ni agama apa ya..?

    Kan aku dah cakap..kerja kerajaan kan gaji murah..bukan ada kaitan pun dengan diskriminasi..nak aku jawab brapa kali ya baru paham?

    Kui2..siapa cakap judi di legakan kat Malaysia.. kamu ni memang sok tau berbicara..
    Kat cni bukan macam Indonesia la.. xboleh nak bezakan yang muslim dengan yang non-muslim.. sebab dalam satu keluarga pun pelbagai agama..

    Kui..kui.. Dah pergi berjudi ker kat KELANTAN.. Pergi la kalau kamu rasa judi di legakan dekat ctu..Kui2.. kamu ni lucu..
    Pannndaaaiiii Buuuuaaannnggaaaatttt!!!!

    Satu fakta.. kamu boleh hasilkan 10 auta..
    Ada potensi penghancur bangsa..kuikui

    ReplyDelete
  182. kamu ikut mazhab mana ya Malingsial..?

    Sebab setahu aku kat Indonesia ada banyak mazhab.. Setiap mazhab ada perbedaan tatatertib..

    Atau kamu ikut mazhab MALINGSIAL..kekekeke

    ReplyDelete
  183. GENTING HIGHLAND surganya para judi asia tenggara berjudi, LAS VEGASnya asia tenggara.

    di satu sisi, kuil2 hindu banyak yg dihancurkan dulu disana...anehnya majelis judi 24 jam di genting highland kokoh berdiri menghasilkan uang berjuta-juta ringgit yg pd akhirnya masuk pula dlm kas uang negara (pendapatan negara).

    entah scr sadar atau tidak, kerajaan membangun negaranya dng uang haram (mengherankan).

    ReplyDelete
  184. OH ya.. Negara Indonesia ga jual Arak? Malah yang banyak minumnya bukan kaum cina..
    Indonesia ga berjudi..Malah kantor2 nya didirikan orang bukan cina..

    aku pun heran..hehehe

    apa yang kamu cakap tu cerobos2 aja..
    Apa kat Indonesia ga perlu cukai untuk kantor judi.. oh ya.. sori ya Malingsial.. gue lupa..
    Buat apa harus ada cukai.. Berjudi kalian semua..ga perlu cukai.. PERCUMA..

    betul khaan..kuikui (mengherankan)

    ReplyDelete
  185. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  186. hallo all...
    sabar guys...sabar semuanya...
    Ini yang gua takutkan dari dulu....

    jangan ikut terpancing oleh isi blog ini. tujuan blog ini dibuat...untuk mengadu domba antar dua negara...untuk mencaci maki dan merendahkan sesama...sekarang malah sampai ke urusan ras dan agama.makanya saya mengirimkan petisi untuk menutup blog yang tidak rasional dan tidak independent ini...

    ReplyDelete
  187. disebabkn terlalu byk mazhab di indon..agama islam dicampur adukkan..masyarakat indon tiada pegangan agama..disebab kan itu allah byk memberi pertunjuk kpd org indon dgn tsunami dan segala kesulitan yg pernah dialami..masyarakat indon boleh berkahwin islam dan kristian..ada kah ia tertulis di dlm AlQuran? mengapa terjadi begitu? kerana agama islamnya rapuh..

    ReplyDelete
  188. ya ampun cahaya...
    janganlah bawa bawa agama...sempit betul pemahaman anda tentang islam...nih saya kasih info...coba anda tanyakan ke ustaz atau ulama disana tentang hadist atau ayat yang memperbolehkan seorang muslim diperbolehkan menikah dengan ahli kitab???

    sekali lagi...mohon maaf sebelumnya...janganlah kita terpancing akan tujuan blog ini dibuat...yang dibahas disini masalah tt dan mano..berilah info yang benar tentang tt..kalau mano kan sudah sering muncul beritanya...rakyat malaysiapun banyak tau dari media indonesia...kenapa foto dan video tt selepas ribut ribut ni tak pernah cakap,tak pernah muncul...apa tak ada acara rakyat seperti yang dulu semasa dengan mano?

    ReplyDelete
  189. @Azhari, yang Pahlawan,

    boleh jelaskan kenapa kamu hilang Timor Timor?
    ada berapa ratus ribu askar Timor Timor yang kamu tak upaya ganyang?

    jelaskan kena GAM tidak berjaya di tundukkan, walaupun Acheh di idtiharkan sebagai Daerah Operasi Militer, dimana HAM di gantung?

    GAM hanya ada 1,000 anggota aktif.

    hanya dgn bantuan Tsunami, GAM berjaya di lembutkan hati untuk berdamai. Kostrad, Kopassus tak upaya melembutkan GAM

    Malaysia ada 100,000 anggota aktif, secara bandingannya, paling kurang 100 kali upaya GAM. Mahu tunggu KIAMAT kah? baru kita mahu berunding?

    Kami dapat hadiah dari British? dan Perwira/Pahlawan berjuang menentang Belanda? Ini yang anda banggakan?

    Belanda telah di JAJAH oleh Hitler sepenuhnya. Belanda sudah tidak ada kerajaan pada masa anda mengalahkan Belanda. Perwira anda telah di jajah oleh Belanda ratusan tahun, akhirnya berjaya setelah Belanda di HANCURkan oleh Hitler. The JOB WAS done by Hitler. You just put a final touch. Berterima kasih lah anda pada Hitler.

    yang nyata, Great Britain tak pernah di jajah oleh Hitler, dan masih berkerajaan. Maka kami mengambil jalan berunding, yang mana hasil nya tetap sama dgn anda, kemerdekaan.

    Indonesia telah di tinggalkan oleh Belanda yang bersusaha untuk me MERDEKA kan negara mereka sendiri dari Hitler.

    ReplyDelete
  190. Junus,

    ahli kitab?

    kitab mana Junus?

    Old Testament or New Testament?

    Hadis merujuk kepada Old Testament bukan?

    Yang di pakai sekarang New Testament? masih ahli kitab?

    ReplyDelete
  191. tak taulah anda pakai yang mana sekarang...
    walaupun itu sebenarnya tidak dianjurkan..
    anda coba tanyakanlah dulu kat ulama sana...

    ReplyDelete
  192. junus, nick Malingsia dan kaum kerabatnya hanya tahu berbicara kosong tanpa fakta terang tanpa ilmu terang, penuh dengan emosi. Agama Kristian sekarang menggunakan New Testament yang isinya telah di tukar2 berbeza dengan Old Testament. Jadi itu sudah tidak boleh dipanggil Ahli Kitab. Kenapa pula kami yang perlu bertanya pada ulama kami? Ulama kami dari dulu kini selamanya tidak menghalalkan perkahwinan campur sebegitu. Selayaknya anda tanyakan pada ulama anda, benar kan?
    Tentang kemerdekaan...sekali lagi apa masalah anda jika kami mendapatkan kemerdekaan dengan rundingan, bukan melalui kekerasan? Seperti yang diperkatakan ali, sejarah menunjukkan Belanda juga dalam keadaan terjajah/berperang pada ketika itu jadi tidak perlu la menunjukkan di sini betapa perkasanya kamu berjaya 'menghalau' si penjajah yang selama beratus-ratus tahun memijak kepala kamu. Sekurang-kurangnya British di Malaya tidak melayan bangsa kami dengan cara tidak hormat, seperti yang lazimnya Belanda lakukan pada kamu. Jadi jika kami berupaya menamatkan melalui rundingan, mengapa tidak? Bukankah cara perdamaian itu yang terbaik? Dan jika tidak ada cara lain baru la melalui jalan2 yang lain pula.

    Mungkin kerana itu rakyat Malaysia umumnya tidak cepat melenting atau emosional, kerana kami lebih suka berdiplomasi. Takde la asyik2 nak riot sampai cedera, ada yang terbunuh dan sebagainya. Dan juga tentunya takde la nak emosi disebabkan hal suami isteri, sampai nak bawa pada perang (terang benar sungguh cetek pemikiran pihak2 yang mencadangkan oerang itu..dah takde keje lain? kalau nak perang sangat apa kata pegi tolong saudara2 kita di Palestin sana, baru betul dapat syahid).

    ReplyDelete
  193. maaf ..saya seorang muslim....bukan tempatnya disini untuk memperdebatkan masalah itu...
    saya disini tidak memihak sesiapapun...
    hanya mencoba rasional dan melihat dari dua dua sisi...

    @aurora...
    team apa yang aurora pakai?

    ReplyDelete
  194. junus indon - obviously not in your team !!! anyway, you are not in my league... that is why i choose to read :)

    u wrote : 'saya disini tidak memihak sesiapapun...
    hanya mencoba rasional dan melihat dari dua dua sisi...' kau ni talam dua mukalah ... bukankah dulu kau sebab nak bela si maho hura-hara tu? dah lupa????

    ReplyDelete
  195. aku tulis pun dah huru hara - maksud aku kau bermati-matian menyalahkan tt ??

    ReplyDelete