Friday, August 28, 2009

Derita Manohara 2. !!

Apabila Manohara mengambil keputusan tidak ikut 'Akal', maka musibahlah yang membaluti hidupnya, Siang dipenohi jadual yang letih kerana terpaksa menghabiskan suntingan Sinetron sehingga hilang serinya dan malam pula terpaksa gelisah kerana tubuh yang gebu itu terdedah kepada kesejukan tanpa pelukan yang memanaskan.

Hari hari duka telah menghampirinya, Kes dakwaan TT terhadapnya soal kembali taat, bayaran balik pinjaman yang tidak diizinkan dan pencemaran nama baik serta fitnah yang ditaburkan sedang berjalan di siasat dan dibicara untuk keadilan.

Orangramai diseluruh dunia sedang memerhati tindakan Pemerintah Indonesia, berhubung dengan isu Dasiy Fajarina yang melakukan kezaliman kepada Salihan sehingga sanggup Dasiy Fajarina memaksa Salihah mengisap jari beliau yang dikotoran dengan najis 'faraj'nya. Cemar dan Jijiknya perangai Dasiy Fajarina.

Sehingga kini Dasiy Fajarina lepas bebas dibumi Indonesia walaupun Pemerintah Indonesia tahu bahawa Dasiy Fajarina adalah PENJAHAT yang telah dijatuhkan hukuman penjara di Perancis. Alasan tidak ada Ekstradesi diantara Perancis dan Indonesia, maka orang yang telah terbukti JAHAT tidak dapat diambil tindakan itu merupakan alasan yang tidak bertamaddun.

Apakah kerana keayuan Manohara maka ibunya yang JAHAT dianggap baik oleh Pemerintah Indonesia? ataupun kerana kekebalan ilmu hitam Dasiy Fajarina maka seluruh orang yang berkuasa di Indonesia takut untuk menjalankan kuasa. Atau memang Dasiy Fajarina dianggap SERIKANDI oleh Pemerintah Indonesia kerana berjaya menipu publik dan melakukan kejahatan kepada bangsanya sendiri dengan memaksa Salihah melakukan hubungan sex secara 'life' dengan suaminya Pinot dihadapan matanya.

Atau kerana tidak mahu melihat Manohara derita kerana ibunya dipenjara maka Dasiy Fajarina dibebaskan bergerak dan mengacau di Indonesia yang mana sebuah negara yang berdaulat dan dihormati oleh negara-negara asean yang lain. Thinklah.

27 comments:

  1. Execuse me my Lovely Love Sense.......

    Maaf ya kalo agak sinis sedikit.. saya harap jangan kamu terburu2 untuk mencap negatif pemerintah Indonesia hanya karena kasus keluarga itu.

    Saya sendiri sebagai WNI - dan mungkin kawan2 WNI yang lain aja masih bingung kenapa orang yang sudah jelas salah masih berkeliaran, apalagi kamu yang diluar sana nggak tau pasti tentang aturan hukum negeri jiran.
    kan sudah saya jelaskan sebelumnya ini pasti tersangkut masalah prosedur yang berbelit2 sehingga kasus ini jadi panjang tiada usai..

    Bukan bermaksud untuk membela, tapi sangat tidak etis anda berpikiran seperti itu, terlalu berlebihan kalau menurut saya.. Indonesia punya ribuan masalah yang harus diselesaikan dan lebih penting dari itu, tapikan kamu bisa liat bahwa kasus itu memang sekarang sedang dalam proses penyelesaian.. thinklah!!!

    Indo tidak peduli dengan keayuannya.
    Indo tidak peduli dengan srikandi or apalah gitu..
    Indo tidak peduli dengan ilmu hitam dia.

    saya minta tolong jangan terlalu berlebihan sehingga terkesan menggeneralisasikan sesuatu.. saya yakin kamu pasti tau banyak masalah yang kami hadapi dan harus diselesaikan dan tidak perlu dijelaskan disini.
    LS kalau memang kamu tidak puas dengan kinerja Pemerintah Indonesia menanggapi "masalah keluarga" ini silakan layangkan protes pada instansi terkait dan saya yakin 100% pasti akan ditanggapi..

    Hi Bro Adiq - baru nampak kamu. camna exam? i hope always got top score ya.. amin... skang dah habis kot so boleh sembang selalu bro..

    halo Honey - hmmm sampai bro Ram pulak kena susah gara2 honey nak sate padang, kikikik..
    Ram kalau makan kat Changi kena seluk dalam cket arr.. banyak duit bro ram ni.. belanja akulah bro sekali sekala.. kempunan nak makan roti canai kuah kari + teh tarik. wow sedap tu. xder kat Jkt ni bro..

    selamat berbuka kak Aina, Street, Yoda, Tembam, anko, Ram, inang, Permata - gara2 u sampai ari ni saya senyum sorang2 bila tingat pasal lawak "kingkong VS Rambo" tu. wakakakakak...... funniest joke i've ever heard.

    ReplyDelete
  2. Betul kata love sense..
    Dunia sedang memerhatikan tindakan hukum Indonesia..
    Skarang mungkin pemerintahan Indonesia dalam dilemma..
    Jika jatuhkan hukum buat DF.. apa akan jadi kpada kedaulatan Indonesia..kerna DF pernah diangkat menjulang ke langit oleh Media2 mereka.
    Salah satu taktik DF supaya kebal hukum, di jadikan Media Indonesia sebagai batu loncatan..hehehe memang kucing garong..
    Pemerintah Indonesia pasti berfikir 1000kali untuk bertindak.. masalah keluarga DF yg satu ketika dulu di jadikan masalah antara negara..
    Masalah keluarga yang di jadikan modal utk memaki rakyat kelantan jesteru Malaysia..masalah yg pernah di suntik ke dalam jiwa rakyat Indonesia supaya membenci Malaysia..
    Jika jatuhnya hukum bersalah terhadap DF maka hancurlah maruah Indonesia.. maruah mereka yg pernah memaki rakyat Malaysia yg tidak tahu apa2..
    Tak hairan la kenapa pemerintah Indonesia lambat bertindak.. harus bersidang sesama mereka sebelum bg keputusan.. hehehe..gara2 Daisy Fajarina..
    Manohara yang mendapat gelar Kajeng Mas Ayu dari kesultanan Solo..sebahagian wilayah Indonesia.. Atas dasar apa di beri gelar?.. KDRT?
    Orang yang bergelar Kajeng Mas Ayu terasa pelik jika bersekongkol dengan penjenayah DF.. Apa kata dunia nanti.. semua itu harus di tanggung Pemeritah Indonesia..
    Disebalik isu tersebut.. ada yang berada di belakang tabir.. yg mempunyai kepentingan..
    Yang mencari keuntungan dari sifat kebencian rakyat Indonesia terhadap Malaysia..
    Dengan berperanan penghasut senyap..
    Anda fikirkan lah siapa?
    semua berada di depan mata....
    Jangan di katakan dunia sperti orang yang meludah kelangit...
    Dunia akhir zaman mengarah kepada kebinasaan..

    Peace to all

    ReplyDelete
  3. Dah suam2 kuku cerita Manohara ni. Kesian pulak, tapi itulah balasan untuk isteri yang derhaka dan curang. Semoga menjadi pengajaran buat kita semua.

    ReplyDelete
  4. comment ini disensor terlebih dahulu. Ini menunjukkan sikap pengecut pihak malaysia yg maunya cuma comment yg berisi tentang puja puji thd sultan/tengku di malaysia. apalagi ada comment yg memburuk2an manohara & desy f, maka blog ini pun segera memuatnya. tapi jika isinya memburuk2an tengku/sultan malaysia maka tak bakal dimuat, karena sultan/tengku malaysia itu pengecut anjing haram jadah terkutuk semua.

    ReplyDelete
  5. aku x tau nak ckp apa dah.dah panjang sgt cerita mano -TT ni.setelah berbulan2 dan bermacam2 ulasan harap cerita ni cepat abis.dan semestinya keadilan untuk TT.negeri indonesia nak tunggang terbalik ke lantaklah sendiri punya hal

    so cemana puasa semua.eh honey kita nak join blog awak camner ek.apa cerita nenek keropok yang ram cakap tu.nak tau....sebab pernahlah satu malam yang sunyi tu saya layan video2 kat youtube..saya search video tentang makanan...so saya tgk satu video tentang keropok lekor.pastu ada link ke video title nenek jual keropok.saya pun click la

    tup tup terkejut beruk saya bunyi speaker kuat gila.nasib baik takde sakit jantungg.dan video tu ala2 seram sikit la

    kalau berani bukak waktu malam sorang2 http://www.youtube.com/watch?v=hqbT-gNOCDY

    ReplyDelete
  6. Good morning all! Assalamualaikum!

    Aku rasa dah letih sangat nak komen pasal trio bebek ni. terutama bulan ramadan ni, takut terpancing emosi yang tak sepatutnya. tapi kalau DF ni memang 'power' dan terlepas hukuman dunia, pasti kat akhirat nanti tak terlepas. to shaliha and ratna, have faith, do the best of what you can, say some prayers, leave the rest in the hand of Allah, the all knowing, most merciful, most gracious.

    @Pendekar, what's up? Ramadan ni, hormatilah sikit. janganlah memaki maki orang macam tu. kalau kau tak hormat sesama manusia hormatilah tuhan yang lihat apa kau buat. cukuplah mengadu domba, janganlah menuduh tanpa bukti, janganlah asyik mengancam seolah olah kau tu hebat, kalau memang Indonesia fikir Malaysia adalah musuh terbesar masyarakat Indonesia. Seranglah, ganyanglah biar puas keinginan korang nak jamah darah saudara serumpun kalau tidak seagama. Kitorang pasti akan mempertahankan diri, sekurang kurangnya ada kesempatan kitorang untuk mati shahid kerana mempertahankan bangsa dan agama. Korang yang menyerang kalau mati, cuma mati katak.
    Kau tu sebenarnya pengecut! nama begitu gah 'pendekar', tulis komen berapi api tapi profil disorok? Duh! So sick of you guys creep!

    ReplyDelete
  7. Hi Pendekar - Selamat bergabung di blog ini.. saya sangat menghargai pendapat kamu yang masuk akal itu. tetapi rasanya kita tidak perlu mengeluarkan perkataan seperti pada kalimat terakhir kamu. sebaiknya memberi pendapat dan berdebat secara sehat sehingga rasa kekeluargaan member2 disini akan tetap terjaga.

    Honey - eh dah lama tak jengah kat blog honey, apehal ni yang korang seme sibukkan citer nenek keropok? aha... kejap aku jengah kat sana dulu..

    Manohuruhara - seram sangat ker citer tu? segan pulak nak click. kikikik.. aku sorang2 ni kat ofis.

    ReplyDelete
  8. Saya setuju dengan MRstreet... tindakkan membuta tuli media indonesia yang terus menurus membuat provokasi menyebabkan isu rumahtangga dijadikan isu dua negara... hingga tercipta blog2, forum2 menghina rakyat malaysia dan kelantan, menghina pemerintah dan sultan, menghina maruah malaysia tanpa mengira sensitiviti org lain... sy sedih dengan isu ini, lihat saja skrg antara malaysia dan indonesia semakin tegang kerana media indo yang tidak henti2 membuat provokasi supaya rakyat indo membenci malaysia. Sya terkejut mengikuti reaksi media dan rakyat indo kebelakangan ini tentang "tari pendet" Umum sudah tau yang tarian itu memang dari jawa, dgr sj musik kita sudah tahu asal usulnya, nahas saja klu Malaysia mengakui itu budaya kita, namum walau pn sudah berkali2 diterangkan bahawa itu adalah kesilapan teknikal Discovery chanelHarus diingat DC itu milik siapa mungkin ada agenda utk menlagakan negara serumpun,siapa tahu?) dan pihak kita jg telah bertubi2 memohon maaf walaupn pd hakikatnya itu bukan salah malaysia namun warga indo ttp jg menghentam malaysia seenaknya. Malah semakin byk isu mengklaim budaya dibangkitkan seprti asalusul silat,keris,batik,wayang kulit lagu rasa sayang hey,ikan arowana sampai makanan seperti satay dan rendang pn menjadi isu antara 2 negara, sampai bila indonesia terus menerus membenci malaysia???

    Pendekar...
    mungkin anda tidak tau apa masalah yang kami lalui jika comment ini tidak ditapis, bukan masalah malaysia tidak boleh menerima kritikan tapi masalah seseorang yang sakit hati si 'copycat' yang telah menjadi dalang melaga2kan blogger2 disini dengan meng copy paste comment terdahulu... harap anda mengikuti paparana LS sebelumnya...

    Aku tidak setuju dengan comment kamu tentang
    "Ini menrupakan sikap pengecut pihak Malaysia"
    ini juga satu provokasi utk membenci Malaysia, kamu ingin menujukan kepada individu iaitu blog owner, tapi bila kamu meletakkan Malaysia maka kamu maksudkan seluruh rakyat Malaysia... dan aku sebagai rakyat malaysia tersinggung & aku pasti begitu jg rakyat malaysia yang lain..

    Aku bukan cuba membuat provokasi disini supaya membenci Indonesia kerna masih ramai diluar sana warga indo yang jerneh hati & fikirannya namun aku terfikir sendiri didalam Suasana Malaysia menerima kehadiran indonesia tak kira dari segi karya seninya, TKI, Pelancongan, rupanya2 setengah rakyat indo membenci malaysia dengan membakar bendera kita, mewujudkan blog2 dan forum menghentam malaysia, media indo tidak henti membuat provokasi... dan banyak lagi...

    "MENGAPA FENOMENA INI HARUS TERJADI???"

    Kita negara serumpun harus teguh bersatu bukan menghentam antara satu sama lain, apakah kita ingin jadi eperti negara2 timur tengah??? Apabila mereka tidak bersatu begitu mudah Israel & yahudi laknatullah menyerang mereka... apakah kita negara serumpun ingin jadi seperti mereka??? Guru aku selalu berepesan:

    "Kita ini ibarat seikat lidi, jika kita banyak dan bersatu susah utuk orang nak patahkan kita, tapi jika kita cuma sebatang dengan dua jari sj org bisa patahkan kita"

    Renung2 kan...

    ReplyDelete
  9. Bro Ram - hei tak aci tu ram.. tak aci.. tak aci.. gambar kamu sorang je yang besar sementara gambar kitorang kecik kecik.. kikikik.. sempat jugak kamu buat benda tu dalam pada sibuk ulang alik Sing - GCoast.. aku rasa mesti bro Ram ni boring during his flight kot?? sbab tulah muncul idea nak buat gambar kitorang ramai2. eh saper tu yang pakai tudung, nampak macam Siti Nurhaliza jer?

    ReplyDelete
  10. hallo bro Adiq - lama tak nampak yer.. hmm bizi peperiksaan..

    adiq said:
    "tapi kalau DF ni memang 'power' dan terlepas hukuman dunia, pasti kat akhirat nanti tak terlepas."

    komen bro ni memang bagus, xnampak sedikitpun nak melecehkan hukum mana2 negara. i like it bro..!! memang betul hukum yang di atas tu mana2 orang xleh lepas. tapi walaupun lama saya yakin dia tetap akan masuk lokap..

    bro kamu dah jengah blog sis Honey ker? lekaslah.. dah rindu dia kat kamu tu.. kikikik...
    kalau nak gelak sorang2 guing2 jengah jer kat blog Permata. hmm gerenti nyer blog..

    Hi.. amoymelayu apa kabar?
    i am with you dear... yelah. i rasepon xyah nak diperpanjangkan kes tu sebab awal2 lagi Prod.House DC dah minta maaf kat Menteri Pariwisata. i sendiri tengok kat TVOne. so masih gak nak panjangkan kisah? i naik terkejut beruk lepas tau Kerajaan Malaysia xtau menau kes ni. Kerajaan jadi mangsa kerana perbuatan segelintir pihak swasta. nampak sangat ader sekelompok orang yang memang nak cari masaalah memburukkan kedua negara ya.

    ish.. sudahla tu sudah... back to the topik jer.. sabar ye bro Adiq n sasterawan Amoymelayu. memang banyak cobaan yang kita kena bersabar banyak dalam Ramadhan ini.

    Inang comel - boleh tolong cket x cili cilikan mulut orang yang nak melaga2kan kededua rumpun ni, cili arab lebih pedas kot? kikikik...

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Hello semua!
    Panas sikit hari ini ya! Sunggoh perihatin dengan posting hari ini. Ini kan bulan puasa! At least have some sensible conversation instead the intimidating issues surfacing up. Bak perpatah “orang lain yang makan nanka, orang lain pulak yang kena getah nya” “kerana setitik nila, rosak susu satu belanga” Aku tahu semua issue2 very subjective tapi kita kat sini kan nak cari the truth appeared tentang kasus TT,Manohara,DF sambil berbual tentang sate babat, nenek keropok dan lain2 etc…kan?

    Andrew bro, aku agreed dengan kau – tak seharus nya di persalahkan semua orang di sana. Cubit peha kiri, peha kanan terasa. Aku, juga ada keturunan Kraton Solo, terasa juga kalau peha kiri di cubit. Tapi as liberal as one can be, just treat this as a misunderstanding family feud.
    After all, kita kan semua seperti adik beradik in Asean.
    Ok! Andrew! Sekarang kita bual tentang makanan! He!he! Kau belum makan roti canai Sing ya?? Bila kau datang sini, aku pelawa makan roti canai (sini panggil prata) ya!! lepas itu kita pergi makan nasi padang! Kita jemput honey kalau dia mahu ikut sama? Tapi jangan kita jemput nenek keropok itu!!!! Eeekeeek seram!
    Thanks Honey! photo greeting id itu khas untok semua kawan2 menyambut Ramadan Kareem, aku ada terselit kat situ yang bujang lapok tu!
    Salam semua dan harap hujong minggu ini digunakan dengan baik nya. Wasalaam!

    ReplyDelete
  13. SEMUA JANGAN GEER DONG MATA DUNIA TIDAK TERTARIK DENGAN KES MANOHARA,DEASY OR WHAT EVER,TAPI MEREKA SEDANG MEMPERHATIKAN APA TINDAKAN HUKUM INDONESIA ATAS MALAYSIA ATAS PENCURIAN JAK DAN BUDAYA TARI PENDET,TARI KUDA LUMPING DLL.

    SO LOVE SENSE JANGAN MERASA SOK PENTING DEH...
    JANGAN TUTUP MATA TUTUP TELINGA YA,TARI PENDET DARI BALI KOK DIKLAIM JADI HAK MILIK,MALUUUUU TAU...NGAPAIN NGURUSIN MANOHARA AND TT,APALAGI DEASY ITU SIH URUSAN POLIS,URUSAN KITA SEBAGAI WARGA NEGARA DAN BANGSA YANG BERADAB,MERASA TERHINA DENGAN PENCURIAN BUDAYA YANG SUDAH BERULANG KALI,APAKAH MALAYSIA BERANI MINTA MAAF??

    DUNIA SEDANG MENUNGGU ITU.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. pendekar,
    kalau lovesense pengecut,knapa comment awk boleh kuar plak? baik owner blog ni cantas je komen awk yg kurang sopan tu kan?
    hmmm...itulah sikap sesetengah org,suka buat kesimpulan melulu..kenapa komen ditapis?sbb blog ni teruk dispammed tak brapa lama dulu..bila diberi kebebasan bersuara,mereka lempar taik..jadinya,tindakan akhir,terpaksalah disekat komen mereka..
    setahu aku,owner blog ni dulu tak pernah sekat org yg dok komen kutuk2 raja melayu atau malaysia..kalau tgk entry awal2 dulu,bukan main syok semua menghentam guna bahasa yg nauzubillah,cuma bangsa syaitan je yg guna kot..takdepun kena sekat dgn lovesense..tapi recently diorang dah takde idea nk berdebat,guna cara kotor dok spam blog ni..well,if u have nothing to say,u better shut ur mouth kan?

    lagipula,ini blog peribadi,owner blog ni berhak nk menentukan bagaimana perjalanan blog ini,komen apa yg patut disiar..
    kalau kamu tak puas hati,just create yr own blog..as simple as that! tulislah sesuka hati kamu di blog kamu snediri..meroyanlah sepuasnya k....peace!

    ReplyDelete
  16. @all
    intinya jangan sampai masalah keluarga ini melebar menjadi masalah nasional yang sebenarnya juga sudah terlalu banyak membuat panas masyarakat kedua negara.
    di blog ini memang kerap terjadi post yang berulang dengan topik yang sama.saya selalu memperhatikannya.lebih baik dan bijaksana kalo postnya lebih kearah yang mengajak semua visitor berpikir kearah yang lebih menyelesaikan masalah mano dan tt.bukan malah menyudutkan suatu pihak atau individu.
    sekali lagi..itu hanya idea atau usulan dari saya.tak di gubris pun tak masalah.

    ReplyDelete
  17. Salam Amoy, Ram, Andrew, Permata. MRStreet, ManoHuruHara, Lyn Adiq...

    Betul kata Andrew, di sini kita berdiskusi secara aman.. seperti tajuk album Gigi, Peace Love and Respect.

    Saya bersependapat dengan Amoy...Tindakan media Indonesia amat lah dikesali.

    "Malah semakin byk isu mengklaim budaya dibangkitkan seprti asalusul silat,keris,batik,wayang kulit lagu rasa sayang hey,ikan arowana sampai makanan seperti satay dan rendang pn menjadi isu antara 2 negara, sampai bila indonesia terus menerus membenci malaysia???"

    Sejak tahun 1400 lagi (malah sebelum itu lagi) orang2 indonesia, malaysia dan singapura saling berhirah. Bila suatu kaum/etnik itu berhijrah mereka membawa budaya mereka. Dan budaya itu terus diamalkan sehingga kini. Contohnya etnik jawa dan minang di negeri sembilan. juga banjar dari banjarmasin.

    Setelah beratus2 tahun mengamalkan adat yang sama, adalah tidak adil bagi Indonesia terus manghalang Malaysia dari menggunakan itu sebagai tradisi.

    Contoh, orang India dan Cina di Malaysia masih mengamalkan tarian dan kebudayaan asal mereka. Tak ada pun China dan India marah.

    Batik, batik Malaysia dan batik Indonesia berbeza. Hanya istilah "batik" saja yang sama. Begitu juga dengan rendang. Rendang dah beratus2 tahun jadi makanan tradisi orang Melayu.. rendang di Malaysia berbeza rasa dangan "rendang" di Indonesia.. hanya sebutan saja sama. Sebutan sama sebab bahasa kita hampir sama. Harap2 jangan laa nanti diklaim "nasi" hak milik Indonesia..... mati laa, nak makan apa lepas ni. Nak makan pasta?

    Banyak lagi nak tulis, tapi.. nak kena gi jemputan berbuka puasa.

    ReplyDelete
  18. amoy, teruskan usaha dakwah awak secara berhikmah itu tanpa caci maki. memang sekarang terdapat usaha di pihak Indon yang cuba mengadu-domba, namun dengan usaha penerangan, insya-Allah mereka akan berfikir secara rasional. Indon dan Malaysia satu rumpun yang dipisahkan oleh penjajah terdahulu namun ikatan tetap ada. Oleh sebab itu wujudnya persamaan budaya dan adat resam. Dahulu mereka bisa menerima persamaan itu tetapi entah kenapa sejak akhir2 ini mereka mula menuduh yang bukan2.

    Satu lagi saya ingin tahu, betulkah di Malaysia ada tarian pendet (asal Bali)? Sebab selama saya hidup di Malaysia belum pernah lagi lihat mahupun dengar mengenai tarian ini.

    ReplyDelete
  19. Hi Kawan2 seme!

    Kawan2 sayang, Inang cadangkan kita doakan saja biar seme persoalan dan permasalahan rumahtangga TT dan manoharan segera selesai dengan membawa kebaikan kepada seme pihak. Begitu juga dengan permasalahan Shaliha, kita hanya mampu mendoakan, sayang.

    Kalau diikutkan emosi tentu terhambur macam2 perkataan yg tak akan membawa kebaikan pada sesiapa dan takut kalau2 orang yang tak berkenaan pulak yang terasa hati nanti. Betul tak kawan2?

    Kawan2, Inang sedih sangat bila sekali lagi media Indonesia mensensasikan persoalan budaya, kali ni katanya tarian pendet yang berasal dari Bali. Inang rasa banyak orang Malaysia yang tak tau apa tarian pendet, macamana pulak kita nak klaim tarian tu yer tak kawan2?
    Alhamdulillah, sumber masalahnya dah pun diketahui. Ternyata ianya adalah kesilapan pihak ketiga iaitu Discovery Channel. Tapi pihak DC telah menjelaskan dan meminta maaf atas kesilapan itu, disamping mengantikan promo clip 'Enigmatic Malaysia'. Apa yang Inang kesalkan ialah walau apa yang patut telah dilakukan, tapi banyak media dan rakyat Indo yang terus menjadikannya bahan untuk memburukkan hubungan dua negara. Apa agaknya kepuasan yang mereka datpat, ya kawan2 bila hubungan 2 negara makin buruk? Menyedihkan...

    ReplyDelete
  20. Malaysia Tidak Klaim Tari Pendet Kok!
    Oleh alfayosi - 25 Augustus 2009

    Sudah dijelaskan oleh mereka bahwa mereka Tidak mengklaim. Bahkan, Noorman dari KRU yang membuat serial dokumenter pun sudah meminta maaf. Mereka memasukkan budaya Indonesia, karena keterkaitan sejarah batik yang sampai malaysia adalah sejarahnya berawal dari Indonesia. Lihat saja serial Dokumenternya di Discovery Channel. Jangan terburu Emosi, lihat kenyataan yang sebenarnya.

    Terkait persamaan budaya, ya jelas karena sebenarnya mereka bagian dari kita. Hanya dikotakkan oleh garis Negara yang membatasi yang dibuat semenjak jaman penjajahan. Mereka dari nenek moyang yang nota bene dari Indonesia. Atau, boleh dibilang mereka keturunan suku2 yang ada di Indonesia.Contoh pejabat yang sekarang memimpin pun keturunan Indonesia. Misalnya: PM Najib Tun Razak adalah keturunan Goa (Sulawesi), MenHan Zahid Hamidi adl ketrurunan Wates Jogja. Bahkan Raja2 yang berkuasa di M’sia sekarang pun keturunan dari Indonesia. Misalnya, Raja Johor keturunan Bugis, Raja Negeri Sembilan keturunan MInang kabau, dll. Terus terang saya pernah kerja di sana jadi TKI, saya kurang lebih total lama kerja di sana 6Th. Ketika disana saya banyak sekali bertemu dengan orang Malaysia asli keturunan Jawa sebagaimana saya orang jawa. Meskipun saya orang Indonesia mereka menganggap saya saudara dan mereka lebih senang memakai bahasa Jawa berbanding berbahasa melayu ketika bicara dengan saya. Yang membuat saya terharu adalah justru mereka melestarikan budaya Jawa, yang justru ditempat saya Magelang Jateng sendiri sudah jarang yang melakukanya.

    Memang benar, jika Malaysia justru lebih mencintai budaya dari pada Indonesia. Bukti banyak, disana dalam setahun ada beberapa festival2 budaya yang digelar. Dan, Masyarakat pun sangat antusias. Kemudian saya pun berpikir jika tarian2 tradisional dipanggungkan ditempat saya di tanah air, belum tentu penontonya membludak seperti ini. Bahkan, mereka punya prinsip, bangsa yang bermartabat adalah bangsa yang mencintai budaya sendiri yang diturunkan nenek moyang. Jadi bukan bangsa yang mengekor budaya orang. Di sadari atau tidak kita mencintai budaya sendiri kebanyakan hanya mulut saja sedang, tindakan nyata gak ada. Bukti???Lihat saja dinegara kita seperti pelestarian Tarian2 sudah jarang. Anak2 muda jarang yang digalakkan untuk mencintai budaya. Lebih digalakkan main musik band. Lebih2 lihat saja di Tv-tv kita…..semua kompak menampilkan acara sama dan seragam, yaitu musik, sinetron dll Bahkan musik masa kini pun iramanya itu2 saja. Kalau boleh jujur, Tv kita berperan besar dalam membodohkan masyarakat. Membuat masyarakat tidak dewasa2, inilah kenapa kita semakin tertinggal dan sedang tertinggal dengan negara lain.

    ReplyDelete
  21. Kita bagaikan bangsa yang seperti katak dalam tempurung. Lain seperti negara lain yang mudah untuk maju. Mereka begitu membuka diri dengan bangsa lain. mau mengenal bagaimana bangsa lain tersebut. Kita hanya sibuk dengan diri sendiri, ego yang kononnya beginilah nasionalisme. Bagi saya nasionalisme ke-egoan adalah nasionilsme buta. Kita se-akan2 malu belajar dengan pengalaman negara lain. Sebab kenapa kita begini, kenapa negara kita seperti jalan ditempat? Satu hal yang pasti adalah tidak adanya keteladanan pemimpinnya serta sistem kita lemah dsb. Ini kenyataan, harusnya kita berani mengkrtikki diri sendiri. Karena dengan demikian kita tahu kelemahan kita apa. Bukan sibuk mencaci maki negara lain.

    Tentang pertanyaan soal Malaysia. Kenapa budaya kita sama?Ya karena satu nenek moyang dengan kita. Mungkinkah hanya karena kita dibedakan oleh garis negara, lalu kita memaksa mereka menanggalkan kesukuan mereka sebagai identitas diri mereka sendiri? Sungguh kalau begitu tidak bijaksana. Lihat saja orang WNI keturunan Tiong Hwa kita, buktinya ada Barongsai/Liong ataupun wushu dsb. Apakah pihak China ditanah besar maupun di hongkong mereka protes dengan Indonesia?Tidakkan?Semua sudah tahu bahwa Barongsai dari China. hanya yang dimainkan di Indonesia adalah barongsai yang dimainkan oleh orang Indonesia berketurunan China. Dan mereka tidak mencuri budaya China tersebut. Melainkan melestarikan budaya dari nenek moyang mereka dahulu ataupun sebagai identitas kesukuan mereka.

    Tentang tari bali sudah dijelaskan sama mereka, hanya salah paham. Kesalahan dari pihak Discovery Channel dalam menyunting untuk dijadikan iklan film dokumenter tersebut.Tidakkah kita sudah mendengar? Oke lihat saja dokumenter mereka di Discovery Channel.

    Jujur ikhlas dari saya, bukan saya mau bela mereka. Hanya saya ingin agar kita membuka mata dan pikiran dengan bijaksana. Semua demi kemajuan negara kita. Dan saya prihatin atas situasi negara kita sekarang ini. Dibanding mereka kita kalah jauh di segala bidang. Mereka sudah mengagendakan pada tahun 2020 harus menjadi negara maju. Kalau melihat kenyataan hari ini tentang apa yang ada pada mereka, peluang cukup besar bagi mereka untuk mendapat predikat negara maju pada tahun 2020. Karena, hari ini mereka sudah beberapa tahun menjadi negara Industri yang sangat diperhitungkan didunia. Sedangkan kita, entah kapan reputasi negara kita naik di mata internasional. Karena kalau saya lihat dinegara kita dengan membandingkan pengalaman saya ketika jadi TKI diMalaysia, negara kita seperti “adem ayem” saja tidak ada perubahan dari tahun ketahun. Sepertinya waktu berhenti di negara kita. Justru ketika negara jiran tersebut berkembang pesat.

    Semoga kita bisa bercermin dari pengalaman kita dan kita mau belajar kepada pengalaman orang lain pula. Saatnya kita mengkritikki diri kita, entah pemerintah dsb. Sayang kita memang gak punya pemerintahan yang berwibawa di dunia Internasional

    ReplyDelete
  22. Salam semua kekawan...

    hehehe... nampaknya sume terganggu emosi dengan sikat warga indo dan jg media mereka... sy baru pas tengok kedutaan kita menghantar protes pasal sikat terburu2 indonesia mengenai tarian pendet... secara jujurnya aku tak tau menahu pn pasal tarian ni... serius... sampailah kes ni jadi kecoh... meh pakat tengok

    http://www.youtube.com/watch?v=zz3W5FX3DcA

    andrew...

    hehehe... sy bukan sasterawan la... jgn buat saya malu.. muhehehe

    ReplyDelete
  23. okey, saya faham sekarang. hanya salah faham. tarian pendet tidak pernah ada di malaysia dan kita tak pernah klaim tarian itu kita punya. yang disesalkan, meskipun telah diminta maaf, media mereka masih meraguinya, atas alasan "bukan pertama kali Malaysia mengklaim budaya Indonesia sebagai budaya mereka". tidak cukup itu mereka menggelar malaysia sebagai negara asal terorist (Nordin M. Top).

    Sebagai melayu keturunan minang, saya berasa sedih kerana indon seolah2 menghalang kami dari mengamalkan adat budaya yang diwarisi dari nenek moyang. sewenang2nya mereka menuduh kami mencuri rendang sedangkan rendang itu makanan tradisi kami. Saya juga bersimpati dengan masyarakat Jawa di Malaysia kerana niat mereka untuk melestarikan budaya mereka telah dianggap sebagai "mencuri" di pihak Indon.

    Saya fikir, mungkin Indon tersinggung dengan tagline "Malaysia Trully Asia" di mana di dalamnya turut memaparkan budaya orang asia termasuk dari Indonesia sendiri. Pada pemikiran mereka, tindakan malaysia ini akan menjejaskan industri pelancongan negara mereka. Mereka iri bila Malaysia lancarkan kempen "Rasa Sayang" yang menggambarkan keharmonian rakyat Malaysia. Mereka berasa lagu itu hak milik mutlak mereka, sedangkan lagu itu telah dinyanyikan sejak beratus tahun lalu di Tanah Melayu dan Singapura.

    Terima kasih kepada rakan kita dari Indonesia kerana memahami bahawa kami tidak pernah berniat untuk mencuri budaya anda, tetapi melestarikan budaya nenek moyang kami. Harapan saya marilah kita warga nusantara memperkenalkan budaya kita yang unik ini di mata dunia sepertimana terkenalnya budaya cina dan india.

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. dear honey
    yup...betul sekali honey.sekedar info jer..dodoi si dodoi termasuk lagu melayu lama...disini sering dinyayikan dalam acara acara rakyat atau paling tepatnya pada bulan syawal ini nanti insya allah.amin

    ReplyDelete
  26. akhir2 ini memang terasa hubungan malaysia-indo nesia memanas yang berhunjung dengan protes, demo dan pembakaran bendera malaysia. kalau semua berpikir jernih dan dewasa, sebenarnya hal itu tak perlu terjadi. semua kita tahu, nenek moyang Malaysia sampai ke pendiri malaysia pun berasal dari Indonesia (bgs serumpun beda negara). peran tv Indonesia membakar isue saya akui cukup dominan. namun pihak malaysia pun seharusnya juga mengharagai perasaan saudara Indonesianya. beratus tahun tak ada masalah, budaya nenek moyang utmbuh bersama seacara damai (kecuali pernah terjadi di zaman Bung Karno). timbul masalah karena pihak malaysia mencoba gencar mencopyrightkan (mematenkan) Reog, Batik, Rendang,keris,dll. juga dgn percobaan mengklaim ambalat bahkan Pulau Jemur pun dimasukan ke wilayah wisata Selangor.kan bisa minta kerja sama dengan pemerintah daerah Riau kalau mu dimasukan dalam iklan pelancongan Malaysia. mencopyrightkan berarti ingin memiliki seorang. lucu kan, kalau Indonesia harus bayar royalty kepada malaysia mau menjual rendang atau menarikan reog(barongan)? kalau mau damai, ayo saling menghargai milik nenek moyang milik bersama dan tak seenaknya mau mencopyrightkan!!! kalu terjadi perang Indonesia-malaysia sama saja dengan perang saudara, sesama Islam pula. Siapa yang rugi? saya sependapat ada provokator dalam hal ini. apakah kita akan menjadi budak provokator???

    ReplyDelete
  27. @Lyn
    masyarakat Indonesia tak pernah menghalangi malon menggunakan kesenian tradisi Indonesia yg dibawa nenek moayang kamu ke malaysia. yg menjadi ketersinggungan kami, adalah ketika pihak Malaysia mengklaim (mencopyrightkan) rendang, batik, reog, keris, dll sebagai milik kalian. siapa yg mau milik mereka dicuri oleh orang lain terus si pemilik harus bayar bila memakai kembali barang mereka yang kalian curi? jadi intinya, hayo saling menghargai dan menjaga perasaan. walaupun akhirnya minta maaf, tarian PENDET yg ditayangkan discovery jelas menyinggung perasaan seakan-akan pendet menjadi milik malaysia.(tak hati2 atau kesengajaan?) Indonesia memang mamakai juga barongsai, liong, wushu dalam pagelaran oleh 20 juta warga Tionghoa di Indonesia dan China gak marah, kenapa? karena Indonesia tak pernah punya nita mengcopyrightkan Barongsai sebagai milik Indonesia. Marah tak kalian, kalau MENARA KEMBAR kami akui sebagai buah karya orang Indonesia? begitu juga pasa PULAU JEMUR, kenapa masuk wilayah pelancongan SELANGOR? jelas ada niat pencaplokan. kalau salah pasang iklan, kenapa tak hati-hati? kami tak pernah memasukan MALAKA sebagai obyek pelancongan Indonesia. begitu cara kami menghargai Malaysia.

    ReplyDelete