Monday, October 5, 2009

Indonesia berdukacita lagi !

Mahkamah Syariah Kota Bharu Kelantan bermurah hati dengan memberi satu minggu masa untuk Manohara memfailkan jawapan terhadap pertuduhan yang dikenakan terhadapnya oleh TT supaya kembali taat dan kembalikan wang dan harta yang telah diberi pinjam oleh TT kepada Manohara.

Sekiranya dalam tempoh satu minggu ini Manohara terus berdegil maka mahkamah akan menjatuhkan hukuman terhadap Manohara tanpa pembelaan dan kehadirannya. Apabila hukuman dijatuhkan adalah wajib kepada Manohara untuk datang menjalani hukuman yang dikenakan sekiranya Manohara engkar maka itu bererti Manohara menghina Mahkamah dan sekali lagi Manohara akan dihukum.

Dalam hal ini banyak orang akan memerhati apakah Manohara kebal seperti Dasiy Fajarina yang mana walau pun Mahkamah Perancis telah menjatuhkan hukuman tapi Dasiy Fajarina masih bebas di Indonesia. Apakah Manohara juga akan bebas di Indonesia?.

Sekiranya Manohara apabila didapati bersalah nanti bebas dari menjalani hukuman kerana dia adalah rakyat Indonesia seperti juga ibunya Dasiy Fajarina yang masih bebas kerana rakyat Indonesia maka beruntunglah sekiranya menjadi rakyat Indonesia sebab apabila didapati bersalah di negara lain tapi boleh hidup bebas di Indonesia.

Dalam hal ini tentunya rakyat seluruh dunia akan bertanya dimana kah prinsip keadilan yang di agung-agongkan oleh rakyat Indonesia dan rakyat diseluruh dunia juga akan bertanya kenapakah bencana alam yang dahsyat berlaku di Indonesia dengan sunami, gempa bumi dan tanah runtuh yang mengorbankan ribuan nyawa.

Dan masih adakah 'buluh runcing' menanti rakyat Malaysia yang ke Indonesia bagi membantu mangsa bencana alam dengan membawa bekalan makanan,pakaian, keuangan dan perubatan bagi meringankan beban insan yang bergelar manusia di negara sebangsa Indonesia.

Lagu yang dinyanyikan "BENCI tapi RINDU" sesuai untuk TT dan Manohara juga Malaysia dan Indonesia.

13 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Indon ni mana ada ikut undang2? Itu pasal negara dia orang pun huru hara. Dia org ni emosi lebih2 sgt sampai tak dapat nk bezakan antara realiti dan fantasi tp yg kena gempa ni baru dia tau yg itu bukan lg fantasi!! Dlm keadaan cam itu pun ada juga indon2 bengap ni yg kutuk2 msia konon2 kita tak bantu dan dia org tak perlukan bantuan kita. Bengap punya indon, harap negara saja besar tp otak tak dak. Hidung tinggi tak bertempat. Kat sini 2K org dia cari makan. Ada juga yg jadi perompak! Tu yg berbaris nk dtg kesini tak tau berapa juta lg. Yg dh ada dalam tongkang nk masuk haram kesini pun dh ada agaknya. Sebenarnya dia org dengki kat kestabilan kita. Cubalah berbaik sangka, insyaAllah takde lar dapat bala bertimpa2 dari Allah. Kita disini sentiasa berbaik sangka dgn mereka.

    ReplyDelete
  3. @ keris panjang
    Aku lihat aku memang anak ABG (anak baru gede). Belum bisa mengerti keadaan sebenarnya...taunya cuma jeleknya orang lain...tapi ga merasa klo diri kamu (atau mungkin bangsa kamu)orang yang tak lepas dr kejelekan juga!!! Tak ada negara atau manusia yg sempurna!!!!!!

    ReplyDelete
  4. festananda said...
    @ keris panjang
    Aku lihat aku memang anak ABG (anak baru gede). Belum bisa mengerti keadaan sebenarnya...taunya cuma jeleknya orang lain...tapi ga merasa klo diri kamu (atau mungkin bangsa kamu)orang yang tak lepas dr kejelekan juga!!! Tak ada negara atau manusia yg sempurna!!!!!!

    October 7, 2009 10:34 AM

    @Fes ya Fes, apa yg anda bilang itu betul, ya bangsa malaysia juga ada kejelekannya, tiada manusia sempurna. Apa yg keris panjang nyatakan itu adalah benar tentang apa yg dijolokkan oleh Indonesia kepada Malaysia.Lihat saja gempa bumi di Sumatera, siapa yg menolong ? pihak medikal MERCY dari Malaysia juga yg bertungkus lumus menolong bangsa Indonesia. Tetapi apa yg kami dapat? panggilan seperti MALINGSIA, MALINGSIA BODOH, GANYANG MALINGSIA? Apakah itu kata2 dari bangsa yg terhormat? Tidak sama sekali.
    Itu kenyataan tentang Indonesia. Sedih tapi nyata.

    ReplyDelete
  5. ABG -anak baru gede ertinya anak baru besar,,,kalau dalam bahasa melayu ni =ABB

    kui2

    ReplyDelete
  6. Muak, bosan, letih dan sedih bila baca tentang DF dan manohara, tetapi kami yakin tiada apa yg dapat menguasai kuasa Allah. Tidak semestinya manohara dan DF kelihatan bebas di indonesia maka semestinya mereka akan lari dari hukuman. Hukuman itu akan datang jua. Barangkali Allah izinkan kebebasan DF untuk tengok sejauh mana DF lalai dengan ilmu hitam serta kejahilannya. Sesungguhnya orang yg sebegini memang terusan lalai dan bila tiba masa balasan Allah, amatlah azab dan perit waktu itu hendak ditanggung. Itu balasan kepada mereka yg buta agama.

    And this is my point of view with regards to the laws on DF & manohara:

    From what we see here there is no lawful impediment for Indonesia to extradite DF to France. All the evidence and reasons are there. We do not understand the delay from Indonesia in extraditing DF to France but sooner or later France may issue a compelling order for Indonesia to do so and when that time comes and when Indonesia disobeys, hukuman juga boleh dijatuhkan oleh bangsa-bangsa bersatu. Same applies to Manohara. Jika tidak endah dan ego serta takabur dengan undang2 mahkamah syariah kota bharu, maka mahkamah atau mungkin tinggi malaysia boleh isu compelling order kepada manohara untuk menjalani hukuman. Jika Indonesia tidak lepaskan manohara maka Indonesia is in breach of the laws.

    Kita tengok sampai bila ilmu hitam DF akan berkesan kepada indonesia terhadap kebebasannya. Ingat bahawa kuasa Allah itu adalah mutlak dan jgn tunggu sampai azab dikenakan. Saya sedih dengan statement takabur Manohara mengatakan dia tidak kisah dan tidak takut tentang saman TT. Apakah manohara tidak malu berhutang TT sejumlah besar MYR itu? Bila mahkamah nanti isu compelling order untuk manohara menjalankan hukuman dipenjara barulah manohara sadar dan tahu apa ertinya azab. At the same time i believe TT can just issue divorce and let her be janda kerepot kat indonesia. Why bother about her anymore? Such a waste...

    ReplyDelete
  7. Aku bukan nak sebelahkan keris panjang tapi lihat saja Indonesia dan DF. Bukti kejahatan DF sudah nyata terang lagi suluh tetapi Indonesia masih/still tidak extradite DF ke France. Sedih tapi nyata dan benar.

    ReplyDelete
  8. @ Love sense
    Ralat untuk comen aku!!! Yang benar bukan aku tapi KAMU (tertuju untuk Keris Panjang)mohon tampilkan kembali komen aku ini

    @ Keria panjang
    Aku lihat kamu memang anak ABG (anak baru gede). Belum bisa mengerti keadaan sebenarnya...taunya cuma jeleknya orang lain...tapi ga merasa klo diri kamu (atau mungkin bangsa kamu)orang yang tak lepas dr kejelekan juga!!! Tak ada negara atau manusia yg sempurna!!!!!!

    ReplyDelete
  9. festa,
    benar kata kamu

    "Tak ada negara atau manusia yg sempurna!!!!!!"

    Tetapi cuba lah berpada2. Cubalah sentiasa berbaik sangka spt kami disini. Kami tidak pernah anggap bangsa kamu nagatif tetapi syaratnya kamu juga mesti sama spt itu.

    Kami sentiasa tunjukkan keikhlasan kami - menerima bangsa anda mancari makan disini, apa kamu fikir kami tidak boleh dapatkan bangsa lain? Cuba jgn besar kepala!! Pelbagai bantuan kami hulurkan bila negara kamu dilanda bencana. Malang sekali semua itu tidak bangsa kamu hargai! Malah kami dihina2. Apakah wajar negara yg memberi rezeki kd lebih 2juta bangsa kamu diperbuat demikian. Pepatah Melayu ada mengatakan "Susu dibalas tuba", "melepaskan anjing tersepit", "menggigit tgn yg memberi" dan byk lagi yg boleh ditujukan kpd bangsa anda yg tidak tahu makna berterima kasih. Jika di Msia, org2 yg menimbulkan keributan spt kumpulan mahu ganyang msia itu sudah tentu sudah dipenjarakan tetapi di sana, pemerintah kamu membiarkan saja, konon2 demorasi!! Domokrasi apa itu. Cuba kamu bertelanjang bulat berjalan dikhalayak, itu kan demokrasi! Itu namanya demokrasi tidak bertempat! Yalah, negara kamu sedang mabuk dgn demokrasi! Maklumlah tak pernah menikmatinya sebelum ini.

    Kamu tahu tak, saudara mara aku ramai di Padang tu, jgn2 ada yg terlibat dgn bencana itu, tp ingat, aku tetap org Msia dan akan mempertahankan negara kami walau dgn apa cara sekali pun.

    Yg hairannya, bila aku kesana sebelum ini, kaum kerabat aku disana memberi kami layanan cukup hebat. Kadang2 aku keliru memikirkan cara fikir kamu !!

    ReplyDelete
  10. @ keris panjang
    Aku lihat KAMU memang anak ABG (anak baru gede). Belum bisa mengerti keadaan sebenarnya...taunya cuma jeleknya orang lain...tapi ga merasa klo diri kamu (atau mungkin bangsa kamu)orang yang tak lepas dr kejelekan juga!!! Tak ada negara atau manusia yg sempurna!!!!!!

    ReplyDelete
  11. @lovesense your quote 'Dalam hal ini tentunya rakyat seluruh dunia akan bertanya dimana kah prinsip keadilan yang di agung-agongkan oleh rakyat Indonesia dan rakyat diseluruh dunia juga akan bertanya kenapakah bencana alam yang dahsyat berlaku di Indonesia dengan sunami, gempa bumi dan tanah runtuh yang mengorbankan ribuan nyawa.'

    i'll say it and i say it again: Perkara yg menimpa ini sudah tiba masanya rakyat indonesia bertanya kdp diri mereka sendiri kenapa ini berlaku. Sendiri mau ingat...

    ReplyDelete
  12. what so confius Malaysian ?,komen-komen kasar dan makian pada Malaysia ini kan cuma cara geng manonokrobek memanas-manasi rakyat Indonesia supaya membenci Malaysia,kalau diperhatikan dari komen dia,kau pasti boleh agak,tak kan orang lain boleh tahu secara menditel menjawab setiap komen tentang manokrobek.Jangankan diToughlane ini,diblog Indonesia-pun dia orang berkeras menjawab ;kalo isteri dipaksa itu namanya Perkosa-an ;coba kalian pikir betapa senget jiwa dia orang,lagipun dia orang tu sebetulnya balik haram ke Indonesia,karena orang yang kawin dan menetap lebih lima tahun diluar negara sebetulnya bukan warga negara lagi,so apapun makian mereka aku anggap bukan mewakili Indonesia lah yau,pening gue dengan status 2 janda ni

    ReplyDelete
  13. @fes, enough of the slandering towards keris panjang. Analyse and understand why pemikiran malaysia terhadap indonesia adalah begini. No need to call names-anak baru gede, ABG etc..bikin lagi panas hati.

    @alamia spa yup...we also pening with manonokrobek and DF...

    ReplyDelete